Haluaisin keskustella abortin kannattajan kanssa,
löytyykö täältä ketään?
Itse vastustan abortteja ja tahtoisin kuulla (asiallisia, ei henkilökohtaisuuksiin meneviä) perusteluja ns. vastapuolelta. Olisiko paikalla ketään, joka tahtoisi kuulla minun ajatuksiani ja käydä keskustelua aiheesta?
Kommentit (182)
Etkö jo viime viikolla "keskustellut" tästä aiheesta?
Mielenkiinnolla seuraan, voiko tästä aiheesta keskustella ilman riitaa ja henkilökohtaisuuksiin menemistä. Itse hyväksyn abortin vain siinä tapauksessa, että raskaus on saanut alkunsa raiskauksesta tai äidin henki on vaarassa raskauden takia.
Olen elanyt sen ajan jolloin abortti oli laiton tai ainakin kiven alla. Avoliittoa ei tunnettu ja nainen sai kantaa kaikki seuraukset avioliiton ulkopuoleisesta suhteesta tai raiskauksesta. Paljon kuoli nuoria naisia oman kaden kautta. Minulle alkuraskaus on vain solukimppu jonka poistamisasta en syyllisty.
Kaikkein eniten aborttia ovat vastustaneet vanhat miehet korkeissa asemissa vaikka asia ei heita kosketa millaan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:53"]
Olen elanyt sen ajan jolloin abortti oli laiton tai ainakin kiven alla. Avoliittoa ei tunnettu ja nainen sai kantaa kaikki seuraukset avioliiton ulkopuoleisesta suhteesta tai raiskauksesta. Paljon kuoli nuoria naisia oman kaden kautta. Minulle alkuraskaus on vain solukimppu jonka poistamisasta en syyllisty.
Kaikkein eniten aborttia ovat vastustaneet vanhat miehet korkeissa asemissa vaikka asia ei heita kosketa millaan tavalla.
[/quote]
En usko, että ole elänyt tuota aikaa. Abortti on nimittäin tässä maassa ainakin ollut laillinen niin pitkään, että sinun täytyisi olla vähintään 90-vuotias nyt.
Ihmisen elämä on niin kamalaa ja aivan turhaa kärsimystä (ainakin jos syntyy mieheksi - naiset saavat elää pumpulissa), että humaaneinta on jättää lapsi kokonaan tekemättä tai sitten abortoida sikiö. Kauhein rikos on siittää/synnyttää uusi ihminen tänne maailmaan.
Jokaisella on oikeus keskeyttää raskaus.
Se on vain hyvä minun mielestäni.
Minun mielestäni ei ole hyvä keskeyttää toisen ihmisen elämää.
Abortin vastustamisessa tuntuu olevan se ongelma että ensin rakennellaan mielessä utopia ja sitten sovelletaan aborttikysymysiä utopiaan ja kyllähän se silloin tietty toimii mahtavasti. Mutta kun elämä ei ole utopia. Jos jonkun mielestä on kamalaa että nainen käyttää aborttia ehkäisykeinona, niin minusta on vielä paljon, paljon kamalampaa että syntyy lapsi ihmiselle jolla ei ole se vertaa kykyä elämänhallintaan, että laittaisi ehkäisynsä kuntoon. Utopiassa tällaisesta ihmisestä tulee mahtava äiti sormia napsauttamalla. Oikeassa elämässä tunne-elämältään epävakaan tai hoitamattoman maanisdepressiivisen lapsen elämä on pahimmillaan yhtä helvettiä eikä raskaus ja lapsenteko ole toimivia lääkkeitä näihin vaivoihin.
No olen vasta 16-vuotias tyttö, mutta jos tulisin raskaaksi, tekisin abortin ehdottomasti, sillä mielestäni sen kuuluu saada tehdä kaikissa tilanteissa kun raskaus ei ole "toivottu", eikä yritetä saada lasta. Abortin kuuluu olla naisille oikeus, ei taakka.
En ole keskustellut tästä aiheesta viime viikolla, mutta ymmärrän kyllä että aiheesta on varmasti keskusteltu paljon aiemminkin. Siksi toivoinkin, että tällä kertaa yritettäisiin keskustella asiallisesti ja pohtien, ei lokaa heitellen.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:56"]
Ihmisen elämä on niin kamalaa ja aivan turhaa kärsimystä (ainakin jos syntyy mieheksi - naiset saavat elää pumpulissa), että humaaneinta on jättää lapsi kokonaan tekemättä tai sitten abortoida sikiö. Kauhein rikos on siittää/synnyttää uusi ihminen tänne maailmaan.
[/quote]
Naiset saavat elää pumpulissa ja miesten elämä on pelkkää kärsimystä? Perustele, ole hyvä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:47"]
Kannatan aborttioikeutta. En kannata aborttia.
[/quote]
Miten nämä kaksi käytännössä eroavat toisistaan? Teoriassa tuo kuulostaa järkevältä, mutta käytännössä en näe eroa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:56"]
[/quote]
"Naiset saavat elää pumpulissa" hahahahahaha. Naiset nimenomaan kantavat lapsista vastuun kun miehet kuolevat sodassa taikka lähtevät karkuun vastuuta.
Abortti on raskas asia tekijälleen, mutta niinkauan kun äidit joutuvat pärjäämään yksin ilman apua se voi olla ainoa inhimillinen ratkaisu. Tuolla kaduilla kulkee hyljättyjä ihmisiä jotka eivät koskaan ole saaneet kokea rakkautta...Tuntuu suunnattooman tekopyhältä paasata syntymättömän ihmisen oikeuksista kun syntyneiden lasten olosuhteista ei välitetä. Enpä ole itsekkään nähnyt auttajia kyllä naisen on selvittävä vaikka mistä ilman mitään apua lapselle. on aivan inhimillistä ja järkevää, että on mahdollisuus tehdä abortti jos äiti tietää, ettei ole ketään joka auttaa ja tietää, että itsestä ei ole siihen raskaaseen taipaleeseen mitä äitiys on.
En jaksa väitellä toivon vain viisautta jokaiselle abortin vastustajalle jotta näkevät hieman laajemmin asiat.
Ei täällä maailmassa elämää arvosteta muutenkaan...
Ja on paljon parempi, että se on sallittua.
Turvallisempaa tehdä toimenpide sairaalassa lääkärin avustuksella kuin jonkun kotona ties minkä "ammattilaisen" tekemänä.
Lisättäköön vielä, että minä en vastusta aborttia uskonnollisista syistä, vaan siksi, että se on oman moraalini vastaista. Minusta elämä alkaa hedelmöittymisestä.
Ainut tilanne, jossa eräänlaisen abortin hyväksyn, on äidin hengen pelastaminen. Siinäkään tilanteessa tavoitteena ei saa olla syntymättömän lapsen elämän lopettaminen, vaikka valitettavasti niin väistämättä käykin, jos raskas pitää lopettaa aikaisilla viikoilla.
ap
minut on raiskattu. en edes tieda miten selittaa etta lapsen raiskaajalleni synnyttaminen olisi jotenkin ok. en pystyisi.
Olen itse abortoinut vammaisen lapsen, mutta silti en hyväksy itse kaikkia sosiaalisin syin tehtyjä abortteja.
Mitä jos sulle ap laskettais täysin avuton vastasyntynyt käsiin ja sun pitäisi käydä henkilökohtaisesti luovuttamassa se sille silmät kiiluen jostain paasaavalle mielenterveysongelmaiselle tai masentuneelle ja flegmaattiselle äidille. Ehkä tulisi vähän perspektiiviä asioihin. Uskoisit että ihmiset tietää onko niistä äideiksi vai ei. Minusta ei esim. olisi ollut äidiksi vähän päälle parikymppisenä kun kipuilin vaikeaa lapsuuttani, hyvä että edes itseni kanssa kestin. Nyttemmin olen kyennyt tarjoamaan lapsille _riittävän_ turvallisen lapsuuden, toivon mukaan.
Monet perustelevat aborttia sillä, että se on välttämätön oikeus raiskattujen tai raskauden takia hengenvaarassa olevien naisten takia. Kuitenkin tilastojen mukaan näitä tapauksia on häviävän pieni osuus aborteista. Pitäisikö teistä abortti rajata vain näille mainitsemillenne tapauksille, vai pitäisikö sen olla avoimesti kaikille saatavilla?
Mitä mieltä olette siitä, että merkittävä osa aborteista tehdään aikuisille naisille, joilla on lapsia ja jotka nimeävät abortin syyksi sen, että eivät käyttäneet ehkäisyä?
Millaiset aikarajat teistä olisivat abortille sopivat - ja miksi juuri ne?
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 00:47"]
Kannatan aborttioikeutta. En kannata aborttia.
[/quote]
Sama