Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää opiskelko liiketalouden tradenomiksi

Vierailija
07.08.2020 |

Niitä valmistuu niin paljon, että kaikki eivät mitenkään voi työllistyä oman alan hommiin. Itse hölmö suoritin sen tutkinnon, eikä se työllistänyt. Työkokemus merkkaa sekä se, oletko hyvä tyyppi.

Joudun vaihtamaan alaa. Vaihdan sosiaali- ja terveysalalle, se on ennenkin kiinnostanut minua. Pääsen pois kaupan kassalta. Jotain on tehtävä tälle tilanteelle, menen ihan hukkaan siinä liukuhihnahommassa, jota voi periaatteessa tehdä melkein kuka vaan. Opiskeluajaksi tosin haen niitä töitä tietenkin, pari vuoroa viikossa, ilta- ja viikonlopputöitä.

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syventäviä kursseja luitte? Kävin ulkoisen ja sisäisen laskennan kursseja. Valmistuin reilu 10 vuotta sitten ja olen ollut kirjanpitäjänä, tilintarkastusassistenttina ja nyt olen HT-tilintarkastaja. Ennen HT-tenttiä jouduin suorittamaan avoimen puolella HT-tutkintoon vaadittavia opintoja, joita en ollut suorittanut opiskeluaikana. Toistaiseksi en ole ollut päivääkään työttömänä.

Vierailija
22/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot kaupan kassalla töissä, niin olet nähdäkseni työllistynyt alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaik nomi-loppuiset koulutukset on ihan huuhaata.

Vierailija
24/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin tradenomiksi vuonna 2001. Koko ajan olen ollut alan töissä ja nyt asiantuntijana 4000 euron palkalla, etätöitä tein jo ennen koronaa. Todellakin olen tyytyväinen alan valintaan, en ikinä olisi päässyt näille palkoille näin helpolla jollain sote-alalla...

Vierailija
25/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaik nomi-loppuiset koulutukset on ihan huuhaata.

Voi kun surullista, -huoltaja päätteisen koulutuksen saanut kyllä tietää  :(

t. Enonomi

Vierailija
26/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinkakohan paljon sitä sosiaali-ja terveysalaa haukutaan ja sanotaan ettei ainakaan sinne pidä mennä? Musta tuntuu, että kaikki alat on huonoja ainakin tämän palstan perusteella.

Vierailija
27/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinkakohan paljon sitä sosiaali-ja terveysalaa haukutaan ja sanotaan ettei ainakaan sinne pidä mennä? Musta tuntuu, että kaikki alat on huonoja ainakin tämän palstan perusteella.

Kaikki alat, joille postaaja ei ole päässyt, tai jossa hän ei ole pärjännyt, tai jota hän ei ymmärrä ovat huonoja. Vain trollaus palstalla on älykästä ja tuo sisältöä elämään. Toimeentulotukikin nousee ensi kuussa, miksi opiskella?

Vierailija
28/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään kauheasti ole tehnyt koulutustani vastaavaa työtä, suurin osa kollegoistani on ollut ekonomeja ja kauppatieteiden maistereita.

Vierailija
29/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoitoalalla on ainakin töitä. Tunnen useamman sh:n ja kaikki otettiin heti opiskeluaikana töihin ja vieläpä ns. hyviin töihin, siistiin päivätyöhön ja yksi pääsi labramaailmaankin. Yksikään ole ollut päivääkään työttämänä eikä myöskään vuorotöissä.

Vierailija
30/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin ihan mielelläni kaupan kassalle, muttei ne ota tällaista keski-ikäistä, jolla on koulutusta ja työkokemusta ihan muulta alalta.  Valitettavasti en jaksa opiskella liiketalouden tradenomin tutkintoa pelkästään siksi, että pääsen piippaamaan tuotteita kassalle. 

Järjen köyhää kouluttautua tradenomiksi jos tähtäimenä on kaupan kassa. Kassalle pääsee kun on täyttänyt 18 eikä omaa rikosrekisteriä.

Tämä juuri. Itse pääsin heti lukion jälkeen kaupan kassalle. Jonkun aikaa vietettyä siellä en enää mitenkään kestänyt sitä työtä ja lähdin opiskelemaan ihan erilaista ammattia. Ei olisi varmaa enää pää kestänyt tuota työtä pidempään. Onneksi opiskelupaikka pelasti minut.

Vierailija
31/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot kaupan kassalla töissä, niin olet nähdäkseni työllistynyt alalle.

No ei ole.

Vierailija
32/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin tradenomiksi ja hyvin olen pärjännyt.

Mutta:

- valitsin hyvän koulun Helsingissä, muihin en edes hakenut

- käytin vikan opintovuoden kahden oman alan (eli suuntautumiseni) harjoittelun tekemiseen opparin lisäksi saadakseni sitä kokemusta

- valmistuttuani tein vielä yhden harkan, valmistuneelle sopivan; ei ole ollut vaikeuksia saada töitä tämän jälkeen onneks

- nyt opiskelen KTM-tutkintoa tähän päälle

Vierailija
33/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Toivon, että olisin opiskellut jonkun järkevämmän tutkinnon.

Koulutukseen kuuluu pakollista harjoittelua. Jos et ole tehnyt päivääkään alan töitä, valehtelet joko valmistuneesi tai työnteosta. Niin tai näin ongelmasi taitaa olla muualla kuin koulutuksessa.

Työharjoittelun suoritin koulun projektissa. Valmistumisen jälkeen en ole alan töitä tehnyt. Eli siis ei todellakaan ole yhtään varsinaista palkkatyökokemusta alalta. Aikanaan jouduin jättämään opinnot kesken kun en saanut työharjoittelupaikka, vaikka kaikki muut opinnot olinkin suorittanut ja jäämään työttömäksi. Myöhemmin suoritin opinnot loppuun Te-toimiston painostuksesta työmarkkinatuella ja tuollainen työharjoitteluksi kelpaava koulun projekti järjestyi. Valmistuin lopulta, mutta työtön olen edelleen. En usko löytäväni alan töitä.

Vierailija
34/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Toivon, että olisin opiskellut jonkun järkevämmän tutkinnon.

Koulutukseen kuuluu pakollista harjoittelua. Jos et ole tehnyt päivääkään alan töitä, valehtelet joko valmistuneesi tai työnteosta. Niin tai näin ongelmasi taitaa olla muualla kuin koulutuksessa.

Työharjoittelun suoritin koulun projektissa. Valmistumisen jälkeen en ole alan töitä tehnyt. Eli siis ei todellakaan ole yhtään varsinaista palkkatyökokemusta alalta. Aikanaan jouduin jättämään opinnot kesken kun en saanut työharjoittelupaikka, vaikka kaikki muut opinnot olinkin suorittanut ja jäämään työttömäksi. Myöhemmin suoritin opinnot loppuun Te-toimiston painostuksesta työmarkkinatuella ja tuollainen työharjoitteluksi kelpaava koulun projekti järjestyi. Valmistuin lopulta, mutta työtön olen edelleen. En usko löytäväni alan töitä.

Niitä alan töitä pitää tehdä jo opintojen aikana, niin pärjää. Harmi, että ei onnistunut.

Itse tein 3 harjoittelu ihan tarkoituksella. Kun hain ekaani, laitoin 11 hakemista ja pääsin kai kuuteen haastikseen. Ehkä et osaa hakea?

Vierailija
35/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae maisteriohjelmaan. Varmasti hyötyä. Voit sen oheen koittaa saada alan osa-aikatyön, opiskelijana on helppo perustella, että ei ole kokemusta, mutta kova into oppia.

Vierailija
36/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä alan töitä pitää tehdä jo opintojen aikana, niin pärjää. Harmi, että ei onnistunut.

Itse tein 3 harjoittelu ihan tarkoituksella. Kun hain ekaani, laitoin 11 hakemista ja pääsin kai kuuteen haastikseen. Ehkä et osaa hakea?

En tehnyt opintojen aikana ollenkaan mitään töitä. Asuin vanhemman kanssa ja yritin sinnitellä opintotuella. Ennen opintojen alkua olin käynyt jo lukion ja ammatillisen koulutuksen. Tuo ammatillinen koulutus päättyi edellisenä keväänä ja seuraavana syksynä aloitin sitten tradenomi-opinnot. Elämäni aikana olen siis vain opiskellut tai ollut työttömänä. En siis ole koskaan ollut missään palkkatöissä, toki siis tuohon ammatilliseen tutkintoon kuuluvassa työharjoittelussa ihan oikeassa yrityksessä ja tradenomi-opintojen harjoittelussa koulun projektissa.

Juu, kyllä minulla on paljon ongelmia, joihin olen yrittänyt hakea apua, mutta en ole sitä saanut. Ilmeisesti minulla on myös vaiva, joka on jäänyt diagnosoimatta. Elämäni on ollut hyvin vaikea ja paljon ikävää on tapahtunut. Tämä on jättänyt jälkensä mm. ahdistuksena ja traumoina. Joudun tahtomattani myös käytännössä toimimaan melkein omaishoitajaa vastaavana. Ymmärrän kyllä, että työn saaminen on minulle vaikeaa. Olenkin miettinyt, että olisin varmasti selviytynyt elämässäni paremmin, jos minulla olisi sote-alan tutkinto. Varmaankin jossain vaiheessa Te-toimisto pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakoulutukseen, mutta nyt olen saanut pitkään olla rauhassa Te-toimistolta, joten itsekään en ole sinne viitsinyt olla yhteydessä.

Vierailija
37/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellaki opiskelen liksu traiskaks.

Vierailija
38/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen humanisti ja tradenomi ja sanoisin, että älkää opiskelko humanistisia aineita. Ehkä silloin, jos teillä on kova palo vaikka aineenopettajaksi, muuten ei. Tradenomin tutkinto on minusta ihan hyvä ja meidänkin töissä on useampi tradenomi.

Vierailija
39/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluu olla uus Totuuskiihottaa jäbä ni sillo voi kans opiskella humanistii.

Vierailija
40/184 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt opintojen aikana ollenkaan mitään töitä. Asuin vanhemman kanssa ja yritin sinnitellä opintotuella. Ennen opintojen alkua olin käynyt jo lukion ja ammatillisen koulutuksen. Tuo ammatillinen koulutus päättyi edellisenä keväänä ja seuraavana syksynä aloitin sitten tradenomi-opinnot. Elämäni aikana olen siis vain opiskellut tai ollut työttömänä. En siis ole koskaan ollut missään palkkatöissä, toki siis tuohon ammatilliseen tutkintoon kuuluvassa työharjoittelussa ihan oikeassa yrityksessä ja tradenomi-opintojen harjoittelussa koulun projektissa.

Juu, kyllä minulla on paljon ongelmia, joihin olen yrittänyt hakea apua, mutta en ole sitä saanut. Ilmeisesti minulla on myös vaiva, joka on jäänyt diagnosoimatta. Elämäni on ollut hyvin vaikea ja paljon ikävää on tapahtunut. Tämä on jättänyt jälkensä mm. ahdistuksena ja traumoina. Joudun tahtomattani myös käytännössä toimimaan melkein omaishoitajaa vastaavana. Ymmärrän kyllä, että työn saaminen on minulle vaikeaa. Olenkin miettinyt, että olisin varmasti selviytynyt elämässäni paremmin, jos minulla olisi sote-alan tutkinto. Varmaankin jossain vaiheessa Te-toimisto pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakoulutukseen, mutta nyt olen saanut pitkään olla rauhassa Te-toimistolta, joten itsekään en ole sinne viitsinyt olla yhteydessä.

Oletko siis ap? Työllistymishaasteesi eivät liity mitenkään tradenomintutkintoon, vaan muihin asioihin. Kuten itsekin tuot ilmi.