Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias ei osaa vieläkään uida.

Vierailija
31.07.2013 |

En tiedä mitä tekisin. Enää on vuosi koulun alkuun (menee siis eskariin), eikä vieläkään osaa uida.

Ei  osaa olla hengittämättä veden alla. Nenäklipsuja ei olla löydetty sopivia.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:21"]

Onko se lapsi itse hinkunut uimakouluun vai miksi hänet on sinne noin monta kertaa viety? Aikamoinen taloudellinenkin satsaus, toki uimataito on tärkeä asia mutta rajansa kaikella.

[/quote]

On halunnut itse, kun kaveritkin ovat menneet ja oppineet uimaan.

Uimaopetlle, että meillä on useampikin uimaopettaja suositellut niitä klipsuja juuri hänelle, jotta saisi opetuksesta kiinni. Noita kuplia on puhallettu lähes päivittäin joko pesualtaaseen, kylpyammeessa  tai sitten uidessa.

[/quote

Jos ei osaa sitä puhaltamista yhdistää vedessä liikkumiseen, tai olla horimatta vettä sisään, niin ei ole vielä kypsä uimakouluun. Nenäklipsut ei ratkaise sitä että lapsi ei pysy tahdissa mukana uimakoulussa.

Aikaa, vedessä oloa ja riehumista - vaikka perheen kesken. Kyl se siitä-

t. Toinen uimaope

Vierailija
22/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää. Laittavat nuo osaamattomat koulu-uinneilla lasten altaaseen ja valvovat uintia. Siellä lapsenikin pulikoi ja leikki pari ensimmäistä luokkaa, kunnes kelpuutettiin isoon altaaseen. Oli kuulemma muitakin ikäkavereita ja lystiä oli. Naureskelivatkin tilanteelle ja näillä mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä tavalla vanhemmat tappavat lapsesta luontaisen halun ja kyvyn oppia uimaan!!! Kyllä se teijänki lapsi oppii uimaan jos on oppiakseen, joskus. Ei samaan aikaan mitä naapurin minna tai esko. Antakaa lasten herranjumala olla lapsia. antakaa heille mahdollisuus vedellä leikkimiseen, mutta takuulla kukaan lapsi ei opi uimaan tai saa hyviä uimakokemuksia, jos vanhemmat on noin niuhoja! 6-vuotias on pieni lapsi vielä. 

Vierailija
24/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkisi varmaan tarjoaa uimakoulumahdollisuutta. Etuna on, että tavallisellakin ihmisellä on varaa siihen. Ammattilainen osaa asiansa ja lapset oppivat. Oma opettamiseni oli mielestäni täyttä fiaskoa jännittämisineni ja hermoiluneni. Oli hyvä, että vein parempaan oppiin, kun omat rahkeet eivät riittäneet.

Vierailija
25/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan hyvin miksi hermoilet, mutta itse tässä ihmetellyt tätä nykymenoa. Oma lapsi on 5- vuotias ja aloimme nyt kunnolla vasta uima harjoitukset ja hämmästyin kun se olikin monille jokin hirivttävä suoritus jolla pullistella. Uimataito on hyvä asia ja se on hyvä oppia, mutta se on rasittavaa jos siitä tulee osa tätä hemmoteltujen vanhempien pakkoneuroosia.

Ensin on pottailu neuroosi, sitten on kaikki muu. Kukaan ei ole isompana kiinnotunut minkä ikäisen potalla oppi käymään. Samoin ei siitä uimataidon omaksumisen hetkestä ole ketään kiinnostunut ellei lapsesta tule jotain maailmankuulua urheilijaa sillä saralla.

Minä veikkaan ( voin olla väärässä), että uimataidon opettelusta on voinut tulla jonkinlainen paine ja oiekasti pitäisi rentoutua ilman paineita ja pulputella. Toisaalta tajuan miksi tämä rento asenne on niin vaikeaa sillä siellä vieressä uiskentelee aina se "ihmelapsi" joka oppi uimaan 2- vuotiaana :D ja hänen pullisteleva vanhempansa.

Vierailija
26/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oli hyvä kirjoitus edelliseltä! tuossa oli kaikki ajatukseni kiteytettynä. Olisi aivan hirveää olla tämän ajan pieni lapsi vanhempien suurien toiveiden täyttäjänä. Onneksi omat lapseni omaavat hyväksyvät, sallivat ja ehkä jonku mielestä kurittomat vanhemmat=) Mielestäni he ovat onnellisia kun saavat olla lapsia, mennä ja hulmuta ilman aikuisten paskamaisia velvotteita. rakkaudella kahden riiviön keskeneräinen äiti

Vierailija
27/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:51"]

Kaupunkisi varmaan tarjoaa uimakoulumahdollisuutta. Etuna on, että tavallisellakin ihmisellä on varaa siihen. Ammattilainen osaa asiansa ja lapset oppivat. Oma opettamiseni oli mielestäni täyttä fiaskoa jännittämisineni ja hermoiluneni. Oli hyvä, että vein parempaan oppiin, kun omat rahkeet eivät riittäneet.

[/quote]

Ap:n lapsihan on ollut useammassa uimakoulussa.

Vierailija
28/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli intissä helsinkiläisiä 18 vuotiaita, jotka eivät osanneet ajaa pyörällä, eivät osanneet uida, eivät hiihtää, eivätkä luistella. Kuulemma juokseminenkin näytti koomiselta. Joten ei sinulla ole vielä mitään kiirettä!

Vierailija
29/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vielä hermoile. Kyllä lapsi oppii! Omakin on nyt menossa eskariin eikä vielä osaa. En hermoile. Itsekin opin muistaakseni tokalla luokalla kun koulun kanssa käytiin uimahallissa :)

Vierailija
30/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:51"]

tällä tavalla vanhemmat tappavat lapsesta luontaisen halun ja kyvyn oppia uimaan!!! Kyllä se teijänki lapsi oppii uimaan jos on oppiakseen, joskus. Ei samaan aikaan mitä naapurin minna tai esko. Antakaa lasten herranjumala olla lapsia. antakaa heille mahdollisuus vedellä leikkimiseen, mutta takuulla kukaan lapsi ei opi uimaan tai saa hyviä uimakokemuksia, jos vanhemmat on noin niuhoja! 6-vuotias on pieni lapsi vielä. 

[/quote]

Millä tavalla olen niuho? Lapsen pyynnöistä, lapsen toiveista oppia uimaan ja päästä uimakouluun on ollut kyse. Olisiko pitänyt kieltää uimakoulut, uimaharjoittelut ja uimahallikäynnit? Sittenkö en olisi ollut niuho? Ei varamaa saataisi näin kesällä edes rannalla käydä, koska sekin varmaan pilaa sen lapsuuden.

Tänään kysyin, että mitä lapsi haluaa harrastaa syksyllä ja hluaako ylipäätänsä. Lapsi vastasi, että uimakouluun hän ainakin haluaa, koska haluaa oppia uimaan.

Pitäisikö sen sijaan viedä jonnekin muualle, etten antaisi niuhoa kuvaa itsesäni?

Lapsen kannalta harmittaa, koska on niin pitkään toivonut sitä uimataitoa ilman kellukeita ym. apuvälineitä.

ap

Vierailija
31/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi sellainen sukellusmaski. Siinä on nenä maskin sisällä. Jäi kädet uimakäyttöön.

Vierailija
32/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut sama opettaja koko ajan?

Vierailija
33/46 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme meininkiä nykyään. Kyllä kun minä olin lapsi 60-luvulla, ei ollut tällaista. Kukin sai kehittyä omaan tahtiinsa ja omien kykyjensä mukaan. Onneksi olen saanut lapseni jo aikuiseksi, oppi puhumaan ja luopui vaipoista kolmivuotiaana. Uimaan oppi 11-vuotiaana, sen sijaan osoittautui huippulahjakkaaksi monella muulla elämänalueella ja nyt menestyy omassa ammatissaan.

Vierailija
34/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:55"]

Ihme meininkiä nykyään. Kyllä kun minä olin lapsi 60-luvulla, ei ollut tällaista. Kukin sai kehittyä omaan tahtiinsa ja omien kykyjensä mukaan. Onneksi olen saanut lapseni jo aikuiseksi, oppi puhumaan ja luopui vaipoista kolmivuotiaana. Uimaan oppi 11-vuotiaana, sen sijaan osoittautui huippulahjakkaaksi monella muulla elämänalueella ja nyt menestyy omassa ammatissaan.

[/quote]

Ei ollut 70 ja 80- luvullakaan tällaista :D. Veikkaan, että tällainen yleinen hoppu uimaan oppimisessa tuli kun vauvauinnit tulivat muotiin.

Vierailija
35/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eskariin menevä ui jo parisenkymmentä metriä. Hyppää veteen sulavasti pää edellä ja pärjäisi isommillekin uintikisoissa.

Vaan sama eskariin menevä ei opi ajamaan polkupyörällä ilman appareita ei sitten millään. Samanikäiset kurvailee pyörillään kuin vanhat tekijät, mutta ei meidän tyttö..Se vaan uisi ja sukeltelisi. Ei minkäänlaista mielenkiintoa pyöräilyyn.

Näin ne on erilaisia..

Vierailija
36/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:23"]

Mun eskariin menevä ui jo parisenkymmentä metriä. Hyppää veteen sulavasti pää edellä ja pärjäisi isommillekin uintikisoissa.

Vaan sama eskariin menevä ei opi ajamaan polkupyörällä ilman appareita ei sitten millään. Samanikäiset kurvailee pyörillään kuin vanhat tekijät, mutta ei meidän tyttö..Se vaan uisi ja sukeltelisi. Ei minkäänlaista mielenkiintoa pyöräilyyn.

Näin ne on erilaisia..

[/quote]

Noinhan se menee :). Meillä taas toisinpäin. Pyörällä opittiin varhain ajamaan, mutta uida ei vielä.

Vierailija
37/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:23"]

Näin ne on erilaisia..

[/quote]

Noinhan se menee :). Meillä taas toisinpäin. Pyörällä opittiin varhain ajamaan, mutta uida ei vielä.

[/quote]

Meillä syksyllä koulun aloittava poika luopui vasta äskeittäin apupyöristä. Ei ollut koskaan kovin kiinnostunut pyöräilystä vaan päinvastoin. Nyt kesällä yhtäkkiä nousi satulaan ja siitä se lähti. Meni muutama viikko ja apupyörät otettiin pois =)

Uida ei osaa vaikka tykkää vedessä olla. Asumme ihan meren vieressä joten uimaan pääsee kesällä vaikka joka päivä. Uimakoulussa oli kerran mutta inhosi sukeltaa (tai ylipäänsä laittaa päätä veden alle), joten uudestaan ei ole moiseen suostunut menemään.

En ota stressiä. Lapsi oppii uimaan jos oppii (minä opin vasta 12v. Tosin inhosin ja inhoan vieläkin uimista). Elämässä on paljon tärkeämpiäkin taitoja kuin uimataito, minun mielestäni siis.

Vierailija
38/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:58"]

En tiedä mitä tekisin. Enää on vuosi koulun alkuun (menee siis eskariin), eikä vieläkään osaa uida.

[/quote]

Kokeile tällasta, oppii tän avulla huomaamatta. Kelluttaa oikeassa uintiasennossa ja on sallittu kylpylöissä ja lastenaltaissa. Koot näyttää olevan vaan 5v. asti mutta saalttais sopia. On tod hyvä!

https://www.budgetsport.fi/speedo-sea-squad-floatsuit-lasten-uimapuku/56376033/dp

Vierailija
39/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:58"]

[/quote]

Kokeile tällasta, oppii tän avulla huomaamatta. Kelluttaa oikeassa uintiasennossa ja on sallittu kylpylöissä ja lastenaltaissa. Koot näyttää olevan vaan 5v. asti mutta saalttais sopia. On tod hyvä!

https://www.budgetsport.fi/speedo-sea-squad-floatsuit-lasten-uimapuku/56376033/dp

[/quote]

Parasta tässä on se että lapsen ei tarvii "opetella" uimaan vaan riittää että saat sen uima-altaaseen leikkimään, oppii itestää huomaamatta. Viikon etelänmatkan allasaika riittää 6 vuotiaalle.

Vierailija
40/46 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään oppinut uimaan uimakoulussa - en kesäaikaan järjestetyissä vapaaehtoisissa uimakouluissa enkä koulun uimatunneilla, missä opeteltiin kaikkia tyhmiä uintitekniikoita, joita kukaan ei tosielämässä tarvitse. Kaiken maailman kilpikonnakelluntoja, kissaa, koiraa, sammakkoa ja kroolia... Tiesin teoriassa, miten uidaan, mutta en vaan oppinut käytännössä. Minä opin uimaan, kun kaaduin vahingossa kesälomalla selälleni rantavedessä. Vettä oli noin vyötäröön asti ehkä. Hämmästyin sitä, että jäinkin kellumaan. Ensin tuntui hassulta, kun maha nousi pintaan ja tuntui siltä, kun kellahtaisin ylösalaisin, mutta jäin siihen sitten. Minulla se oli varmaan kiinni siitä, etten minä uskaltanut luottaa veden kannattavaan voimaan, vaan olin jatkuvasti ihan väärässä asennossa ja lihakset niin jännittyneitä, ettei siitä touhusta tullut yhtään mitään ja siksi en pysynyt pinnalla. Olennaisinta kai tuossa lasten uimataidossa on se, että jos joutuu veden varaan, niin pysyisi pinnalla kuin se, miten monta metriä jaksaa uida? Uidahan voi myös selällään, joten mitä jos opettelisi ihan ensimmäiseksi vaan kellumaan selällään, jotta saisi tuntumaa siihen, miltä tuntuu, kun vesi kannattaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän