Nyt löytyi hyvä saippua korvaamaan myrkkyshampoita.
Tavalliset nesteshampoot sisältävät pelkkiä kemianteollisuuden aineksia jotka ovat melkoisia myrkkyjä. Siksi olen käyttänyt erilaisia palashampoita, jotka ovat toimineet hyvin, ja päätin tutkia, voisiko joku saippuakin toimia shampoona. Le Chat Marseille-saippuaa kehutaan, mutta yllättäen löytyi toinenkin hyvä. Se on tanskalaisen luomufirma Urtekramin Aloe vera-saippua, perinteinen palamalli. Siis tämä:
http://www.urtekram.fi/no_cache/produktdetaljer01010/prodcat/nestemaeiset_ja_kiinteaet_saippuat/3037/aloe_vera_saippua_luomu_100_g/
Koostuu luomuviljellyistä luonnonöljyistä ym. kasviaineksista, ei sisällä keinotekoisia kemikaaleja. On tosi riittoisaa, yksi pala riittää pitkään vaikka sitä käyttäisi shampoo-ominaisuuden lisäksi saippuanakin. Myydään isoissa marketeissa, Prismassa maksaa n. 3 €. Ja pesee ohuet, vaaleat hiukset ilmaviksi ja puhtaiksi.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 14:03"]
Minuakin kiinnostaa käytättekö palasaippuoiden kanssa hoitoainetta?
[/quote]
Parhaat palashampoot, (ei siis palaSAIPPUAT, vaan palaSHAMPOOT) kuten Englannista tilattava E-natin palaSHAMPOO, pitävät jo itsessään sisällään hoitoaineen. Se on sisällysaineluettelossa nimellä "Castor oil" eli... RISIINIÖLJY!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 10:00"]
Ruohonjuuren Oliva käyttää meidänkin perhe koko kropan pesuun. Hiukset voi todella hyvin ja tuuheasti. Ja myös luomu sheavoita rasvaukseen ja ihot voi hyvin.
[/quote]
"Sheavoi"? Tarkoitat siis "Karitevoita", englanniksi "Shea butter"?
Mä joskus pesupähkinöistä innostuneena tein tuota liuosta ja kokeilin tukanpesua sillä, mutta en voi suositella. Mulla on pitkät ja paksut hiukset, menivät ällöttävän raskaiksi, tönköiksi ja sähköisen takkuisiksi.
Tota palaa pitää koittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 09:00"]
Mulla on pitkä, tosi paksu, värjätty tukka ja aina oon pessy ihan perus-kemikaali-shamppoilla.
Mut nyt kävi kiinnostamaan nää vaihtoehdot...eli kysymys teille jotka pesette niillä palasaippuoilla tukkanne.
Onko teillä paksut tukat?
Eikö se kestä kauan hinkata saippuaa että siitä irtoaa tarpeeksi ainetta tukan pesuun?
Mun järkeen se kuulostaa hankalalta ja hitaalta.
Uteliaisuuttani voisin kyllä kokeilla.Koska kieltämättä päänahkani on toisinaan "ruvella".
[/quote]Muakin kiinnostaa. Joka kampaaja on sanonut ettei ole koskaan nähnyt näin paksuja hiuksia ja olen käynyt ainakin 40 eri kampaajalla. Eli voisiko palasaippua toimia näihin. vaahtoaako? Hiukset myös lähes takapuoleen asti pitkät.
[/quote]
Kokeile Urtekramia ja vakuutu. Kokeilematta et voi tietää.
Miltä nuo palashamppoot haisevat? Sopivatko hajuherkille? Aika rajallisia valintoja kun saa tehdä shampoo hyllyllä: hajustettomia (ja samalla kun olisivat hajuttomia!) ei paljoa löydy.
Itselläni on aina ollut ohuet rasvoittuvat hiukset, ja minut on määritelty atoopikoksi, ja on allergioita. Hilseeseen on ollut aina taipumusta, mistä syystä olen pitänyt varmaan puolet elämästäni hiukset siilinä. Saippualla en saa hiuksia puhtaaksi, tosin en ole tajunnut kokeilla eri laatuja (kuten oliiviöljyä). Marseille ei ainakaan itselläni toimi. Pesupähkinällä saatan saada yhden kerran puhtaaksi, mutta ajan myötä tekee tahmeaksi. Tykkään ruokasooda - etikka -systeemistä, vaikka sitä on kritisoitu päänahan pH:ta liiaksi nostavan vaikutuksen vuoksi. Olen käyttänyt ko. menetelmää nyt pari vuotta ja kasvattanut hiuksia saman ajan. Päänahka varsin siisti. Satunnaisesti olen käyttänyt eteerisistä öljyistä tehtyä luomuhilsehoitoa.
Nyt ajattelin, että käytän vuorotellen eri systeemeitä. Saippuaahan voi käyttää yhtenä ainesosana omatekoisessa sampoossa, lisäksi tulee mm. glyseriiniä ja eteerisiä öljyjä (ohjeita netistä). Glyseriiniä on saatavilla kasvisperäisenä jopa apteekista, se on makea sokerialkoholi, joka toimii kosteudensäilyttäjänä. Sitä käytetään sekä voiteissa, sampoissa että leivonnaisissa.
Huvittavaa, että osa kommentoijista saa ilmeisesti sponsorirahoja kosmetiikkateollisuudelta. Itse multikemikaaliallergisena en suostu käyttämään iholleni mitään, minkä tuoteseloste on paria ainesosaa pidempi ja koodikielen taaksen naamioitu. Sampoiden vaahtoava ainesosa natriumlauryylisulfaatti edistää ympäristömyrkkyjen leviämistä luontoon parantamalla myrkkyjen vesiliukoisuutta. Mahdollisesti ko. ainesosa on biokertyvä. Mitäpä siitä, että tuhoamme ympäristön. Kun tuhoamme vesistöjen planktonin, tuhoamme myös suuremmat vesieliöt. Kun tuhoamme yhteyttävät kasvit, tuhoamme myös mahdollisuutemme saada itse ravintoa. Kaikki energia on alun perin peräisin auringosta, ja toistaiseksi emme voi itse yhteyttää, vaan energia kierrätetään kasvien ja pieneläinten kautta suurille petoeläimille, joita itse olemme.
Vanha ketju, mutta kommentoin yhtä asiaa mitä kukaan ei ollut tuntunut tajuavan:
JOS PESEE HIUKSET PALASHAMPOOLLA TAI SAIPPUALLA, NE ON EHDOTTOMASTI NEUTRALOITAVAT ETIKKAVESIHUUHTELULLA JÄLKEENPÄIN. Sitten ei tarvita hoitoainetta eikä tule harja limaiseksi eikä tukka muutu purukumiksi.
Palashampoot on muuten käytännössä ihan vaan saippuaa, yleensä vaan ylirasvoitettu sen verran ettei kuivata niin paljoa.
terveisin saippuamaakari
Minulla on todella vaikea monikemikaaliyliherkkyys, jonka taustalla on toistunut homealtistus. Oma oireiluni helpottui selvästi oman kodin kemikaalikuorman alasajossa. Nyt on käytössä Planet Puren tiski-, siivous- ja pyykinpesuaineet, Flow- shampoopalat ja- saippuat. Vaatteet piti pestä pariin kertaan pesuaineen lisäksi lisähuuhtelulla, sen jälkeen on voinut pitää taas vanhoja vaatteita. Hiukset ovat paremmassa kunnossa, kuin vuosiin.Suosittelen kokeilemaan!
Le Chat Kissasaippua ei ole tarkoitettu henkilöhygieniaan vaan pyykinpesuun . Kun taas aito Marseille saippua soveltuu siihen käyttöön.
Le Chatin ainesosana on tali (sodium tallowate). En pistäisi tukkaani, jota pesen kasviöljypohjaisella (kookos-, oliivii, rapsi- jne.) saippualla sulfaateille herkistymisen vuoksi. Lushin palashampoot ovat muuten edelleen kaikki sulfaattipohjaisia, eli tavallista shampoota ilman vettä.
Hankin juuri tämän keskustelun inspiroimana oliivi-marseillesaippuan ja Urtekramin aloe vera -saippuan. Toivon, että toi oliivisaippua auttaisi omaan atooppiseen ihoon, mutta molempia aion testata myös hiuksiin. Tosi kätevä ajatus, jos nää toimii sekä shampoon että suihkugeelin korvikkeena, kun kemikaaleja ja jätettä tulee vähempi plus tietty tosi paljon helpompaa ottaa mukaan mökille tai muualle reissuun.
Nostelen vanhaa ketjua. Onko jollakin vielä lisää kokemuksia hiusten pesemisestä Urtekramilla tai muulla palasaipualla?
Siirryin itse käyttämään Urtekramin aloe veraa hiustenpesuun pari viikkoa sitten, toiveissa saada ohuista ja sileistä hiuksista paksumman tuntuiset. Toistaiseksi hiukset kuitenkin jäävät pesun jälkeen edelleen luiruiksi ja pehmeän kiiltäviksi. Pitäisiköhän kokeilla esim. Oliva-saippuaa? Tai etikkahuuhtelua?
Flowin palashampoot ovat olleet hyviä, tukka ei ole enää "liru" ja päänahkakin tykkää. Kotimaisia tuotteita ja yhtä laatua löytyy ihan Prisman hyllyltä. Virolaisvalmistaja Nurmen jojobaa olen myös kokeillut, mutta hiukset jäivät likaisen oloiseksi klimpiksi, pala oli jotenkin sulava ja se kului todella nopeasti.
Hiustyyppi minulla on tyypillinen suomalainen eli hento, ohut ja tuuhea.
Vierailija kirjoitti:
Nostelen vanhaa ketjua. Onko jollakin vielä lisää kokemuksia hiusten pesemisestä Urtekramilla tai muulla palasaipualla?
Siirryin itse käyttämään Urtekramin aloe veraa hiustenpesuun pari viikkoa sitten, toiveissa saada ohuista ja sileistä hiuksista paksumman tuntuiset. Toistaiseksi hiukset kuitenkin jäävät pesun jälkeen edelleen luiruiksi ja pehmeän kiiltäviksi. Pitäisiköhän kokeilla esim. Oliva-saippuaa? Tai etikkahuuhtelua?
Olen tässä puolen vuoden aikana pessyt hiuksiani aina välillä marseillesaippualla. Sen kanssa saisi olla pesemässä useammin hiuksia (normishampoilla mulla pesuväli viikko) vai eikö mun hiukset vaan ole vielä tottuneet siihen kun käytän välillä normaalisti muita aineita. Jotenkin epäilyttää, että kestäisikö mun hiukset sitä, jos käyttäisin pelkästään jotain vastaavaa saippuaa, niin toi saa pysyä jatkossakin vain satunnaiskäytössä. Suihkugeelin korvikkeena se on kuitenkin toiminut hyvin, tuntuu että mun iho on nyt paremmassa kunnossa, vaikka olen välillä pessyt normiaineillakin. Ai niin, sen huomasin vielä äsken, että toi mun Citymarketista ostama marseillesaippua (vaikka aitoa sellaista onkin), sisältää kaikkea turhaa eli jos halvemmalla haluaa päästä, niin halpis-K-menu-oliivisaippua sisältää suunnilleen samaa kamaa. Samaan aikaan hankkimani keskustelussa aiemmin mainittu Urtekramin saippua mulla on edelleen testaamatta, mutta toivon sen toimivan vähintään yhtä hyvin, koska se nyt kuitenkin on luonnonkosmetiikkaa, joka olis noin muuten hyvä idea.
-94
Kokeilin Pariisissa ensimmäistä kertaa hotellissa L:A Bruketin saippuoita - ENkä enää ikinä vaihda. Kaikki täysin luonnonmukaisia ja myrkyttömiä ja tuoksut on ihan huumaavia. Löytyy saippuoista vartalovoiteisiin. Tämä sitruunantuoksuinen on ihan mieletön, ja pakko aina löytyä kotoa:
https://royaldesign.fi/nestesaippua-250ml-sitruunaruoho#/179044
Tuo marseille saippua on hyvä myös pyykinpesussa, käy hyvin villalle ja silkille.
Tukan olen usein pessyt myös mäntysuovalla, ja toimii.
Muutaman vuoden olen käyttänyt, "Minttu Yrttisaippuat "- valmistajan palashampoota erittäin hyvällä tuloksella. Valmistaa myös palasaippuoita. Pyhäjärvi Ol. Myynnissä mm. Pyhäjärven ABC :llä. Pesukerrat ovat harventuneet, hiukset tuntuvat pehmeiltä, värikin palautunut ennalleen. Kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen että uskalsin kokeilla, tyttären vinkin saatuani. Myös hänen koko perhe käyttää Mintun tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 20:03"]
No nyt on Marseille-saippua testattu. Ja pesin sitten samantien sillä ihan kokonaan, kasvoja myöten. Tukka on vielä märkä, mut tosi kivan tuntuinen. Katotaan vielä, mitä se on kuivana. Ihan hyvältä kuitenki vaikuttaa :)
-Se pähkinöiden keittäjä
[/quote]
Ihanaa! Se siis todella pelittää?!?