Mökille vauvan kanssa,mitä pitäis ottaa huomioon?
Voiko hyttysenpuremiin laittaa kortisonirasvaa(vauva 3kk)? Toki yritän estää ne ennalta..Muita hyviä vinkkejä? Mökki on siis sellainen alkeellinen,kantovesi jne eikä sähköjä
Kommentit (3)
jos imetät, pääset vähällä sen suhteen.
Kosteuspyyhkeitä ottaisin paketin. Samoin hyttysharso myös yöksi sängyn/vaunukopan suojaksi. Samoin kunnollinen hyttysverkko vaunuihin päiväksi, tai missä vauva nukkuukin tai oleilee.
Huh, mä välttelen kyllä viimeiseen saakka tuollaisia sähköttömiä ja vedettömiä mökkejä sääskialueilla. Inhottaa ajatuskin. Vihaan sääskiä.
Me asutaan kesät mökillä, jossa ei mukavuuksia. Esikoinen syntyi huhtikuussa ja mökillä vietettiin kesä- ja heinäkuu. Välillä käytiin kotona pesemässä pyykkiä ja maksamassa laskuja
Meillä tehtiin mm. näin:
Heti pata lämpimäksi, että on aina lämmintä vettä kun tarvitaan.
Keitin myös termariin vettä valmiiksi käyttöä varten
Vaipanvaihtopiste tehtiin saunalle, jossa mukavan lämmin vaikka tuvassa olisi ollut viileämpää. Lauteille pyyhe, päälle muovitettu frotee ja vaippaa varten pieniä pusseja, jotka kiikutettiin heti saunasta pois hajuhaittojen minimoimiseksi. Meidän kakkakoneella oli oma peppuvati. Poikaa oli muuten paljon helpompi pestä kuin tyttöä. Alkuun pepunpesutouhussa oli kaksi mukana jos vesi piti vaihtaa välillä ja huuhtelukin oli kaksin helpompaa.
Mökillä amme vauvaa varten. Ja tokana kesänä laitettiin amme laiturille, että vuosikaskin pääsi uimaan kun järvivesi oli vielä liian viileää. Siinä oli mukava helteellä loiskutella
Peppupyyhkeitäkin oli mukana. tosin ne ärsyttivät vauvan ihoa,joten niitä ei käytetty.
Rintamaito oli helposti saatavilla olevaa ruokaa. Mökillä olen suosista käyttänyt valmissoseita, koska kylmäsäilytystiloja ei ole. Purkit olen lämmittänyt vesihauteessa hellalla, tai jos padan vesi on ollut kuumaa olen hakenut vettä sieltä.
Hyttysiltä suojautuminen: oven edessä hyttysverkko, ja vauvan retkisänkyyn sai viriteltyä vaunujen hyttysverkon. Eli aina kun vauva oli jossain nukkumassa viriteltiin verkko päälle, muutoin aina yritettiin olla huitomassa inisijöitä kauemmaksi. Yllättävän vähän tuli pistoksia eivätkä nekään tuntuneet vauvaa vaivaavan. Kortisonsalvaa ei käytetty.
Kantoliina /-reppu oli ehdoton. Vauva pysyi kyydissä mukana jos piti vaikka lähteä hakemaan kaivolta lisää vettä.
Multa tuli paljon rintamaitoa ja paristokäyttöinen rintapumppu oli kätevä jos välillä piti rintoja tyhjentää.
Vauva aika oli mökillä helppo. Haastavinta aikaa oli 1-2v. kanssa, koska vaaranpaikkoja oli niin monia mm. takka, hella, ja saunan pata.
Parasta mökillä kuitenkin oli kun lapset nukkuivat siellä yöt läpeensä, jostain syystä kotona uni oli paljon katkonaisempaa.
Kannattaa heti keittää vettä, jotta on nopeasti saatavilla lämmintä vettä, kun pyllynpesu tulee ajankohtaiseksi, pika-avuksi kannattaa ottaa myös niitä peppupyyhkeitä.