Älkää opiskelko liiketalouden tradenomiksi
Niitä valmistuu niin paljon, että kaikki eivät mitenkään voi työllistyä oman alan hommiin. Itse hölmö suoritin sen tutkinnon, eikä se työllistänyt. Työkokemus merkkaa sekä se, oletko hyvä tyyppi.
Joudun vaihtamaan alaa. Vaihdan sosiaali- ja terveysalalle, se on ennenkin kiinnostanut minua. Pääsen pois kaupan kassalta. Jotain on tehtävä tälle tilanteelle, menen ihan hukkaan siinä liukuhihnahommassa, jota voi periaatteessa tehdä melkein kuka vaan. Opiskeluajaksi tosin haen niitä töitä tietenkin, pari vuoroa viikossa, ilta- ja viikonlopputöitä.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut tradenomiksi Heliasta n. 15 v sitten. Työharjoittelussa monella kanssaopiskelijalla oli tärkeintä että harjoittelusta saa palkkaa ja päätyivät jopa Alepan kassalle harjoitteluun. Itse päätin, että tarjoan itseäni ammatillisesti kiinnostaviin yritykseen ilmaiseksi ja pääsinkin yhteen isompaan firmaan markkinointiassariksi ruokapalkalla. Kesken harjoittelun homma muuttuikin jo palkalliseksi kesätöiksi ja kesän jälkeen vakiduuniksi, jota tein osapäiväisrnä opiskelun rinnalla ja valmistumisen jälkeen.
Päivääkään en ole ollut työttömänä, ainoastaan äitiyslomalla/hoitovapaalla yhteensä 3v. Urakehitys on ollut hyvää ja vaihtelevaa ja nyt eritysasiantuntijan hommissa hieman yli 4000 euron kk palkalla.
Onko oikeasti mahdollista suorittaa hyväksytysti tradenomin harjoittelu kaupan kassalla?
Itse olen toiselta amk-alalta, ja ainakin meillä oli tiukasti rajattu se, minkälaisissa tehtävissä harjoittelu oli mahdollista suorittaa.
Oikeudellisen osaamisen tradenomeille on töitä pääkaupunkiseudulla oikeuslaitoksissa. Vakkaripestejäkin. Palkka ei kummoinen, lähtö noin 2200€ bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistuin tradenomiksi vuonna 2001. Koko ajan olen ollut alan töissä ja nyt asiantuntijana 4000 euron palkalla, etätöitä tein jo ennen koronaa. Todellakin olen tyytyväinen alan valintaan, en ikinä olisi päässyt näille palkoille näin helpolla jollain sote-alalla...
Minkä alan asiantuntija olet ka mitä teet? Entä mitä teit ennen asiantuntijatehtäviä? Suoraan koulusta niihin ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Toivon, että olisin opiskellut jonkun järkevämmän tutkinnon.
Koulutukseen kuuluu pakollista harjoittelua. Jos et ole tehnyt päivääkään alan töitä, valehtelet joko valmistuneesi tai työnteosta. Niin tai näin ongelmasi taitaa olla muualla kuin koulutuksessa.
Työharjoittelun suoritin koulun projektissa. Valmistumisen jälkeen en ole alan töitä tehnyt. Eli siis ei todellakaan ole yhtään varsinaista palkkatyökokemusta alalta. Aikanaan jouduin jättämään opinnot kesken kun en saanut työharjoittelupaikka, vaikka kaikki muut opinnot olinkin suorittanut ja jäämään työttömäksi. Myöhemmin suoritin opinnot loppuun Te-toimiston painostuksesta työmarkkinatuella ja tuollainen työharjoitteluksi kelpaava koulun projekti järjestyi. Valmistuin lopulta, mutta työtön olen edelleen. En usko löytäväni alan töitä.
Niitä alan töitä pitää tehdä jo opintojen aikana, niin pärjää. Harmi, että ei onnistunut.
Itse tein 3 harjoittelu ihan tarkoituksella. Kun hain ekaani, laitoin 11 hakemista ja pääsin kai kuuteen haastikseen. Ehkä et osaa hakea?
En tehnyt opintojen aikana ollenkaan mitään töitä. Asuin vanhemman kanssa ja yritin sinnitellä opintotuella. Ennen opintojen alkua olin käynyt jo lukion ja ammatillisen koulutuksen. Tuo ammatillinen koulutus päättyi edellisenä keväänä ja seuraavana syksynä aloitin sitten tradenomi-opinnot. Elämäni aikana olen siis vain opiskellut tai ollut työttömänä. En siis ole koskaan ollut missään palkkatöissä, toki siis tuohon ammatilliseen tutkintoon kuuluvassa työharjoittelussa ihan oikeassa yrityksessä ja tradenomi-opintojen harjoittelussa koulun projektissa.
Juu, kyllä minulla on paljon ongelmia, joihin olen yrittänyt hakea apua, mutta en ole sitä saanut. Ilmeisesti minulla on myös vaiva, joka on jäänyt diagnosoimatta. Elämäni on ollut hyvin vaikea ja paljon ikävää on tapahtunut. Tämä on jättänyt jälkensä mm. ahdistuksena ja traumoina. Joudun tahtomattani myös käytännössä toimimaan melkein omaishoitajaa vastaavana. Ymmärrän kyllä, että työn saaminen on minulle vaikeaa. Olenkin miettinyt, että olisin varmasti selviytynyt elämässäni paremmin, jos minulla olisi sote-alan tutkinto. Varmaankin jossain vaiheessa Te-toimisto pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakoulutukseen, mutta nyt olen saanut pitkään olla rauhassa Te-toimistolta, joten itsekään en ole sinne viitsinyt olla yhteydessä.
Oletko siis ap? Työllistymishaasteesi eivät liity mitenkään tradenomintutkintoon, vaan muihin asioihin. Kuten itsekin tuot ilmi.
Ei ollut ap tuo kirjoittaja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä syventäviä kursseja luitte? Kävin ulkoisen ja sisäisen laskennan kursseja. Valmistuin reilu 10 vuotta sitten ja olen ollut kirjanpitäjänä, tilintarkastusassistenttina ja nyt olen HT-tilintarkastaja. Ennen HT-tenttiä jouduin suorittamaan avoimen puolella HT-tutkintoon vaadittavia opintoja, joita en ollut suorittanut opiskeluaikana. Toistaiseksi en ole ollut päivääkään työttömänä.
Syventäviä ammattikorkeakoulussa? Eivät ne ole syventäviä, äly hoi..
Vierailija kirjoitti:
Oikeudellisen osaamisen tradenomeille on töitä pääkaupunkiseudulla oikeuslaitoksissa. Vakkaripestejäkin. Palkka ei kummoinen, lähtö noin 2200€ bruttona.
Oikeudellisen osaamisen tradenomi wtf???!!!
Tradenomien suurin ongelma on yleisesti se, että he kuvittelavat olevansa jotenkin korkeasti koulutettuja.
Tradenomin ja merkonomin tutkinnolla ei ole juurikaan työelämäarvostuksessa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomien suurin ongelma on yleisesti se, että he kuvittelavat olevansa jotenkin korkeasti koulutettuja.
Ihan sama miten paljon valitat, niin se on silti korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syventäviä kursseja luitte? Kävin ulkoisen ja sisäisen laskennan kursseja. Valmistuin reilu 10 vuotta sitten ja olen ollut kirjanpitäjänä, tilintarkastusassistenttina ja nyt olen HT-tilintarkastaja. Ennen HT-tenttiä jouduin suorittamaan avoimen puolella HT-tutkintoon vaadittavia opintoja, joita en ollut suorittanut opiskeluaikana. Toistaiseksi en ole ollut päivääkään työttömänä.
Mitä sä höpäät?
Kyllä meillä oli kai 90 op perusopintoja ja väh. 45 op suuntaumisopintoja, eli lähes sama tai sama asia kuin syventävät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudellisen osaamisen tradenomi wtf???!!!
Niin?
On suuntauduttu siihen, vähän kuin johdon assarien tradeohjelmassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistuin tradenomiksi vuonna 2001. Koko ajan olen ollut alan töissä ja nyt asiantuntijana 4000 euron palkalla, etätöitä tein jo ennen koronaa. Todellakin olen tyytyväinen alan valintaan, en ikinä olisi päässyt näille palkoille näin helpolla jollain sote-alalla...
Minkä alan asiantuntija olet ka mitä teet? Entä mitä teit ennen asiantuntijatehtäviä? Suoraan koulusta niihin ei pääse.
Olen eri, mutta tietenkin aloitin ensin hetken assarina, sitten koordinaattorityyppisella tittelillä. Toki ennen tuota assarina oli 18 kk jo alan kokemusta harkoista, joten assarina vain 4 kk.
Enemmän käytännön osaamista valmistuessa on tradenomeilla versus markkinoinnin KTM, mutta jälkimmäinen toki valmistaa enemmän strategiseen puoleen.
T. Markkinointi trade + mark. KTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut tradenomiksi Heliasta n. 15 v sitten. Työharjoittelussa monella kanssaopiskelijalla oli tärkeintä että harjoittelusta saa palkkaa ja päätyivät jopa Alepan kassalle harjoitteluun. Itse päätin, että tarjoan itseäni ammatillisesti kiinnostaviin yritykseen ilmaiseksi ja pääsinkin yhteen isompaan firmaan markkinointiassariksi ruokapalkalla. Kesken harjoittelun homma muuttuikin jo palkalliseksi kesätöiksi ja kesän jälkeen vakiduuniksi, jota tein osapäiväisrnä opiskelun rinnalla ja valmistumisen jälkeen.
Päivääkään en ole ollut työttömänä, ainoastaan äitiyslomalla/hoitovapaalla yhteensä 3v. Urakehitys on ollut hyvää ja vaihtelevaa ja nyt eritysasiantuntijan hommissa hieman yli 4000 euron kk palkalla.
Onko oikeasti mahdollista suorittaa hyväksytysti tradenomin harjoittelu kaupan kassalla?
Itse olen toiselta amk-alalta, ja ainakin meillä oli tiukasti rajattu se, minkälaisissa tehtävissä harjoittelu oli mahdollista suorittaa.
Meillä ei ainakaan olisi hyväksytty Haaga-Heliassa 2016 aikoihin.
Voi tehdä joku perusharkan + suuntautumisharkan tai 5 kk suuntautumisharkan, mutta iso osa teki viestinnän tai markkinoinnin 5 kk harkan.
Kassa ei käy edes perusharkaksi nykyään.
Vierailija kirjoitti:
No hoitoalalla on ainakin töitä. Tunnen useamman sh:n ja kaikki otettiin heti opiskeluaikana töihin ja vieläpä ns. hyviin töihin, siistiin päivätyöhön ja yksi pääsi labramaailmaankin. Yksikään ole ollut päivääkään työttämänä eikä myöskään vuorotöissä.
Töitä kyllä on mutta on täysin eri asia mikä on hyvän työn kriteeri. Että ihan labramaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä höpäät?
Kyllä meillä oli kai 90 op perusopintoja ja väh. 45 op suuntaumisopintoja, eli lähes sama tai sama asia kuin syventävät...
Mulla on ollut yliopistossa perusopinnot, suuntaavat opinnot, aineopinnot ja syventävät. Ja ei suuntaavat ole lähellekään sama kuin syventävät.
Tuntemistani tradenomeista toinen on prisman aulan dna-myymälässä myyjänä ja toinen työkkärin virkailijana. Kyllä kannatti opiskella. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä höpäät?
Tässä kiteytyy tradenomin suuret luulot koulutuksestaan. Hänen mukaansa amk tutkinnossa tehtävät suuntaavat opinnot vastaavat yliopistossa tehtäviä maisterin opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä höpäät?
Hyvä vitsi! 😄😄😄
Ennen yo-merkonomi pääsi jopa pankinjohtajaksi. Nykyään koko tutkinto (merkonomi) johtaa kassatyöhön yms.
Miksi tradenomeja koulutetaan niin paljon?