Älkää opiskelko liiketalouden tradenomiksi
Niitä valmistuu niin paljon, että kaikki eivät mitenkään voi työllistyä oman alan hommiin. Itse hölmö suoritin sen tutkinnon, eikä se työllistänyt. Työkokemus merkkaa sekä se, oletko hyvä tyyppi.
Joudun vaihtamaan alaa. Vaihdan sosiaali- ja terveysalalle, se on ennenkin kiinnostanut minua. Pääsen pois kaupan kassalta. Jotain on tehtävä tälle tilanteelle, menen ihan hukkaan siinä liukuhihnahommassa, jota voi periaatteessa tehdä melkein kuka vaan. Opiskeluajaksi tosin haen niitä töitä tietenkin, pari vuoroa viikossa, ilta- ja viikonlopputöitä.
Kommentit (184)
Kouluttauduin jo kolme vuotta sitten. Sain oman alan töitä viimeisenä opiskeluvuonna ja edelleen samoissa hommissa.
En ihmettele, ettet työllistynyt. Tuo "minä en saanut töitä, joten muutkaan eivät saa"-ajatusmalli kertoo kaiken olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttauduin jo kolme vuotta sitten. Sain oman alan töitä viimeisenä opiskeluvuonna ja edelleen samoissa hommissa.
Mistä kaupungista jos saa kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Samat täällä.
Joku kyseli paikkakuntaa, itse asun Itä-Suomessa ja tällä paikkakunnalla taloushallinnon paikkoja ei kovin usein ole auki. Tuuria ollut matkassa.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, ettet työllistynyt. Tuo "minä en saanut töitä, joten muutkaan eivät saa"-ajatusmalli kertoo kaiken olennaisen.
Reaaliteetit kehiin, kiitos.
Enkä sanonut että muut eivät voi saada töitä, vaan että tradenomeja on ihan liikaa ja itse se tutkinto ei riitä useinkaan, vaan työkokemus ja millainen tyyppi on, ratkaisee paljon. Kannattaa mieluummin kouluttautua alalle, johon haetaan nimenomaan sillä tutkinnolla eikä sillä onko huipputyyppi. Kaupan alalla meininki on aika kilpailuhenkistä.
Ongelma on, että tradenomien kouluttaminen on koululle niin halpaa. Ei tarvita mitään laboratorioita tai harjoitustyötiloja. Tämän takia koulutusputkisto on vinoutunut tuottamaan liikaa tradenomeja.
Tradenomiliitto voisi ottaa esimerkkiä Suomen menestyksekkäimmästä etujärjestöstä, lääkäriliitosta, joka on panostanut kaikki voimavaransa koulutusmäärien vähentämiseen. Kysynnän ja tarjonnan laki on ajanut jäsenten palkat ihan omiin sfääreihinsä.
Ei kannatakaan paitsi jos on aikeissa perustaa yritys tai tutulla tai vanhemmilla on. Sitten saa jotain lisää , että ei ihan ummikkona pyöri yritysmaailmassa
Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Toivon, että olisin opiskellut jonkun järkevämmän tutkinnon.
Minä menisin ihan mielelläni kaupan kassalle, muttei ne ota tällaista keski-ikäistä, jolla on koulutusta ja työkokemusta ihan muulta alalta. Valitettavasti en jaksa opiskella liiketalouden tradenomin tutkintoa pelkästään siksi, että pääsen piippaamaan tuotteita kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin ihan mielelläni kaupan kassalle, muttei ne ota tällaista keski-ikäistä, jolla on koulutusta ja työkokemusta ihan muulta alalta. Valitettavasti en jaksa opiskella liiketalouden tradenomin tutkintoa pelkästään siksi, että pääsen piippaamaan tuotteita kassalle.
Järjen köyhää kouluttautua tradenomiksi jos tähtäimenä on kaupan kassa. Kassalle pääsee kun on täyttänyt 18 eikä omaa rikosrekisteriä.
Kouluttauduinkin liiketoiminnan puolelta. Lällälää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjen köyhää kouluttautua tradenomiksi jos tähtäimenä on kaupan kassa. Kassalle pääsee kun on täyttänyt 18 eikä omaa rikosrekisteriä.
Niin, silloin kun on nuori ja nätti tai joku sukulainen on kauppiaana/rekryssä.
Tradenomina jatkaisin opintoja yliopistossa kauppatieteiden puolella.
mutta talousministeriö varmaan toteaa, "teilläon oikeus tehdä liukuhiihnalla töitä, halvalla". Tilastotkin kaunistuu, keskusta oikeistolaiselta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Toivon, että olisin opiskellut jonkun järkevämmän tutkinnon.
Koulutukseen kuuluu pakollista harjoittelua. Jos et ole tehnyt päivääkään alan töitä, valehtelet joko valmistuneesi tai työnteosta. Niin tai näin ongelmasi taitaa olla muualla kuin koulutuksessa.
Jos voit niin hae yliopistoon? Pääset suoraan opiskelemaan maisteriksi ilman ”kandivaihetta”. KTM on arvostettu tutkinto, mutta ala kannattaa valita tarkkaan. Markkinoinnin ekonomeja on työttömänä pilvin pimein...
Ulkomailta lähes varmasti saisitte koulutusta vastaavaa työtä.
Mulla ei ole paljon valinnanvaraa. Vaihdan ammatin työperäisen selkäsairauden takia.
Monet luokaltani, jotka tradenomiksi valmistuivat, ovat sen jälkeen kouluttautuneet joksikin ihan muuksi. Yksi lähihoitajaksi, yksi fysioterapeutiksi, yksi englanninopettajaksi, yksi hierojaksi jne.