Puhelinmyyjillä alkanut olla tällainen strategia, ootteko huomanneet
Asiakkaalle ei anneta suunvuoroa eikä mahdollisuutta kieltäytyä, ja ensimmäinen kysymys (ja ensimmäinen suunvuoro, jos et puhu päälle etkä katkaise puhelua) asiakkaalle on vasta "eli pistetään lehti tulemaan, onhan osoitteenne se ja se?" TAI esim. vakuutusmyyjien kysymys "onko tämä konttorimme sijainti teille tuttu?"
Olen satavarma että tämä on tietenkin ihan hiottu ja opetettu taktiikka.
Voin kuitenkin kertoa, että tämä olettava suunvuoroton myyntipuhe ärsyttää niin paljon, etten ärsytyksenkään vuoksi tilaa enkä osta, jos minulta ei vaivauduta edes kysymään kiinnostaako tuote tai onko sille tarvetta, ja vain suoraan oletetaan että totta kai tilaan.
Paljon paremman vaikutuksen tekee, jos myyjä malttaisi kysyä, kiinnostaako asiakasta kyseinen lehti/palvelu, eikä vaan mitään kyselemättä aleta tivaamaan osoitetta tai konttorilla käyntejä.
Kuka nämä myyntipuheet ja -tyylit oikein keksii, ja oikeastiko ne toimii joihinkin...?
Kommentit (112)
Ai moi. Myytillä siis jotain? Ok kitti en ole kinnostunut. Heihei. Ja luuri kiinni
Ihan sama mikä heidän strategia on, sanon lopuksi etten ole kiinnostunut.
Siihen heidän kysymykseen ei tarvitse vastata tuon kummemmin. Sanot en ole kiinnostunut ja hiljenet.
Minä sanon heti alkuun ei kiitos. Ja linja kiinni. Ei mee aikaa kuin 5-10 sek.
Asun ulkomailla ja joskus harvoin tulee noita häirintäsoittoja. Joskus vielä haluan kokkeella huastaa takkaasin ihan aettoo savokarjalan murretta ja ruveta juarittelloo mitesnää ulukomuanihme oekkee tykkööt tosta tuunistas kuule miekki oli joskus puhelimmyyjä ko viälä Suomemmualla asusteli ja piti soetella kuule niin monille ihimisille kuule iha päevittäe ja ei muute moni ostanu oekkee mittää mutta kyllä mie siitäkki selevisin jne jne jne :D
Vastaavaa olen käyttänyt joskus feissareille jos en jaksa olla kohtelias, sanon vaan että "en puhu XXX" ihan suomen kielellä ja jatkan matkaani...
ASML/kieltopalvelut sieltä kielto.
Sanoman kauppias oli sitkeä. Siinäkin syy ettei tarvi tilata sanomalta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos väliin ei saa sanottua "ei kiitos", voi aina huutaa päälle ja sulkea sitten puhelimen. Tosin joskus jos on aikaa, annan myyjän puhua niin kauan kuin juttua tulee ja kieltäydyn vasta sitten, onpahan edes sen aikaa häiritsemättä muita. Minulla on telemarkkinointikielto, mutta silti välillä tulee puheluita.
Ei tarvi sanoa mitään, sulkee vaan puhelimen. Tai sanoo EI ja sulkee puhelimen.
Muutenkin jos joku josta ei tykkää esim energiasyöppö kaveri soittaa, voi lopettaa lyhyeen tai ei tarvi vastata ollenkaan. Jokainen voi omalle puhelinkoneelleen tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän puhelinmyyjistä ja puhelinkyselijöistä pääse parhaiten eroon, kun sanoo: "Minun pitää kysyä äitiltä. Äiti ei oo nyt kotona." Eli esitä olevasi lapsi. Jos kysytään ikää, sano esim. "8 vuotta. Minulla on kohta synttärit ja täytän 9."
Tuo toimi lankapuhelinaikoina.
En vastaa nykyään mihinkään tuntemattomaan numeroon, googlaan sen jälkeenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Lehtiä? Olen sokea.
Sähkösopimus tai ilmainen näytepakkaus? Olen asunnoton.
Onko nyt hyvä aika? Ei, nyt ei ole hyvä aika, sain juuri syöpädiagnoosin.
Jne...
Asunnottomuuskaan ei aina mene läpi, kyllä nuo tuntuvat tietävän aika hyvin missä asun.
Muutaman kerran olen tehnyt seuraavan tempun ja leppoisasti pseudosavoa puhuvalta
"mukavalta myyjämieheltä" on lopultakin mennyt jauhot suuhun ja puhelu on "yllättäen katkennut".
Edelleenkin on monella käytössä se klassinen (mainonnan eettisen neuvoston kieltämä = LAITON!)
"Oot osallistunu meijän kilipailuun ja nyt suahaan lähettää sulle muutama numero jottain lehtee ihan tuosta nuin vuan ja ei tosissaan tarvii sinun nuista lehistä mittään maksaa, eli ihan pelekkien postikulujen verran vuan kato jos viittisit tulla vastaan tässä, niin mikäpäs se olis se mieluisin mitä tykkäisit lukkee..." -spiikki.
Kielsin aina osallistuneeni mihinkään kilpailuun, sillä en tietenkään ollut osallistunut ja (spoiler alert!) mitään kilpailua ei koskaan ole ollut olemassakaan!
Myyjä kiven kovaa tietysti aina väitti, että kyllä täällä meidän papereissa näkyy, että olet osallistunut ja
plaa plaa plaa...
Tovin siinä väännettyämme myyjän edelleen väittäessä, että olen varmasti osallistunut näin siellä lukee, vetäisin "ässän hihastä" ja heitin vakavana myyjälle:
Kuulkaas nyt! Tässähän on sitten selkeästi tapahtunut identiteettivarkaus! Tämähän on poliisiasia!
Antakaapas alkuun omat yhteystietonne, esimiehenne yhteystiedot sekä toimiston yhteystiedot ja kertokaa päivämäärä ja kellonaika milloin olen ssiihen kilpailuun osallistunut, niin rupean viemään asiaa eteenpäin! Velipoika on KRP:n petostutkinnassa hommissa, joten hän voi kirjata tästä rikosilmoituksen samantien!
Äkkiä nämä nykyään selviää, sillä kaikesta jää digitaalinen muistijälki!
Ja onneksi nämä puhelut nauhoitetaan sieltä teidän toimiston puolelta, niin voidaan sitten käyttää tätä puheluakin todisteena, että teillä todella näkyy siellä, että minä olen osallistunut tuohon kilpailuun!
Viimeistään tässä vaiheessa kuuluu langan päästä tuut-tuut-tuut-, sillä myyjät itsekin tietävät, että spiikki on laiton ja myyntipuheluita kuunnellaan satunnaisesti ja laittomasta myyntipuheesta menettää osan myyntiprovikoista.
Huomaa, että moni ei tiedä puhelinmyyjänä olemisesta, ja negatiivinen suhtautuminen heitä kohtaan ärsyttää itseä. Ei ne puhelinmyyjät oikeasti tiedä, oletko osallistunut kilpailuun, se vaan lukee siinä tekstissä, mikä pitää asiakkaalle lukea. Ei puhelinmyyjät itse sitä tekstiä kirjoita. Ja toi tuputtaminen kuuluu siihen hommaan aika lailla. Itse en sitä harrastanut myyntiaikoina, ajattelin ettei se auta. Mutta usein siitä tultiin sanomaan mulle, että enemmän saisi tuputtaa. Aika paljon ne työnantajat niitä keskusteluja kuuntelee ja valittaa, ettei nyt mennyt niin kuin piti
Minun numeroni on Fonectalla jonkun yrityksen numero, joten saan soittoja paljon huimemmilta markkina-alueilta kuin jotkut aikakauslehdet. Tarjotaan konsulttipalvelua, vakuutuspalveluja, erilaista autovuokrausta, matkatoimistopalveluja, pihanhoitoa ja vaikka mitä. Ja kaikki niin, että ensin innolla tarjotaan ja vasta sitten kuunnellaan, kun sanon, että voinhan minä tilata, mutta kun sillä ei ole mitään merkitystä, kun en tiedä tuosta yrityksestä mitään. Pahoittelen kovasti, että numero on väärä, vaikka se on minulle oikea.
Mulla on ollut sama strategia näiden kanssa vuodesta kuokka ja keppi. Jaan sen tässä teille, sen verran tyytyväinen olen tuloksiin. Kun myyntipuhe alkaa sanon "ei kiitos" ja suljen puhelimen. En jää kuuntelemaan oman viestin läpimenoa, tuuttuut luurista riittää soittajalle vahvistamaan kielteisen vastauksen. Yksikään ei ole perään soitellut.
Ja kyllä, voisin maksaa erikseen markkinointikiellosta mutta kun niitä puheluita tulee kiellosta huolimatta. Ainakin tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen tehnyt seuraavan tempun ja leppoisasti pseudosavoa puhuvalta
"mukavalta myyjämieheltä" on lopultakin mennyt jauhot suuhun ja puhelu on "yllättäen katkennut".
Edelleenkin on monella käytössä se klassinen (mainonnan eettisen neuvoston kieltämä = LAITON!)
"Oot osallistunu meijän kilipailuun ja nyt suahaan lähettää sulle muutama numero jottain lehtee ihan tuosta nuin vuan ja ei tosissaan tarvii sinun nuista lehistä mittään maksaa, eli ihan pelekkien postikulujen verran vuan kato jos viittisit tulla vastaan tässä, niin mikäpäs se olis se mieluisin mitä tykkäisit lukkee..." -spiikki.
Kielsin aina osallistuneeni mihinkään kilpailuun, sillä en tietenkään ollut osallistunut ja (spoiler alert!) mitään kilpailua ei koskaan ole ollut olemassakaan!
Myyjä kiven kovaa tietysti aina väitti, että kyllä täällä meidän papereissa näkyy, että olet osallistunut ja
plaa plaa plaa...
Tovin siinä väännettyämme myyjän edelleen väittäessä, että olen varmasti osallistunut näin siellä lukee, vetäisin "ässän hihastä" ja heitin vakavana myyjälle:
Kuulkaas nyt! Tässähän on sitten selkeästi tapahtunut identiteettivarkaus! Tämähän on poliisiasia!
Antakaapas alkuun omat yhteystietonne, esimiehenne yhteystiedot sekä toimiston yhteystiedot ja kertokaa päivämäärä ja kellonaika milloin olen ssiihen kilpailuun osallistunut, niin rupean viemään asiaa eteenpäin! Velipoika on KRP:n petostutkinnassa hommissa, joten hän voi kirjata tästä rikosilmoituksen samantien!
Äkkiä nämä nykyään selviää, sillä kaikesta jää digitaalinen muistijälki!
Ja onneksi nämä puhelut nauhoitetaan sieltä teidän toimiston puolelta, niin voidaan sitten käyttää tätä puheluakin todisteena, että teillä todella näkyy siellä, että minä olen osallistunut tuohon kilpailuun!
Viimeistään tässä vaiheessa kuuluu langan päästä tuut-tuut-tuut-, sillä myyjät itsekin tietävät, että spiikki on laiton ja myyntipuheluita kuunnellaan satunnaisesti ja laittomasta myyntipuheesta menettää osan myyntiprovikoista.
:DDD nyt valoja sinne. Myyjällä lukee tekstissä että oot osallistunut kilpailuun, ei se siitä mitään tiedä sen kummemmin että onko sitä kilpailua ollut. Toi sun "ässä hihasta" on vaan tosi outo, olisin itekin lyönyt myyjänä luurin korvaan. Jos mun myyntipäivinä sunlainen olisi tullut vastaan niin olisin luullut et siellä on joku psykopaatti, ja sen takia lopettanut puhelun
Kun minulle on soittanut puhelinmyyjä, katkaisen puhelun välittömästi. Puhelut ovat vähentyneet, ovat varmasti huomanneet että minua ei kiinnosta. Suosittelen kaikille tätä taktiikkaa jos eivät halua tilata mitään puhelinmyyjältä.
Minä olen aina sanonut noille myyjille, että meille tulee töihin tuo lehti, saan sen halutessani luettavaksi.
-Entäs sitten tämä lehti?
Meille tulee sekin lehti töihin.
-No mites ois tämä?
-No entäs tämä?
Aikansa lueteltuaan ja aina saman vastauksen saatuaan myyjältä yleensä pettää pokka ja hän naurahtaa, että "Nyt on kyllä pakko kysyä, että missä ihmeen työpaikassa sinä työskentelet, jos teille muka kaikki nuo lehdet tulee?"
Vastaan, että kirjastossa.
Kaikista hauskinta tässä on, että se pitää vielä nimittäin paikkansa, eli ei tarvitse edes valehdella :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sama strategia näiden kanssa vuodesta kuokka ja keppi. Jaan sen tässä teille, sen verran tyytyväinen olen tuloksiin. Kun myyntipuhe alkaa sanon "ei kiitos" ja suljen puhelimen. En jää kuuntelemaan oman viestin läpimenoa, tuuttuut luurista riittää soittajalle vahvistamaan kielteisen vastauksen. Yksikään ei ole perään soitellut.
Ja kyllä, voisin maksaa erikseen markkinointikiellosta mutta kun niitä puheluita tulee kiellosta huolimatta. Ainakin tutuille.
Puhelinmyyjälle ei kuulu tuut tuut ääni, kun toinen lopettaa puhelun
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että moni ei tiedä puhelinmyyjänä olemisesta, ja negatiivinen suhtautuminen heitä kohtaan ärsyttää itseä. Ei ne puhelinmyyjät oikeasti tiedä, oletko osallistunut kilpailuun, se vaan lukee siinä tekstissä, mikä pitää asiakkaalle lukea. Ei puhelinmyyjät itse sitä tekstiä kirjoita. Ja toi tuputtaminen kuuluu siihen hommaan aika lailla. Itse en sitä harrastanut myyntiaikoina, ajattelin ettei se auta. Mutta usein siitä tultiin sanomaan mulle, että enemmän saisi tuputtaa. Aika paljon ne työnantajat niitä keskusteluja kuuntelee ja valittaa, ettei nyt mennyt niin kuin piti
Buhuu taas. Kyse on häiriköinnistä ja pakkotuputtamisesta mikä pitäisi kieltää lailla yksityishenkilöitten osalta. Myynti sallittua vain niille jotka sen erikseen sallivat.
Miksi puhut asiakkaasta? En ole yhdenkään puhelinmyyntipaskafirman asiakas vaikka miten asiaa siellä vääntäisitte. En ole pyytänyt soittamaan ja tyrkyttämään yhtään mitään, älkää yrittäkö minusta väkisin asiakasta teille tehdä.
Jos olet vaikka etsimässä asuntoa, vaihtamassa työpaikkaa, hakemassa töitä jne. niin voi tulla yllättävän paljon soittoja tuntemattomista numeroista. Eikä noita ihan mielellään ala sivuuttamaan ja ignooraamaan, menee nopeasti kämppä sivu suun.