Puhelinmyyjillä alkanut olla tällainen strategia, ootteko huomanneet
Asiakkaalle ei anneta suunvuoroa eikä mahdollisuutta kieltäytyä, ja ensimmäinen kysymys (ja ensimmäinen suunvuoro, jos et puhu päälle etkä katkaise puhelua) asiakkaalle on vasta "eli pistetään lehti tulemaan, onhan osoitteenne se ja se?" TAI esim. vakuutusmyyjien kysymys "onko tämä konttorimme sijainti teille tuttu?"
Olen satavarma että tämä on tietenkin ihan hiottu ja opetettu taktiikka.
Voin kuitenkin kertoa, että tämä olettava suunvuoroton myyntipuhe ärsyttää niin paljon, etten ärsytyksenkään vuoksi tilaa enkä osta, jos minulta ei vaivauduta edes kysymään kiinnostaako tuote tai onko sille tarvetta, ja vain suoraan oletetaan että totta kai tilaan.
Paljon paremman vaikutuksen tekee, jos myyjä malttaisi kysyä, kiinnostaako asiakasta kyseinen lehti/palvelu, eikä vaan mitään kyselemättä aleta tivaamaan osoitetta tai konttorilla käyntejä.
Kuka nämä myyntipuheet ja -tyylit oikein keksii, ja oikeastiko ne toimii joihinkin...?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen tehnyt seuraavan tempun ja leppoisasti pseudosavoa puhuvalta
"mukavalta myyjämieheltä" on lopultakin mennyt jauhot suuhun ja puhelu on "yllättäen katkennut".
Edelleenkin on monella käytössä se klassinen (mainonnan eettisen neuvoston kieltämä = LAITON!)
"Oot osallistunu meijän kilipailuun ja nyt suahaan lähettää sulle muutama numero jottain lehtee ihan tuosta nuin vuan ja ei tosissaan tarvii sinun nuista lehistä mittään maksaa, eli ihan pelekkien postikulujen verran vuan kato jos viittisit tulla vastaan tässä, niin mikäpäs se olis se mieluisin mitä tykkäisit lukkee..." -spiikki.
Kielsin aina osallistuneeni mihinkään kilpailuun, sillä en tietenkään ollut osallistunut ja (spoiler alert!) mitään kilpailua ei koskaan ole ollut olemassakaan!
Myyjä kiven kovaa tietysti aina väitti, että kyllä täällä meidän papereissa näkyy, että olet osallistunut ja
plaa plaa plaa...
Tovin siinä väännettyämme myyjän edelleen väittäessä, että olen varmasti osallistunut näin siellä lukee, vetäisin "ässän hihastä" ja heitin vakavana myyjälle:
Kuulkaas nyt! Tässähän on sitten selkeästi tapahtunut identiteettivarkaus! Tämähän on poliisiasia!
Antakaapas alkuun omat yhteystietonne, esimiehenne yhteystiedot sekä toimiston yhteystiedot ja kertokaa päivämäärä ja kellonaika milloin olen ssiihen kilpailuun osallistunut, niin rupean viemään asiaa eteenpäin! Velipoika on KRP:n petostutkinnassa hommissa, joten hän voi kirjata tästä rikosilmoituksen samantien!
Äkkiä nämä nykyään selviää, sillä kaikesta jää digitaalinen muistijälki!
Ja onneksi nämä puhelut nauhoitetaan sieltä teidän toimiston puolelta, niin voidaan sitten käyttää tätä puheluakin todisteena, että teillä todella näkyy siellä, että minä olen osallistunut tuohon kilpailuun!
Viimeistään tässä vaiheessa kuuluu langan päästä tuut-tuut-tuut-, sillä myyjät itsekin tietävät, että spiikki on laiton ja myyntipuheluita kuunnellaan satunnaisesti ja laittomasta myyntipuheesta menettää osan myyntiprovikoista.
:DDD nyt valoja sinne. Myyjällä lukee tekstissä että oot osallistunut kilpailuun, ei se siitä mitään tiedä sen kummemmin että onko sitä kilpailua ollut. Toi sun "ässä hihasta" on vaan tosi outo, olisin itekin lyönyt myyjänä luurin korvaan. Jos mun myyntipäivinä sunlainen olisi tullut vastaan niin olisin luullut et siellä on joku psykopaatti, ja sen takia lopettanut puhelun
No niin lukee ja ei tietenkään tiedä, mutta tuo kusetusspiikki on silti laiton.
Kyllä se myyjä sen tietää, ettei sitä saa käyttää, mutta käyttää silti.
Minusta tuo on just nerokas, kun yhtä-äkkiä se asiakas muuttuu ihan psykoks!
Myönsithän itsekin, että olisit lyönyt luurin korvaan, sitähän tuo aloittaja tässä hakikin.
On huomattu. Nykyisin vaan katkaisen puhelun. Epäkohteliasta, joo, mutta on tuollainen tyrkyttäminen ja paasaaminen ilman suunvuoron antamista myös.
Joku viikko sitten mulle soitti joku nuorehko naishenkilö, kauppasi vitamiineja.
Olin ennen puhelua parhaillaan rakastelemassa itseäni, joten kuuntelin mielelläni myyntipuheen ja useaan kertaan pyysin neitiä kertomaan lisää..
Elämäni parasta puhelinseksiä, eikä tarvinnut maksaa yhtään mitään?!
Nykyään aina kun puhelin pirtissä pirahtaa, meikäpojan viisari värähtää.
Saa soittaa myös vanhemmat myyjättären tai vaikka myyjäsedätkin =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että moni ei tiedä puhelinmyyjänä olemisesta, ja negatiivinen suhtautuminen heitä kohtaan ärsyttää itseä. Ei ne puhelinmyyjät oikeasti tiedä, oletko osallistunut kilpailuun, se vaan lukee siinä tekstissä, mikä pitää asiakkaalle lukea. Ei puhelinmyyjät itse sitä tekstiä kirjoita. Ja toi tuputtaminen kuuluu siihen hommaan aika lailla. Itse en sitä harrastanut myyntiaikoina, ajattelin ettei se auta. Mutta usein siitä tultiin sanomaan mulle, että enemmän saisi tuputtaa. Aika paljon ne työnantajat niitä keskusteluja kuuntelee ja valittaa, ettei nyt mennyt niin kuin piti
Buhuu taas. Kyse on häiriköinnistä ja pakkotuputtamisesta mikä pitäisi kieltää lailla yksityishenkilöitten osalta. Myynti sallittua vain niille jotka sen erikseen sallivat.
Miksi puhut asiakkaasta? En ole yhdenkään puhelinmyyntipaskafirman asiakas vaikka miten asiaa siellä vääntäisitte. En ole pyytänyt soittamaan ja tyrkyttämään yhtään mitään, älkää yrittäkö minusta väkisin asiakasta teille tehdä.
No mitä ihmettä. Monet puhelinmyyjät ovat ihan vaan kesätyöläisiä, jotka yrittävät saada vähän rahaa säästöön. Olet asiakas, vaikka kieltäytyisit. Kieltäytymisen voi kans tehdä nätisti, moni sitä ei täällä taida tietää. Ei puhelinmyyjät näe, että onko soitettu jostain aikasemmin. Sanottiin mullekin monesti, että ai täältäkö taas soitetaan, en mä sitä itse tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sama strategia näiden kanssa vuodesta kuokka ja keppi. Jaan sen tässä teille, sen verran tyytyväinen olen tuloksiin. Kun myyntipuhe alkaa sanon "ei kiitos" ja suljen puhelimen. En jää kuuntelemaan oman viestin läpimenoa, tuuttuut luurista riittää soittajalle vahvistamaan kielteisen vastauksen. Yksikään ei ole perään soitellut.
Ja kyllä, voisin maksaa erikseen markkinointikiellosta mutta kun niitä puheluita tulee kiellosta huolimatta. Ainakin tutuille.
Puhelinmyyjälle ei kuulu tuut tuut ääni, kun toinen lopettaa puhelun
Hyvin on pointti ymmärretty.
*facepalm*
Toisille se luetun ymmärtäminen on hieman hankalampaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mikään uusi strategia ole.
Joku tekee nyt jatkuvasti tänne jotain puhelinmyynti-ketjuja. Hanki robinson.
En pysty hankkimaan, syyn jo tuossa kerroinkin.
Ap
No älä sitten vastaa, hyvänen aika. Kyllä pitää olla vaikeeta, kun tämmöisestä pitää jankuttaa ivä toisensa jälkeen. Sulle ei taida puheluita paljon tulla, kun jaksat jauhaa ja jauhaa. Vastaamattomat numerot voit helposti tarkistaa ilmaiseksi fonectasta. God.
Paina punaista luuria. Kas, ongelma ratkaistu. Miten aikuiset ihmiset voi olla näin uuvatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen tehnyt seuraavan tempun ja leppoisasti pseudosavoa puhuvalta
"mukavalta myyjämieheltä" on lopultakin mennyt jauhot suuhun ja puhelu on "yllättäen katkennut".
Edelleenkin on monella käytössä se klassinen (mainonnan eettisen neuvoston kieltämä = LAITON!)
"Oot osallistunu meijän kilipailuun ja nyt suahaan lähettää sulle muutama numero jottain lehtee ihan tuosta nuin vuan ja ei tosissaan tarvii sinun nuista lehistä mittään maksaa, eli ihan pelekkien postikulujen verran vuan kato jos viittisit tulla vastaan tässä, niin mikäpäs se olis se mieluisin mitä tykkäisit lukkee..." -spiikki.
Kielsin aina osallistuneeni mihinkään kilpailuun, sillä en tietenkään ollut osallistunut ja (spoiler alert!) mitään kilpailua ei koskaan ole ollut olemassakaan!
Myyjä kiven kovaa tietysti aina väitti, että kyllä täällä meidän papereissa näkyy, että olet osallistunut ja
plaa plaa plaa...
Tovin siinä väännettyämme myyjän edelleen väittäessä, että olen varmasti osallistunut näin siellä lukee, vetäisin "ässän hihastä" ja heitin vakavana myyjälle:
Kuulkaas nyt! Tässähän on sitten selkeästi tapahtunut identiteettivarkaus! Tämähän on poliisiasia!
Antakaapas alkuun omat yhteystietonne, esimiehenne yhteystiedot sekä toimiston yhteystiedot ja kertokaa päivämäärä ja kellonaika milloin olen ssiihen kilpailuun osallistunut, niin rupean viemään asiaa eteenpäin! Velipoika on KRP:n petostutkinnassa hommissa, joten hän voi kirjata tästä rikosilmoituksen samantien!
Ja onneksi nämä puhelut nauhoitetaan sieltä teidän toimiston puolelta, niin voidaan sitten käyttää tätä puheluakin todisteena, että teillä todella näkyy siellä, että minä olen osallistunut tuohon kilpailuun!
Viimeistään tässä vaiheessa kuuluu langan päästä tuut-tuut-tuut-, sillä myyjät itsekin tietävät, että spiikki on laiton ja myyntipuheluita kuunnellaan satunnaisesti ja laittomasta myyntipuheesta menettää osan myyntiprovikoista.
:DDD nyt valoja sinne. Myyjällä lukee tekstissä että oot osallistunut kilpailuun, ei se siitä mitään tiedä sen kummemmin että onko sitä kilpailua ollut. Toi sun "ässä hihasta" on vaan tosi outo, olisin itekin lyönyt myyjänä luurin korvaan. Jos mun myyntipäivinä sunlainen olisi tullut vastaan niin olisin luullut et siellä on joku psykopaatti, ja sen takia lopettanut puhelun
Myönsithän itsekin, että olisit lyönyt luurin korvaan, sitähän tuo aloittaja tässä hakikin.
Niin myönsin, en puhelua sen takia katkaise että olis joku kovakin ässä, vaan ihan sen takia, että jos huomaa henkilön olevan jotenkin vajaaälyinen, niin ei saa myydä. Hyvä jos siinä kumpikin sitten voittaa. Ei myyjät sitä itse tiedä, että onko sitä kilpailua koskaan ollut ja sen takia se pitää sanoa
No mä huudan myyjille heti kahden sanan jälkeen kun tajuan että siellä on joku myyjä ”en osta mitään” ja lyön luurin korvaan.
Mitä ihmettä te laatta niiden juttuja kuuntelemaan ja keskustelette niiden kanssa?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sama strategia näiden kanssa vuodesta kuokka ja keppi. Jaan sen tässä teille, sen verran tyytyväinen olen tuloksiin. Kun myyntipuhe alkaa sanon "ei kiitos" ja suljen puhelimen. En jää kuuntelemaan oman viestin läpimenoa, tuuttuut luurista riittää soittajalle vahvistamaan kielteisen vastauksen. Yksikään ei ole perään soitellut.
Ja kyllä, voisin maksaa erikseen markkinointikiellosta mutta kun niitä puheluita tulee kiellosta huolimatta. Ainakin tutuille.
Puhelinmyyjälle ei kuulu tuut tuut ääni, kun toinen lopettaa puhelun
*facepalm*
Toisille se luetun ymmärtäminen on hieman hankalampaa ;)
Myyntipuhetta pitää silti jatkaa, vaikka sanottaisi että ei kiinnosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plaa plaa plaa...
Niin myönsin, en puhelua sen takia katkaise että olis joku kovakin ässä, vaan ihan sen takia, että jos huomaa henkilön olevan jotenkin vajaaälyinen, niin ei saa myydä. Hyvä jos siinä kumpikin sitten voittaa. Ei myyjät sitä itse tiedä, että onko sitä kilpailua koskaan ollut ja sen takia se pitää sanoa
Sulla meni pointti nyt vähän ohi.
Kyllä jokainen myyjä sen tietää, sillä ei mitään noita kilpailuja ole ollut koskaan olemassa!
Ja jokainen myyjä todellakin tietää myös sen, että tuo spiikki on laiton eikä sitä saa käyttää!
Useampikin myyntitoimisto on saanut kuluttajansuojalain rikkomisesta tuntuvat sakot noista "kilpailu" ja "kysely" ja "tutkimus" spiikeistä. Nyt tulee ensimmäisenä mieleen Finnacta toimiston case 2015-2016.
ja P.S. se "kilp.", tai "kilpail." kohta siinä softassa tarkoittaa, että sillä asiakkaalla on kilpailevan operaattorin liittymä, eikä sitä, että se on osallistunut kilpailuun.
Toisissa softissa lukee, että osallistunut kilpailuun, mutta se voi tarkoittaa ihan mitä vaan.
Jos kyseinen asiakas on osallistunut 10 vuotta sitten vaikka ruotsinlaivalla viking linen ilmainen risteily-arvontaan, (tai ihan mihin tahansa arvontaan johon on pitänyt jättää henkilötiedot) on ko. kilpailun järjestänyt firma voinut myydä henkilötietoja esim. puhelinoperaattoreille. Varsinkin ennen GDPR-asetusta tämä oli hyvin yleistä. Kansa ei taunnut miten paljon henkilötiedoilla tehtiin kauppaa jo 10 vuotta sitten. Nyt porukka on alkanut vasta heräämään tähän, kun huijaripuheluita tulee kyprokselta yms. että ei ehkä olis kannattanut aikoinaan kaikkiin nettiarpajaisiin osallistuakaan. No nyt se on myöhäistä.
yst. terv. vastuullinen myyjä.
*facepalm*