Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaajien arvostelu - en ymmärrä!

Vierailija
03.08.2013 |

Tämä palsta monen muun ohella on lähes joka päivä täynnä bloggaajien naamojen, vaatteiden ja tapojen arvostelua, jonka sinänsä jollain tasolla ymmärrän. Sitä samaahan on tehty jo vuodet pienten ja suurempienkin julkkisten ympärillä. Mutta asia, jota en tässä ymmärrä on kahdet standardit, jotka korostuvat varsinkin ko. bloggareiden saamissa kommenteissa.

Jos bloggari on hoikka tai kaunis, häntä arvostellaan ihan käsittämättömän lujalla kädellä. Mikään asu ei ikinä ole hyvä, mikään hiustyyli ei sovi, eikä tekemiset ole varmasti oikein. Vaikka asu olisi perushyvä, saati loppuunsa asti hiottu, se on aina perseestä.

Jos bloggari taasen on lihava, on asu kuin asu mahtava. Tuntuu, että jos läski on saanut kiskottua jotain mahtuvaa päälleen, sitä pitää ihastella kuin linnanjuhlien asua. Ihan sama vaikka päällä olisi roikkuva trikoouniformu, lenkkarit ja kiiltonahkalaukku - asu on kuitenkin upea! Saati sitten jos punkero joskus sattuu kampaamaan hiuksensa, se kampaus on kadehdittava ja niin kaunis!

Mistä tämä arvostelun kaksinaamaisuus johtuu? Kehutaanko punkeroa kuin lasta, joka edes yritti? Miksi laiha bloggari on aina auttamatta väärässä?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tedä mitä ketjuja sinä ole lukenut, mutta ne ketjut joissa itse olen vieraillut (esim. Cavaa ja Mungoannaa koskevat) ovat käsitelleet pääasiassa aivan muita juttuja kuin bloggaajan ulkonäköä. Eikä mieleeni tulee yhtään ketjua, jossa olisi keskusteltu jostain xl-koon bloggaajasta, saat sitten tuohon sinun kuvaamaasi sävyyn.

Pääasiassa täällä on juteltu blogien sisällöistä, kommentteihin vastaamisesta, postautstahdista, mainonnan määrästä ja laadusta ym. julkiseen blogiin liittyvistä asioista. Minusta tämä on ihan ok, tämä blogin kriittinen tarkastelu. Silloin puhumme bloggaajan työn laadusta, siitä mistä hän palkkansa ansaitsee. Törkeät kommentit ulkonäöstä tai esim. perheestä ovat kuitenkin olleet ehdottomasti vähemmistössä ja tietenkin arveluttavia. Niitä valitettavasti jokaiseen nettikeskusteluun aina eksyy, mutta edeeenkin, ne ovat olleet vähemmistössä eivätkä ketjujen tarkoitus.

Vierailija
2/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä lähes mikään muu kuin lasten elämän ja kuvien esittely julkisissa blogeissa, erityisesti jos niissä paljon mainoksia ts. lasten hyväksikäyttö. Ihan sama minkä painoisia tai näköisiä äidit tai lapset ovat, lasten pitäisi saada pitää yksityisyytensä. Aikuiset saavat mielestäni blogata itsestään mitä haluavat kunhan eivät loukkaa muita ja nolaavat vaan itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Uskoisin, että hoikat bloggaajat saavat pikkutarkkaa palautetta, sillä naiset etsimällä etsivät jonkun virheen etteivät tuntisi itseään niin paljon huonommiksi. Lihavia bloggaajia taas "reilusti" kehutaan, sillä he eivät ole ns. todellinen uhka, vaan lukijoiden mielestä huonomman näköisiä kuin hän itse. Eli tyyliin voittajan on helppo olla reilu kilpailija.

Vierailija
4/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaankohan me samaa palstaa.

Vierailija
5/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:49"]

Olen huomannut saman. Uskoisin, että hoikat bloggaajat saavat pikkutarkkaa palautetta, sillä naiset etsimällä etsivät jonkun virheen etteivät tuntisi itseään niin paljon huonommiksi. Lihavia bloggaajia taas "reilusti" kehutaan, sillä he eivät ole ns. todellinen uhka, vaan lukijoiden mielestä huonomman näköisiä kuin hän itse. Eli tyyliin voittajan on helppo olla reilu kilpailija.

[/quote]

Nii-in, samaa mieltä. Mammat täällä on vaan kateellisia, niin niitä pitää siksi haukkua ja mollata. Sitten kun Pipsa laittaa vähän ripsaria ja uuden puolijoukkue-teltan päälle, on hän niin upea ja kaunis ja mahtava ja rohkea! 

Ootte aika huvittavia :D

Vierailija
6/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mä ole kyllä huomannut yhtäkään varsinaista kehumisketjua kenellekään bloggarille. Paljon haukutaan, oli bloggari sit minkä kokoinen tahansa, ja sit on muutamat positiiviset kommentit siellä välissä. 

Tulee mieleen eräskin xl-bloggari, jota yleisimmin kuvataan tällä palstalla sanoin "kuvottava ihrakasa", vaikka ei tosiaan edes ole sieltä isoimmasta päästä ja pukeutuu ihan oikean kokoisiin vaatteisiin.

Vierailija
7/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 11:49"]

[/quote]

Nii-in, samaa mieltä. Mammat täällä on vaan kateellisia, niin niitä pitää siksi haukkua ja mollata. Sitten kun Pipsa laittaa vähän ripsaria ja uuden puolijoukkue-teltan päälle, on hän niin upea ja kaunis ja mahtava ja rohkea! 

Ootte aika huvittavia :D

[/quote]

Johan vihdoinkin selvisi aloittajan perimmäinen motiivi aloituksen tekemiselle. Sinä et ole yhtään huvittava. Ihan oikeasti.

Vierailija
8/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran bloggaajaa ja hänen blogiaan on lupa tarkastella kriittisesti, koska se on osa hänen työtään, niin miksi samalla tavalla kritisoidaan ja arvostellaan sellaistenkin bloggaajien blogeja ja tekemisiä joille blogi ei ole työ? Bloggaajia verrataan pikkujulkkiksiin, joita sen työn vuoksi on lupa retuuttaa tälläkin palstalla. Mutta mikä on motiivi ja syy sille, että haukkumisen ja kritisoinnin kohteeksi joutuu myös ei-kaupallinen blogi jota ei työksi lueta?

Vierailija
9/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on se että niitä arvostelevat kateelliset ihmiset jotka eivät itse pysty tai uskalla tekemään mitään itse.

Vierailija
10/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannu saman. Esimerkiksi Pipsan tai Reettan blogeissa kommenttiboksit on aina täynnä kehuja "upeista, rohkeista ja kauniista naisista", vaikka rehellisesti sanottuna kummankaan tyyli ei ole kummoinen. Eikä hiukset. Eikä meikki. Siis olkaa nyt hei ihan rehellisiä. Lopettakaa se tekopyhyys. Miettikää jos vaikka Xenia yhtenä päivänä leikkauttais ja värjäis hiuksensa kuin Reetta ja pukeutuis näin: http://3.bp.blogspot.com/-hjQnr2391R0/UbcSx1TmTdI/AAAAAAAAGuQ/FAmcf3IWNKg/s1600/yhteiskuva.jpg. Miltäköhän kommenttiboksi näyttäis? Sen sijaan sekä Reetan hiuksia että Pipsan vaatevalintoja kehutaan maasta taivaaseen, Xenian hiuksia ja vaatteita taas arvostellaan. Hohhoijjaa

Vierailija
11/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaas asiaa vaihteeksi sieltä toiselta suunnalta:

Bloggaajien oma asenne ei välttämättä ole se paras kun käyttäytyvät ihan kuin jotkut suuren luokan julkkikset sama mihin paikkoihin menevät, etuilevat, vaativat erityispalvelua ja erityishuomiota, ja huutelevat baarissa isoon ääneen olevansa jotain Suomen blogimaailman kantavia voimia, ja että miten kaikki juntit TAVIKSET ovat heille vaan kateellisia. En minä ainakaan haluaisi asua sellaisessa pienessä feikkiglamuurielämäkuplassa jonkun kuplajuomalasin ja muutaman pinnallisen feikkituttavan kanssa ja esitellä kuviani ja naamaani koko kansalle -  silti kestämättä minkäänlaista kritiikkiä. Vaikka itse kritisoivat aina muita tosi kärkkäinä.

Vierailija
12/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 14:40"]

Katsotaas asiaa vaihteeksi sieltä toiselta suunnalta:

Bloggaajien oma asenne ei välttämättä ole se paras kun käyttäytyvät ihan kuin jotkut suuren luokan julkkikset sama mihin paikkoihin menevät, etuilevat, vaativat erityispalvelua ja erityishuomiota, ja huutelevat baarissa isoon ääneen olevansa jotain Suomen blogimaailman kantavia voimia, ja että miten kaikki juntit TAVIKSET ovat heille vaan kateellisia. En minä ainakaan haluaisi asua sellaisessa pienessä feikkiglamuurielämäkuplassa jonkun kuplajuomalasin ja muutaman pinnallisen feikkituttavan kanssa ja esitellä kuviani ja naamaani koko kansalle -  silti kestämättä minkäänlaista kritiikkiä. Vaikka itse kritisoivat aina muita tosi kärkkäinä.

[/quote]

No mutta tämähän koskee vain Indiedays-bloggaajia, Xeniaa ja muutamaa muuta muotibloggaajaa, jotka näin toimivat. Ei suinkaan kaikkia bloggaajia. Kyllä tuo kulissi-eläminen ja huomionkalastelu blogin ulkopuolella on pienen marginaaliryhmän toimintaa, eikä suinkaan yleinen blogikulttuuri. Bloggaajia on monenlaisia ja alle 10% toimii kuvaamallasi tavalla. Miksi täällä av-mammat kuitenkin ottavat hampaisiinsa myös tavallista elämää eläviä ja ei-kaupallista blogia pitävät ihmiset?

Vierailija
13/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten sama trendi toistuu heti tässäkin keskustelussa: laihoja tullaan haukkumaan ja pullukoita puolustamaan ja samaan hengenvetoon väitetään, ettei tällaista ilmiötä ole olemassa. 

Vierailija
14/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 15:07"]

No mutta tämähän koskee vain Indiedays-bloggaajia, Xeniaa ja muutamaa muuta muotibloggaajaa, jotka näin toimivat.

[/quote]

Väärin! ;D

Tapauksista yksikään ei ole Indiedaysissa, enkä ole kuullut Xeniastakaan mitään tuollaista että olisi käyttäytynyt missään huonosti tai vaatinut jotain.

Vierailija
15/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on monisivuikseksi paisunut ketju Mungosta ja se saa olla ihan rauhassa. Mutta heti jos joku erehtyy eräästä demittävästä xl-bloggaajasta sanomaan yhdenkin väärän sanan, niin koko ketju poistuu. Vähän isompikokoisia bloggaajia puolustellaan kamalasti, mutta heti kun joku kirjoittaa Mungosta positiivista niin peukutuksia alas satelee ja Mungon puolustaja leimataan Mungoksi itse.

Vierailija
16/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 16:51"]

Hassua miten sama trendi toistuu heti tässäkin keskustelussa: laihoja tullaan haukkumaan ja pullukoita puolustamaan ja samaan hengenvetoon väitetään, ettei tällaista ilmiötä ole olemassa. 

[/quote]

Ketä laihaa täällä on muka haukuttu? Ja sekö on "pullukoiden puolustelemista", että naureskellaan hiusten vrjäykselle ja "puolijoukkueteltoille"?

Vierailija
17/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten oikeasti tosi kummaa, että mungon, xenian ja cavan haukkumisketjut ovat täällä viikosta toiseen, mutta esim. Pipsaketjut katoavat samantien. Ylipainoiset ovat tosiaankin lapsen asemassa, tuntuu että heitä suojellaan, mutta laihoja saa riepotella miten tahtoo. 

Vierailija
18/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että cava ja pipsa pistetään jostain suusta toistensa vastakohdiksi näissä ketjuissa JA näissä ketjuissa AINA ihmetellään miksi Cavaa haukutaan ja Pipsaa ei. Mulle tulee väkisinkin mieleen että jostain kummasta syystä yksi itsensä kauneuspallilla vähän turhan korkealle itsensä noteeraava bloggari inhoaa lihavia naisia.

Kuulkaas nyt, bloggaajan omakehuva asenne ihan kirkuu ongelmia lukijoiden suunnalta. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
19/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:56"]

Tuo on muuten oikeasti tosi kummaa, että mungon, xenian ja cavan haukkumisketjut ovat täällä viikosta toiseen, mutta esim. Pipsaketjut katoavat samantien.

[/quote]

Väitätkö, että Vauvan moderaattorit kieltäytyvät poistamasta Mungon, Xenian ja Cavan ketjuja, vaikka ko. bloggaajat sitä itse pyytäisivät?

Vai voisiko olla niin, että he antavat ketjujen olla eivätkä pyydä poistamista ennenkuin niissä mennään liian pitkälle? Kuka mistäkin syystä.

En ymmärrä, miksi sinä kantaisit asiasta huolta. Bloggaajat osaavat kyllä toimia sitten kun heitä huvittaa.

Vierailija
20/95 |
03.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa viesteistä (huom.! suurin osa, poikkeuksiakin toki on) esimerkiksi Mungoa ja Cavaa koskevissa ketjuissa kuitenkin kritisoivat esimerkiksi bloggareiden tapaa kohdella lukijoitaan, panostusta blogiin ja muita sellaisia asioita, johon bloggarit voisivat itse omalla käytöksellään vaikuttaa vaikka saman tien.

XL-bloggareiden kohdalla taas haukutaan ulkonäköä, ihmetellään, miten joku voi huolia läskin parisuhteeseen ja ruoditaan sitä, onko jonkun sairaus todellinen vai ei.

Huomaatko eron, miksi XL-bloggareita koskevat ketjut poistuvat nopeammin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi