Älkää opiskelko liiketalouden tradenomiksi
Niitä valmistuu niin paljon, että kaikki eivät mitenkään voi työllistyä oman alan hommiin. Itse hölmö suoritin sen tutkinnon, eikä se työllistänyt. Työkokemus merkkaa sekä se, oletko hyvä tyyppi.
Joudun vaihtamaan alaa. Vaihdan sosiaali- ja terveysalalle, se on ennenkin kiinnostanut minua. Pääsen pois kaupan kassalta. Jotain on tehtävä tälle tilanteelle, menen ihan hukkaan siinä liukuhihnahommassa, jota voi periaatteessa tehdä melkein kuka vaan. Opiskeluajaksi tosin haen niitä töitä tietenkin, pari vuoroa viikossa, ilta- ja viikonlopputöitä.
Kommentit (184)
Jos Suomesta ei löydy työtä, kannattaa aika pian valmistumisen jälkeen hakea ulkomaille töihin jos vain mitenkään mahdollista. Siellä saa arvokasta työkokemusta ja muutaman vuoden päästä työn saaminen Suomestakin on helpompaa.
Mulla on liiketalouden tradenomin ja tekniikan alan koulutukset. Hyvä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut tradenomiksi Heliasta n. 15 v sitten. Työharjoittelussa monella kanssaopiskelijalla oli tärkeintä että harjoittelusta saa palkkaa ja päätyivät jopa Alepan kassalle harjoitteluun. Itse päätin, että tarjoan itseäni ammatillisesti kiinnostaviin yritykseen ilmaiseksi ja pääsinkin yhteen isompaan firmaan markkinointiassariksi ruokapalkalla. Kesken harjoittelun homma muuttuikin jo palkalliseksi kesätöiksi ja kesän jälkeen vakiduuniksi, jota tein osapäiväisrnä opiskelun rinnalla ja valmistumisen jälkeen.
Päivääkään en ole ollut työttömänä, ainoastaan äitiyslomalla/hoitovapaalla yhteensä 3v. Urakehitys on ollut hyvää ja vaihtelevaa ja nyt eritysasiantuntijan hommissa hieman yli 4000 euron kk palkalla.
Onko oikeasti mahdollista suorittaa hyväksytysti tradenomin harjoittelu kaupan kassalla?
Itse olen toiselta amk-alalta, ja ainakin meillä oli tiukasti rajattu se, minkälaisissa tehtävissä harjoittelu oli mahdollista suorittaa.
Aika moni tradenomi tekee ne harjoittelut kassalla ja opintojen päättyessä on myymälässä töissä. Tästä sitten edetään myymäläpääliköksi. Ihan hyvä urapolku.
Tein 2 ekaa kesää kaupungin isoimmassa tilitoimistossa työharjoittelijana.
Palkatta. Valmistumisen jälkeen tarjottiin töitä.
Tunne parikin tradenomista sairaanhoitajaksi lukenutta, ja yhteistä molemmille on ettei heillä ole homma oikein hanskassa. Jokin vaan puuttuu. Mitä vanhempi, sitä hankalampi on ilmeisesti sisäistää uutta ammattia. Parhaita hoitajia ovat yleensä ne parikymppisenä kouluun menneet ja jo 30-vuotiaina useamman vuoden työkokemusta omaavat tyypit. Tällä en sano etteikö alanvaihto ole mahdollista, mutta kyllä hoitajien keskenkin on tiettyä arvojärjestystä. Se kannattaa muistaa niin ei tule yllätyksiä.
No kaikki tradenomit keitä tunnen itseni mukaan lukien on työllistyneet omalle alalle. Ja siis kaupan kassalla ei oo kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syventäviä kursseja luitte? Kävin ulkoisen ja sisäisen laskennan kursseja. Valmistuin reilu 10 vuotta sitten ja olen ollut kirjanpitäjänä, tilintarkastusassistenttina ja nyt olen HT-tilintarkastaja. Ennen HT-tenttiä jouduin suorittamaan avoimen puolella HT-tutkintoon vaadittavia opintoja, joita en ollut suorittanut opiskeluaikana. Toistaiseksi en ole ollut päivääkään työttömänä.
Syventäviä ammattikorkeakoulussa? Eivät ne ole syventäviä, äly hoi..
Taas puhuu tietämättömyyden syvä rintaääni.. äly hoi tosiaan. Kannattaako tyhmyyttään oikein mainostaa? Jos et tiedä ota selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syventäviä kursseja luitte? Kävin ulkoisen ja sisäisen laskennan kursseja. Valmistuin reilu 10 vuotta sitten ja olen ollut kirjanpitäjänä, tilintarkastusassistenttina ja nyt olen HT-tilintarkastaja. Ennen HT-tenttiä jouduin suorittamaan avoimen puolella HT-tutkintoon vaadittavia opintoja, joita en ollut suorittanut opiskeluaikana. Toistaiseksi en ole ollut päivääkään työttömänä.
Taas puhuu tietämättömyyden syvä rintaääni.. äly hoi tosiaan. Kannattaako tyhmyyttään oikein mainostaa? Jos et tiedä ota selvää.
Kerro toki lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää?
Mitä osaa et ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää?
Mitä osaa et ymmärtänyt?
Syventäviä ammattikorkeakoulussa, kerro lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää?
Mitä osaa et ymmärtänyt?
Lue vaikka tuolta: http://www.haaga-helia.fi/fi/opinto-opas/koulutusohjelmat/liiketalouden…
Kumpi on vaikeaa, googlaaminen tai luetun ymmärtäminen?
Kiinteistönhoitajaksi kannattaa opiskella. Töitä riittää niin maan berkeleesti.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistönhoitajaksi kannattaa opiskella. Töitä riittää niin maan berkeleesti.
Samoin lääkäriksi, töitä riittää jos vain haluaa tehdä niitä.
Nykynuoret ovat niin veteliä, ettei tavallisia töitä jakseta tehdä. Iphone kourassa vaan istutaan rivissä selkä kyyryssä ja haaveillaan jostain erittäin spesiaalista ja viikonloppuna kännätään ja rellestetään.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen humanisti ja tradenomi ja sanoisin, että älkää opiskelko humanistisia aineita. Ehkä silloin, jos teillä on kova palo vaikka aineenopettajaksi, muuten ei. Tradenomin tutkinto on minusta ihan hyvä ja meidänkin töissä on useampi tradenomi.
En kyllä kadu humanististen aineiden opiskelua, mikään muu ei kiinnostanut. Joku talousala kaikkein vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää?
Mitä osaa et ymmärtänyt?
Lue vaikka tuolta: http://www.haaga-helia.fi/fi/opinto-opas/koulutusohjelmat/liiketalouden…
Kumpi on vaikeaa, googlaaminen tai luetun ymmärtäminen?
No eivät todellakaan ole syventäviä opintoja vastaavia, siis niitä mitä tehdään yliopistossa.
Minä oon valmistunu tradenomiksi vuonna 2002. Viikon verran valmistumisen jälkeen olin työttömänä, sen jälkeen koko ajan töissä. Olen ihan tyytyväinen koulutukseen. Teen toimistohommia, palkka 3200 e ja hyvät työsuhde-edut. Ei ilta- tai viikonlopputöitä. Huonomminkin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat niin veteliä, ettei tavallisia töitä jakseta tehdä. Iphone kourassa vaan istutaan rivissä selkä kyyryssä ja haaveillaan jostain erittäin spesiaalista ja viikonloppuna kännätään ja rellestetään.
Miksi näitä sitten palkataan? Ap:n mainitsemia nk. hyviä tyyppejä löytyy, mutta kuinka moni tekee töitä?
Oikeudellinen osaaminen eli oikeustieteellinen osaaminen hankitaan yliopistossa opiskelemalla oikeustiedettä.