Puhelinmyyjillä alkanut olla tällainen strategia, ootteko huomanneet
Asiakkaalle ei anneta suunvuoroa eikä mahdollisuutta kieltäytyä, ja ensimmäinen kysymys (ja ensimmäinen suunvuoro, jos et puhu päälle etkä katkaise puhelua) asiakkaalle on vasta "eli pistetään lehti tulemaan, onhan osoitteenne se ja se?" TAI esim. vakuutusmyyjien kysymys "onko tämä konttorimme sijainti teille tuttu?"
Olen satavarma että tämä on tietenkin ihan hiottu ja opetettu taktiikka.
Voin kuitenkin kertoa, että tämä olettava suunvuoroton myyntipuhe ärsyttää niin paljon, etten ärsytyksenkään vuoksi tilaa enkä osta, jos minulta ei vaivauduta edes kysymään kiinnostaako tuote tai onko sille tarvetta, ja vain suoraan oletetaan että totta kai tilaan.
Paljon paremman vaikutuksen tekee, jos myyjä malttaisi kysyä, kiinnostaako asiakasta kyseinen lehti/palvelu, eikä vaan mitään kyselemättä aleta tivaamaan osoitetta tai konttorilla käyntejä.
Kuka nämä myyntipuheet ja -tyylit oikein keksii, ja oikeastiko ne toimii joihinkin...?
Kommentit (112)
Jos väliin ei saa sanottua "ei kiitos", voi aina huutaa päälle ja sulkea sitten puhelimen. Tosin joskus jos on aikaa, annan myyjän puhua niin kauan kuin juttua tulee ja kieltäydyn vasta sitten, onpahan edes sen aikaa häiritsemättä muita. Minulla on telemarkkinointikielto, mutta silti välillä tulee puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanokaan heti eka lauseen jälkeen, kun selviää mistä on kysymys, että ette tilaa mitään ja lyökää luuri kiinni. Turha sitä aikaa niiden jorinoiden kuunteluun käyttää. Sitä paitsi harvemmin soittavat, kun suoraan lyö luurin kiinni.
Ei tehoa mitenkään "luurin" kiinni lyöminen, ei myyntikiellosta kertominen, ei vastaamattomuus. Puheluita vaan tulee 040940--- numeroista. Aina uusi numero, vaikka vanhan estäisi. Joku Hohto-ihonhoitojuttu netin mukaan, enpä ole moisesta ikinä kuullutkaan.
Seuraavan kerran kun sieltä soitetaan, sano:
"Haluan, että poistatte yhteystietoni asiakasrekisteristänne. nyt heti Mikäli saan teiltä vielä puhelun, otan yhteyttä tietosuojavaltuutettuun."
Yhdelläkään organisaatiolla ei ole lupaa säilyttää sinun yhteystietojasi, mikäli et itse anna siihen lupaa. Tällä hetkellä niiden ei tarvitse kysyä lupia jo olemassa oleviin yhteystietoihin, mutta jos pyydät niitä poistamaan tietosi eivätkä ne sitä tee, niin sinulla on ihan oikeasti oikeus olla yhteydessä tietosuojavaltuutettuun. Rapsut ovat isot, koska kyseessä on EU:n laajuinen tietosuoja-asetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ole puhelinmarkkinointikieltoa?
En ole liittymäni omistaja, vain haltija, ja minulla ei täten ole oikeutta tehdä sellaista. Valitettavasti.
Ap
Oletko lapsi?
Minua ärsyttää ettei myyjistä pääse eroon heti sanomalla kohteliaasti ettei nyt vaan kiinnosta, en osta. Myyjät vaan jatkaa ja jatkaa sitä vänkäämistä keksien mitä kummallisempia syitä kumota sanani, jotkut lähes kiukkuisina itku kurkussa. Sitten ne taas tokaisee, että koska syy x ja y, niin eiköhän me pistetä tää tilaus kuitenkin menemään sulle!
Jos ei halua jäädä roikkumaan siihen puheluun niin pakko lyödä kylmästi luuri korvaan kun "EI" ei kelpaa vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ole puhelinmarkkinointikieltoa?
Miksi minä joudun siitä kiellosta maksamaan kun joudun sellaisen saadakseni soittamaan maksulliseen numeroon? En periaatteestakaan soita sinne vaan ennemmin haistatan pitkät myyjälle.
Maistraatin nettipalvelussa sen voi tehdä. Haistattelu on typerää ja lapsellista, varsinkin kun haistattelet ihan väärille tyypeille (usein nuoria työntekijöitä, jotka vain tekevät mitä käsketään, jotta saisivat palkkaa ja työkokemusta).
Ei ole enää maistraattia.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta oli, kun Telia myi minulle ylimääräisen nettiliittymän tablettiin tms., vaikkei minulla ollut tablettia. En edes tajunnut koko liittymän olemassaoloa, ennen kuin tuli eka 20 euron lasku. Siitä sitten perumaan, mutta lasku oli silti maksettava. Harmitti.
Myös mulle kävi noin, Telialta annettiin ymmärtää että mobiililaajakaista kuuluu kiinteän laajakaistan kanssa samaan pakettihintaan ja sitten tulikin erillinen lasku. Tilausvahvistuksessa ei ollut lainkaan mainintaa mobiililaajakaistasta. Asiakaspalvelun kanssa jouduin jonkun aikaa vääntämään asiasta, mutta suostuivat lopulta mitätöimään laskun. Telialta tuli muutama vuosi sitten useita ap:n kuvailemia puheluja. Yksi Telian puhelinmyyjä ihan pokkana väitti että kyllä kanavapaketti kannattaa tilata kun se maksaa vain parikymppiä kuussa vaikkei sitä ehtisi katsomaankaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanokaan heti eka lauseen jälkeen, kun selviää mistä on kysymys, että ette tilaa mitään ja lyökää luuri kiinni. Turha sitä aikaa niiden jorinoiden kuunteluun käyttää. Sitä paitsi harvemmin soittavat, kun suoraan lyö luurin kiinni.
Ei tehoa mitenkään "luurin" kiinni lyöminen, ei myyntikiellosta kertominen, ei vastaamattomuus. Puheluita vaan tulee 040940--- numeroista. Aina uusi numero, vaikka vanhan estäisi. Joku Hohto-ihonhoitojuttu netin mukaan, enpä ole moisesta ikinä kuullutkaan.
Tala svenska, svarar dom inte på svenska slå av samtalet. Du kan även fritt kalla dem rasister.
Svarar dom på svenska kan du säga att du inte är intresserad.
jag får väldigt få samtal, senaste tror jag var kring september 2018.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ettei myyjistä pääse eroon heti sanomalla kohteliaasti ettei nyt vaan kiinnosta, en osta. Myyjät vaan jatkaa ja jatkaa sitä vänkäämistä keksien mitä kummallisempia syitä kumota sanani, jotkut lähes kiukkuisina itku kurkussa. Sitten ne taas tokaisee, että koska syy x ja y, niin eiköhän me pistetä tää tilaus kuitenkin menemään sulle!
Jos ei halua jäädä roikkumaan siihen puheluun niin pakko lyödä kylmästi luuri korvaan kun "EI" ei kelpaa vastaukseksi.
Ei kiitos. Kuuluvasti ja puhut päälle. Käytä punaista taikanäppäintä. Puhelu on ohi.
Opi huutava päällepuhuminen. Opi halveksimaan ja olemaan kunnioittamatta ihmisiä ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole strategia eikä taktiikka, vaan tyrkytysyritys.
Varmasti on opetettu strategia ja taktiikka. Tätä käyttävät niin epäluontevasti kaikki vasta aloittaneet nuoret epävarmatkin puhelinmyyjät, että kuulee äänestä ettei moinen röyhkeys tule luonnostaan vaan pakotettuna/opetettuna.
Ap
Voi olla opetettu toimintatapa. Strategiasta ei pidä puhua, ellei ole suorittanut yleiseikuntaupseerin tutkintoa. Taktiikasta puhuvat nekin, jotka eivät pysty suunnittelemaan edes kierreportaissa kiipeämistä.
No onpas sulla varmat tulkinnat sanoille.
Strategia tarkoittaa käytännössä mitä tahansa suunniteltua toimintaa, jossa mennään tiettyjen periaatteiden mukaan. Joka yrityksessä tehdään nykyään strategioita, ihan laidasta laitaan. Taktiikka taas on strategian soveltamista. Ei sillä ole mitään tekemistä armeijan kanssa.
Sinulla on omituiset tulkinnat sanoille.
Strategia ja taktiikka ovat hienoja sanoja, joita ihmiset kaivavat aivoissaan olevasta puppugeneraattorista, jotta kuulijat ja lukijat olisivat ihastuneita ihmeellisistä termeistä, eivätkä huomaisi että kyseessä on vain tavallinen, tai tavallista huonompi suunnitelma.
Joskus ryhdyn myymään puhelinmyyjälle risaista räsymattoa tai jotain muuta itselleni tarpeetonta.
Jos minulla ei ole mitään muuta tekemistä juuri silloin, kuuntelen tai olen kuuntelevinani sen myyntipuheen. Kun viimein saan suunvuoron, sanon kohteliaasti, että minulla on sellainen periaate, että en osta puhelimessa mitään. Usein lisään vielä, että haluan harkita asiaa ennen kuin teen päätöksen. Pyrin olemaan hyvin kohtelias myyjää kohtaan koko ajan, koska eihän hän ilkeyttään minulle soita, vaan ansaitakseen elantoaan. Eikä niillä hommilla rikastumaan pääse, ainakaan se myyjäraukka.
Eipä ole hetkeen puhelinmyyjät soitelleet. Joku kyselytutkija soitti jokin aika sitten, ja vastasin kyselyyn. Jos oli jonkun tuotteen myyjä, totesi ilmeisesti vastausteni perusteella, että en ole potentiaalinen ostaja, koska ei yrittänyt myydä minulle mitään.
Mä lyön suoraan luurin korvaan, en sano yhtikäs mitään puhelimeen paitsi tietysti nimeni vastatessa.
Eiköhän puhelinmyyjistä ja puhelinkyselijöistä pääse parhaiten eroon, kun sanoo: "Minun pitää kysyä äitiltä. Äiti ei oo nyt kotona." Eli esitä olevasi lapsi. Jos kysytään ikää, sano esim. "8 vuotta. Minulla on kohta synttärit ja täytän 9."
Minulla on tapana kysellä mistä ovat saaneet numeroni, sen pitäisi olla salainen. No, operaattori näköjään myy silti yhteystietoja. Kilpailuihin en osallistu eikä minulla ole sometilejä. Ärsyttävimmästä päästä ovat lestafirmat jotka myy milloin aurinkopaneeleja tai ikkunoita ja niitä turhia viemärikuvauksia, ovat jo väkisin tulossa käymään ja heillä on jopa osoite tiedossa. Kuitenkaan eivät pysty sanomaan mistä ovat tietoni saaneet.
Minä rapisutan hetken pussia puhelimen vieressä. Siksi että soittaja luulisi kuuluvuuden olevan huono, ettei hänelle tulisi paha mieli kun lyön luurin korvaan.
Jos tulee joku tyrkyttävä myyntipuhe, keskeytän ja sanon että ei kiinnosta, kiitos ja puhelin kiinni. Yksinkertaista. Minua ei vaivaa liiallinen kiltteys näissä jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun sieltä soitetaan, sano:
"Haluan, että poistatte yhteystietoni asiakasrekisteristänne. nyt heti Mikäli saan teiltä vielä puhelun, otan yhteyttä tietosuojavaltuutettuun."
Yhdelläkään organisaatiolla ei ole lupaa säilyttää sinun yhteystietojasi, mikäli et itse anna siihen lupaa. Tällä hetkellä niiden ei tarvitse kysyä lupia jo olemassa oleviin yhteystietoihin, mutta jos pyydät niitä poistamaan tietosi eivätkä ne sitä tee, niin sinulla on ihan oikeasti oikeus olla yhteydessä tietosuojavaltuutettuun. Rapsut ovat isot, koska kyseessä on EU:n laajuinen tietosuoja-asetus.
Ja se myyjä, tai sen toimiston vuoropäällikkö sen voi tehdä?
Ne yhteystiedot tulee sieltä soittosoftasta ja ei ne siellä myynnissä siihen mitään muutoksia voi tehdä.
Voivat sanoa, että joo joo, poistetaan selvä, mutta luuletko, että näin oikeasti tapahtuu?
Varmasti se myyjä, tai toimistopäällikkö käyttää työaikaansa siihen, että pistää viestiä sinne jonnekin firmaan jossa noita asiakasrekistereitä hallinnoidaan, että nyt tuon yhteystiedot sieltä pois kiitos.
Itselleni soitti taas puhelinmyyjä pari viikkoa sitten ja alkoi papattamaan kauhealla tahdilla jostain sähkösopimuksista. Sanoi monta kertaa jonkun oudon yhtiön nimen ja jostain käyttötutkimuksesta, tarjouksesta, blablabla. Keskeytin naisen ja sanoin napakasti että en halua vaihtaa mitään, ostaa mitään, tehdä mitään sopimusta. Naisen ääni tippui sadasosasekunnissa ihan jäisen kylmäksi ja lopetti sitten puhelun. Kauheita haaskalintuja, en kyllä luota yhteenkään out-of-the-blue soittavaan myyjään. Haluan vertailla hankkimani tuotteet itse ja googlettaa oikeita asiakaskokemuksia ennen kuin ostan mitään isompaa.
Jos et tunne numeroa, älä vastaa. Googlaa numero. Tee numerohaku.