Beautiful body. Mitä mieltä?
Mitä te ajattelette Beautiful body -projektista? Mielestäni siinä on hyvää se ajatus siellä taustalla, se vastaisku median vääristämää naiskäsitystä päin. Mutta, mutta... katselin äsken kuvatulvaa ja tulinpa miettineeksi, että voi voi. Ei ne naisvartalot, joita siellä näkyi, olleet ollenkaan kaikki sen takia sellaisia, että olivat olleet raskaana. Kyllä monissa näkyi epäterveellisten elitapojen jättämät jäljet, eikä sen suloisen "maailman tärkeimmän hellanlettas kultamussun" äidilleen tuomat kilot.
Mielestäni tässä projektissa on suuri vaara siihen, että mammat taas tyytyväisinä vetävät vähän lisää pannaria naamaan, kun ajattelevat, että saavat näyttää siltä miltä haluavat. Ja toki saavatkin, mutta: Silloin pitäisi olla myös pokkaa sanoa ääneen, että en jaksa urheilla, oikeastaan en liiku hikiliikuntaa sitä viittä tuntia viikossa (suositus) koskaan, syön herkkuja joka päivä yms. Ja sen lisäksi olisi vielä hyvä muistaa, että lihavuus tuo suurentuneen riskin moniin sairauksiin. Siinä jää sitten mamman mussukat hoitamatta, kun mamma makaa sairaalassa.
Mua ärsyttää tollanen asioiden vääristäminen. Vartaloiden esittelyssä ei ole mitään väärää, mutta samalla pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että millaisilla elintavoilla tulee millainenkin lopputulos, eikä syyttää tapahtuneesta OMIA LAPSIAAN, jotka hetken lainasivat äitinsä kohtua!
Kommentit (145)
Mä olin aika järkyttynyt tästä "projektista". Tämähän ruokkii nuorten ihmisten mielikuvaa siitä että nainen on tuon näköinen oltuaan raskaana, ihan automaattisesti, että ei ole mahdollisuutta enää näyttää hyvältä.
Kysyin mieheltä mielipidettä, näytin kuvat. Mun miehen mielestä projektin nimi olisi pitänyt olla "naiset ilman itsekontrollia"
Tässä kirjoitus aiheesta, puolesta ja vastaan: http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/talta-nayttaa-synnyttanyt-nainen.html
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 12:27"]
Tässä kirjoitus aiheesta, puolesta ja vastaan: http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/talta-nayttaa-synnyttanyt-nainen.html
[/quote]
Hyvä kirjoitus! Ja upeita äitejä!!! T. Lapseton nainen, joka ei ole yhtä hyvässä kunnossa
Minusta parasta tässä projektissa on se, että naiset uskaltavat paljastaa oman epätäydellisyytensä. Oikeasti, niin paljon kuin te kaikki haukuttekin muiden vatsamakkaroita, aina se kriittisin niitä omia läskejään kohtaan on se niiden läskien kantaja, silloinkin, kun hän niitä puolustelee. Siksi minusta teidän silmissänne kaikkein kauheimpien vartaloiden esittelijät ansaitsevat eniten kehuja, joska niiden paljastaminen on vaatinut eniten rohkeutta.
Väärinhän sekin kyllä on, että sellaisia vartaloita ei hyväksytty, jotka oli treenattu kuntoon, koko skaala pitäisi näyttää rehellisesti.
Mutta kunpa ihmiset tajuaisivat joskus keskittyä vain omiin läskeihinsä ja antaa muiden keskittyä omiinsa. Niin paljon pahaa saadaan aikaan sillä, kun muita ivataan ja arvostellaan. Mikä ihme siinä haukkumisessa tuottaa sellaista mielihyvää, että sitä pitää jatkaa ja jatkaa? Miten ette tajua, kuinka paljon pahaa te sillä levitätte, myös itseenne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 12:49"]
Minusta parasta tässä projektissa on se, että naiset uskaltavat paljastaa oman epätäydellisyytensä. Oikeasti, niin paljon kuin te kaikki haukuttekin muiden vatsamakkaroita, aina se kriittisin niitä omia läskejään kohtaan on se niiden läskien kantaja, silloinkin, kun hän niitä puolustelee. Siksi minusta teidän silmissänne kaikkein kauheimpien vartaloiden esittelijät ansaitsevat eniten kehuja, joska niiden paljastaminen on vaatinut eniten rohkeutta.
Väärinhän sekin kyllä on, että sellaisia vartaloita ei hyväksytty, jotka oli treenattu kuntoon, koko skaala pitäisi näyttää rehellisesti.
Mutta kunpa ihmiset tajuaisivat joskus keskittyä vain omiin läskeihinsä ja antaa muiden keskittyä omiinsa. Niin paljon pahaa saadaan aikaan sillä, kun muita ivataan ja arvostellaan. Mikä ihme siinä haukkumisessa tuottaa sellaista mielihyvää, että sitä pitää jatkaa ja jatkaa? Miten ette tajua, kuinka paljon pahaa te sillä levitätte, myös itseenne.
[/quote]
Niin, mä en jaksanut kahlata kuin tuon ekan sivun järjettömän haukkumisen ja mollaamisen, jotenkin NIIIN av-meininkiä, ettei paremmasta väliä.
Mä en ainakaan edes ajatellut, että niiden vatsojen ja vartaloiden pitäisi olla erityisen kauniita, ja niitä pitäisi ihastellen ihmetellä. Mä ajattelin, että siinä nyt vaan näytetään, miltä tosi tavallinen suomalainen nainen näyttää synnytettyään vähän aiemmin lapsen. Ja ei, ei siellä olisi mitään mieltä näyttää niitä vatsoja, joihin ei ole jäänyt jäljen jälkeä. Niitä voi näyttää missä tahansa muuallakin.
Toinen asia: Mä en ymmärrä miksi täällä koko ajan lässytetään siitä, kuinka niiden äitien pitäisi jo olla viimeistä myöten timmissä kunnossa, ja kuinka ovat kamalia läskejä ja sitä ja tätä. Ne kuvat mitä mä katsoin iltasanomissa vai missä olikaan, niissä kaikissa oli mukana pieni vauva. Eli synnytyksestä ei kovin kauaa vielä ollut.
Ei kaikki laihdu heti raskauden jälkeen, ja painon kertyminen on hyvin yksilöllistä. Mulle ei ole koskaan tullut montaa kiloa raskausaikana, mutta imetysaikana tuli 10 per lapsi, jotka lähtivät vasta kun imetys loppui. Katsokaas kun me ollaan niin kovin erilaisia, mikä teille alkuketjun ahdasmielisille jauhopäille tuntuu olevan kovin vaikea paikka ymmärtää.
Kuvista tulee sellainen olo, että lasten saannin jälkeen kroppa on lösähtanyt, nahka roikkuu, tulee arpia, ylimääräistä nahkaa roikkuu. Kolmen lapsen äitinä kroppa on samanlainen kuin ennen lapsia. Painoa on tullut raskauksien aikana ihan normaalin verran. 30kg painon nousu ei ole normaalia! Sanoisin, että ihan on myös itsestä kiinni, miltä haluaa näyttää. Poikkeuksiakin on, joillakin nahka venyy ettei liikunta auta, mutta se on kaiketi aika harvinaista. Luulenpa että moni näistä äideistä on ollut jo ennen raskauksia ylipainoisia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:30"]
Kuvista tulee sellainen olo, että lasten saannin jälkeen kroppa on lösähtanyt, nahka roikkuu, tulee arpia, ylimääräistä nahkaa roikkuu. Kolmen lapsen äitinä kroppa on samanlainen kuin ennen lapsia. Painoa on tullut raskauksien aikana ihan normaalin verran. 30kg painon nousu ei ole normaalia! Sanoisin, että ihan on myös itsestä kiinni, miltä haluaa näyttää. Poikkeuksiakin on, joillakin nahka venyy ettei liikunta auta, mutta se on kaiketi aika harvinaista. Luulenpa että moni näistä äideistä on ollut jo ennen raskauksia ylipainoisia.
[/quote]
Anteeksi nyt, mutta väitätkö että mahan kasvuun ja ihonvenymiseen olisi auttanut liikunta? Ja siten arpia ei tule, vai?
[q
Anteeksi nyt, mutta väitätkö että mahan kasvuun ja ihonvenymiseen olisi auttanut liikunta? Ja siten arpia ei tule, vai?
Arville ei tietenkään voi mitään jos niitä tulee. Tarkoitinkin sitä, ettei kaikille niitä tule. Kampanjasta tuli vähän sellainen fiilis että "tällaisiltä äidit näyttävät". Ylimääräisestä läskistä pääsee eroon jos haluaa.
Mitähän mahdollisuuksia meillä on koskaan saada esim. koulukiusaamista loppumaan, kun aikuiset ihmisetkin puhuu toisista näin. Vyötärön ympäryskö se on ihmisyyden mitta? Puhutteko lastenne kuullen noin ja kauhistelette toisten ulkonäköä? Selittäisi kyllä aika paljon sitä kiusaamisen syntymekanismia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 14:04"]
Mitähän mahdollisuuksia meillä on koskaan saada esim. koulukiusaamista loppumaan, kun aikuiset ihmisetkin puhuu toisista näin. Vyötärön ympäryskö se on ihmisyyden mitta? Puhutteko lastenne kuullen noin ja kauhistelette toisten ulkonäköä? Selittäisi kyllä aika paljon sitä kiusaamisen syntymekanismia.
[/quote]
Komppi! Mikähän näiden haukkijen omassa elämässä mättää näin pahasti, että tällaisesta saa jotakin mielihyvää?
Minusta projekti on tosi hieno ja osallistujat rohkeita. Mun mielestä projektin tärkein tehtävä olisi kuitenkin purkaa sitä normia, että naisen on pakko olla kaunis ja kuin H&M:n mallit. Eli vähentää ulkonäön merkitystä sinänsä, ei niinkään julistaa, että "kaikki ovat kauniita".
Liikunnasta ja ajankäytöstä: kyllä liikunnalle on vähemmän aikaa kun on lapsia, kuitenkin kyse on lähes aina priorisoinnista. Mun mielestä kenenkään ei ole pakko priorisoida liikuntaa, mutta ainakin kahden vanhemman perheessä aktiivinenkin liikkuminen on käytännössä aina mahdollista, jos vain haluaa. Mulla on kaksi lasta ja juoksen ja harrastan joukkuelajia väh. 4 kertaa viikossa. Mutta mä en esim. sisusta, ompele, laittele kotia, siivoa kovinkaan tarkasti, enkä tee ylitöitä. Vain lasten kanssa oleminen menee liikunnan edelle (ja terveellistä ruokaa laitan), mutta 4x/vko on aivan helppo järjestää ilman, että tinkii hyvästä äitiydestä. Enkä usko, että olisin alkanut tehdä lapsia kovin urasuuntautuneen miehen kanssa, jonka uran takia olisin joutunut tinkimään omasta vapaa-ajastani.
Jos liikunnalle on vaikea löytää aikaa, esim. herään aiemmin juoksemaan tai lähden töistä aiemmin ja teen sitten lisää kun lapset nukkuu (OK olen onnekas töiden suhteen, mutta senkin eteen olen tehnyt hommia että olen saanut vapaat työajat).
Olemme myös valinneet keskeisen asuinpaikan niin, että on helppo päästä treeneihin.
Yksinhuoltajan tilanne on kyllä varmasti vaikea.
Eipä siinä, kyllä pullukka voi olla kaunis, ja mielestäni onkin kauniinpi kuin langanlaiha. Reilu ylipaino taas ei mun mielestäni ole kaunista. Mulla ei ole tarvetta julkaista omaa nakukuvaani, vaikka kroppaani suhteellisen tyytyväinen olenkin. (163/72) Lööpeistä olen tästä kuullut, mutta en ole käynyt katselemassa enkä kauhistelemassa sen enempää toisten kuvia.
Mä näkisin mielelläni just erimuotosia ja kokosia tissejä, leveitä lanteita, poikamaisia vartaloita, pisamaisia vartaloita, ehkä onnettomuudessa vammautuneita vartaloita, Todella treenattuja ja tatuoituja vartaloita Jne. sekä just niitä raskauksien jälkeisiä vartaloita. Sekään musta ei ole hyvä että kannustetaan laiminlyömään terveet elämäntavat kun lihominen palaa muotiin! Jotenkin normaal/hoikahko vartalo vaan tuo mieleen terveen ja elinvoimaisen ihmisen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 14:17"]
Minusta projekti on tosi hieno ja osallistujat rohkeita. Mun mielestä projektin tärkein tehtävä olisi kuitenkin purkaa sitä normia, että naisen on pakko olla kaunis ja kuin H&M:n mallit. Eli vähentää ulkonäön merkitystä sinänsä, ei niinkään julistaa, että "kaikki ovat kauniita".
Liikunnasta ja ajankäytöstä: kyllä liikunnalle on vähemmän aikaa kun on lapsia, kuitenkin kyse on lähes aina priorisoinnista. Mun mielestä kenenkään ei ole pakko priorisoida liikuntaa, mutta ainakin kahden vanhemman perheessä aktiivinenkin liikkuminen on käytännössä aina mahdollista, jos vain haluaa. Mulla on kaksi lasta ja juoksen ja harrastan joukkuelajia väh. 4 kertaa viikossa. Mutta mä en esim. sisusta, ompele, laittele kotia, siivoa kovinkaan tarkasti, enkä tee ylitöitä. Vain lasten kanssa oleminen menee liikunnan edelle (ja terveellistä ruokaa laitan), mutta 4x/vko on aivan helppo järjestää ilman, että tinkii hyvästä äitiydestä. Enkä usko, että olisin alkanut tehdä lapsia kovin urasuuntautuneen miehen kanssa, jonka uran takia olisin joutunut tinkimään omasta vapaa-ajastani.
Jos liikunnalle on vaikea löytää aikaa, esim. herään aiemmin juoksemaan tai lähden töistä aiemmin ja teen sitten lisää kun lapset nukkuu (OK olen onnekas töiden suhteen, mutta senkin eteen olen tehnyt hommia että olen saanut vapaat työajat).
Olemme myös valinneet keskeisen asuinpaikan niin, että on helppo päästä treeneihin.
Yksinhuoltajan tilanne on kyllä varmasti vaikea.
[/quote]
Vaikka täällä nyt ilmeisesti tiedetään itseäni paremmin mihin minulla on aikaa, niin kerrottakoon että vähän on ongelmia venyä joka paikkaan. Meillä on rakennusprojekti kesken, suuri puutarha, vauva ja uhmaikäinen, ei sukulaisia lähellä. En valita, olen itse valinnut tämän elämän, mutta totuus nyt vain on että joku 4 kertaa viikossa tunnin lenkki on täysin pois suljettua. Molempien lasten kanssa en pysty lenkkeilemään. Tämän lisäksi herään useamman kerran yössä, vanhempi lapsi ei nuku päikkäreitä, joten en minäkään. Olen väsynyt. En halua ruoskia itseäni hampaat irvessä eteenpäin johonkin unelmakroppaan. Jos vaadin itseltäni vielä enemmän olen jatkuvasti kiukkuinen. Ruokaan yritän panostaa, mutta väsyneenä hiilarit tuntuu maistuvan. Ja tämähän on ihan tutkittu juttu. Muutaman vuoden päästä omaa aikaa on taas enemmän. Pysyn kyllä jonkunlaisessa kunnossa siihen asti, mutta miksikään supernaiseksi en nyt jaksa alkaa.
Lopettakaa jo tuo "kaikilla on aikaa, minullakin on". Se kuulostaa täydellisen idiootilta. Teidän elämä on teidän elämää, muilla on omansa ja eri aikataulut.
http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/talta-nayttaa-synnyttanyt-nainen.html Mua naurattaa aina toi blogi! Siis hyvällä tavalla tuo kirjoittaja osaa kirjoittaa niin hemmetin hyvin! Tossakin on hyvin tuotu, että kaikki on kauniita kunhan ovat ylpeitä itsestään! Laihat ja pulleat <3
Se on minunkin ihan lemppariblogeista.. Nauru piristää aamua!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 16:07"]
http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/talta-nayttaa-synnyttanyt-nainen.html Mua naurattaa aina toi blogi! Siis hyvällä tavalla tuo kirjoittaja osaa kirjoittaa niin hemmetin hyvin! Tossakin on hyvin tuotu, että kaikki on kauniita kunhan ovat ylpeitä itsestään! Laihat ja pulleat <3
[/quote]
[quote author="Vi
Vaikka täällä nyt ilmeisesti tiedetään itseäni paremmin mihin minulla on aikaa, niin kerrottakoon että vähän on ongelmia venyä joka paikkaan. Meillä on rakennusprojekti kesken, suuri puutarha, vauva ja uhmaikäinen, ei sukulaisia lähellä. En valita, olen itse valinnut tämän elämän, mutta totuus nyt vain on että joku 4 kertaa viikossa tunnin lenkki on täysin pois suljettua. Molempien lasten kanssa en pysty lenkkeilemään. Tämän lisäksi herään useamman kerran yössä, vanhempi lapsi ei nuku päikkäreitä, joten en minäkään. Olen väsynyt. En halua ruoskia itseäni hampaat irvessä eteenpäin johonkin unelmakroppaan. Jos vaadin itseltäni vielä enemmän olen jatkuvasti kiukkuinen. Ruokaan yritän panostaa, mutta väsyneenä hiilarit tuntuu maistuvan. Ja tämähän on ihan tutkittu juttu. Muutaman vuoden päästä omaa aikaa on taas enemmän. Pysyn kyllä jonkunlaisessa kunnossa siihen asti, mutta miksikään supernaiseksi en nyt jaksa alkaa.
Lopettakaa jo tuo "kaikilla on aikaa, minullakin on". Se kuulostaa täydellisen idiootilta. Teidän elämä on teidän elämää, muilla on omansa ja eri aikataulut.
[/quote]
Niin, elämä on valintoja. Hyötyliikunta on ihan parasta pienten lasten kanssa, ei tarvitse olla tiettyyn aikaan missään. Sitten kun vähentää niitä hiilareita ja syö terveellisesti, huomaakin että kilot lähtee. Tai sitten voi ostaa vaikka kahvakuulan kotiin, tehokasta treeniä koko kropalle, 45min treeniä 3krt/vkossa niin varmasti tulee tuloksia.
T. 3 äiti
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:14"]
[quote author="Vi
[/quote]
Niin, elämä on valintoja. Hyötyliikunta on ihan parasta pienten lasten kanssa, ei tarvitse olla tiettyyn aikaan missään. Sitten kun vähentää niitä hiilareita ja syö terveellisesti, huomaakin että kilot lähtee. Tai sitten voi ostaa vaikka kahvakuulan kotiin, tehokasta treeniä koko kropalle, 45min treeniä 3krt/vkossa niin varmasti tulee tuloksia.
T. 3 äiti
[/quote]
Sepä se. Monen elämässä ihan todella on sellaisia valittuja asioita, ettei liikunnalle jää riittävästi aikaa eikä oikein voimiakaan. Hyötyliikuntaa tulee väkisinkin pihahommissa ja lasten kanssa, ei siinä mitään. Kahvakuulat minulla on. Käyn kerran viikossa ryhmässä harrastamassa kuulailua. Mielestäni ne eivät ole kotona mitään käteviä. Kerran kun mossahtaa lattiaan, niin on laminaatissa reikä. Lisäksi pitää katsoa ettei ole ikkunat tai lapset vaaravyöhykkeellä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 09:33"]
Itseinho johtaa usein jatkuvaan lihomiseen. Minä olen käsittänyt tämän kampanjan näköjään hieman eri tavalla kuin useimmat, sillä minusta kyse ei ole selittelystä ja verukkeiden hakemisesta, vaan siitä, että oppii hyväksymään oman kehonsa arpineen ja virheineen kaikkineen. Ja kun sen kehon oppii hyväksymään sellaisena kuin se on, sitä alkaa myös kohdella paremmin ja pitää siitä huolta. Kyllähän media mm. pitää yllä sellaista illuusiota, että nyky-yhteiskunnassa vain täydellinen kelpaa, mikä on surullista, koska vain harva yltää täydellisyyteen.
[/quote]
Juuri näin minäkin tämän kampanjan olen ymmärtänyt. On sitten minänäköinen tai -muotoinen tahansa on hyvä oppia hyväksymään itsensä, eikä aina soimata itseään, inhota itseään tms.
Ei ihmisarvoa vähennä ylipaino, arvot, vammat tms. Jokaisen tulisi arvostaa itseään.
[/quote]
Ja itsensä arvostamiseen kuuluu se että pitää itsestään huolta, myös fyysisesti. Ei kukaan itseään oikealla tavalla arvostava liho yli 30kiloa. Enkä tarkoita sitä että jokaisen pitäisi ravata punnitsemassa itseään tai viettää viittä tuntia vuorokaudessa kuntosalilla. Tervettä järkeä saa käyttää ja kun puntari näyttää liikaa tai olo tuntuu ähkyiseltä, on aika katsoa peiliin ja tehdä muutama muutos jolla saa parannettua tilanteen. Jokaisella meillä on elämässä vaiheita kun ei ehdi eikä jaksa nähdä niin paljoa vaivaa pitääkseen itsensä kunnossa. Siitä huolimatta jokaisen tulisi yrittää saada balanssista kiinni ennen kuin homma leviää kokonaan käsiin (tai ahteriin).