Puhelinmyyjillä alkanut olla tällainen strategia, ootteko huomanneet
Asiakkaalle ei anneta suunvuoroa eikä mahdollisuutta kieltäytyä, ja ensimmäinen kysymys (ja ensimmäinen suunvuoro, jos et puhu päälle etkä katkaise puhelua) asiakkaalle on vasta "eli pistetään lehti tulemaan, onhan osoitteenne se ja se?" TAI esim. vakuutusmyyjien kysymys "onko tämä konttorimme sijainti teille tuttu?"
Olen satavarma että tämä on tietenkin ihan hiottu ja opetettu taktiikka.
Voin kuitenkin kertoa, että tämä olettava suunvuoroton myyntipuhe ärsyttää niin paljon, etten ärsytyksenkään vuoksi tilaa enkä osta, jos minulta ei vaivauduta edes kysymään kiinnostaako tuote tai onko sille tarvetta, ja vain suoraan oletetaan että totta kai tilaan.
Paljon paremman vaikutuksen tekee, jos myyjä malttaisi kysyä, kiinnostaako asiakasta kyseinen lehti/palvelu, eikä vaan mitään kyselemättä aleta tivaamaan osoitetta tai konttorilla käyntejä.
Kuka nämä myyntipuheet ja -tyylit oikein keksii, ja oikeastiko ne toimii joihinkin...?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun he aloittavat sen myyntipuheen itse sanon kovaan ääneen "ei kiitos" ja lyön luurin korvaan.
Mitä turhaa jäätte kuuntelemaan? Toimii aina! Sama toimii, kun kävelee tuolla kaupoissa ja siellä on niitä myyntipisteitä. EI KIITOS ja kävele ohitse.
Mä olen lopettanut feissareille yms. väkisin hymyilemisen ja heilautan vain kättä torjumisen merkiksi. Tylyä ehkä, mutten vaan jaksa!
Varmaan jo ikivanha "kikka" on puhua murretta. Sillai ikään kuin ihmisläheisesti. Murteensa säilyttäneet ihmiset on ihan ok ja kuuntelen aitoa murretta sujuvasti, mutta kun se on myyntikikka, nii ei. Odottaisin myyjän puhelimessa puhuvan yleiskieltä.
Mä lyön tylysti luurin korvaan tai jos on oikein kettumainen fiilis, jätän puhelimen pöydälle. Siinäpä lärpättää ei-kenellekään. Anteeks vaan, puhelinmyyjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puhelinmarkkinointikielto, niin kukaan ei enää soittele, mutta kaiken huippu oli, kun otin liittymäasiassa oman liittymän tarjoajan asiakaspalveluun yhteyttä. "Kiitokseksi" siitä, että käytin heidän asiakaspalveluaan olisin saanut kuukauden ilmaiseksi jotain tietoturvalisäpalvelua ja tällä tavalla se tarjottiin "vahvistatko, että tämä sähköpostiosoite xx on se osoite, johon edun voi laittaa tulemaan". Jooo en ota, koska minusta se ei ole mikään "kiitos", jos minulle tarjotaan maksullista palvelua, vaikka sen saisikin kuukaudeksi ilmaiseksi. Mitä hyötyä jostain turvapalvelusta edes oikeastaan olisi noin lyhyellä pätkällä? Ja muutenkin se, että otin sinne yhteyttä koska tarvitsin apua liittymäasiassa, en siis ollut vaihtamassa edes liittymätyyppiä tai mitään sellaista.
Tuollaisissa asioissa ei koskaan kannata soittaa. Nykyisin operaattorit tuputtavat ihan kaikkea yhdelle asiakkaalle. Ei riitä että on nettiyhteys ja puhelinliittymä, pitää ostaa uusi puhelin tai tabletti, tietoturvapaketti, laitevakuutus, telkkaripaketti, suoratoistopalvelua ja muuta. Jos nuo ottaisi kaikki, menisi ehkä sata euroa kuussa vain yhdelle operaattorille. Se on ihan älytöntä tuputusta.
Pahinta oli, kun Telia myi minulle ylimääräisen nettiliittymän tablettiin tms., vaikkei minulla ollut tablettia. En edes tajunnut koko liittymän olemassaoloa, ennen kuin tuli eka 20 euron lasku. Siitä sitten perumaan, mutta lasku oli silti maksettava. Harmitti.
Kaiholla muistelen niitä aikoja, kun ekat kännykät tulivat. Operaattorit kilpailivat asiakkaista tarjoamalla toinen toistaan halvempia puhelupaketteja. Jotkut ottivat liittymän joka firmasta, soittivat puhepaketin loppuun ja lopettivat tilauksen. Ne olivat todelliset ostajan markkinat. Siihen aikaan toki oli vähemmän nettiyhteyksiä, eikä ollut älypuhelimia/tabletteja/yms. Mutta jossain vaiheessa se muuttui tällaiseksi kuluttajan riistoksi, yritetään kiskoa kaikki yhdeltä ihmiseltä. Pitää olla koko ajan kieltäytymässä.
Tuollaislle mä sanon vaan, että katkaisen puhelun nyt...eivät ole kuulevinaankaan, kutta olen varoittanut ja lopetan puhelun.
Minä lauloin kerran M. Jacksonin "Beat it" biisiä kun kaveri hoki ja Apu nyt teille Minna erikoshintaan ym. Kun tuli hiljaista kaveri sanoi kiitos .
Olin joskus pari päivää puhelinmyyjänä. Ihan kamala työ. Perjantaina olisi ollut "vastaväitepankki"-koulutus, mutta en osallistunut siihen koska sain torstaina potkut. En ollut kahteen päivään myynyt mitään.
En tiedä mitä vastaväitepankki olisi pitänyt sisällään, mutta oli tarpeeksi vastenmielistä jo muutenkin tuputtaa ihmisille palvelua, joka ei olisi voinut heitä vähempää kiinnostaa.
Menin sitten töihin Gallupille, joka oli myös välillä todella raskasta ja ahdistavaa. Sain kuitenkin elantoni siitä jonkin aikaa ja oli joitakin hyviäkin kokemuksia. Onneksi ei ole tarvinnut soitella enää vuosiin.
Sulje puhelin. Ei ole mikään pakko kuunnella tai saada suunvuoroa, luuri kiinni vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus pari päivää puhelinmyyjänä. Ihan kamala työ. Perjantaina olisi ollut "vastaväitepankki"-koulutus, mutta en osallistunut siihen koska sain torstaina potkut. En ollut kahteen päivään myynyt mitään.
En tiedä mitä vastaväitepankki olisi pitänyt sisällään, mutta oli tarpeeksi vastenmielistä jo muutenkin tuputtaa ihmisille palvelua, joka ei olisi voinut heitä vähempää kiinnostaa.
Menin sitten töihin Gallupille, joka oli myös välillä todella raskasta ja ahdistavaa. Sain kuitenkin elantoni siitä jonkin aikaa ja oli joitakin hyviäkin kokemuksia. Onneksi ei ole tarvinnut soitella enää vuosiin.
Ja muuten pomo kommentoi ekana nollapäivänä että "saahan näitä yksi tulla, mutta katso ettei käy näin toiste", hymy naamallaan ja luulin että se oli vitsi. Kahden päivän päästä menetin työni, kun oli kaksi peräkkäistä päivää nollassa. Minulle ei kerrottu, että siitä saa potkut, mikä tuntuu jälkeenpäin epäreilulta.
Tosin ei se olisi tilannetta muuttanut miksikään, kun olen huono myymään.
Puhut vaan päälle näin "ei kiitos, en osta mitään puhelinmyynnistä, kuulemiin" ja painat punaista luuria. ei ole sinun ongelmasi, jos puhleinmyyjä ei kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli taktiikka teeskennellä, että ollaan siitä omasta sähköyhtiöstä tai operaattorilta.
Kyllä operaattoritkin saattaa toisella. Ainakin mun kokemus Elisasta on sellainen, että soitellaan. Luulen että kyse on jostain oikeasta asiasta, mutta sitten aletaankin kysellä haluaisinko lätkäkanavan TV-pakettiini, entä kiinnostaisiko uusi luuri. Jossain vaiheessa lakkasin vain vastaamasta.
En tiedä harrastaako Elisa tätä edelleen, kun vaihdoin Teliaan. Sieltä tulee tekstiviestejä lähes päivittäin, että nyt olisi uusi laite mikälie. Poistan viestit lukematta.
Noitten kanssa pitää olla varovainen, Elisan myyjät tyrkyttää usein esim. Elisa Viihde pakettia joka kestää automaattisesti kaksi vuotta. Että jos huomaat parin kuukauden päästä että et tykkääkään tästä niin et voi perua ennenkuin 2 vuotta tulee täyteen. Tuollaiset pakkosopimukset pitäisi lailla kieltää, asiakkaalla pitää olla oikeus lopettaa palvelu silloin kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jo ikivanha "kikka" on puhua murretta. Sillai ikään kuin ihmisläheisesti. Murteensa säilyttäneet ihmiset on ihan ok ja kuuntelen aitoa murretta sujuvasti, mutta kun se on myyntikikka, nii ei. Odottaisin myyjän puhelimessa puhuvan yleiskieltä.
Jep, tekomurre on ärsyttävää. Yritän vastata mahdollisimman stadilaisella slangilla ja nasaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli taktiikka teeskennellä, että ollaan siitä omasta sähköyhtiöstä tai operaattorilta.
Kyllä operaattoritkin saattaa toisella. Ainakin mun kokemus Elisasta on sellainen, että soitellaan. Luulen että kyse on jostain oikeasta asiasta, mutta sitten aletaankin kysellä haluaisinko lätkäkanavan TV-pakettiini, entä kiinnostaisiko uusi luuri. Jossain vaiheessa lakkasin vain vastaamasta.
En tiedä harrastaako Elisa tätä edelleen, kun vaihdoin Teliaan. Sieltä tulee tekstiviestejä lähes päivittäin, että nyt olisi uusi laite mikälie. Poistan viestit lukematta.
Noitten kanssa pitää olla varovainen, Elisan myyjät tyrkyttää usein esim. Elisa Viihde pakettia joka kestää automaattisesti kaksi vuotta. Että jos huomaat parin kuukauden päästä että et tykkääkään tästä niin et voi perua ennenkuin 2 vuotta tulee täyteen. Tuollaiset pakkosopimukset pitäisi lailla kieltää, asiakkaalla pitää olla oikeus lopettaa palvelu silloin kun haluaa.
Ihan sama Telia TV-paketissa. Tietty aika on sitä huippudiiliä, esim. 6 kuukautta, vielä joku kanavapaketti kaupan päälle. Sen jälkeen hinta äkkiä nousee. Toista diiliä ei voi kuitenkaan ottaa jos on entinen sopimus voimassa. Sen sijaan saisit ilmaiseksi 1 kuukaudeksi urheilukanavan tms.
Joo on ärsyttäväää, kun vastaa puheluun alkaa sieltä kuulua tauotonta myyntipuhetta. Pitää olla tyly ja lyödä luuri korvaan. Ei ikäänkuin anneta mahdollisuutta kieltäytyä. Tällaselle ylikiltille ihmiselle tuo on inhottavaa, kun "pakotetaan" käyttäytymään noin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin moni jaksa noihin galluppeihinkaan vastailla, soitetaan klo 21 että olisko sulla 10 minuuttia aikaa jutella, aiheena joku median käyttäminen. Kiitos ei, pitäis mennä jo nukkumaan. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin moni jaksa noihin galluppeihinkaan vastailla, soitetaan klo 21 että olisko sulla 10 minuuttia aikaa jutella, aiheena joku median käyttäminen. Kiitos ei, pitäis mennä jo nukkumaan. Älytöntä.
On se työntekijöillekin paskaa, jos pitää jäädä 21 jälkeen soittamaan. Työnantajalla oli sopimuksen mukaan lupa pitää ihmiset töissä klo 22 asti, jos ei 21 mennessä saatu haastattelumäärää täyteen. Suurin osa ihmisistä käy 22 aikaan nukkumaan, eikä varmaan ole kovin motivoitunut ysin jälkeen vastaamaan yhtään mihinkään. SIlti oli pakko soitella. Onneksi tuo on jo ohi. -sama
Lehtiä? Olen sokea.
Sähkösopimus tai ilmainen näytepakkaus? Olen asunnoton.
Onko nyt hyvä aika? Ei, nyt ei ole hyvä aika, sain juuri syöpädiagnoosin.
Jne...
Tähän puhelinmyyntiin tarvittaisiin sitä feministien suostumuslakia.