Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö ruuaksi vieraille mökillä

Vierailija
23.07.2013 |

Ruoka klo 13 (savulohta, perunaa, silliä, salaattIa x 2) ja illalla noin klo20 rapuja ja paahtoleipää. Rapuja tulee noin 10 per nuppi

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:03"]

Rapuillaliseen kuuluu muutakin kuin ravut, nehän on alkuruoka.

Yhdestä ravusta saa syötävää 12-15 grammaa. Plus paahtikset se tarkoittaa että se on alkuruokakoko.

Pääruoka ja jälkiruoka puuttuu.

Jos ravut tarjotaan pääruokana niitä pitää olla vähintään 15 kpl/hlö.

Tuossa linkkiä sanojeni painoarvoa lisäämään.

http://www.pirkka.fi/artikkeli/116558-rapujuhlien-menu

terveisin keittiömestari joka on muutamat rapujuhlat järjestänyt

[/quote]

ajattelin vaan että porukka vetää mahan täytee päivällä, niin ei kellään ole kovaa nälkää taas illalla

[/quote]

Kyllä AINA illalla kerkiää nälkä tulemaan vaikka kuinka maha olisi vedetty täyteen. Eikä tosta ruuasta tule millään täyteen. 

Vierailija
42/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapujen kanssa vielä joku suolainen piirakka ja salaattia. Eikö vieraatkaan kaipaa kahvia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:03"]

Rapuillaliseen kuuluu muutakin kuin ravut, nehän on alkuruoka.

Yhdestä ravusta saa syötävää 12-15 grammaa. Plus paahtikset se tarkoittaa että se on alkuruokakoko.

Pääruoka ja jälkiruoka puuttuu.

Jos ravut tarjotaan pääruokana niitä pitää olla vähintään 15 kpl/hlö.

Tuossa linkkiä sanojeni painoarvoa lisäämään.

http://www.pirkka.fi/artikkeli/116558-rapujuhlien-menu

terveisin keittiömestari joka on muutamat rapujuhlat järjestänyt

[/quote]

ajattelin vaan että porukka vetää mahan täytee päivällä, niin ei kellään ole kovaa nälkää taas illalla

[/quote]Muakaan ei haittaa se pitkä ateriaväli, mä usein syön kerran päivässä jos sitäkään. Mutta mä en vedä päivällä, vaan syön tukevammin mahdollisimman myöhään. 

Ja tosiaan en mitään raadonsyöjää söisi, enkä muutenkaan sellaisia pikkuräpellyksiä että kuluttaa jo perkatessa enemmän energiaa kuin siitä saa.

Ja vaihtoehtoja pitää olla enemmän, ja niille nälkäisille muutakin.

Ja rapuja paahtoleivällä, eiks se tosiaan ole vähän askeettista, kai siinä joku salaatti sun muuta pitää pöydässä olla ettei näytä vähän oudolta?

Onko mahdoton ajatus varata joku 3 viikkoa säilyvä makkarapaketti ja grillihiilet ehkä jotain grillattavaa vihannestakin, ja kysyä haluaako joku vaikka makkaraa?

Taas niitä sellaisia juhlia joiden jälkeen voisi pyöritellä silmiään ja käydä nakkikopilla täyttämässä vatsansa.

terv. se jonka perheenjäsenet nyt ainakin 3-4 makkaraa vetävät, jos se 10 oli vähän liioittelua.

Vierailija
44/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:15"]

Ihme ettei kukaan ole vielä kommentoinut että molempien salaattienkin on oltava ehdottomasti RUOKAISIA.

[/quote]

No ei tullut mitään muuta edes mieleen! Tottakai salaatin oltava ruokaisaa. Tai sitten yksi "pupun salaatti" ja sitten muutama ruokaisa salaatti, että nälkä lähtee. 

Vierailija
45/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:11"]

Onpa isoruokaista sakkia, emme koskaan kylässä tai kotona syö kuin kerran päivällä ja illalla jotain pienempää. Siis vapaapäivänä. Ap. 

[/quote]

Eikö teillä sitten vapaapäivinä tehdä muuta kuin maata lankkuna, kun ei teillä energiaa kulu yhtään?

Vierailija
46/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataanpa vielä ateriat

klo 6-10 aamiainen

klo 11-13 lounas

tarvittaessa välipala lounaan ja päivällisen välillä

klo 17-19 päivällinen

klo 20- illallinen

klo 23- yöruoka

Vierailija
47/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kehtais kutsua vieraita jos olisi tuollaiset tarjottavat. Noloa pitää vieraat nälässä. 

Vierailija
48/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olisin todella kiukkunen ja tympäänäntynyt vieras viimeistään viiden aikaan noilla eväillä. Vaikka söisin lounaalla mahan täyteen, olisi mulla kauhea nälkä viimeistään viideltä. Ja kiukkua nostattaisi myös kahvin puute. Kyllähän vieraille kahvit pitää tarjota!!! Eli lounas klo 13, kahvit klo 16 ja illallinen klo 19-20 alkaen. Lounas muuten hyvä, mutta leipää pitää olla. Kahvien kanssa tarjoat jotain suolaista (karjalanpiirakoita tai vaikka ihan vaan leipää, voita, juustoa, kinkkua) ja jotain makeaa kakkua tai piirakkaa. Ja illalliseen lisäksi alkukeitto, jos ravut pääruoka. Esim keittimestasin mainitsema sienikeitto. Mulle kyllä kelpaisi hyvin ihan vaikka kasvissosekeittokin. Ja runsaasti lisukkeita ja salaattia sitten niiden rapujen kanssa. Ja jos sillä on merkitystä, niin olen 160 cm ja 55 kg eli en kovin suuri, mutta nälkä tulisi ap:n kutsuilla. 

Vierailija
49/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmeisesti näitä todella pieniruokaisia ihmisiä jotka syö ihan normaali arjessa vain laihduttajalle sopivat 1000 kaloria päivässä. Kyllä tuossa välissä on on oltava jokin tee/kahvi/mehuhetki, vaikkapa suolainen ruokaisa piiras tai karjalanpiirakat voisi toimia saunan yhteyteen ja makean nälkään pullaa/kakkua/kääretorttua kaveriksi. Olen itse tottunut karjalalaiseen vieraanvaraisuuteen ja nämä tarjoilut kuullostaa juuri siltä että nälkä tulee ja lounaspöydässäkin varmaan joutuu laskeskelemaan monta perunaa uskaltaa ottaa kun on niukanpuoleisesti pistetty tarjolle. Ja niiden rapujen ja leivän lisäksi laittaisin jotain, vaikkapa raikas salaatti. 

Vierailija
50/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmeisesti näitä todella pieniruokaisia ihmisiä jotka syö ihan normaali arjessa vain laihduttajalle sopivat 1000 kaloria päivässä. Kyllä tuossa välissä on on oltava jokin tee/kahvi/mehuhetki, vaikkapa suolainen ruokaisa piiras tai karjalanpiirakat voisi toimia saunan yhteyteen ja makean nälkään pullaa/kakkua/kääretorttua kaveriksi. Olen itse tottunut karjalalaiseen vieraanvaraisuuteen ja nämä tarjoilut kuullostaa juuri siltä että nälkä tulee ja lounaspöydässäkin varmaan joutuu laskeskelemaan monta perunaa uskaltaa ottaa kun on niukanpuoleisesti pistetty tarjolle. Ja niiden rapujen ja leivän lisäksi laittaisin jotain, vaikkapa raikas salaatti. 

Vierailija
51/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoisin makkaraa grillattuna sinapin kera ja salaattia. Toivon että tuovat muonat tullessaan.

Vierailija
52/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapuja tarjotaan joko alku- tai pääruokana. Jos tarjoatte ravut alkuruokana, tee "pääruoaksi" esim fetapinaattipiirakkaa ja vihreää salaattia. Monesti keito tai piirakka rapuaterian yhteydessä ruotsalaiset tekevät aina hyvää Västerbotten juustopiirakkaa!

Vierailija
53/161 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet riitoisan seafood-paellan rapujen kanssa. Tai siis ennen jälkeen. Jos ennen, niin sitten 20-25 rapua/ihminen. Ja jälkeen niin 15-20/henki.  

Vierailija
54/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:na ihmettelen edelleen teidän syömismääriänne. Vieraat tulevat noin klo 13, joten melkein heti "alkumaljojen" jälkeen on ruoka, ja siirrän sen siis kello kahteen. Sitten syödään perunaa, savulohta (neljälle varataan 1,5kg) joka itse siis savustetaan ja samantien syödään, kahta erilaista salaattia, itse tehtyä silliä. Kyllä näistä olen itse ainakin useamman tunnin täynnä. Miksi ei olisi?? Tätä en ymmärrä. Kukaan meistä ei syö punaista lihaa, joten siksi sitä ei tarjota.

Saunassa juodaan olutta, joten ei tule nälkä =)

Illalla noin klo 20, on tosiaan niitä rapuja ja paahtoleipää. Se on iltapala, ei pääruoka eikä alkuruoka. Muuten iltapalaksi olisi varmaan salaattia ja kalaa / broileria. Eli aivan yhtä kevyt iltapala.

Jos tarjoan klo 17 saunan vilvoittelutauolla jotain kahvia ja karjalanpiirakoita, niin on kyllä vaikea uskoa että kukaan jaksaa syödä siinä kohtaa vielä mitään, kun on pari tuntia ruokailusta. Mutta kai sitä sitten jotain pitää varata, uskon vaan että ne kulkeutuu takaisin kotiin. ap =)

Vierailija
55/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Vieraat aikuisia, lapsia, teinejä? Kahvipöytä pitäisi olla välissä vähintään, ruokien väli turhan pitkä. Jos ette siis meinaa tuntikausia syödä jo silloin päivällä.

Vierailija
56/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäiseksi jääneet vieraat on todella nolo juttu! Olin joskus miehen kanssa kyläilemässä tuttavaperheen luona, meidät kutsuttiin grillaamaan. Sanottiin, että tarjolla on ankkaa. Koska en itse syö lihaa, vein varmuuden vuoksi mukanani maissia ynnä muuta vegelle sopivaa grillattavaa.

Ja kuinkas kävikään. Meidät grillaamaan ja iltaa viettämään kutsuneella isäntäväellä oli grillissä yksi pienen pieni ankka (joka grillatessa kutistui aivan kirpuksi). Pikkuruisen ankanpalan lisäksi he olivat varustautuneet kahdella pienellä keitetyllä perunalla ja lusikallisella salaattia per ruokailija. Jopa perheen pienet lapset jäivät niin nälkäisiksi, että itselleni tuomat grillikasvikset hupenivat heidän nälkäisiin suihinsa.

Voisiko joku siis selittää minulle mistä tässä nuukailussa on kyse? Ainakaan tässä tapauksessa kyse ei ollut rahasta tai sen puutteesta.

Tästä on jo joitakin vuosia, mutta hyvin on jäänyt mieleen kaikessa noloudessaan.

Joten ap, jos te olette erittäin pieniruokaisia niin ihan kiva. Toivottavasti tunnet vieraasi ja tiedät, että hekin ovat. Mökkeillessä ollaan ulkona ja touhutaan, joten nälkä voi yllättää. Tarjoa iltapäivällä kahvin kanssa jotain pientä. Ja jos kerran kaljoittelette, niin jotain suolaista hiukopalaa voisi olla myös yöksi. Muuten nuo mainitsemasi ruuat vaikuttivat oikein herkullisilta.

Vierailija
57/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön viisi ateriaa päivässä, kaksi lämmintä ruokaa ja kolme välipalaa. Tulisi todella nälkä noilla eväillä. En yhdellä aterialla ahda ikinä itseäni täyteen, varsinkaan kylässä. Ateriaväli tulisi muutenkin pitää max. 3-4 tunnissa. Vai onko tarkoitus syöttää vieraat lounaalla niin täyteen etteivät jaksa sen jälkeen tehdä mitään muutamaan tuntiin ja sen jälkeen verensokerit laskee niin alas, että väsyttää taas ja tulee kiukkuiseksi?

Vierailija
58/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap tarjoaa vain lounaan ja iltapalan. Mihin unohtuu päivällinen? Lounas on tosin vähän myöhäinen, mutta siltikin tuossa on mun mielestäni tosi vähän tarjottavaa. Vai onko vieraat laihduttavia, kaloreita laskeva naisia?

Mies ainakin tulee vain vihaiseksi tuollaisesta pikkunapostelusta :D

Vierailija
59/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 08:24"]

Siis ap tarjoaa vain lounaan ja iltapalan. Mihin unohtuu päivällinen? Lounas on tosin vähän myöhäinen, mutta siltikin tuossa on mun mielestäni tosi vähän tarjottavaa. Vai onko vieraat laihduttavia, kaloreita laskeva naisia?

Mies ainakin tulee vain vihaiseksi tuollaisesta pikkunapostelusta :D

[/quote]

No me syömme ainakin tunnin eli klo 14-15, en vaan voi ymmärtää että joku ei jaksa olla klo 20 saakka syömättä. Enkä ymmärrä mitä napostelua tämä on? Ihan tavallinen ruoka minusta. ap

Vierailija
60/161 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla tuollainen kevyempi ateria olisi ainakin kovasti meidänkin mieleen. Ei jakseta mitään kovin raskasta, varsinkin kun päivällä on syöty kunnon lämmin ateria. Riippuu tietysti, miten myöhään teidän on aikomus valvoa, joku yöpurtavakin voisi olla ihan hyvä, jos myöhään menee. Mutta kahvit ja jotain pientä suolaista/makeaa kyllä tarjoaisin siinä viiden maissa. Meillä ainakin mökillä puuhastellaan kaikenlaista ja ulkoilmassa ollessa nälkä tulee helpommin. Ei voi verrata normi esim. työpäivään, jos nököttää toimistossa kahdeksan tuntia. Vaikka kuinka söisi mahan täyteen päivällä, ei se millään pidä nälkää loitolla puolta päivää. Mutta itsehän sinä vieraasi parhaiten tunnet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä