Miksi jankkaat perheestäsi, vaikka keskustelukumppaniasi ei kiinnosta?
Vaikka haluan pitää yllä ystävyyttämme, et tunnu enää samalta ihmiseltä kuin ennen. Koska kaikki elämäsi virikkeet tulevat kodin, Prisman ja leikkipuiston bermudankolmiosta, sinulla ei ole annettavaa keskusteluihin. Vanhat suosikkiaiheemme ruoka, taide ja filosofia kääntyvät aina autotallin maalaamiseen tai kuinka kallista Puuhamaassa on. Kuopuksesi "hauskat" kakkakepposet, keskimmäisen kitinä matikan läksyistä tai esikoisen ovien paukuttelu eivät ole elähdyttäviä keskustelunaiheita. Miksi et koskaan lähde kanssani ulos istumaan iltaa, kokemaan maailmaa? Sinusta on tullut jankkaava tylsimys, tylsämielinen mammamuumio. Ja kaikkein pahinta: sivulauseilla teet selväksi, että minun lapseton elämäni on pinnallista ja tyhjää.
Kommentit (7)
Toivottavasti en itse ole kuulostanut tuolta. Ehkä ihan vauvavuosina. Tuntuu että mammatoverit jämähtävät äitiyteen, puhutaan Prisman alennuspäivistä ja mitä sieltä ostettiin ja millä alennuksella, mietitään että mihin kaikista viidestä harrastusmahdollisuudesta lapset ilmoittaisi ja näin edelleen. Toki ne on niitä arkisia asioita, mutta minun elämä koostuu myös omista harrastuksista, saavutuksista esim. liikunnassa treenin suhteen, kulttuurista, Suomen sisällä reissaamisesta (lasten kanssa ja ilman), miehen kanssa vietetystä kahdenkeskisestä ajasta. Ja lapset on vielä päiväkoti ikäisiä. Monien perusäitien kasvoilta näkee kertoessani esim. reissuita ja fitness-treeniin liittyvistä dieteetistä, että ei ymmärretä ja ei oikeastaan kiinnosta kun ei ymmärretä. Anteeksi lievä pahansuopaisuus, mutta tulee vietettyä aikaa sitten joskus mielummin kyllä lapsettomien ystävien kanssa, koska voidaan puha jostain muustakin kuin arjesta ja kodinkoneista... :)
Minusta kuulostaa siltä, että ystäväsi nimenomaan "kokee maailmaa". Hänen elämäänsä on tullut uusia mielenkiintoisia asioita perheen myötä, kun taas sinun elämäsi ei ehkä ole juurikaan muuttunut entisestä.
Voisiko olla näin?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 00:57"]
Minusta kuulostaa siltä, että ystäväsi nimenomaan "kokee maailmaa". Hänen elämäänsä on tullut uusia mielenkiintoisia asioita perheen myötä, kun taas sinun elämäsi ei ehkä ole juurikaan muuttunut entisestä.
Voisiko olla näin?
[/quote]
Ei Prisman alennuspäivät ole uusi, kiinnostava asia... Taide ja filosofia taas on ajattomia aiheita.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 01:04"]
Ei Prisman alennuspäivät ole uusi, kiinnostava asia... Taide ja filosofia taas on ajattomia aiheita.
[/quote]
Myönnät siis, että joskus aiemmin Prisman alennuspäivät olivat sinullekin uusi ja kiinnostava aihe?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 00:57"]
Voisiko olla näin?
[/quote]
Olen ensimmäinen vastaaja, ja mielestäni äitiyskään ei ole mitään tajunnanrjäyttävää, uutuuksien kokemista. Vastuu ja rakkaudellinen huolenpito alkaa siitä päivästä kun raskaaksi tullaan, ja sen jälkeen se on lapsen rakastamista mutta myös ehdotonta arjen pakkotoistoa, jossa ei minusta ole sinänsä mitään järin hehkutettavaa muutaman ensimmäisen vuoden jälkeen. Olen ylpeä ja onnellinen perheestäni, mutta se ei valitettavasti riitä kaikille, ainakaan minulle pelkästään "uuden kokemiseksi". Uutta kokee ihan varmasti varakkaana ja lapsettomana, anteeksi vain :)
Aiheellinen tilitys, menkäämme itseemme.
Pelkän otsikon perusteella olin kuittaamassa nopeasti "koska on kohteliasta antaa toiselle mahdollisuus..", mutta nyt oli ihan oikeasta jutusta kysymys.
En tiedä oikeaa ratkaisua.
up