Nyt löytyi hyvä saippua korvaamaan myrkkyshampoita.
Tavalliset nesteshampoot sisältävät pelkkiä kemianteollisuuden aineksia jotka ovat melkoisia myrkkyjä. Siksi olen käyttänyt erilaisia palashampoita, jotka ovat toimineet hyvin, ja päätin tutkia, voisiko joku saippuakin toimia shampoona. Le Chat Marseille-saippuaa kehutaan, mutta yllättäen löytyi toinenkin hyvä. Se on tanskalaisen luomufirma Urtekramin Aloe vera-saippua, perinteinen palamalli. Siis tämä:
http://www.urtekram.fi/no_cache/produktdetaljer01010/prodcat/nestemaeiset_ja_kiinteaet_saippuat/3037/aloe_vera_saippua_luomu_100_g/
Koostuu luomuviljellyistä luonnonöljyistä ym. kasviaineksista, ei sisällä keinotekoisia kemikaaleja. On tosi riittoisaa, yksi pala riittää pitkään vaikka sitä käyttäisi shampoo-ominaisuuden lisäksi saippuanakin. Myydään isoissa marketeissa, Prismassa maksaa n. 3 €. Ja pesee ohuet, vaaleat hiukset ilmaviksi ja puhtaiksi.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 07:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:20"]
Hyvä! Itse olen käyttänyt vuosikaudet oliiviöljysaippuaa hiusteni ja kehoni ja kasvojeni pesuun, ja toimii! Joskus kun olen joutunut pesemään hiukset tavis-ns. laatushampoolla, ne ovat lättänät ja rumat, mutta onneksi oliiviöljysaippuapesut palauttavat ne pian ennalleen.
[/quote]
Mitä merkkejä olet käyttänyt? Mistä olet ostanut? Käytätkö hoitoainetta?
[/quote]
Yleensä olen Ruohonjuuresta ostanut Oliva-merkkistä, joskus myös Flow kosmetiikan Untuvikko-vauvasaippuaa joka on 100 % oliiviöljystä.
Minulla on pitkä tumma värjätty tukka, enkä käytä mitään hoitoaineita. En tarvitse. Hoitoaineet vaan lässäyttävät hennon tukan, eivät tee mitään hyvää.
[/quote]
Värjäät pitkää tukkaasi. Eikö niissä hiusväreissä sitten ole vaikka minkälaisia kemikaaleja? Ja sitten peset tukan saippualla? Huh huh, kaikenlaisia sitä onkin ;)
[/quote]
en pese saippualla kemikaaleja välttääkseni, vaan koska saan sillä hiukset jämäkän ja paksumman tuntuisiksi. Kemikaaleista en murehdi yhtään, en ruoassa enkä kosmetiikassa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 07:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 01:51"]
Osuikin hyvän aikaan tämä keskustelu. Olen neljä viikkoa pessyt hiuksia pelkästään pesupähkinöistä keitetyllä liuoksella, ja ai kun tykkään mun hiuksista! Aiemmin päänahkaa pitkin roikkuvat, ohuet hiukset ovat ilmavat, pehmeät ja paljon käsiteltävämmät. Shampoolla ja hoitoaineella tukasta tulee vielä niin liukaskin, ettei meinaa pysyä kiinni millään, ja ilman hoitoainetta menee nii hirveään takkuun ettei auta kuin sakset.
Tuo pesupähkinäliuos vaan on niin hankalaa. Säilytettävä kylmässä, ja siltikin säilyy max. 2 viikkoa. Ja kun se on ihan nestemäistä, se on tosi vaikea levittää väähän, ja hukkaan menee melkein puolet. Olisko tuo Aloe vera -saippua vaihtoehto pähkinäliuokselle? Ja Marseille-saippuaa kai kannattais myös kokeilla? Sitä löytyiskin tuolta kaapista, niin sen vois testata seuraavaksi :)
[/quote]
Oletko itse huomannut tai onko kukaan maininnut siitä hajusta? Päänahkasi ja hiuksesi ihan varmasti haisevat rasvaisen eltaantuneelle tai sellaiselle tunkkaiselle. Tästä on ollut ketjuja ennenkin. Niihin kirjoitti muutama kampaajakin, jotka kertoivat todenneensa tämän, ja etteivät mielellään ota enää käsittelyynsä tuollaisia hiuksia ;)
[/quote]
Taidat nyt sekoittaa saippuattomaan pesuun, joka oli pieni trendi hippiäispiireissä jokunen vuosi sitten.
Kuka muka käyttää jotain nestesaippuaa? Vedestä ei kannata maksaa.
Meillä on kolme vuotta käytetty Akoman mustaa saippuaa http://www.akomaskincare.co.uk/section.php/147/1/
ja voin todella suositella! Mulla on tosi paksu ja (oli) nopeasti rasvoittuva tukka, nyt se on paljon paremmassa kunnossa kun ennen.
Miehellä on pitkä ja ohut tukka eikä sekään enää haluu käyttää muuta. Käytetään tota iholle, kasvoille ja hiusten pesuun. Lapset pestään myös tuolla jos on saippuapesun tarvetta.
Me ostetaan yleensä puolen vuoden satsi saippuaa kerralla, samalla kun tilataan karitevoita (jota käytetään nykyään meidän atoopikolla lähes kokonaan apteekin rasvojen tilalla).
No nyt on Marseille-saippua testattu. Ja pesin sitten samantien sillä ihan kokonaan, kasvoja myöten. Tukka on vielä märkä, mut tosi kivan tuntuinen. Katotaan vielä, mitä se on kuivana. Ihan hyvältä kuitenki vaikuttaa :)
-Se pähkinöiden keittäjä
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 17:05"]
Meillä on kolme vuotta käytetty Akoman mustaa saippuaa http://www.akomaskincare.co.uk/section.php/147/1/
ja voin todella suositella! Mulla on tosi paksu ja (oli) nopeasti rasvoittuva tukka, nyt se on paljon paremmassa kunnossa kun ennen.
Miehellä on pitkä ja ohut tukka eikä sekään enää haluu käyttää muuta. Käytetään tota iholle, kasvoille ja hiusten pesuun. Lapset pestään myös tuolla jos on saippuapesun tarvetta.
Me ostetaan yleensä puolen vuoden satsi saippuaa kerralla, samalla kun tilataan karitevoita (jota käytetään nykyään meidän atoopikolla lähes kokonaan apteekin rasvojen tilalla).
[/quote]
Moi, alapeukuttaja! Haluaisiko selventää mikä meidän perheen saippuan käytössä sinua harmittaa? :)
27, tämä on ehkä tyhmä kysymys mutta en ole tilannut ulkomailta aiemmin. Tarvitseeko noihin hintoihin vielä maksaa lisäksi jotain tullimaksuja?
Ruohonjuuren verkkokaupasta tai myymälästäkin löytää tätä kyllä, suomeksi musta saippua
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:04"]
Tavalliset nesteshampoot sisältävät pelkkiä kemianteollisuuden aineksia jotka ovat melkoisia myrkkyjä. Siksi olen käyttänyt erilaisia palashampoita, jotka ovat toimineet hyvin, ja päätin tutkia, voisiko joku saippuakin toimia shampoona. Le Chat Marseille-saippuaa kehutaan, mutta yllättäen löytyi toinenkin hyvä. Se on tanskalaisen luomufirma Urtekramin Aloe vera-saippua, perinteinen palamalli. Siis tämä:
http://www.urtekram.fi/no_cache/produktdetaljer01010/prodcat/nestemaeiset_ja_kiinteaet_saippuat/3037/aloe_vera_saippua_luomu_100_g/ Koostuu luomuviljellyistä luonnonöljyistä ym. kasviaineksista, ei sisällä keinotekoisia kemikaaleja. On tosi riittoisaa, yksi pala riittää pitkään vaikka sitä käyttäisi shampoo-ominaisuuden lisäksi saippuanakin. Myydään isoissa marketeissa, Prismassa maksaa n. 3 €. Ja pesee ohuet, vaaleat hiukset ilmaviksi ja puhtaiksi.[/quote]Tuossa on mainittu etta sisaltaa glyseriinia, mista glyseriini on tehty?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 07:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:04"]
http://www.urtekram.fi/no_cache/produktdetaljer01010/prodcat/nestemaeiset_ja_kiinteaet_saippuat/3037/aloe_vera_saippua_luomu_100_g/ Koostuu luomuviljellyistä luonnonöljyistä ym. kasviaineksista, ei sisällä keinotekoisia kemikaaleja. On tosi riittoisaa, yksi pala riittää pitkään vaikka sitä käyttäisi shampoo-ominaisuuden lisäksi saippuanakin. Myydään isoissa marketeissa, Prismassa maksaa n. 3 €. Ja pesee ohuet, vaaleat hiukset ilmaviksi ja puhtaiksi.[/quote]Tuossa on mainittu etta sisaltaa glyseriinia, mista glyseriini on tehty?
[/quote]
Glyserolia ei ole tehty mistään. Se vain on, esimerkiksi kasveissa. Glyseroli kuuluu alkoholeihin ja on on myrkytön, öljymäinen, ilmasta kosteutta itseensä sitova ja makean makuinen neste. Glyserolia käytetään esimerkiksi ihovoiteissa ja hammastahnoissa kosteutta sitovana aineena.
Glyseriini on vanha nimi, nykyään puhutaan glyserolista.
Mikä noissa saippuoissa on se pesevä luonnonaine? Onko noi suositellut tuotteet aitoja saippuoita, vaiko shampoota? Ton Marseille saippuan tiedän olevan aito saippua, mutta aika monet muut "palasaippuathan" on shampoota, ja siksi kuivattaa ihoa.
Nyt kolmantena marseille-päivänä tukka tuntuu rasvaiselle ja päänahasta saa raaputella karstaa... Muuten tukka näyttää hyvältä ja tuuhealta.
Yleensä olen käyttänyt LVn ja Herbinan hajusteettomia.
Onko tää joku siirtymävaihe vai eikö vain sovi mun päälle? Muu nahka kyllä tykkää.
Meillä on ollut vuosia käytössä Flow:n shampoopalat hiusten pesuun ja käsisaippuana sitten tuo Urtekramin aloe vera. Hyvä, jos sillä saa hiuksetkin puhtaaksi, Flow:n tuotteet kun joutuu tilaamaan erikseen netistä.
Haluaisin vielä hoitoainesuosituksia. Hiukset ovat pitkät ja ohuehkot, joten öljyillä saan aikaiseksi vaan liimaletin. Jotain kosteuttavaa, selvittävää, mieluiten hiuksiin jätettävä, suihkutettava juttu olisi hakusessa.
Olen kokeillut sitä paljon kehuttua oliiviöljysaippuaa hiuksiin nyt kaksi päivää. Mulla on polkkatukka, hiukseni ovat ohuet mutta tuuheat (eli yksi hius on todella ohut mutta niitä on aika paljon). Luonnostaan taipuisa ja tehohoidot latistavat sen. Toisaalta, latvat kuivuvat tosi nopsaan ja tukkani ei siis oikeastaan "kasva". Eli jos yritän kasvattaa, latvat ovat ihan ohuet hiirenhännät vain.
Saippuapesun jälkeen tarvitsen selvityssuihketta, käytössä on Modern Organic Productin (MOP) päärynäsuihke ja se toimii hyvin. Olen kahden päivän jälkeen kyllä ihan tykästynyt siihen, miten paljon "jämäkämmältä" tukkani tuntuu saippuapesun jälkeen. Olen kuitenkin huolissani noista latvoista, sillä yritän tosissani kasvattaa pitkää tukkaa.
Eli: mitä hoitoainetta käytätte saippuan kanssa vai käytättekö ollenkaan? Onko jotain suosituksia? :)
Aika mielenkiintoinen tuo Aloe vera luomusaippuan esite. Suomeksi mainitaan: Kasvisöljysaippua, aloe vera, appelsiiniöljy. Ei muuta. Alla on sitten englanniksi International list of ingredients ja siinä listassa luetellaan toistakymmentä ainesosaa vettä myöten. Ei taida olla niin luomua kuin väitetään. Kumpaa ainesosalistaa tässä pitäisi uskoa? Huijataanko taas hölmöä suomalaista?
ihan sama millä ne pari haituvaa pesee, minun hiuksiini palasaippua ei saa aikaan mitään hyvää.
16/42, olen värjännyt hiuksiani jo kohta 30 vuotta eikä mitään kielteistä ole tapahtunut. Pesen hiuset tavallisella shampoolla, yleensä värihiuksille suunnitellulla, eikä siitäkään ole tullut mitään ongelmia. Muutaman kerran kokeilin jotain "luonnon juttua" hiusten pesussa. Kyllähän hiukset tulivat putaiksi, mutta niin tajuttomasti hilsettä, että se kokeilu loppui pariin kertaan.
Minuakin kiinnostaa käytättekö palasaippuoiden kanssa hoitoainetta?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 10:08"]
Tuo limoneeni mitä tuossakin saippuassa on on yksi herkistävimmistä, viheliäisimmistä liuottimista.
[/quote]
Limoneenia käytetään hajustavana, eteerisenä öljynä monissa tavallisissa nesteshampoissa, mutta sitä löytyy myös tomaattiöljystä (pastakastikkeet). Tuossa palasaippuassa sitä on mikroskooppisen pieni määrä, ja vasta suurina annostuksina se saattaa aiheuttaa kosketusallergiaa.