Haluaisin keskustella abortin kannattajan kanssa,
löytyykö täältä ketään?
Itse vastustan abortteja ja tahtoisin kuulla (asiallisia, ei henkilökohtaisuuksiin meneviä) perusteluja ns. vastapuolelta. Olisiko paikalla ketään, joka tahtoisi kuulla minun ajatuksiani ja käydä keskustelua aiheesta?
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:47"]
Kyllä sikiö vaan on ihminen.
[/quote]
No kyllä ei ole. Sorry vaan.
[/quote]
Ihmisen sikiö on kyllä ihminen. Ei laji muutu miksikään syntymän hetkellä.
Jos ajatellaan, että ehkäisyn pettäessä on ihan normaalia turvautua aborttiin, käytetään aborttia ehkäisynä. Niin ei saisi olla eikä se ole abortin tarkoitus koskaan ollutkaan, kun sitä varten on lakeja säädetty.
[/quote]
No eikä käytetä, haloo?? Onhan se naisen omaltakin kannalta ihan huomattavasti hankalampaa teettää abortti kuin ehkäistä normaalisti, hyvänen aika sentään! Ainoastaan silloin, jos abortista ei kerrota totuudenmukaisesti ja asiallisesti, joku voi erehtyä luulemaan sen olevan hyväkin tapa ehkäistä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 20:32"]
Jos ajatellaan, että ehkäisyn pettäessä on ihan normaalia turvautua aborttiin, käytetään aborttia ehkäisynä. Niin ei saisi olla eikä se ole abortin tarkoitus koskaan ollutkaan, kun sitä varten on lakeja säädetty.
[/quote]
No eikä käytetä, haloo?? Onhan se naisen omaltakin kannalta ihan huomattavasti hankalampaa teettää abortti kuin ehkäistä normaalisti, hyvänen aika sentään! Ainoastaan silloin, jos abortista ei kerrota totuudenmukaisesti ja asiallisesti, joku voi erehtyä luulemaan sen olevan hyväkin tapa ehkäistä.
[/quote]
Eikös se silloin ole ehkäisyä, jos se tehdään muun ehkäisyn pettäessä? Jälkiehkäisyä todellakin.
Monesti abortti estää jo ennestään hyvin väsyneitä perheenäitejä uupumasta totaalisesti (huom, myös raskaus on rasite) ja näen tällöin abortin myös suojelevan olemassaolevai lapsia ja ehkäisemästä perheitä hajoamasta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 19:44"]
En minä arvota sikiötä naisen edelle. Molemmilla on oikeus elämään. Raskaus ei ala itsestään. Ei sikiö ole itsestään ilmaantuva loinen naisen elimistössä.
[/quote]
Naisellakin tulee olla oikeus seksuaaliseen käyttäytymiseen, ilman että jokainen alkanut raskaus on pakko pitää.
Minusta abortti ainoana, täysin harkittuna ehkäisykeinona on kyllä vastenmielinen, siis niin, että henkilö harrastaa seksiä mutta ei halua käyttää ehkäisyä ja jos sattuu vahinko, tekee abortin. Sellainen nainen on ehkä muunkinlaisen avun tarpeessa kuin aborttiavun, mutta heitä ei käsittääkseni juuri ole ainakaan Suomessa, jonka asioihin pääasiassa voimme vaikuttaa.
Kaikissa muissa tapauksissa en pidä aborttia eettisesti pahana. Siis minä en pidä, tietysti joku tulee nyt sanomaan, että samanlainen murhahan se on joka tapauksessa. No niin on, mutta minä ajattelenkin naista ennen vauvaa.
Olen itse ollut nuori nainen, joka pelkäsin hysteerisesti sitä, että tulen raskaaksi, vaikka minulla ei ollut poikakaveriakaan. Mutta tiesin, että eii siihen tarvita kuin ehkäisyn pettäminen, vaikka minä olisin ehkäisysssä kuinka vastuullinen ja huolellinen, tai sitten niin päin, että joku poika vastoin kokemuksiani haluaisikin minua ja ekakerta tapahtuisi niin nopeasti, etten ehtisi mitään ehkäisyä edes miettiä.
Minusta naista ei saa rangaista niillä ongelmilla, joita ei-toivottu raskaus aiheuttaa. Nyky-yhteiskunta ei ole järjestänyt ei-toivottujen raskauksien hoitoa naista oikeasti auttavilla keinoilla oikeastaan millään lailla, vaan kaikkien oletetaan aina suunnitelleen lapsentuloa ja/tai haluavan pitää sen. Siis läpi sukulaisten, ystävien, työtovereiden, terveydenhuollon.
Jos meillä ei olisi millainenkaan häpeä tai selittelyjen paikka kantaa vahinkoraskaus ja antaa vauva pois, niin ei varmaan abortteja olisi sitten ihan niin paljon. Mutta tällaisen toivominen on täyttä utopiaa.
Eri asia on se, jos nainen ei ole varma, haluaako lapsen ja ympäristö ei tue häntä eikä auta, vaikka nainen ehkä haluaisikin lapsen, vaan painostaa aborttiin. Mutta silloinkin siinä olisin huolissani enemmän tämän abortin tehneen naisen voinnista ja surusta kuin hänen sikiöstään.
Kun abortin vastustajat miettisivät edes hetken sen naisen tunteita, joka ei todellakaan halua kokea ei-toivottua raskautta, saati alkaa äidiksi tai kasvattaa lapsilukuaan entisestään.
Kuitenkin vahinkoja sattuu vaikka nainen ei suin surmin haluaisikaan. Miksi seksi olisi varattu vain sellaisille, joille vahinkoraskaus ei olisi täydellinen katastrofi?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:30"]
Tässä ketjussa valitettavasti aborttia suosivien mielipiteet ovat enimmäkseen hyvin kielteisiä. Vain heidän etiikkansakin on jonkun mielestä oikea. Yrittäkää ymmärtää, että ihmiset ajattelevat eri tavalla ja ovat kuitenkin yhtä oikeassa kuin te.
[/quote]
Mitä tarkoitat abortin suosijoilla?
Miten sinusta abortin vastustajat muka ovat suhtautuneet asiaan positiivisemmin ja huomioivat muiuta paremmin sen, että heidän mielipiteensä ei ole yhtään sen oikeampi kuin muidenkaan?
Abortin suosija??? Siis sellainen joka haluaa lisätä abortteja ja suorastaan kannustaa ihmisiä hankkiutumaan raskaaksi ihan vaan siitä ilosta että voi tehdä sitten murhan eli abortin?
Ettekö te abortin vastustajat tajua sitä, että abortti ei ole mikään kiva juttu kenelekään, eikä kukaan haluaisi siihen tilanteeseen joutua, että on olosuhteiden pakosta pakotettu tekemään abortti? Joskus ihmisellä tulee eteen tilanteita että joutuu tekemään kovan päätöksen, oman ja perheensä parhaaksi, myös sen aluillaan olevan ihmiselämän.
Abortin vastustajat ovat muutenkin yhtä älykkäitä kuin kettutytöt, kettutyttöjen utopia on, että kun he päästävät kettuja ja minkkejä luontoon, ketut ja minkit on ihan että; jee, aina oon halunnu häkistä pois, vihdoinkin vapaus, mutta kettutytöt ei millään tajua, että ne häkkieläimet eivät pärjää luonnossa, ja ne tekevät paljon pahaa muille viattomille luonnossa kasvaneille eläimille. Kettutytöt aihettavan satojen eläimien kuoleman, ja ovat vaan että nyt pelastettiin taas eläimiä.
Ja edelleenkään kukaan ei-toivottujen lasten suosija ei ole vastannut kysymyksiin maapallon liikakansoittumisesta ja olemassa olevien ihmisten hädästä ja surkeista elämistä.
Menee vähän ohi, mutta raivostuttaa aborttien vastustajien kommentit siitä, että abortin sijaan lapsen voisi antaa adoptioon. Mikä helkkarin velvollisuus ei-toivotusti raskaana olevilla naisilla olisi olla lapsettomien synnytyskoneina?? Abortti ei ole mikään helppo toimenpide (varsinkaan henkisesti), mutta ei ole adoptiokaan. Eikö ole tutkittu, millaista kärsimystä adoptoiduksi tuleminen aiheuttaa lapselle (hylkäämiskokemukset jne.). Ehdottomasti kannatan mieluummin aborttia kuin turhien kärsimysten aiheuttamista lapselle.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:16"]
Menee vähän ohi, mutta raivostuttaa aborttien vastustajien kommentit siitä, että abortin sijaan lapsen voisi antaa adoptioon. Mikä helkkarin velvollisuus ei-toivotusti raskaana olevilla naisilla olisi olla lapsettomien synnytyskoneina?? Abortti ei ole mikään helppo toimenpide (varsinkaan henkisesti), mutta ei ole adoptiokaan. Eikö ole tutkittu, millaista kärsimystä adoptoiduksi tuleminen aiheuttaa lapselle (hylkäämiskokemukset jne.). Ehdottomasti kannatan mieluummin aborttia kuin turhien kärsimysten aiheuttamista lapselle.
[/quote]
Edelleenkin. Raskaus ei ala itsestään.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:52"]
Mielenkiinnolla seuraan, voiko tästä aiheesta keskustella ilman riitaa ja henkilökohtaisuuksiin menemistä. Itse hyväksyn abortin vain siinä tapauksessa, että raskaus on saanut alkunsa raiskauksesta tai äidin henki on vaarassa raskauden takia.
[/quote]
Ahaa, abortti ei olekaan murha tietyissä tapauksissa?
[/quote]
Ei abortti ole murha missään tapauksessa. Murha on rikos. Abortissa sikiö tapetaan. Tappo voi olla myös laillinen. Kuten juuri tässä tapauksessakin on.
Edelleenkin. Yleinen selibaatti on toimiva idea vain utopiassa.
En ole aborttia vastaan, jokainen tekee kuinka parhaaksi näkee. Itse en silti pystyisi aborttia tekemään. On todella outoa, että toiset ihmiset puuttuvat toisten abortti päätöksiin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:59"]
Edelleenkin. Yleinen selibaatti on toimiva idea vain utopiassa.
[/quote]
Varsin toimiva idea ihan todellisuudessakin. Jos ei pysty ottamaan vastuuta teoistaan.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 02:15"]
Mikäli harkitse aborttia, älä mieti vain itseäsi. Kuitenkaan kyseessä et ole vain SINÄ, ota huomioon että sisälläsi kasvaa kokonainen uusi elämä. Joten pienet ongelmasi (työ, urakehitys) tms eivät ole listalla top. 1. Vai pistätkö toisen elämän työsi edelle?
[/quote]
Itse kun abortoin vammaisen lapsenalkuni, niin mietin nimenomaan meitä kaikkia muita tämä 5-henkisen perheen jäsentä.
Maailma as it should be uskonnollisten lasien läpi: nuoret tapaavat, pidättyvät seksistä avioliittoon asti eikä heille tarjota minkäänlaista seksivalistusta, he menevät naimisiin, tekevät lapsia ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti.
Todellisuus tämän idean suurimpiin kuuluvan promoajan omassa perheessä: 17 vuotias tytär tulee raskaaksi poikaystävälleen, pari pakotetaan naimisiin ja eroaa muutaman kuukauden päästä, menee jonkin ajan päästä taas yhteen ja eroaa, huoltajuuskiistoja puidaan oikeudessa. Myös perheen poika tulee isäksi
vähän päälle parikymppisenä nuoremmalle tyttöystävälleen, maha on pystyssä ennenkuin pari on naimisissa.
Mutta saahan sitä toivoa.
Voisin aborttien vastustajan esittää sinulle vastakysymyksen: onko syntymätön lapsi vastuullinen hengellään jonkun helkkarin idiootin sekstailusta ilman, että tietää sen mahdollisesti johtavan raskauteen?! Miksi jonkun vastuuttoman ihmisen mukavuuden halu tai häpeän tunne, joka syntyy siitä, että ihminen tietää tehneensä väärin maksaa jonkun HENGEN?
On myös tutkittu, kuinka suuret traumat naiselle jää abortin tekemisestä ja kuinka monet katuvat tekoaan. Lapsi kun kasvaa aikuiseksi ja jos on päässyt normaaliin perheeseen ei varmasti tyyliin sairastu masennukseen, kun joku ihminen jota hän ei koskaan tuntenutkaan hylkäsi hänet vuosikymmeniä sitten.
Oma isäni jätti perheensä, kun itse olin alle vuoden ikäinen enkä häntä siis muista. Isä on vielä elossa, mutta minulla ei ole mitään tarvetta olla häneen yhteydessä, koska minulla on jo perhe ja isä. Isä on se joka pitää sinusta huolen. Näin ajattelevat varmasti adoptoidutkin lapset.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 22:16"]
[/quote]
Kyllä, en voisi pyytää aborttia tuossa sinun kuvailemassasi tilanteessa. Minulla on ennestään yksi lapsi ja seuraavaa toivomme lähiaikoina. Olen miettinyt paljon sitä, että voinhan kuolla esim. synnytykseen. Se on ilmeisesti todennäköisempää kuin se, että kuolen, jos lapsi jostain syystä uhkaisi henkeäni.
Ajattelen, että lapselle jää kuitenkin isä, joka hänestä osaa huolehtia. Pahaltahan se ajatus tuntuu, että oma lapsi jäisi ilman äitiä, mutta murhaajaksi en voi alkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:38"]
Vastustan aborttia kaikissa tapauksissa (raiskaus, insesti, "vahinko" jne.).
Omalla kohdallani on omantunnon kysymyksen lisäksi uskonnollinen peruste.
Kristittynä näen, että abortti on tappamista.
Toisaalta kristittynä en tuomitse toisia eli tässä tapauksessa abortin tehneitä.
Abortti on terveelle ja järkevälle ihmiselle varmasti kauhea paikka. Jos ihmisellä ei ole omatuntoa ollenkaan, abortti ei varmasti tunnu missään. Abortin tehneitä tulisi tukea ja lohduttaa...
Itselläni on pian vuoden täyttävä lapsi ja jos tulisin uudestaan raskaaksi ja henkeni olisi uhattuna, varmasti mieleeni lipsahtaisi ajatus itseni pelastamisesta. Näen, että aborttia en silti voisi tehdä. Tällaiset äidin henkeä uhkaavat tilanteet ovat oman käsitykseni mukaan onneksi hyvin harvinaisia. Suurin osa aborteista ei varmastikaan tapahdu myös raiskauksien vuoksi, vaan aivan sosiaalisista syistä eli että ei olla ajateltu aikuismaisesti ja otettu omista teoista vastuuta. Sen sijaan siitä joutuu vastaamaan omalla hengellään viaton lapsi.
Esim. Suomessa on niin paljon lapsettomia perheitä, että ottaisivat pienen vauvan avosylin vastaan. Vauvan voi antaa adoptoitavaksi, eikä sitä tarvitse tappaa. Myös kehitysvammaisista lapsista meidän yhteiskunnassa pidetään huolta.
[/quote]
et ole tainnut tulla ajatelleeksi, että jos ajattelee sinun laillasi, niin silloin myös kohdunulkoisen raskauden keskeyttäminen on abortti. Nimittäin on mahdollista että lapsi kasvaa kohdun ulkopuolella ja voidaan leikkauksella saattaa maailmaan (näitä on jokunen maailmassa, kun ei etukäteen tietty että raskaus on kohdunulkoinen ja siitä syystä sitä ei ole tiedetty keskeyttää). Sen sijaan nykylääketieteessä sellaista tietysti pidetään erittäin suurena riskinä äidin hengen kannalta että jäisi odottamaan kohdunulkoisen raskauden luonnollista etenemistä. useinhan ne aiheuttavat kasvaessaan esim munatorven repeämän, massiivisen sisäisen verenvuodon kera ja siinä matkassa menettää helposti myös kykynsä koskaan enää yrittää saadakkaan lasta..puhumattakaan äidin hengestä.
mutta ilmeisemmin sinä tässä tilanteessa mieluummin jatkaisit raskautta ja ottaisit sen suuremman riskin että jo olemassaoleva(t) lapsesi jäisivät äidittömiksi??
[/quote]
Kannatan aborttioikeutta. En kannata aborttia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 19:49"]
Edelleenkin, jokainen tietää miten raskaaksi tullaan ja myöskin sen, että mikään ehkäisy ei ole täysin varma. Siispä passaa vaan ottaa vastuu siitä tekemisestään.
[/quote]
Moni ottaakin vastuun teettämällä abortin silloin, kun elämäntilanne on sellainen että siihen syntyvä lapsi ei saisi ihmisarvoista elämää. Jotkut taas eivät teetä, ja lopputuloksena on ääritapauksessa perhesurmaan päättyvä vuosien tai vuosikymmenien kärsimys. Sekö on ihan oikeasti sinun mielestäsi parempi ja vastuullisempi vaihtoehto? Mietitkö ylipäänsä yhtään kenenkään ihmisoikeuksia syntymän jälkeiseltä ajalta?
Ihmettelen tuollaista kapeakatseista fanaattisuutta, jossa istutaan laput silmillä tuijottamassa pelkästään jotain muutaman viikon mittaista pätkää ihmisen elämästä (hedelmöittymisestä abortin takarajaan), ja välitetään vain ja ainoastaan siitä. Menkää ja tehkää elämällänne jotain järkevää, josta on apua niille kovasti toivomillenne vastentahtoisesti synnytetyille ja kaltoin kohdelluille lapsille, ja lopettakaa tuo vastuullisten ja harkitsevaisten aikuisten ihmisten vainoaminen!
Enkä halua lukea enää kertaakaan tuota "mikään ehkäisy ei ole täysin varma" -läppää, jolla ilmeisesti yritetään kieltää seksin harrastaminen silloin jos ei ole valmis myös synnyttämään ja kasvattamaan lasta. Mikään työmatka ei ole täysin turvallinen, mutta ihmiset käyvät töissään siitä huolimatta että aina joskus joku kuolee työmatkalla. Mikään avioliitto ei ole sataprosenttisen varmasti kestävä eikä kukaan ihminen kumppanina täysin luotettava, mutta silti ihmiset menevät naimisiin. Mikään harrastus ei ole täysin riskitön, mutta silti harrastamme ja annamme lastemme harrastaa. Jne. Eläkää asian kanssa.