Riittääkö ruuaksi vieraille mökillä
Ruoka klo 13 (savulohta, perunaa, silliä, salaattIa x 2) ja illalla noin klo20 rapuja ja paahtoleipää. Rapuja tulee noin 10 per nuppi
Kommentit (161)
Joo ap, varaa kunnolla ruokaa! Muistan vieläkin vuosien takaisen mökkireissun, jolloin isäntäväki oli hyvin tarkasti ja alakanttiin laskenut ruuan menekin. Ruokaa oli tarjolla juuri ja juuri niin, ettei ollut kamala nälkä. Kylläinen en ollut koko viikonlopun aikana. Ruokailuvälit olivat pitkiä ja sitten, kun nälkäisenä istui pöytään, jokaiselle oli varattu pieni pihvinpala ja kaksi perunaa. Ruokailijoita oli kahdeksan, joista kaksi oli isäntäväen kasvavia teinipoikia. Yksi pikkupihvi ja pari perunaa jäi yli ja toinen teini sitten kurkotti haarukallaan tarjoiluastioita kohti "haluaako joku lisää vai voinks mä ottaa nää?" Eihän meidän perhe sitten kehdannut ruveta vaatimaan jonkun miniskuuppelin pihvin tai yhden perunan jakamista osiin. Etenkin kun nuo pojatkin vaikuttivat jääneet nälkäisiksi. Mökki oli vieläpä sen verran kaukana asutuksesta, ettei voinut edes kävelyn tai soutelun tekosyyllä mennä minnekään lähikiskalle salaa murkinoimaan. Huokaisin helpotuksesta, kun pääsimme sieltä pois, emmekä ole enää tuon perheen mökillä sen jälkeen käyneet. Muistan niin hyvin vieläkin sen tunteen, kun katselin haikeana viimeisen perunan uppoamista teinipojan suuhun :)
Jos tosiaan lisätään rapujen määrää ja vielä perunasalaatti, se on aivan riittävä MUTTA ehdottomasti vielä kahvit ja jotain pientä suolaista tai makeaa joskus neljän viiden aikaan. Lisäksi minä tarjoaisin kahvia ja kahvileipää vielä illallakin. Ihmeellistä minimointia, itse en kehtaisi emäntänä pitää noin orjallisen tarkkoja ja pitkiä ruokavälejä
Perunasalaatti rapujuhlissa - nuo juhlat muistetaan ikuisesti. Omaperäistä.
Voi aikoja, voi tapoja.
Mua jotenkin naurattaa tää ketju :DD
Ensin ap kysyy onko ruokaa riittävästi ja sitten kun suurin osa vastaa ettei ole, niin vetää palkokasvin nenäänsä. Taisi ap:lla olla jo alun perin tunne ettei ruokaa ole riittävästi/ruokailuväli on liian pitkä, kun tuli siitä tänne kysymään.
sanos muuta, tästä oli hupia eilen ja näköjään tänäänkin
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 16:52"]
Ensin ap kysyy onko ruokaa riittävästi ja sitten kun suurin osa vastaa ettei ole, niin vetää palkokasvin nenäänsä. Taisi ap:lla olla jo alun perin tunne ettei ruokaa ole riittävästi/ruokailuväli on liian pitkä, kun tuli siitä tänne kysymään.
[/quote]
Hei ap!
Jos et meitä muita usko, lue edes tuon keittiömestarin teksti ja linkki ajatuksella, hänen kanssaan olen täysin samaa mieltä ja hän on oletettavasti ammattilainen. Jos kysyy neuvoa, ei saa pahastua siitä, etteivät vastaajat ole samaa mieltä kanssasi. Ota kritiikki ja hyvät neuvot vastaan kun olet niitäkin täällä saanut. Sinulle on ehdotettu esimerkiksi keittoa, kahveja, marjaleivonnaisia yms oikeasti tilaisuuteen sopivaa ja tarpeellista tarjottavaa.
Ps: viittasit oluen juontiin saunassa perusteena sille, ettei tule niin kova nälkä, se saunominen oluineenhan sen kovan nälän juuri nostattaa!! Eikä vatsan tyhjeneminen ole varsinaisesti syödyn ruuan määrästä kiinni. Ihmisen vatsa tyhjenee 3-4 tunnissa hieman riippuen nautitun ravinnon laadusta. Pidemmät tauot on epäkohteliasta vieraita kohtaan.
Tässä ei taida olla kyse ruuan riittävyydestä vaan pihiydestä. Pihiys on sairaus ja johtaa mm. siihen, että vieraiden syömä ruoka yritetään minimoida jo etukäteen. Ajatus siitä että ruokaa jää yli tai syömättä ahdistaa pihejä ihmisiä.
Ap, ei tuollainen ruokamäärän kanssa nillittäminen ole mistään kotoisin, paljon helpommalla pääsee kun hankkii riittävästi tarjottavia. Jos jää yli, niin hyvä! Se on ainakin merkki siitä, että vieraat on ruokittu kunnolla.
Ap, ahdistaako sinua ajatus siitä, että vieraat lataavat kännykkänsä teidän sähköllä? Sekin kuuluu taudinkuvaan.
[/quote]
Tän on pakko olla provo. ap ei muuten jankkaisi asiasta kuin mikäkin idiootti. ja kukaan ei tarjoaisi vieraille noin vähän ruokaa...
Mieluummin LIIKAA ruokaa kuin liian vähän!! Anoppilassa on just päinvastainen ongelma.... siellä syödään koko ajan ja paljon. Tai no, jokainen itse päättäköön minkä verran syö, mutta siellä on n. 8-9 aamupala, klo 11.30 lounas, 14 päiväkahvit, 17 aikaan toinen lämmin ruoka, iltapala klo 20 ja jos oikein villiksi heittäydytään niin kesällä voidaan vielä paistaa yöllä makkaraa tms. Viime aikoina olen itse ruvennut vähentämään syömistä siellä ollessa, ei ehdi vanha ruoka laskea kun jo uutta on tarjolla. Anopilla ja apella oli aikoinaan maatila ja sen mukaisesti syödään edelleen. Nyt vaan ei tehdä raskasta työtä useampaa tuntia päivässä vaan otetaan leppoisammin.... ja painoa kertyy.
No jos nyt sitten öljykastikkeella oleva perunasalaatti käy, niin mitä sitten? Ja mitään keittoja en ala siinä kohtaa tarjoamaan illalla. se on iltapala, ei mitkään rapujuhlat. Niitäkin on kymmeniä järjestetty. Siis sen pitää olla käytännössä aamulla valmistettavaa ja illalla esislle laitettavaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 17:13"]
Tässä ei taida olla kyse ruuan riittävyydestä vaan pihiydestä. Pihiys on sairaus ja johtaa mm. siihen, että vieraiden syömä ruoka yritetään minimoida jo etukäteen. Ajatus siitä että ruokaa jää yli tai syömättä ahdistaa pihejä ihmisiä.
Ap, ei tuollainen ruokamäärän kanssa nillittäminen ole mistään kotoisin, paljon helpommalla pääsee kun hankkii riittävästi tarjottavia. Jos jää yli, niin hyvä! Se on ainakin merkki siitä, että vieraat on ruokittu kunnolla.
Ap, ahdistaako sinua ajatus siitä, että vieraat lataavat kännykkänsä teidän sähköllä? Sekin kuuluu taudinkuvaan.
[/quote]
No eipä ole rahasta kiinni, luulen vaan etä sopat kaatuu illalla hämärässä puutarhassa syliin jos sellaista teen. Heh heh. En ole mistään loukkaantunut, miksi olisinkaan. Ap
osta lohta pari kiloa ja tee siitä illalla rapujen kanssa salatti perunasalaatin sijaan. ja kyllä riittää, ei kai kukaan iltapalaksi muutenkaan mitään ateriaa syö ja ilmeisesti on juomia riittävästi. Hauskaa päivää.
Tuo kalasalaatti maistuu niiden rapujen kanssa (n:o 112) ja paahtoleipäkin siinä mukana. Ilman jotain lisäruokaa et kyllä voi tarjoilla noita rapuja.
Se että nimeät ruoan iltaPALAKSI, ei muuta sitä tosiasiaa, ettei teillä ole ollenkaan iltaruokaa tarjottu ennen sitä!
En nyt oikein ymmärrä sun ideaasi, mökillä ollessa vieraiden kanssa kun nimenomaan ruokaa nimenomaan on oltava paljon tarjolla.
Mitä on tarjolla iltaruoaksi, jos tuo on iltapala?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 19:03"]
osta lohta pari kiloa ja tee siitä illalla rapujen kanssa salatti perunasalaatin sijaan. ja kyllä riittää, ei kai kukaan iltapalaksi muutenkaan mitään ateriaa syö ja ilmeisesti on juomia riittävästi. Hauskaa päivää.
[/quote]
Tämä taitaa olla hyvä vaihtoehto, jos laitan salaattiin keitettyjä munia ja perunaa, lohta, salaattia, punasipulia, kirsikkatomaattia, mausteet ja kastike. käykö tämä palstalle? Ap ja niitä marjoja saa kukia ihan itse syödä puskista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 19:11"]
Mitä on tarjolla iltaruoaksi, jos tuo on iltapala?
[/quote]
mikä ihmeen iltaruoka? Meillä syödään vapaapäivänä kerran ns. Lämmin ruoka ja illalla kevyemmin, nyt rapuja. Ap
Vieraat eivät ole teidän perhettä vaan vieraita. Heidän energiankulutuksensa voi olla aivan toista luokkaa kun teillä, joille mainitsemasi ruoat riittävät hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 19:17"]
Vieraat eivät ole teidän perhettä vaan vieraita. Heidän energiankulutuksensa voi olla aivan toista luokkaa kun teillä, joille mainitsemasi ruoat riittävät hyvin.
[/quote]
no satun tietämään, että syövät samoin. Oltiin juhannuksena heillä ja ruokana oli aamupala, ruoka klo 14 ja illalla lettuja muurikalla. Kaikki oli tyytyväisiä, älä huoli. Ap
eikö se olisi ihan reilua ilmoittaa niille vieraille, että ruuan jälkeen on luvassa sitten vain illalla pientä naposteltavaa. Ottavat sitten omat ruuat mukaan mikäli haluavat esim grillata iltaruuan aikaan. Näin meillä ainakin kaveripiirissä toimitaan, eli ei oleteta että isäntäväellä on pidot 24/7 vaan itsekin voi vaikuttaa ruokalistaan. Useimmiten ostetaan ruuat porukalla ja tehdään ruoka yhdessä.
Keittiömestari palaa linjoille
Ravut ja perunasalaatti - en ole kuullut moisesta yhdistelmästä aiemmin.
Onko todella niin, että aloittaja loukkaantui kun suurin osa kommentoijista oli sitä mieltä ettei ruoka riitä. Ymmärrän että ravut ovat kalliita ja ei niitä raaski paljon varata syöjää kohden. Siksipä ehdotin keittoa alkuun.
Lukuisia rapukekkereitä laittaneena aloittajan rapumäärä on vähäinen, toki nyt lisätty 20/hlö. Me todellakin punnittiin ravun lihan määrä opiskeluaikana ja saatiin tulokseksi 13g.
En lähtisi yhdistämään missään tapauksessa perunasalaattia rapujen kanssa. Perunasalaattia tarjotaan yleensä makkara- ja liharuokien lisukkeena, kuten nakit+perunasalaatti, bratwurst+perunasalaatti, paahtopaisti+perunasalaatti. Perunasalaatti sopii noutopöytiin ei erilliseksi ruoaksi.
Onko jotain vaikeuksia tehdä esim. sienikeittoa alkuun, ja tarjota jälkkäriksi kauden sesonkimarjaa vadelmaa/mustikkaa. Hommassa olisi jotain tyyliä.
Tulee väkisin mieleen että nämä on aloittajan ensimmäiset rapukekkerit. Toivotaan että hän ymmärtää varata kirkasta snapseja varten,tillisilppua, kruunutilliä, paahtoleipää, voita, sitruunanlohkoja, käsihuuhdekupit, herukan lehdet, rapuveitset, servetit.
Lounaassa ei ollut vikaa kunhan lisää paria leipää ja voita. Sillin kanssa pitää tarjota aina ruisleipää.
Ei kannata kysellä jos ei ole valmis ottamaan kehittämisehdotelmia huomioon.
Laitan vielä linkin jonka ohjeilla onnistutaan.
http://www.rapujuhlat.com/index.php?sivu=3
Joka tapauksessa hauskat juhlat!