Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö ruuaksi vieraille mökillä

Vierailija
23.07.2013 |

Ruoka klo 13 (savulohta, perunaa, silliä, salaattIa x 2) ja illalla noin klo20 rapuja ja paahtoleipää. Rapuja tulee noin 10 per nuppi

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lämmintä ateriaa on tärkeä! lounas ja päivällinen! täällä on tullut hyviä ehdotuksia piirakoista yms.jos et muuta keksi, niin saunaoluen kans olis hyvä olla edes sipsejä ja pähkinöitä tms. niin ja se rapu-paahtoleipä-juttu: se olisi kelpo iltapala jos menisitte heti nukkumaan sen jälkeen, mutta kai porukka nyt ainakin puoleen yöhön valvoo. Mä painottaisin siihen rapuateriaan enemmän ja tekisin siitä oikein hienon lisukkeineen yms. 

Vierailija
62/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapujen kanssa ehdottomasti jotain muutakin kuin sitä paahtoleipää. Mitä nuo ohjeet ovat, että jopa 25 rapua per henkilö jos tarjotaan pääruokana??? Vaikka olisi kuinka nälkä niin jaksaako joku vetää pelkkää rapua navan täyteen? Mulla ainakin tulis jo korvista ulos koko elukka vaikka muuten ravusta pidänkin. Noin monen avaamisessakin menee ikä ja terveys...

Joku lämmin keitto ja patonki ensin oli hyvä ehdotus joltain vastaajalta, ja sitten ruokaisaa salaattia rapujen kera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 20:07"]

Jos ei syö rapuja? Tai silliä? Ja rapuja ja paahtoleipää, niinkö niitä tosiaan syödään?

[/quote]

Niin meinaat, että joku lähtee rapukekkereille niin, että ei syö rapuja?

Vierailija
64/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kysyt että riittääkö tuo ruoka vieraille ja sitten kun 95% vastaajista on todennut että ei riitä niin et usko ja vänkäät vastaan! No, kotona mulla voisi ateriaväli helpostikin venyä noin pitkäksi, mutta kyläillessä ikäänkuin odotan sitä ruokailua niin kovin ja niitä herkuja että takuulla jo neljän viiden aikaan olisin nälkäinen. Eli kyllä pitää tarjota jotain "välipalaa" ennen illan raputarjoilua, mikä sekin kuulostaa kovin niukalta. Niinkuin täällä on ehdoteltu, niin alkukeittoa jne kyllä vielä lisäksi tarjolle.

Noloa on jos vieraille jää nälkä - mieluummin liikaa ruokaa kuin liian vähän! Ja hei, ne joilla ei ole neljän aikaan nälkäisiä, voivat jättää kahvit ja suolaiset piirakat nauttimatta. Veikkaan että kyllä kaikille maistuu ruoka siihen aikaan ja edelleen illalla ravut!

Vierailija
65/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää hyvin yksi lämmin ateria päivässä NORMAALISTI, mutta mökillä ollaan koko ajan ulkona ja saunoessakin tulee nälkä.

Joten ravut eivät kyllä kuuden tunnin päästä pottuateriasta riitä viemään nälkää yksinään. Minäkin laittaisin siihen kylkeen jotain muuta, keiton vaikkapa.

TAI sitten tosiaan saunomisen lomassa jotain pikkusuolaista. Ei tarvitse olla makkaraa, voi olla vaikka joku suolainen piirakka ja salaattia saunaoluiden kanssa.

Vierailija
66/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tapana, että vieraat tuovat mökille/kylään yms mukanaan ruokatuliaisia? Meillä on ihan yleinen käytäntö saapua pienen ruokakassin kanssa. Sitäkään en ymmärrä näiden migreeniä ja ärtymystä valittavien kohdalla eivätkö tajua raahata mukanaan omia hätäeväitään, jos kerran on niin tarkkaa tuo ateriarytmi?! :D
Toivottavasti ap:n vierailla olisi käytöstavat hallussa ja toisivat sitä ruokaa mukanaan. Siitä sitten voi järjestää jotakin väliapetta tai oheista varsinaisen ruoan viereen.

Vierailija
67/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kyselet täällä, kun et kuitenkaan usko? Jankkaat vaan. Enemmustö on jo kertonut että nälkä tulee tuolla ateriavälillä ja määrällä. :-O

Vierailija
68/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 08:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 08:24"]

Siis ap tarjoaa vain lounaan ja iltapalan. Mihin unohtuu päivällinen? Lounas on tosin vähän myöhäinen, mutta siltikin tuossa on mun mielestäni tosi vähän tarjottavaa. Vai onko vieraat laihduttavia, kaloreita laskeva naisia?

Mies ainakin tulee vain vihaiseksi tuollaisesta pikkunapostelusta :D

[/quote]

No me syömme ainakin tunnin eli klo 14-15, en vaan voi ymmärtää että joku ei jaksa olla klo 20 saakka syömättä. Enkä ymmärrä mitä napostelua tämä on? Ihan tavallinen ruoka minusta. ap

[/quote]

Naposteluahan tuo on. Tuossa on viiden tunnin väli syömisillä ja sitten tarjolla on vain rapuja ja paahtoleipää, joka on tosiaan alkupala-annos. Nälkäisiä me ainakin oltaisiin.

Ollaan oltu joskus kylässä ja saatu tuollaisia niukkoja tarjoiluja - ja kotiin on pitänyt ajaa Kotipizzan kautta, kun maha on kurninut. Kyläpaikastakin lähdettiin hyvissä ajoin kotiin, kun tuli niin kova nälkä. Isäntäväki ihmetteli ja esteli, että ette kai te jo nyt lähde - ja piti puolustella ajomatkalla jne. 

Mä olen kotoa oppinut, että tarjottavaa vieraille aina runsaasti. Ja mielellään vaihtoehtoisia tarjottavia, jotta jokaiselle löytyy mieluista ja onhan se muutenkin kiva olla useampaa lajia, varsinkin, jos on vain tuollaista pikkupurtavaa. Ja ruokaa niin paljon, että jää yli. Vain silloin voi olla varma, että on olleet riittävät tarjoilut. 

Vierailija
69/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 09:01"]

Eikö teillä ole tapana, että vieraat tuovat mökille/kylään yms mukanaan ruokatuliaisia? Meillä on ihan yleinen käytäntö saapua pienen ruokakassin kanssa. Sitäkään en ymmärrä näiden migreeniä ja ärtymystä valittavien kohdalla eivätkö tajua raahata mukanaan omia hätäeväitään, jos kerran on niin tarkkaa tuo ateriarytmi?! :D
Toivottavasti ap:n vierailla olisi käytöstavat hallussa ja toisivat sitä ruokaa mukanaan. Siitä sitten voi järjestää jotakin väliapetta tai oheista varsinaisen ruoan viereen.

[/quote]

No teillä on tuollainen tapa, toisilla on toisenlainen tapa. Meillä ei kyläillessä yleensä viedä ruokaa tuliaisina (ellei ole erikseen pyydytty/ilmoitettu/sovittu) koska isäntäväki isännöi ja on suunnitellut ja valmistanut ruuan. Vieraiden tuomiset vaan sekoittaisivat turhaan kun ne pitäisi sitten vielä iskeä johonkin väliin. Viedään yleensä kahvipaketti, viinipullo tai jotain sellaista jonka isäntäväki voi laittaa kaappiin myöhempää käyttöä varten - heillehän ne tuliaiset on tarkoitettu. Meillä tuo "nyyttärimeininki" toimii sillälailla, että kyläillään vuoroin toisten luona, vuoroin meidän luona.

Vierailija
70/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kannattaa varata sitä paahtoleipää reilusti illaksi...

Vierailija
71/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 07:54"]

Siis ap:na ihmettelen edelleen teidän syömismääriänne. Vieraat tulevat noin klo 13, joten melkein heti "alkumaljojen" jälkeen on ruoka, ja siirrän sen siis kello kahteen. Sitten syödään perunaa, savulohta (neljälle varataan 1,5kg) joka itse siis savustetaan ja samantien syödään, kahta erilaista salaattia, itse tehtyä silliä. Kyllä näistä olen itse ainakin useamman tunnin täynnä. Miksi ei olisi?? Tätä en ymmärrä. Kukaan meistä ei syö punaista lihaa, joten siksi sitä ei tarjota.

Saunassa juodaan olutta, joten ei tule nälkä =)

Illalla noin klo 20, on tosiaan niitä rapuja ja paahtoleipää. Se on iltapala, ei pääruoka eikä alkuruoka. Muuten iltapalaksi olisi varmaan salaattia ja kalaa / broileria. Eli aivan yhtä kevyt iltapala.

Jos tarjoan klo 17 saunan vilvoittelutauolla jotain kahvia ja karjalanpiirakoita, niin on kyllä vaikea uskoa että kukaan jaksaa syödä siinä kohtaa vielä mitään, kun on pari tuntia ruokailusta. Mutta kai sitä sitten jotain pitää varata, uskon vaan että ne kulkeutuu takaisin kotiin. ap =)

[/quote]

Jos kerran tiedät että ruoka riittää, niin miksi täältä kyselet. Eihän täällä kukaan voi tietää kuinka raskasruokaisia sinä ja vieraasi olette.

Vierailija
72/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt ap vielä tuota ruokamäärää. Lounas kuulostaa hyvältä (jos siis vieraat eivät ole syöneet mitään ennen saapumistaan). Ihana ja tuhti lohiateria!

Mutta iltaruuaksi lisäisin kyllä muidenkin ehdotuksia myötäillen jotakin noiden rapujen kylkeen. Joku keitto tosiaan tai paksu salaatti ja juustoja.

Me olimme appivanhempien mökillä ja söimme lounaan joskus tuossa kahden aikaan ja iltaRUUAKSI oli vain YKSI paahtoleipä + vuohenjuustoviipale siihen päälle. Ei muuta. Lapsille oli onneksi nakkipaketti. Nälkä siitä jäi :/

Nykyisin pelottaa mennä tuonne mökille kun aina on liian vähän ruokaa. Viimeksi vein itse kahden päivän ruuat sinne mukanani, mutta niitäkään ei saanut lämmittää kuin puolet ("ettei mene hukkaan") ja sitten salaa kävin laittamassa loputkin lämpiämään. Mutta jos oli anopin ruokavuoro niin se ei riittänyt mihinkään. Vanhat ihmiset syö niin vähän.

Vierailija
73/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus, okei, eli on kyse jostain lounaan ja päivällisen yhdistämisestä, koska on tuohon aikaan. Käy kyllä, kunhan vieraat tietävät, että ruoka ei ole valmiina saapuessaan, vaan vasta tunnin päästä. Tietävät syödä sitten kunnon aamupalan aamulla, että jaksavat venyttää syömistä 14 asti.

Lounas vaikuttaa hyvälle, tosin sillä saa vedettyä itsensä ihan ähkyyn. Itse juuri tarjoilin lohilounaan viidelle aikuiselle(joista kaksi normaaleja lihansyöjämiehiä jotka myös kalaa mielellään syövät) ja lohta oli noin 1,3 kg ja sitä meinasi jäädä syömättä. Minulla oli vain yksi vihersalaatti, mutta tarjolla oli myös leipää. Eli todellakin tuossa lounaassa on vähintään tarpeeksi syöjille.

Minua myös kyllä epäilyttää, että joillekin voi tulla tai jäädä illalla nälkä. Voisithan esim. tehdä sen toisen salaatin kevyempänä ja tarjoilla sen päivällä ja toisen ruokaisempana ja tarjota sen illalla rapujen kanssa. Ja jos ette lihaa syö, niin miten olisi yksi soijamakkara/saunoja ihan saunan aikana kiukaalta?

Vierailija
74/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 09:00"]

Minulle riittää hyvin yksi lämmin ateria päivässä NORMAALISTI, mutta mökillä ollaan koko ajan ulkona ja saunoessakin tulee nälkä.

Joten ravut eivät kyllä kuuden tunnin päästä pottuateriasta riitä viemään nälkää yksinään. Minäkin laittaisin siihen kylkeen jotain muuta, keiton vaikkapa.

TAI sitten tosiaan saunomisen lomassa jotain pikkusuolaista. Ei tarvitse olla makkaraa, voi olla vaikka joku suolainen piirakka ja salaattia saunaoluiden kanssa.

[/quote]

Niinpä. Mökillä ja ulkoillessa tulee nälkä, eri tavalla kuin kaupungissa kyläillessä.

Vierailija
75/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä saa mitään jälkiruokaa, vielä parhaimpana marja-aikana?!? Marjarahkaa, mustikkapiirakkaa, mansikkakakkua?

Vierailija
76/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 20:53"]

Minusta lounas ei todellakaan mikään kevyt kunhan kaikki vieraat vain syövät myös kalaa. Iltapäivälle ehkä voisi nälkäisille varata jotakin mitä helppo tarjota etteitarvitse kauniina kesäisenä päivänä hetkeäkään ylimääräistä keittiössä kökkiä. Samoin jos nälkäisiä niin rapujen kanssa myös jotakin muuta lisäksi. Itselleni tuo tarjoaminen mitä ap luetteli riittäisi jo mainiosti ja tuolla aikataululla. Kaikkien kohdalla ei varmasti samoin.

[/quote]

Eli pitäisi vääntää kymmenen pottua ja iso läjä kalaa, että maha olisi täynnä iltaan asti, jolloin syödään pari paahtoleivänsiivua ja rapuja, missä ei ole oikeastaan mitään syömistä.

Minä en kotonakaan ahda mahaani ähkyyn, enkä kyllä kylässä viitsisi hotkia pottuja kukkuralautasellista, ettei tule nälkä

Vierailija
77/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme kylässä perheessä keväällä, missä syötiin tosi vähän. Siis oikeaa ruokaa tarjottiin ihan minimimäärää, eikä sitä kehdannut ottaa, kun sitä oli tehty niin paljon. Perheen lapset kulki sitten sipsipussit kädessä ja haki jätskiä pakastimesta.

Minulla oli niin nälkä jo sunnuntaina, ettei tosikaan. Ennen junaan menoa oli pakko hakea r-kioskilta jotain syötävää, että jaksoi odottaa junaa.

en mene enää ikinä sinne kylään :)

Vierailija
78/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 20:52"]

emme edes syö rapuja. Mut ihan tosissaan, ravut ja paahtoleipä ON ankeaa.

[/quote]Ravut ja paahtoleipä on juhlavaa, herkullista ja täyttävääkin. Miksi ihmeessä joku ei söisi rapuja jos tarjotaan? Onko kotona opetettu tuntemaan vain HK:n sininen?

[/quote]

minä olen syönyt rapuja hyvin pienestä pitäen ja jos sitä tarjotaan oikeasti vain paahtoleivän kanssa, kuulostaa tosi köyhältä. Itse oletin aloituksen lukiessani, että tuossa ei ole mainittu kaikkia lisukkeita. 

Määrän riittävyyttä ei pysty kuin rapujen osalta arvioimaan, kun vierasmäärää ei tiedä, eikä kuinka paljon ruokaa. Valikoima näyttää niin niukalta, että ruokaa on syytä olla paljon. Lisäksi väli on toosi pitkä, auttaisi, kun olisi vähän valikoimaa, niin ihmiset söisivät enemmän ja jaksaisivat edes puolivälin yli ilman nälkää.

Vierailija
79/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, lisään rapujen määrän kahteenkymmeneen per nuppi ja teen öljypohjaisen perunasalaatin illaksi. Kerron sitten maanantaina kuinka paljon jäi syömättä =) ap

Vierailija
80/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 12:24"]

Ok, lisään rapujen määrän kahteenkymmeneen per nuppi ja teen öljypohjaisen perunasalaatin illaksi. Kerron sitten maanantaina kuinka paljon jäi syömättä =) ap

[/quote]

Kun vieraita käy syömässä, eihän se ole olennaista kuinka paljon jää ruokaa yli, vaan se, että ruokaa jää. Meilläkin on viikonlopun vieeraiden jäljiltä yli puolikas salaattikulho, eilen perunat syötiin paistinpottuina, lohta on vielä yhdessä rasiassa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän