Oletko tullut kiusatuksi/syrjityksi hengellisessä/henkisessä/uskonnollisessa yhteisössä
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen,, olen ei uskova, missä ne uskovat jotka välittää ja seuraa Jeesusta,, ei missään,, törmää tänä päivänä todella harvoihin,, paremmin tulee tosiaan toimeen ei uskovien kilttien, hyväsydämisten kuin sellaisen henkilön kanssa jonka rakkaus on kylmennyt Jumalaa ja maailmaa kohtaan
Liian monta kertaa pettynyt, ja kun itse joskus välillä nousee kysymyksiä liittyen uskonasioihin niin eräs henkilö suuttuu minulle, on uskova, mutta kamppailee uskonsa kanssa.
Itse yritän ajatella että eteenpäin vaan,, kun kysyn uskovien sivustolla että eikö kukaan uskova välitä, niin vastaus on et Jeesus välittää, eikö uskovan sitten kuulu välittää ainoastaan Jeesus? Uskon kyllä että Jeesus välittää mutta tuskin Jeesus tarkoittaa sitä et uskovien pitää olla välinpitämättömiä muita kuin kanssa veljiä ja sisariaan kohtaan
Tekstisi lopetus kuvaa hyvin surullista
*Positive vibes only -meininki onkin fake smiles only -meininkiä ja hengellinen kasvu onkin suvaitsemattomuutta aitoa inhimillisyyttä kohtaan.* Hämmästyttävän hyvin ilmaistu. Olen myös kohdannut todella karua ns karmapuhetta, jossa ihan hirvittävätkin asiat vain ohitetaan yksilön karmana. Sitten taas mukarakkautta ja tekohymyä. Tätä ihan samaa kuviota tapahtuu sekä uushenkisyydessä että kristillisyydessä, termistö vain vaihtuu. Käytännössä kyse on paskasta ihmisyydestä, egoismista, hierarkiasta ja puhtaasta pahuudesta/ilkeydestä. Samaa mieltä, että kaikken paskimmat ihmisyydet olen kohdannut juurikin uskovaisissa.
Kannattaa tutustua spiritual bypassing nimiseen ilmiöön, niin ymmärtää niiden "siunausta ja haleja"- ja "positiivista värähtelyä" -ihmisten usein oikeasti pakenevan ja pelkäävän vaikeita asioita ja tunteita itsessäänkin. Ja kun jotain ei siedä itsessään, niin sitä ei siedä muissakaan.
Totta, tuo spiritual bypassing on todella yleinen ilmiö, ei vain hengellisissä yhteisöissä mutta myös tässä positiivisuus-kultuurissa, jossa tunneskaalassa ns. myönteiset tunteet hyväksytään, mutta suuttumus, pettymys, ärtymys, raivo, viha, halveksunta, jne tässä muutama mainitakseni - eivät, koska ne osoittavat hengellistä keskenkasvuisuutta.
Tämä tuottaa pasiivisaggressiivisia lahkolaisia, vaikka tunteet ovat vain tunteita, mutta heidän mielestään heidän lahkojensa johtajat ovat puolijumalia ja yli-ihmisiä, joilla on vain "rauhaa ja rakkautta".
Spritutal bypassing perustuu tunteiden tukahduttamiseen, joka on epätervettä ja johtaa sairastumiseen.
Nyt tyypillisesti Ammalaisissa näkyy.
Henkisissä kasvupiireissä tapahtuu paljon manipulaatiota ja pahaa. Epäkohdat voidaan aina leimata yksilön negatiivisen energian aiheuttamiksi, huonoksi karmaksi jne.
Ihmiselämään kuuluvat normaalit tunteet leimataan pahoiksi. Varsinkin pelkoa ei saisi kokea ollenkaan, vaikka pelko on elämää suojaava ja tärkeä tunne.
Henkisten piirien "gurujen" opit voivat olla todella vinksahtaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen,, olen ei uskova, missä ne uskovat jotka välittää ja seuraa Jeesusta,, ei missään,, törmää tänä päivänä todella harvoihin,, paremmin tulee tosiaan toimeen ei uskovien kilttien, hyväsydämisten kuin sellaisen henkilön kanssa jonka rakkaus on kylmennyt Jumalaa ja maailmaa kohtaan
Liian monta kertaa pettynyt, ja kun itse joskus välillä nousee kysymyksiä liittyen uskonasioihin niin eräs henkilö suuttuu minulle, on uskova, mutta kamppailee uskonsa kanssa.
Itse yritän ajatella että eteenpäin vaan,, kun kysyn uskovien sivustolla että eikö kukaan uskova välitä, niin vastaus on et Jeesus välittää, eikö uskovan sitten kuulu välittää ainoastaan Jeesus? Uskon kyllä että Jeesus välittää mutta tuskin Jeesus tarkoittaa sitä et uskovien pitää olla välinpitämättömiä muita kuin kanssa veljiä ja sisariaan kohtaan
Myös kristityt osaavat olla sysipaskoja. Hoetaan hätää kärsivälle lähimmäiselle, että sinun pitää kuulua seurakuntaan, koska jeesuksen yhteinen ruumis, ja osallistua saktramentteihin koska pyhittyminen. Sanonko minä mihin jeesus käskisi tunkea sakramentit tuollaisessa tilanteessa, helvetin tekopyhät narsistit. Suurimmaksi osaksi tekisi mieli sanoa, että kolo touhu on järkyttävää pelleilyä, ja sydämen usko sekä lähimmäisenrakkaus enää hyvin pieni osa koko touhussa.
Toksisessa positiivisuudessa huolestuminen, hämmennys, epävarmuus, pelko tai ahdistuneisuus ovat NORMAALEJA tilanteeseen kuuluvia tunteita, mutta niitä ei saa tuntea koska muka "elämä kantaa".
Joo, kantaa joo, mutta epävarmuuden tunteminen on luonnollista ja normaali reaktio tilanteessa, ja menee ohi kun se antaa tulla ja mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua spiritual bypassing nimiseen ilmiöön, niin ymmärtää niiden "siunausta ja haleja"- ja "positiivista värähtelyä" -ihmisten usein oikeasti pakenevan ja pelkäävän vaikeita asioita ja tunteita itsessäänkin. Ja kun jotain ei siedä itsessään, niin sitä ei siedä muissakaan.
Totta, tuo spiritual bypassing on todella yleinen ilmiö, ei vain hengellisissä yhteisöissä mutta myös tässä positiivisuus-kultuurissa, jossa tunneskaalassa ns. myönteiset tunteet hyväksytään, mutta suuttumus, pettymys, ärtymys, raivo, viha, halveksunta, jne tässä muutama mainitakseni - eivät, koska ne osoittavat hengellistä keskenkasvuisuutta.
Tämä tuottaa pasiivisaggressiivisia lahkolaisia, vaikka tunteet ovat vain tunteita, mutta heidän mielestään heidän lahkojensa johtajat ovat puolijumalia ja yli-ihmisiä, joilla on vain "rauhaa ja rakkautta".
Spritutal bypassing perustuu tunteiden tukahduttamiseen, joka on epät
Minusta on käsittämätöntä, ettei tuo tekohymy, teeskentely, pakkopositiivisuus ja suora valehtelu ja projisointi _ahdista_noita henkilöpalvontakulttilaisia itseään! Se on ulkopäin katsottuna niin selkeän feikkiä, että tekisi mieli kirkua! Ja vielä suomalalaiset, usein ihan koulutetut keski-ikäiset naise!, Me, jotka olemme tottuneet puhumaan suoraan ja totuutta, olemaan hiukkasen kyynisiä ja nihilistejäkin - miten ihmeessä mieli voi vääntyä sellaiseen asentoon, että se vastaanottaa tuon tason scheissea 😳 Missä se reikä on päässä, josta aivopesu solahtaa! Ei vain pysty ymmärtämään!
Vierailija kirjoitti:
Toksisessa positiivisuudessa huolestuminen, hämmennys, epävarmuus, pelko tai ahdistuneisuus ovat NORMAALEJA tilanteeseen kuuluvia tunteita, mutta niitä ei saa tuntea koska muka "elämä kantaa".
Joo, kantaa joo, mutta epävarmuuden tunteminen on luonnollista ja normaali reaktio tilanteessa, ja menee ohi kun se antaa tulla ja mennä.
Eikä se aina kanna. Joskus sen kantokyky ei kestä ja sataa pskaa. Ihmiset sairastuvat pysyvästi, tekevät itsemurhia, väkivaltaa younameit. Elämä myös loppuu. Se voi olla ihan hirvittävää kitumista ja kärsimystä. Näistä ei tietenkään ole sopiva puhua. Smile!
Mulla ei ole nyt voimia, enkä löydä sanoja omille kokemuksilleni, mutta halun vaan tulla sanomaan, että luen tätä ketjua ja itken ja nauran vuorotellen! Kiitos! Tämä on kuin raikas sade!
Kouluissa pitäisi opettaa, miten tunnistetaan manipulaatio ja epäterve yhteisö.
Mediakriittisyyttä opetetaan kyllä mutta nämä erilaiset lahkot ja kasvuyhteisöt jäävät huomiotta? Säästyisi monia ihmiskohtaloita, jos useammalla olisi kyky tunnistaa epäterveet vaikutusyritykset.
Ei ole, miksi olisi? Koen, että kaikki ovat omia persooniaan. Sehän se rikasta onkin.
Jos joskus kuvittelin, että vaikean traumataustan omaavana säästyisin kiusaamiselta edes aikuisena, opettivat nämä piirit minulle nopeasti, että kiusaaminen on vain paljon pahempaa vanhempana - aivan next leveliä. Ensin sinun traumasi kaivellaan esiin, ja sitten sillä lyödään kuin vierasta sikaa.
Olen nähnyt myös karman käden koskettavan kovaa valheellista valaistunutta. Iskevän maahan niin, että sinne jäi ura ja haaveet - kaikki. Itsensä ylentämisellä muita alentaen on aika korkea hinta. Itse en uskaltaisi edes yrittää.
Sellaiselle henkilölle, jolla esimerkiksi lapsuuden kaltoinkohtelun tms vuoksi, on vaikeuksia asettaa ja pitää terveet rajat ja/tai joka syyllistyy ja kuormittuu helposti muidenkin ongelmista, voivat jotkin hengelliset yhteisöt olla hyvinkin vahingollisia.
Olen kokenut, että niissä saatetaan nk. värvätä jo valmiiksi kuormittunut ihminen ties mihin tehtäviin vedoten lahjoihin, näkyihin tms, joihin haavoittunut saattaa suostua, vaikka voimavarat ovat vähissä ja yhteisöltä olisi kaivannut alkuun tukea ja lepoa.
Joskus rajojen rikkominen naamioituu ymmärrykseksi, kun ollaan kiinnostuneita toisen taustasta, mutta päädytäänkin lopulta neuvomaan, kuin ylhäältä päin ja levittämään henkilökohtaisiakin asioita muille sillä verukkeella, että asioita jaetaan, jotta voidaan yhdessä esim rukoilla ja auttaa.
Valitettavasti auttaminen onkin joskus invalidisointia asioiden vähättelynä, syiden etsimisenä uhrista ja kaikenlaisten neuvojen jakamisena, joista lopulta, surullisen usein paistaa halu korottaa itsensä toisen yläpuolelle ja kokea olevansa hyvä, parempi ihminen, oikea auttaja. Ja jos apu ei sitten tarpeeksi nopeasti ja näkyvästi "tehoa", on syy autettavassa, koska tämä vaan tekee/ajattelee/tuntee/uskoo jotain väärin. Saatetaan pitää jopa kiittämättömänä, kun autettava, kaikesta avusta huolimatta edelleen "jatkaa vääriä tapojaan".
Nämä ovat todella satuttavia kokemuksia, mutta niiden kanssa tulee muistaa, että auttajien tarkoitukset ovat voineet olla aidostikin hyviä, mutta inhimillisistä syistä auttaja saattaa olla sokea omalle haitalliselle toiminnalleen ja usein eniten neuvovat ne, joilla kyky itsereflektioon ja omien haavojen sekä motiivien tunnistamiseen on aika heikko.
Toki hengellisissä piireissä on paljon myös aidosti auttamisenhaluisia, lähimmäistään rakastavia ihmisiä, mutta heillä on harvoin tarvetta tehdä asiasta numeroa ja jakaa neuvoja yläpuolelta. He osaavat kuunnella ja olla läsnä ja olla toisen kanssa myös omana itsenään, ilman mitään autettava/auttaja roolijakoa, ihminen ihmiselle.
Kaikesta huolimatta haluan uskovana painottaa aina sitä, että ihmisiin pettyy ja ihmisten apu ja tuki on aina puutteellista, ja tämä on normaalia, mutta Jumalan armo, ymmärrys ja rakkaus on paljon enemmän ja Hän ei petä eikä syyttele.
Suurin osa esimerkiksi ammalaisista on pelkkiä teeskentelijöitä ja esiintyjiä. Kuvottavaa, tyhjää höpinää elämän täytteeksi. Osa ihan puhtaasti pahoja, ja käyttää muka-henkisyyteen liittyvillä busineksillaan ihmisiä hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa esimerkiksi ammalaisista on pelkkiä teeskentelijöitä ja esiintyjiä. Kuvottavaa, tyhjää höpinää elämän täytteeksi. Osa ihan puhtaasti pahoja, ja käyttää muka-henkisyyteen liittyvillä busineksillaan ihmisiä hyväksi.
Tuskin missään keppihevostellaan oman edun tavoittelulla yhtä raskaasti kuin ammalaisuudessa. Tämä ilmeisesti on kyseisen henkilöpalvontakultin ydintoiminta ja myös tarkoitus.
Tekstisi lopetus kuvaa hyvin surullista ilmiötä, johon hengellisissä piireissä valitettavasti törmää; vaikeat asiat sivuutetaan hengellisillä korulauseilla ja avuntarve selkään taputtamusella, sydänemojeilla, lupaamalla muistaa rukouksin ja kehottamalla uskomaan ja luottamaan enemmän. Kuin vaikeudet olisivatkin kokijan omaa syytä.
Kun Jeesus kehotti uskovia toimimaan ruumiinaan, eli tekemään Hänen tekojaan, niin tämä tuskin tarkoitti vaikeiden asioiden sivuuttamista korulauseilla, toksisella positiivisuudella ja hengellisellä ohittamisella, vaan ihmisten aitoa kohtaamista, välittämistä ja auttamista.
Pahimmillaan negatiiviset tunteet, vaikeat kokemukset, traumat ym aletaankin hengellisissä piireissä nähdä esimerkiksi kirouksina, epäuskona tai vääränlaisena värähtelynä ja päädytään projisoimaan omatkin hankalat tuntemukset muihin ja jopa hylkäämään niiden kanssa kamppailevat kanssaihmiset. Positive vibes only -meininki onkin fake smiles only -meininkiä ja hengellinen kasvu onkin suvaitsemattomuutta aitoa inhimillisyyttä kohtaan.