Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo ei enää käy synttäreillä yms

Vierailija
06.08.2020 |

Miten ottaisitte puheeksi sen, että veljeni vaimo ei ole enää vähään aikaan käynyt meidän tai siskomme lasten synttäreillä, eikä myöskään ole tullut tapaamaan meitä lapsuuden kodissa missä välillä olemme?

Ei se mitään jos olisi töissä, mutta hän ei tullut edes siskoni lapsen ristiäisiin viime viikonloppuna! Veli tulee lastensa kanssa ja vaimo jää kotiin. Eihän ketään pakottaa voi, mutta olenko ainoa kenestä tämä on vähän kurjaa? Veljen vaimo ei ole edes nähnyt siskon vauvaa, kun ei ilmeisesti kiinnosta.

Kommentit (275)

Vierailija
61/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin liittomme alkuaikoina joissakin miehen suvun sukujuhlissa, joita siinä suvussa tuntuu riittävän. Omassa suvussani ei joka merkkipäivää juhlita koko suvun voimalla, vaan pienimuotoisemmin perhepiirissä.

Aina toistui sama kuvio. Jossain vaiheessa mies häipyi suvun miesten kanssa jonnekin pihalle puhumaan jostain auton moottoreista ym. epäkiinnostavasta. Sillä aikaa suvun naiset keskustelivat ihmisistä ja tapahtumista, joihin minulla ei ollut osaa eikä arpaa, joten en voinut osallistua ja olin ulkopuolinen. Niinpä pitkästyin kuoliaaksi, kunnes oli aika lähteä kotiin. Apuani ei tarvittu edes keittiössä. Enää en mene.

Vuosi sitten oli meidän vuoro järjestää juhlat ja emäntänä pyrin huomioimaan kaikki vieraat. Silti oli sama outo tunnelma. Vasta kun suku lähti ja alkoi tulla naapureita ym., niin alkoi olla oikeasti hauskaa. Ja tämä ei nyt tarkoita, että olisimme alkaneet esim. ryypätä.

Tottakai aluksi on vaikeaa kun ei tunne ketään, mutta kyllä sitä pitäisi puolisonsa eteen vähän vaivaa nähdä. Ethän sinä opi niist puhutuista ihmisistäkään mitään ellet ole paikalla. Mistä heidän sitten olisi pitänyt puhua? Sinusta vain?

Itse näen kyllä asian niin, että mikäli uusi ihminen tulee porukkaan, niin ei ole kohteliasta jutella vain sisäpiirin juttuja, koska tällä jätetään uusi ihminen kokonaan sivuun keskusteluista.

Jutella vois myös yleisistä aiheista, joihin kaikki voivat osallistua.

Vierailija
62/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei meilläkään käly enää käy juhlissa, jää mieluummin kotiin lappaamaan hevosen skeidaa.

Parempi ettei tulekaan, mitä enemmän oppinut tuntemaan, sen vähemmän hänen kanssaan haluaa olla tekemisissä. Neuroottinen manipuloija jonka mielestä kaikki pyörii hänen ja hevostensa ympärillä.

Ja sitten ihmetteletkin vielä miksei halua käydä kun haukut täälläkin neuroottiseksi manipuloijaksi... Minäkin lappaisin mieluummin sitä hevosen skeidaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen veljen vaimo, joka jättää tietyt miehen suvun juhlat välistä. Syynä on se, että niihin kutsutaan jostain syystä edelleen kuvioissa mukana pyörivä sekopäinen miehen exä. En jaksa sitä ihmistä yhtään, joten saavat tehdä valintansa hänen ja minun välillä. 

Vierailija
64/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas puolustellaan rumaa käytöstä...

Turha kälyn sitten ihmetellä ettei kaikki kohtele kuningattarena sen kerran ku ilmestyy, kun tuolla tavalla käyttäytyy.

Olen itse elänyt vaiheessa, jossa ei yksinkertaisesti jaksanut vähäistä vapaa-aikaansa käyttää juhlissa pönöttämiseen. En kyllä ymmärrä, miten tästä saa väännettyä rumaa käytöstä.

Eli et ihmettelis jos sun/lastesi juhlista jäätäis pois? Jatkuvasti?

En kyllä jaksaisi ihmetellä. Asioilla on aina kaksi eri puolta ja ihmisillä tilanteita, joista ei jaksa alkaa avautumaan kaikille.

Ja juhlien järjestäjänä keskittyisin viihtymään paikalla olevien vieraiden kanssa, enkä laskemaan kuinka monta kertaa poisjäänyt nyt on jättänyt tulematta.

No olet sitten hyvin harvinainen poikkeus. Yleensä ihmiset odottavat edes jotain vastavuoroisuutta ja käytöstapoja. Jos juhliin kutsutaan, on kohteliasta jotenkin noterata kutsu, varsinkin jos useamman kerran jättää tulematta. Kyllähän tuo kälyn käytös on moukkamaista.

Vierailija
65/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme syyllistämistä ja heti kaikki palstalaiset olettavat pahinta, huumeidenkäyttöä, pettämistä, avioeroa.

Ja tuo vihaisuus apta kohtaan koska kysyi. Kyllä minun mieltäni ainakin lämmittäisi jos vetäytyisin yhtäkkiä sosiaalisesta elämästä eri tavalla kuin aikaisemmin ja joku kyselisi onko kaikki ok. Se on sitä välittämistä. Ei sitä siltä vaimolta itseltä tarvitse kysyä ellei halua, kysyy vaikka veljeltään onko vaimolla kaikki hyvin.

Ihmisistä voi ja pitää pystyä olemaan huolissaan ilman että leimataan kyttääjäksi.

Kaikki palstalaiset?!? Valtaosa vastaajistahan on puolustanut veljen vaimoa!

Vierailija
66/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa sitten, ettei sen oman puolisonkaan ole mikään pakko tulla teidän suvun juhliin! Kun puolison suvun juhliin ei tarvitse osallistua koskaan ku kotona on mukavampaa.

Tämähän oli hyvä uutinen monelle miehelle! Uusi normaali: puoliso menee sukunsa pippaloihin yksin

Vierailija
67/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä paljon sisaruksia joilla paljon lapsia. He ovat innokkaita synttärien viettäjiä, kaikki lasten synttärit vietettiin isolla porukalla. Siellä anoppi kyttäämässä kaikkien asut.

Näitä juhlia oli oikeasti koko ajan. Sitten alko tulla rippi& yo juhlia. Jatkuvaa juhlapukeutumisen uusimista lapsille ja lahjojen syytämistä serkuille. Inhosin koko rumbaa. Mies ei suostunut menemään yksin. Mun mielestä lapsen synttärit ei niin tärkeät että yksi edustaja perheestä ei riittäis. Ei miehenkään lapsuudessa hänen tädit ja sedät tulleet synttäreille. Mun kummitäti tuli mun synttäreille kerran ja joi äidin kanssa viiniä.Nykyään oma mussukka on niin tärkeä että kaikki velvoitetaan paikalle joka vuosi.

Olin juhlatuulella kun viimeinen serkku kirjoitti ylioppilaaksi, ne juhlat on nyt juhlittu! Jos jotain tekisin toisin niin en enää menisi joka kerta.

Vierailija
68/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saakeli mitä vastauksia.

Erittäin suurella tödennäköisyydellä syy on se että olette kohdelleet veljen vaimoa PASKASTI. Ei halua tulla kuuntelemaan nälvintää ja loukkauksia.

Näin kävi myös meillä, ja nyt anoppi ja miehen sisko ihmettelevät miksen käy. Ihan itse kiusasivat mua 10 vuoden ajan ensin.

Tosiaan kaikkien kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Mikäli miehen suvun tapaamiset ja juhlat ovat ikävä kokemus niin aika äkkiä niitä oppii välttämään. Lattanamatokin oppii välttämään sokkelossa käytävää, jossa saa sähköiskun.

Vierailija
69/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme syyllistämistä ja heti kaikki palstalaiset olettavat pahinta, huumeidenkäyttöä, pettämistä, avioeroa.

Ja tuo vihaisuus apta kohtaan koska kysyi. Kyllä minun mieltäni ainakin lämmittäisi jos vetäytyisin yhtäkkiä sosiaalisesta elämästä eri tavalla kuin aikaisemmin ja joku kyselisi onko kaikki ok. Se on sitä välittämistä. Ei sitä siltä vaimolta itseltä tarvitse kysyä ellei halua, kysyy vaikka veljeltään onko vaimolla kaikki hyvin.

Ihmisistä voi ja pitää pystyä olemaan huolissaan ilman että leimataan kyttääjäksi.

Kaikki palstalaiset?!? Valtaosa vastaajistahan on puolustanut veljen vaimoa!

Varmaan omaksuvat kälyn näkökulman ja samastuvat tähän inhoten omia puolison sukulaisia. Mustasukkaisuutta, kontrollisfriikkiyttä, ym.

Naiset ovat aina toistensa kimpussa! Lähes kaikki sukuriidat naisten aloitteesta. Englannissakin hovi on kriisissä kun yks eukko sekoitti kaiken.

Vierailija
70/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lakkasin käymästä kylässä mieheni sukulaisilla, koska kyllästyin sellaiseen hienovaraiseen ilkeään nokitteluun. Aina piti ojennella sanomisiani ja loukata jotenkin. Ei sellaista jaksa ja kun minulla ei ole itselläni mitään tarvetta loukata ja piikitellä ketään. Olen kertonut syynkin miksen enää kyläile heillä. He ovat loukkaantuneita, eivätkä myönnä omaa käytöstään. Näin on parempi,että jään useimmiten kotiin

Käyn heillä vain joskus harvoin ja yöksi emme jää koskaan.

Vierailija
71/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha kälyn sitten ihmetellä ettei kaikki kohtele kuningattarena sen kerran ku ilmestyy, kun tuolla tavalla käyttäytyy.

Olen itse elänyt vaiheessa, jossa ei yksinkertaisesti jaksanut vähäistä vapaa-aikaansa käyttää juhlissa pönöttämiseen. En kyllä ymmärrä, miten tästä saa väännettyä rumaa käytöstä.

En ihmettelisi koska tuleehan tässä tapauksessa se veli ja hänen lapsensa. Jos käly ei tule ,ajattelisin, että hänellä varmaan on siihen omat syynsä, jotka ei minulle kuulu.

Vierailija
72/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on sinusta kurjaa? Luultavasti hänellä on henkilökohtaisia syitä, joita ei kannata udella. Suku- ja perhetapaamiset voivat olla puolisoille raskaita, vaikka ei olisikaan mitään ketään tiettyjä ihmisiä vastaan. Jos haluat tavata, on varmasti parempi pyytää häntä suoraan kahville tai kylään, silloin kun muu suku ei ole paikalla. Tai voit kysyä asiaa positiivisen kautta veljeltäsi, tyyliin "Oispa kiva nähdä Liisaa pitkästä aikaa! Tehdäänkö jotain yhdessä?"

Itse tykkään puolisoni perheenjäsenistä kyllä, mutta silloin kun kaikki ovat paikalla on dynamiikka todella raskas "ulkopuoliselle". Lastenjuhlat tms. kokoontumiset jätän aina väliin kun vain kehtaan.

Sinä osuit asian ytimeen. Vaikka ei olisi ketään mitään vastaan, niin se suvun ulkopuolinen kokee usein ulkopuolisuutta. Kaikkein pahinta ovat perheet, joissa ollaan niin sukua että. Joskus se ulkopuolisuuden tunne luodaan tarkoituksella ulkopuoliselle. Sekä itse että myös ajatellen vanhempieni sukuja on tilanne ollut usein se, että ulkopuolista nokitellaan. Eli silloin on parempi pysyä poissa. Kuka nyt tahtoo pahan mielen.

Tämä on täysin totta! On perheitä ja sukuja, joilla yhteenkuuluvuuden tunne rakennetaan muita alentamalla. Entisen miesystäväni perhe on juuri tällainen. Perhejuhlat ja muut illanvietot olivat todella raskaita ulkopuoliselle. Keskustelut käsittelivät vain perheen sisäisiä asioita ja muista, esimerkiksi naapureista, puhuttiin ikävästi. Miniöitä ja muita ulkopuolisia ei huomioitu mitenkään. Ei kysytä kuulumisia, ei puhuta mistään, mihin voisi ottaa osaa. Parhaimmillaan nämä tilaisuudet olivat tylsiä, pahimmillaan kidutusta.

Vierailija
73/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinä et tiedä, emme me muutkaan voi tehdä muuta kuin arvailla.

Minä en voi käydä veljeni luona sen vuoksi, että vuosien työttömyys on tehnyt minusta rutiköyhän. Veljeni luokse pääsee vain omalla autolla, ja vaikka minulla onkin yhä auto, sillä ei saa ajaa. Minulla ei ole rahaa ostaa edes pieniä lahjoja synttäreitä tai rippi- ja YO-juhliin, kun ei aina ole rahaa edes omaan ruokaan (olen sosiaaliturvan väliinputoaja). Muistissani ovat myös vielä ne kerrat, kun veljeni lapset viattomuuksissaan kysyivät minulta "miksi sinä olet täällä" ja kun kälyni tuolloin hieman mustasukkaisista kasvoista näkyi, keneltä kysymys oli oikeasti peräisin.

Veljeni tietää tilanteesta osan, ei koko karmeutta. En usko, että hän on maininnut asiasta mitään vaimolleen. En halua kälyni tai nyt jo täysi-ikäisyyttä hipovien veljeni lasten tietävänkään totuutta.

Jollei sinulle kerrota syytä kälysi etäisyyteen, sinun vain ei haluta tietävän siitä. Selityksiä kuitenkin on enemmän kuin vain se, että kälysi on hankala tai että sinä olet hankala. Älä etene sillä mielellä, että pahimmat selitykset olisivat tosia.

"Muistissani ovat myös vielä ne kerrat, kun veljeni lapset viattomuuksissaan kysyivät minulta "miksi sinä olet täällä" ja kun kälyni tuolloin hieman mustasukkaisista kasvoista näkyi, keneltä kysymys oli oikeasti peräisin."

Miltä ihmeeltä tuollaiset kasvot voivat näyttää, jolta saat kaiken tuon informaation?

Etkö hieman tulkitse omiasi..etkö edes ole harkinnut, että se voisi olla mahdollista?

Ehkä lapset kysyivät, koska olet harvinainen näky tapahtumissa?

En ollut harvinainen näky ennen kuin liikkumiseni rajoittui. Kävin veljeni luona silloin tällöin ihan muuten vainkin. Hänen vaimonsa mustasukkaisuus oli alkuaikoina selvästi muidenkin paikallaolijoiden nähtävissä, minkä lisäksi yksi heidän lapsistaan toisteli pätkiä kuulemistaan keskusteluista niin, ettei epäilystä tosiaan ollut.

Minä pitäisin kälystäni, jos hän antaisi siihen tilaisuuden. Kerran kysyin veljeltäni, miksi hänen vaimonsa ei pidä minusta, ja vastaus oli, että hänellä nyt vain on sellainen stressi töissä. Tiedän kyllä, että stressiä takuulla on, mutta en sitä, miksi se vaikuttaisi hänen käyttäytymiseensä vain minua kohtaan.

Minä tunnen tämän tapauksen huomattavasti paremmin kuin sinä, joten älä yritä keksiä selityksiä minua vastaan. Minä olen yrittänyt olla kiva käly ihan siitä lähtien, kun häälahjani oli yhdessä suunniteltu ja morsiamelle räätälöity hääpuku.

Vierailija
74/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut monta tarinaa siitä kun miehen suku on kamala. Ehkäpä saanut teidän nälvimisestä tarpeekseen? Ootko muuten koittanut kysyä?

Vierailija
75/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jaksaisi ihmetellä. Asioilla on aina kaksi eri puolta ja ihmisillä tilanteita, joista ei jaksa alkaa avautumaan kaikille.

Ja juhlien järjestäjänä keskittyisin viihtymään paikalla olevien vieraiden kanssa, enkä laskemaan kuinka monta kertaa poisjäänyt nyt on jättänyt tulematta.

Tämä. Kun on kutsuttu, jokainen saa itse päättää tuleeko vai eikö tule. Keskitytään niihin ,jotka tulee.

Vierailija
76/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman veljeni avovaimo lakkasi käymästä sukujuhlissa kun heidän suhteessa oli ongelmia. Erosivat vuoden sisään.

Aloin miettimään että miksi aloittajan veljen vaimolta odotetaan juhliin osallistumista. Oma mieheni ei osallistu sisareni lapsen syntymäpäiville. Pelaa myös toiseen suuntaan, sisareni mies ei osallistu lapseni syntymäpäiville. Mieheni kyllä osallistuu sukuni rippijuhliin, lakkiaisiin yms. Riippuu siis juhlan luonteestakin.

Vierailija
77/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin liittomme alkuaikoina joissakin miehen suvun sukujuhlissa, joita siinä suvussa tuntuu riittävän. Omassa suvussani ei joka merkkipäivää juhlita koko suvun voimalla, vaan pienimuotoisemmin perhepiirissä.

Aina toistui sama kuvio. Jossain vaiheessa mies häipyi suvun miesten kanssa jonnekin pihalle puhumaan jostain auton moottoreista ym. epäkiinnostavasta. Sillä aikaa suvun naiset keskustelivat ihmisistä ja tapahtumista, joihin minulla ei ollut osaa eikä arpaa, joten en voinut osallistua ja olin ulkopuolinen. Niinpä pitkästyin kuoliaaksi, kunnes oli aika lähteä kotiin. Apuani ei tarvittu edes keittiössä. Enää en mene.

Vuosi sitten oli meidän vuoro järjestää juhlat ja emäntänä pyrin huomioimaan kaikki vieraat. Silti oli sama outo tunnelma. Vasta kun suku lähti ja alkoi tulla naapureita ym., niin alkoi olla oikeasti hauskaa. Ja tämä ei nyt tarkoita, että olisimme alkaneet esim. ryypätä.

Tottakai aluksi on vaikeaa kun ei tunne ketään, mutta kyllä sitä pitäisi puolisonsa eteen vähän vaivaa nähdä. Ethän sinä opi niist puhutuista ihmisistäkään mitään ellet ole paikalla. Mistä heidän sitten olisi pitänyt puhua? Sinusta vain?

Miksi pitäisi oppia tuntemaan? Keskustella voi muustakin kuin pikkumaisesti juoruilla toisten asioista ja jauhaa ikivanhoja tapauksia. Kohtelias emäntä johdattaa keskustelua niin että kaikki voi osallistua ettei varsinkaan uusi ihminen jää ulkopuolelle.

Vierailija
78/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa sitten, ettei sen oman puolisonkaan ole mikään pakko tulla teidän suvun juhliin! Kun puolison suvun juhliin ei tarvitse osallistua koskaan ku kotona on mukavampaa.

Tämähän oli hyvä uutinen monelle miehelle! Uusi normaali: puoliso menee sukunsa pippaloihin yksin

Meillä tämä on toiminut varsin hyvin 35 vuotta. Mies hoitaa oman sukunsa ja minä omani. Tilaisuudesta riippuen on lapset otettu mukaan tai sitten jätetty kotiinjääjälle.

Vierailija
79/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vältän aina kun mahdollista mieheni siskon järjestämät pippalot, oli ne mitä hyvänsä. En vain pidä mieheni siskosta ja tilaisuudet ovat aina järjettömän tylsiä ja jossain määrin kiusallisiakin. Lisäksi tiedän, että tämä miehen sisko puhuu p*skaa selkäni takana ihan kiitettävästi (hänen lapsensa kun kommentoivat asioita, jotka varmasti on lähtöisin äidiltään).

Puolisoni kanssa minulla menee erinomaisesti :)

Syy siis voi olla ihan puhtaasti se, että veljesi vaimo ei pidä sinusta ja hänellä on täysi oikeus olla tulematta tilaisuuksinne. Todennäköisesti hän inhoaa jokaista juhlaa, jonka on teillä viettänyt ja todennut, että nyt riitti.

Vierailija
80/275 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osa sanoa, mutta kerron omasta tilanteestamme.

Meillä appivanhemmat olettivat meidän kyläilevän heillä joka viikonloppu, vähintään kuitenkin joka toinen. Alkuun kävimmekin tiiviimmin, mutta kun saimme vauvan, välit harvenivat. Mies myös perusti yrityksen, jonka pyörittäminen edellytti pitkiä työpäiviä, myös jonkin verran minun työpanostani sekä bonushommia myös joskus iltaisin.

Kun viikonloppu sitten koitti, halusimme myös olla kotona ihan rennosti ottaen, tehdä asioita oman pienen perheemme kesken, nähdä minunkin läheisiäni sekä yhteisiä ystäviämme.

Tätä ei yhtään ymmärretty, ja meiltä molemmilta kyseltiin heti välin venyttyä paria viikkoa pidemmäksi, miksi emme enää käy ja onko nyt jokin ongelma. Vaikka kuinka yritimme sanoa yllämainittua, tämä ei mennyt perille, ja seurauksena oli loukkaantuminen.

Me ei oikeasti olla yhtään sen tyyppisiä, että joka viikonloppu jaksettaisiin mennä kiitää, vaan halutaan aikaa myös perheenä. Lisäksi ei tosiaankaan haluta että joku taho määrää meitä tulemaan heille aina vaikka kaksi kertaa kuussa, koska tosiaan meillä on muutakin elämää kuin mun tai miehen vanhemmat ja kuvio tosiaan olisi ihan sama kenen tahansa kohdalla.

Sukulaisten synttäreillä ollaan tilanteen mukaan lähdetty käymään, toki jotkut oikeasti kaukana asuvien synttärit on saatettu jättää väliin jos ei ole ollut rahkeita lähteä ajelemaan 800km viikonlopun aikana muista jo sovituista menoista johtuen.

Muutenkaan en ymmärrä esimerkiksi sitä, että kun vierailet paikkakunnalla X, ja siellä sattuu joku kumminkaima asumaan, niin johan ne kaikki kumminkaimat loukkaantuu mikäli et kyläile ja vietä aikaa heidän kanssaan - vaikka olet tullut paikkakunnalle viettämään lomaa.