Mitä mieltä mun ruokavaliosta laihduttaessani?
Eli mulla on sellanen hidas tahti ja pysyvä elämänmuutos tavoitteena. Siihen loppuukin se opaskirjan mukainen tyyli. Syön iltapainotteisesti, saatan aloittaa vasta myöhään iltapäivällä syömisen. Mutta ideana on se, että pyrin luottamaan kropan viestiin siitä milloin tulee syödä. Silloin siis kun on nälkä ja mulla sitä ei aamulla ole. Muistan kun raskausaikana opettelin väkisin neuvolan ohjeiden mukaan syömään aamusta alkaen ohjeiden mukaan ja kyllä niitä kiloja silti aika tavalla kertyi. Ja se aamusyöminen oli vastenmielistä, ei siihen tottunut millään.
Eli nyt luotan oman kropan viesteihin ja syön vain silloin kun on nälkä, enkä napsi mitään välissä jos ei nälkä ole. Jos joskus on nälkä koko ajan, niin sitten syön tiheämmin ruokaa, mutta sellasta täyttä tunnetta pyrin välttämään. Onko joku muu heittänyt viralliset ohjeet nurkkaan ja saanut tällä tavalla tuloksia aikaan?
Kommentit (5)
Oho, sori ei vastannut teksti enää yhtään otsikkoa kun aloin kirjoittaa muuta. Ap
Kropan viestien kuunteleminen on juurikin se paras tapa, kunhan kroppa on suunnilleen tasapainossa ja esimerkiksi näläntunne tulee silloin kun sen kuuluu tulla.
Jos taustalla on paljon jojoilua ja erilaisia tiukkoja dieettejä, niin suosittelisin pitämään aluksi ruokapäiväkirjaa - lähinnä sen takia, että huomaa, miten paljon laihduttajakin saa syödä. Mulla oli ongelmana, että olin ahminut lähinnä herkkuja, ja siksi aluksi ei muka ollut nälkä ollenkaan - ja sitten se nälkä iskikin kauhean herkkuhimon muodossa. Muutaman kuukauden opettelin syömään kunnolla, ja sen jälkeen aloin luottaa siihen, että kroppani kertoo, mitä tarvitsee ja kuinka paljon. 15 kg lähti ja kilot ovat pysyneet poissa jo pitkään.
En osaa sanoa miten tuo toimii laihdutettaessa, mutta kannatan ajatusta lasten ruokailussa. Ruoka-ajat on mielestäni hyvä pitää paikoillaan, mutta lapsen nälän määrää ja mielitekoja voisi kuunnella herkemmin. En pakota pikkulasta syömään keitettyä parsakaalia enkä teiniä syömään kaurapuuroa aamuisin. Elimistö tietää milloin tarvitsee hiilihydraatteja enemmän, milloin proteiineja. Iän myötä makuaisti myös ohjaa tarkoituksenmukaiseen suuntaan.
Olen oikeastaan syöttänytkin lapsia tähän tapaan ja paino ja terveys tuntuvat olevan hienosti kohdallaan. Uusia ruokia on tullut kuvioihin luonnostaan, kun ei ole pakkoa.
Joo, minä olen iltaihminen ja syön myös iltapainotteisesti, voi olla että helposti varmaan puolet päivän energiantarpeesta tulee syötyä vasta kello 18-19 jälkeen. Illalla olen nälkäisempi kuin aamulla/päivällä ja tämä sama oli myös kun koitin tuollaista säännöllistä ateriat tasaisesti pitkin päivää -syömistä ja silloin kyllä sain päivittäin aivan liikaa energiaa.
Ja kiloja on lähtenyt noin 45 tähän mennessä.
Oho, sori ei vastannut teksti enää yhtään otsikkoa kun aloin kirjoittaa muuta. Ap