Oletko tullut kiusatuksi/syrjityksi hengellisessä/henkisessä/uskonnollisessa yhteisössä
Kommentit (351)
Olen tullut kiistetyksi ja hyljeksityksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon ja sen pappis-säädyn toimesta toistuvasti.
Ei kyllä ole minkään vapaan kristillisen suunnan pienryhmäsolusta (helluntai- ja vapaaseurakuntia) kukaan vaatinut että eroaisin luterilaisesta kirkosta. Useammassa solussa olen mukana ollut. Opetustöitä, johtotehtäviä ja virallisia palkallisia töitä lukuunottamatta ei oo kyselty seurakunnan jäsenyyksiä. Esim. nuorten toiminnassa nuoret järjestää toiminnan pääosin itse ja kaikki on lähtökohtaisesti tervetulleita mukaan suunnitteluun
Päivän teemaan sopivana tuli mieleeni tämä ketju. Kiusaamisen jalostuneet muodot. Kuvottavimpia ihmisyyden esiintymiä.
Mulla on oikeasti aika hyytävä tarina kerrottavaksi tästä teemasta.
Erehdyin nimittäin kerran joitain kuukausia sitten uteliaisuuttani erään vapaan suunnan seurakunnan järjestämään iltamaan. No, siellä oli sitten eräs henkilö, joka osoitti heti todella suurta kiinnostusta minuun. Ikään kuin haluaisi minut vähän pakkomielteisestikin lähipiiriinsä tai vaikutusvaltansa alle. En tiedä, mitä ajattelin, kun annoin numeroni hänelle.
Olen siis tavannut tämän henkilön YHDEN AINOAN KERRAN, useita kuukausia sitten, ja hän on siitä lähtien toistuvasti laittanut viestiä, jossa kovin innokkaasti haluaisi nähdä, kutsua minut kotiinsa, että kävisin yhdessä hänen kanssaan seurakunnassa. Saan tästä ihmisestä niin sanotusti "huonot vibat" joten olen yrittänyt vain korrektisti kieltäytyä, mutta saatuaan kieltävän vastauksen tuntuu että kierrokset on vaan hänen puolellaan nousseet.
No, nyt joitain viikkoja sitten tapahtui jotain oikeasti todella hyytävää, sarjassamme kauhuleffasta. Hän laittoi kesken yötä minulle viestin, jossa kertoi, että oli unessa saanut todella vahvan viestin jumalalta siitä, että minä olen jonkin "pimeyden vallan alaisena" ja hänen kuuluu mut pelastaa ja saattaa seurakunnan ja jumalan yhteyteen valoon.
En ole vastannut hänelle mitään, kun alkaa oikeasti vähän pelottaa, että hän on narsisti ja että keksii jotain vielä hullumpaa. Olen nyt blokannut hänen numeronsa ja toivon, että en kuule hänestä enää. Ongelmallisen asiasta tekee myös se, että meillä on eräs yhteinen tuttu, ja nyt joudun valitettavasti tuohon tuttuunkin pitämään etäisyyttä koska en halua että hän saa musta enää välillisestikään mitään irti.
Pelottavaa tässä on myös se, että kyseessä on ulkoisesti ihan selväjärkisen oloinen tyyppi, joka on myös yhteiskunnallisesti arvostetussa pestissä.
Summa summarum, olkaa oikeasti tietoisia siitä, jos uskonnollisissa/henkisissä piireissä liikutte, että ne valitettavasti vetää puoleensa näitä narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä, jotka noissa piireissä pystyvät myös helpommin oikeuttamaan/naamioimaan toimintansa ikään kuin sen piikkiin, että ovat saaneet jonkin "jumalallisen mandaatin", valtuudet toiminnalleen.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin nimittäin kerran joitain kuukausia sitten uteliaisuuttani erään vapaan suunnan seurakunnan järjestämään iltamaan. No, siellä oli sitten eräs henkilö, joka osoitti heti todella suurta kiinnostusta minuun. Ikään kuin haluaisi minut vähän pakkomielteisestikin lähipiiriinsä tai vaikutusvaltansa alle. En tiedä, mitä ajattelin, kun annoin numeroni hänelle.
Olen siis tavannut tämän henkilön YHDEN AINOAN KERRAN, useita kuukausia sitten, ja hän on siitä lähtien toistuvasti laittanut viestiä, jossa kovin innokkaasti haluaisi nähdä, kutsua minut kotiinsa, että kävisin yhdessä hänen kanssaan seurakunnassa. Saan tästä ihmisestä niin sanotusti "huonot vibat" joten olen yrittänyt vain korrektisti kieltäytyä, mutta saatuaan kieltävän vastauksen tuntuu että kierrokset on vaan hänen puolellaan nousseet.
No, nyt joitain vii
Tosi hyvä kun kerroit - kiitos! Itselläni ns henkisellä puolella kokemus gurun opetuslapsista, jotka ovat täysiä sadistisia kiusaajia. Siellä ei ole edes pyrkimystä yhteiseen hyvään, vaan ihan omaan hyvään ja businekseen. Pahimmillaan oman sadismin tyydytykseen. Ihmisarvolla merkitystä nolla. Rakkaudella nolla. Olen joskus miettinyt, että jos joku menisi esimerkiksi a-mmalle kertomaan totuuden näistä niiiiiin iki-ihanista läheisimmistä seuraajista täällä Suomessa, niin mitäköhän mahtaisi Mamma miettiä 🤔
Vierailija kirjoitti:
No, nyt joitain vii
Siis tuohan on ihan rikosilmoituksen paikka jos homma jatkuu. Sanot kerran napakasti, että käytöksesi on häritsevää - lopeta se. Seuraavaksi annat virkavallan hoitaa sekopää.
En ole ollut mukana missään hengellisessä yhteisössä koskaan mutta todennäköisesti jotkut ovat ehkä esittäneet niin ja tomppelit uskovaiset uskoneet kaiken. Oikeesti ei millään pahalla, mutta kuinka tyhmiä ihmisiä niissä kuvioissa on? Uskon että tuollaisessa piireissä saadaan valitettavasti ihmiset uskomaan valheisiin kaikkein helpoiten.
Jos on esim. valheita tyyliin: Hakkeroidaan puhelut, netit Tai esiinnytään jopa toisena henkilönä. Kaikki tuo menee helpoiten läpi uskovien joukissa varsinkin tousen uskovaisen henkilön esittämänä.
Sitten syy vaahdossa käsitellään jokunen asioita vuosikausia ilman että henkilöä edes tavataan.
Vapaan suunnan kristillisessä srk. Kukaan ei puhunut minulle mitään, minua mulkoiltiin murhaavasti, sipistiin ja supistiin minua vilkuillen.
Myöhemmin eräs henkilö paljasti, että minusta puhuttiin siellä pahaa. Törkeitä valheita leviteltiin totuutena ja kaikkia kehotettiin, että kanssani ei kannata tai saa olla missään tekemisissä. Minua ei hyväksytty palvelutyöhön, mutta pyydettiin vessoja siivoamaan.
En enää käy siellä, mutta traumat jäi. En ole koskaan tuntenut itseäni yhtä vihatuksi kuin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa esimerkiksi ammalaisista on pelkkiä teeskentelijöitä ja esiintyjiä. Kuvottavaa, tyhjää höpinää elämän täytteeksi. Osa ihan puhtaasti pahoja, ja käyttää muka-henkisyyteen liittyvillä busineksillaan ihmisiä hyväksi.
Tuskin missään keppihevostellaan oman edun tavoittelulla yhtä raskaasti kuin ammalaisuudessa. Tämä ilmeisesti on kyseisen henkilöpalvontakultin ydintoiminta ja myös tarkoitus.
Minkälaista etua mielestäsi voi saada tällaisella keppihevostelulla?
Kristityt ovat useimmiten mukavia ihmisiä, mutta kristityistä löytyy myös kaunankantajia. Varmin keino saada osakseen syrjintää on epäonnistua parisuhteessa kristillisessä yhteisössä. Tämä näyttää olevan melko universaalia ihmisille, vaikka ei ehkä ihan Jeesuksen mielen mukaista. Myös kateellisuus tai toisen elintapoihin kohdistuva paheksunta voi aiheuttaa syrjintää. Jeesus ruokaili prostituoitujen kanssa ja hän kohtasi kaikenlaisia ihmisiä. Toivottavasti osaisimme olla kuin Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin kokemus on ollut henkisyys terveydenhuollossa. Siihen oli vaikea suhtautua, ja lähes mahdoton torjua, koska muutoin olisi menettänyt sen.
Itse olen päätynyt pitkän harkinnan jälkeen tekemään tällaisesta psykologista valituksen Kelaan ja Valviraan. Toivon että muutkin uskaltautuvat. Hengellinen manipulointi ei kuulu meidän länsimaiseen terveydenhuoltoomme, ja sitä vastaan tulee taistella kaikin voimin. Se on traumatisoivaa ja henkistä väkivaltaa.
Teit oikein. Juuri psykiatrian puolelle on levinnyt kummallista kasvustoa. Olen seuraillut sitä pitkään.
Eihän psykiatrian puolelta edes ole saanut tarvittaessakaan sielunhoidollista apua vai onko se auttamisen muoto ollut paikkakuntakohtaista terveydenhuollossa. Vuosikymmeniä sittenhän olisi joillakin ollut tarvetta saada sielunhoidollista apua, eikä sitä ole ollut mistään saatavilla. Manipulointi ei tietenkään ole asiallista.
No joo, ammalaisuudessa tämä osataan, mutta myös kristillisyydessä löytyy. Musta vyö hengellisessä väkivallassa:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…