Avioero. Miten ihmeessä maksan yksin 750e vuokraa!
Kaksi lasta 19v ja 9v, eri sukupuolta. Pakko vuokrata 3h+k, mutta vuokrat 750e/kk. Oma palkka nettona käteen noin 1900e. 3-vuorotyö. Eihän tästä tule mitään :(
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:21"]
Jos ei olisi tuota 9v niin tottakai vanehmpi lapsi voisi mennä vaikka ulkomaille opiskelemaan. Nyt vain tarvitsen häntä apuna yövuorojeni aikana. Sekä iltavuoroissa auttaa läksyissä nuorempaa ja auttelee iltatoimissa.
[/quote]
Hän voi mennä ulkomaille opiskelemaan. Hänen ei tarvitse sinulta siihen lupaa kysyä ja hän voi muuttaa toiselle puolelle suomea vaikka huomenna. Ongelma on sinun.
Jos 19-vuotias päättää muuttaa kotoa vaikka heti, niin sinun on se hyväksyttävä. Siihen ei mitkään itkupotkuraivarit auta. Ei ole hänen asiansa pilata elämäänsä sinun lapsesi takia.
Poistun nyt tästä keskustelusta, kun alkaa mennä ohi alkuperäisen kysymyksen. Kiitos kaikille mielipiteistä!
Kamala äiti. Maksattaa omat virheensä lapsellaan ja pilaa hänen tulevaisuutensa. Ensin tehnyt kaksi lasta eri miehille. Vanhempi on jo nyt saanut kestää vanhempiensa eron, äidin muuttamisen yhteen miehen kanssa joka on juoppo ja jonka kanssa äiti kuitenkin tekee lapsen. Sitten tulee taas ero ja äiti pitää itsestään selvänä, että jo aikuinen vanhempi lapsi asuu kotona, eikä muuta opiskelemaan minnekään, koska tarvii tätä hoitamaan nuorinta lastaan. Sairasta.
Itse ei kuitenkaan vaivaudu hakemaan uutta työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 00:02"]
Kiitos, ehkä tosiaan pärjätään. Lapsilla on eri isät. Työmatkojen vuoksi joudun pitämään autoa,mutta tietysti voisin myös pyöräillä. Ja eihän tässä tietysti auta surkuttelu,koska ero on joka tapauksessa ainoa vaihtoehto. Tähän asti lukiolainen ei ole saanut opintotuke, mutta ehkä nyt saisi. Toisaalta inhottaa ajatella, että vanhemmalla ei lukion jälkeen ole mahdollisuutta jatko-opiskella kuin kodin lähellä. Muuten en voi tehdä yövuoroja.
[/quote]
Vanhemmalla lapsella on aivan hyvät tsäänssit opiskella, kun hakeutuu jonnekin maaseutuyliopistoon. Siellä asuu alkaen 200 eurolla/kk-
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 00:02"]
Kiitos, ehkä tosiaan pärjätään. Lapsilla on eri isät. Työmatkojen vuoksi joudun pitämään autoa,mutta tietysti voisin myös pyöräillä. Ja eihän tässä tietysti auta surkuttelu,koska ero on joka tapauksessa ainoa vaihtoehto. Tähän asti lukiolainen ei ole saanut opintotuke, mutta ehkä nyt saisi. Toisaalta inhottaa ajatella, että vanhemmalla ei lukion jälkeen ole mahdollisuutta jatko-opiskella kuin kodin lähellä. Muuten en voi tehdä yövuoroja.
[/quote]
Vanhemmalla lapsella on aivan hyvät tsäänssit opiskella, kun hakeutuu jonnekin maaseutuyliopistoon. Siellä asuu alkaen 200 eurolla/kk-
[/quote]
Mutta kun ap ei anna, sillä ap:n aikuisen lapsen pitää asua kotonaan hoitamassa ap:n nuorimmaista.
Mä luulen, että tuo ap:n vanhempi lapsi joku päivä vain ilmoittaa, että heippa ja lähtee. Siinä ei paljon ap:n mielipiteet paina ja tukea ei tule mistään. Kannattaisi varautua tähän, mutta ap ei halua tätä kuulla. Niin minäkin sitten lopulta tein kun kyllästyin olemaan ilmaiseksi viikonlopputöissä vanhempien yrityksessä; muutin naapurkaupunkiin, sanoin että palkatkaa työvoima mistä haluatte, minä keskityn nyt omiin töihini ja viikonloput aion pitää vapaata. Äiti ratkaisi asian lyhentämällä aukioloaikoja.
19-vuotiaasi voi tehdä lukion jälkeen mitä haluaa. Et voi velvoittaa häntä vahtimaan sisarustaan. Sinuna kannustaisin häntä haluamansa opiskelupaikan pariin.
Tuo yksi vänkääjä voi haistattaa paskat...
Jos kerta isompi lapsi tajuaa että hänenKIN apua tarvitaan eikä itse halua muuttaa minnekkään niin miksi pitää vängätä vastaa? Sinä vänkääjä et voi todellakaan tietää mitä tuon 19 v päässä liikkuu ja mitä hän ajattelee. Jos itse olet katkera vanhemmillesi niin KAIKKI eivät ole!!!!!!!!!
Kumma että koskaan ei saisi ottaa apua keneltäkään, edes omilta lapsilta ja sitten kuitenkin huudellaan kun ei kukaan välitä? Tämä tuolle paska-vänkäjälle.
AP:lle toivon että kaikki menee paremmin ja onneksi olet onnistunut kasvattamaan tuon esikoisen niin että hän ymmärtää että akikki EI pyöri hänen navan ympärillä, toisin kun näemmä eräät....
Miten niin lapsilisä 90€? Mä saan korotettua yhdestä joku on vähän reilu 140€. Teen osa-aika duunia 30h/vko. Saan lisäksi osittaista hoitorahaa sen reilu 90€ - verot. Elarit aika minimin mukaan. Silti maksan omaa asuntoa, ja vielä ei ole tarvinut kituuttaa pahemmin. Säästössäkin on aika hyvin rahaa. En tiedä miten on mahdollista mut yllättävän hyvin ollaan pärjätty, jopa tuolla osa-aika tulolla, joka on noin 1300€/kk.
19-vuotiaan pitää voida ajatella itseään ja tulevaisuuttaan. Hän elää ratkaisevia vuosia.
Nyt taitaa muut asiat pelottaa, koska tulot ja menot näyttävät kohtuullisilta. Mitä alkoholisti toi lisää perheeseen, eli mikä jää pois? Ihannetilanne, kun isompi on kotona pienenmän seurana yövuoroilla yms. Eihän 9-vuotias kuitenkaan tarvitse sen ihmeenpää hoitamista. Työttämänä varmasti on asiat paljon heikommin, niin kuin joku tuossa neuvoi. Itselläni on vähän pienenmät tulot ja pienenpi asunto. Suosittelen kuitenkin isonpaa asuntoa, koska ahtaus kyllä syö hermoja.
Ei ole vain yksi vänkääjä. Mä olen ihan samaa mieltä: ap:lla on suoranainen velvollisuus kannustaa sitä 19-vuotiasta lähtemään opiskelemaan ja töihin. 9-vuotias kyllä nukkuu jo yön yli yksin.
No kyllä täällä varmaan aika moni on kanssani samaa mieltä, luulen että tällä palstalla käy enemmän kuin kolme ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:15"]
No kyllä täällä varmaan aika moni on kanssani samaa mieltä, luulen että tällä palstalla käy enemmän kuin kolme ihmistä.
[/quote]
Siis tarkoitin, että minä kirjoitin että 19-vuotias voi joku päivä vaan lähteä, mutta on täällä muutkin kirjoittaneet samaan tyyliin, ei se ole yksin minun. Ei voikaan tietää mitä pääässä liikkuu, kuten ei ap:kään voi. Tuon ikäisen mielipiteet muuttuvat nopeasti ja joku koulun opinto-ohjaaja on takuulla myös sitä mieltä, että opiskelemaan ja siihen kannustetaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:47"]
Tuo yksi vänkääjä voi haistattaa paskat...
Jos kerta isompi lapsi tajuaa että hänenKIN apua tarvitaan eikä itse halua muuttaa minnekkään niin miksi pitää vängätä vastaa? Sinä vänkääjä et voi todellakaan tietää mitä tuon 19 v päässä liikkuu ja mitä hän ajattelee. Jos itse olet katkera vanhemmillesi niin KAIKKI eivät ole!!!!!!!!!
Kumma että koskaan ei saisi ottaa apua keneltäkään, edes omilta lapsilta ja sitten kuitenkin huudellaan kun ei kukaan välitä? Tämä tuolle paska-vänkäjälle.
AP:lle toivon että kaikki menee paremmin ja onneksi olet onnistunut kasvattamaan tuon esikoisen niin että hän ymmärtää että akikki EI pyöri hänen navan ympärillä, toisin kun näemmä eräät....
[/quote]
Mun mielestä se 19-vuotias ei ole velvoitettu auttamaan äitiään, vaan hän on velvoitettu elämään omaa elämäänsä. Ap on itse velvoitettu hoitamaan oma lapsensa ja vaikka etsimään parempi työpaikka tai neuvottelemaan paremmat työajat. Tai sitten palkkaamaan hoitajan lapselleen. Isompien sisarusten ei todellakaan tarvitse leikkiä varaäitiä. Tuossa iässä pitäisi vain keskittyä niihin opintoihin ja mahdolliseen työpaikkaan sekä itsenäistymiseen.
Itse en huolisi aikuiselta lapseltani tuollaisessa tilanteessa apua, vaan patistaisin lasta keskittymään itseensä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 03:57"]
Miksi hankit lapsia, jos et voi heitä elättää? Naisella on aina todellinen riski joutua tähän tilanteeseen eron tai puolison kuoleman tai sairauden vuoksi. Siihen riskiin täytyy varautua.
[/quote]
Tämän kommentin saamat miinuspeukut kertovat aika paljon AV:n käyttäjien sosioekonomisesta taustasta. Tottahan tuo kyllä on. Naisella täytyy olla omaa rahaa lastensa elättämiseen, koska realiteetit ovat mitä ovat. Ei ole vastuullisen vanhemman asenne piiloutua tilanteen epäreiluuden taakse. Elämä on epäreilua, mutta ei lasten siitä pitäisi joutua kärsimään.
Minusta se ei ole onnistunutta kasvatusta, jos opettaa aikuisen lapsen palvelemaan omia tarpeitaan ja estää itsenäistymisen. Lapsi voi myös tuossa tilanteessa katsoa niinkin päin, että pääsee vähällä eikä edes viitsi yrittää mitään, kun saa ilmaisen täysihoidon. Ehkä hän ei edes halua opiskella tai mennä töihin. Voihan se lapsikin joutua vuorotöihin, jos töitä saa. Vai eikö ap anna hakea vuorotöitä?
Jos esikoinen on nyt lukiossa, antaa hänen käydä se rauhassa loppuun kotona asuen. Ja vähän "velvoittaen" tuohon pienemmän hoitoon. Mutta pitäää muistaa, että tuonikäisellä pitäisi olla oikeus omaankin elämään.
Ja siten kannustaa lähtemään omilleen, kun lukio on hoidettu. Kyllä sinä pärjäät nuoremman kanssa. Ja haet koko ajan sitä päiväduunia. Muutama vuosi päivätöitä, sitten voit taas harkita ilta/yöduuneja. Tai muutat pienempään sen yhden lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:21"]
Jos ei olisi tuota 9v niin tottakai vanehmpi lapsi voisi mennä vaikka ulkomaille opiskelemaan. Nyt vain tarvitsen häntä apuna yövuorojeni aikana. Sekä iltavuoroissa auttaa läksyissä nuorempaa ja auttelee iltatoimissa.
[/quote]
Onko 19-vuotias tyttö vai poika? Et voi velvoittaa häntä vahtimaan lastasi omien opintojensa kustannuksella.
[/quote]
Vanhimmainen on selvästi tyttö, sillä poikahan menisi jo armeijaan heti lukion jälkeen.