Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero. Miten ihmeessä maksan yksin 750e vuokraa!

Vierailija
19.07.2013 |

Kaksi lasta 19v ja 9v, eri sukupuolta. Pakko vuokrata 3h+k, mutta vuokrat 750e/kk. Oma palkka nettona käteen noin 1900e. 3-vuorotyö. Eihän tästä tule mitään :(

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:46"]

En ole pyytämässäkään, älä sinä huoli siitä. En kasvata lapsiani minua varten, vaan heidän omaa elämäänsä varten. Kun tarvitsen jossain apua, palkkaan sitä. Lapsieni tehtävä ei ole huolehtia minusta. Jos/kun olen siinä kunnossa että tarvitsen apua elämiseen, olen kirjoittanut kirjeen että minut tulee laittaa hoitokotiin. EN halua missään nimessä olla lapsilleni riippakivi. 

Ap:n teksteistä saa sen kuvan että hän ei anna lapsensa lähteä pois kotoa, koska ap:n mielestä lapsen on osallistuttava pienemmän hoitoon, halusi vanhempi lapsi sitä tai ei. Onko ap edes kysynyt lapseltaan että haluaisiko hän vaikka omaan asuntoon jo, elämään omaa elämäänsä ja itsenäistymään? Tekstistä saa sen kuvan että ei. 

Se vanhempi lapsi ei välttämättä uskalla sanoa haluistaan muuttaa pois äidin helmoista. Etenkin jos ap on jo puhunut lapselle että hänen pitää osallistua pikkusisaren hoitoon ja piste. Monilla lapsilla ei ole pokkaa sanoa äideilleen vastaan, vaikka syytä olisikin.

[/quote]

Lapsesi luultavasti kunniottavat päätöstäsi riemumielin... eihän heillä olekaan MITÄÄN velvollisuuksia ihmistä kohtaan joka on heidät synnyttänyt.. kasvatuksesta en nyt puhu mitään....

Ja tämä keskustelu on mennyt nyt ihan sivuraiteille; AP ei kysynyt MITÄÄN kommenttia tai apuja tuon 19v asiaan VAAN asumiseen eron jälkeen!!!!!!!

[/quote]

Ei heillä kuulukaan olla velvollisuuksia minua kohtaan. Minulla on velvollisuuteni heitä kohtaan. En edelleenkään kasvata heitä minua varten, vaan heidän omia elämiään varten. Minä autan heitä heidän lapsiensa kanssa jos he apua tarvitsevat. Heidän ei kuulu auttaa minua. Jos luulet että lapseni ovat huonotapaisia, osut niin väärään kuin vain voi olla. 

Minä olen auttanut isovanhempiani ja koska omat vanhempani ovat kieltäneet meiltä (lapsiltaan) auttamisensa, ovat taas heidän lapsenlapsensa auttaneet heitä (koska lapsenlapsia ei ole kielletty auttamasta isovanhempiaan). Tämä on meidän perheemme tapa, älä ymmärrä jos et halua ymmärtää, mutta tämä toimii meille. Ja ei, lapsenlapsia ei myöskään velvoiteta mihinkään, vaan tämä tapa on tullut jostain luonnostaan. 

Vierailija
2/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sä tuut pärjäämään, ei ees oo paha vuokra, mulla kaveri joka asuu yksin, palkka 1700e kk josta n. 1500e jää käteen lisien kanssa ja vuokra 850e. Eikä saa kelalta tukia ollenkaan kuulemma liian "hyvät tulot". Halvempaa kämppääkään ei ole saanut mistään. 

Laita 19v. Osa-aika töihin (jos koulussa) tai kokoaikaseen jos ei opiskele. Sit yks vaihtoehto et yrität hankkii pienemmän/halvemman asunnon (esim kaupungilta jos vuokrakämp.) myös kelaan kannattaa ottaa yhteyttä ja sossuun jos paha tilanne. Mieti ruokakustannukset ym. Uusiks, myy vanhaa turhaa tavaraa netis/kirppareil jne. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tolla nettopalkalla pärjää, miksei pärjäisi? Lapsilisät ja elatusmaksut pitäis riittää lasten vaatteisiin ja harrastuksiin, ja jos ei riitä niin sitten vaihda halvempiin.
Sähkön ja puhelimen jälkeen sulla pitäs edelleenkin olla se tonni rahaa. N. 600-700 egeä kuussa pitäisi riittää ruokiin yms. perusjuttuihin helposti (eikös lapset syö yhden ruuan koulussakin?) ja tuo kolmisen sataa on riitettävä sitten auton ylläpitoon ja vakuutuksiin. Mutta riittäähän nuo, ja vielä pitäisi vähän jäädä löysääkin. Väittäisin, että nuo mun laskelmat oli sitä sorttia, missä ei vielä olla ajateltu, että säästetään vähän ja rajoitetaan elämäntyyliä... Tuo vanhempi lapsi lähtenee kuitenkin 1-2 vuoden aikana maailmalle, ja sun tilanteesi helpottuu taas...

Vierailija
4/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, en ymmärrä miksi et pärjäisi ???

Itse olen elänyt samoilla tuloilla, sama vuokra, nyt 3 vuotta. Maksanut kahden lukion kirjat ym. Itselle en ole paljoa ostellut.

Vierailija
5/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi myös iso kaksio. Ei se sun 19v. enää kauan asu kotona.

Vierailija
6/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et potki ketään pois, vaan teet kaikkesi, että 19-vuotias ymmärtää, että hän saa itse valita, mitä tekee. Eli saa hakea mitä tahansa opiskelupaikkaa mistä tahansa, saa muuttaa ja saa jäädä kotiin (tai sinne, minne nyt muutattekaan), miten vain itse haluaa ja mihin rahkeet riittää.

Sitten jos hän päättää muuttaa niin hankkiudut päivätöihin. Pärjäätte kyllä, silloin tarvitsettekin vain kaksion. Tarvittaessa haet asumistukea ja toimeentulotukea. Eikö? Jos tämä ei ole provo, niin olet vissiin niin syvällä hankalassa tilanteessa, että et näe mikä on oikein.

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:25"]

Eli potkin vanhemman ulos kämpästä, vaikka ei koe siihen tarvetta? Jätän 9v yksin kotiin yövuorojeni ajaksi. Iltavuoroissakin saa pärjätä omineen klo 22.30 asti? Kyse on kuitenkin vasta kolmannelle menevästä lapsesta.

[/quote]

Vierailija
7/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli tämän ketjun paras ajatus! Juuri näin. Ensiksi keskustelet esikoisesi kanssa ja sitten pohdit / pohditte yhdessä mitä tehdä.

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 18:39"]

Et potki ketään pois, vaan teet kaikkesi, että 19-vuotias ymmärtää, että hän saa itse valita, mitä tekee. Eli saa hakea mitä tahansa opiskelupaikkaa mistä tahansa, saa muuttaa ja saa jäädä kotiin (tai sinne, minne nyt muutattekaan), miten vain itse haluaa ja mihin rahkeet riittää.

Sitten jos hän päättää muuttaa niin hankkiudut päivätöihin. Pärjäätte kyllä, silloin tarvitsettekin vain kaksion. Tarvittaessa haet asumistukea ja toimeentulotukea. Eikö? Jos tämä ei ole provo, niin olet vissiin niin syvällä hankalassa tilanteessa, että et näe mikä on oikein.

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:25"]

Eli potkin vanhemman ulos kämpästä, vaikka ei koe siihen tarvetta? Jätän 9v yksin kotiin yövuorojeni ajaksi. Iltavuoroissakin saa pärjätä omineen klo 22.30 asti? Kyse on kuitenkin vasta kolmannelle menevästä lapsesta.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
8/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 23:38"]

Kaksi lasta 19v ja 9v, eri sukupuolta. Pakko vuokrata 3h+k, mutta vuokrat 750e/kk. Oma palkka nettona käteen noin 1900e. 3-vuorotyö. Eihän tästä tule mitään :(

[/quote]

Helpostihan tolla maksaa vuokran. Mitä oikein valitat. Jos saat 1900 euroa niin vuokran jälkeen sinulle jää 1150 euroa. Sillä ruokkii todella helposti teidät kaikki. 200 euroa per nenä. Vieläkin jää 550 euroa. Sinullehan jää hyvin säästöön rahaa.

19 vuotias voi elättää itsensä ja maksaa sinulle vuokraa

Vierailija
9/119 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 12:35"]

Vanhempien auttaminen on ihan eri asia kuin se, että jättää muiden auttamisen vuoksi oman elämänsä elämättä, mm. hakeutumatta mieleiseen opiskelupaikkaan.

Se, jos 9-vuotias ei pärjää yksin kotona, ei ole hänen isosisarensa vaan vanhempiensa ongelma. Kotona asuvan lapsen kotitöihin osallistuminen ja satunnainen nuoremman sisaren hoitaminen on eri asia kuin se, että näitä velvollisuuksia pidetään hänelle niin pakottavina, että hänen täytyy tehdä tulevaisuudensuunnitelmansa sen mukaan etteivät ne häiritse sisaruksen hoitojärjestelyjä.

Tottakai kotona asuvan, aikuisuvan lapsen saa odottaa osallistuvan kotitöihin omalta osaltaan. Ehkä tilannekohtaisesti jopa pienempien sisarusten hoitamiseen (tästä tosin voi olla montaa mieltä - hyvin suuressa osassa suurperheistäkään vanhemmat eivät pidä kohtuullisena lapsiltaan tätä vaatia vaan heidän mielestään lapset ovat aina vanhempien vastuulla). Mutta se, että tavalla tai toisella, oli se tapa vaikka pelkkä avuntarpeesta vihjailu ilman sen kummempaa syyllistämistä, yrittää estää häntä muuttamasta pois kotoa koska ei pärjää ilman hänen apuaan, ei ole milläänmuotoa reilua tai ok.

[/quote]

Jos ei tee töitä niin lentää ulos kämpästä. Jos 19 vuotias ei kykene itseään elättämään eikä viitsi myöskään vanhemaansa auttaa niin asukoot vaikka metsässä. Muutkin ovat opiskelleet ja elättäneet itsensä samaan aikaan. Sen lisäksi tehnyt omat kotityönsä. Ilman mitään ongelmia.

Vierailija
10/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae asumistukea, toimeentulotukea jne

Vierailija
11/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se aikuinen lapsi voi maksaa osan?

Vierailija
12/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se aikuinen lapsi voi maksaa osan?

Vierailija
13/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut Kelan laskurilla saisitko asumistukea.

Asumistuki määräytyy monesta eri tekijästä, talon ikä, perusparannusvuosi, neliöt, paikkakunta. Kokeile laskurilla.

Vierailija
14/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuisella lapsella on tuloja ja maksaa osan vuokrasta, opiskelija on.

Halvemmaksi hänelle tulee kuitenkin maksaa kotiin kuin mennä vuokralle omaan asuntoon.

Vierailija
15/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaasta ei saa toimeentulotukea ellei ole nostanut opintolainaa eli sossun näkökulmasta olette kaksihenkinen perhe. Mutta katsopa asumistukea.

Vierailija
16/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää kummin pärjäät paremmin,työttömänä vai työssäkäyvänä.

Uskon että voit yllättyä tuloksesta!

Vierailija
17/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summalla maksaisit jo hyvin omaa asuntoa! Ja jos asumisen jälkeen jää vielä n. 1100e käteen niin sehän on kivasti! 

Vierailija
18/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä jää tonni käteen kuussa vuokran jälkeen, miten niin ette pärjää? Lapset saa koulussa lämpimän ruoan, isompi maksaa osan vuokrasta, kyllä noilla tuloilla pärjää, vaikka rahaa ei säästöön jäisi...

Vierailija
19/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on asiat vielä hyvin. Itse jos eroaisin niin täältä (pääkaupunkiseudulta ei irtoa vuokra noin halvalla), mulla on kolme lasta ja käteen saan saman verran kun sä. Täällä päin kolmion vuokrat siinä 900 euroa ja neliön vuokrat yli tonnin.

Maksetaan nytkin omistuskämpästä lainan ja vastikkeen kanssa 1100 e. Tosin nyt on kaksi maksamassa.

Vierailija
20/119 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin laskurilla, saisin 6e/kk asumistukea! Nuori maksaisi, jos pääsisi töihin. Hakenut moneen paikkaan, mutta töitä ei ole löytynyt. Jää siis vielä lukion kirjat maksuun. Saan tietysti lapsilisät 90e ja elatusmaksun lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan