Avioero. Miten ihmeessä maksan yksin 750e vuokraa!
Kaksi lasta 19v ja 9v, eri sukupuolta. Pakko vuokrata 3h+k, mutta vuokrat 750e/kk. Oma palkka nettona käteen noin 1900e. 3-vuorotyö. Eihän tästä tule mitään :(
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:47"]
Tuo yksi vänkääjä voi haistattaa paskat...
Jos kerta isompi lapsi tajuaa että hänenKIN apua tarvitaan eikä itse halua muuttaa minnekkään niin miksi pitää vängätä vastaa? Sinä vänkääjä et voi todellakaan tietää mitä tuon 19 v päässä liikkuu ja mitä hän ajattelee. Jos itse olet katkera vanhemmillesi niin KAIKKI eivät ole!!!!!!!!!
Kumma että koskaan ei saisi ottaa apua keneltäkään, edes omilta lapsilta ja sitten kuitenkin huudellaan kun ei kukaan välitä? Tämä tuolle paska-vänkäjälle.
AP:lle toivon että kaikki menee paremmin ja onneksi olet onnistunut kasvattamaan tuon esikoisen niin että hän ymmärtää että akikki EI pyöri hänen navan ympärillä, toisin kun näemmä eräät....
[/quote]
Mun mielestä se 19-vuotias ei ole velvoitettu auttamaan äitiään, vaan hän on velvoitettu elämään omaa elämäänsä. Ap on itse velvoitettu hoitamaan oma lapsensa ja vaikka etsimään parempi työpaikka tai neuvottelemaan paremmat työajat. Tai sitten palkkaamaan hoitajan lapselleen. Isompien sisarusten ei todellakaan tarvitse leikkiä varaäitiä. Tuossa iässä pitäisi vain keskittyä niihin opintoihin ja mahdolliseen työpaikkaan sekä itsenäistymiseen.
Itse en huolisi aikuiselta lapseltani tuollaisessa tilanteessa apua, vaan patistaisin lasta keskittymään itseensä.
[/quote]
Älä sitten huoli siltä AIKUISELTA lapselta mitään apuja vanhempanakaan.....
Koska itsehän olet elämäsi järjestänyt ja lapsesi kasvattanut....
AP:lla on velvollisuus pyytää nuorta osallistumaan JOS kerta asuu kotona vaikka vuokran maksun sijasta.
Toki vastuullinen nuori osaa myös keskustella vanhemman kanssa OMISTA haluistaan lähteä kotoa ja myös osaa ajatella muitakin kuin VAIN itseään. Parisen vuotta niin tuo nuorempikin on jo sen verran iso että mitään hätää ei ole ja tuo nyt 19 v voi silloin hakeutua muualle. Myöhemminkin voi opiskella. Ei ole mikään PAKKO just nyt lähteä muualle pois kotoa...
Teet karhunpalveluksen vanhemmalle lapsellesi, jos et kannusta tätä lähtemään opiskelemaan ja kohtii omaa elämää. Aikuinen lapsi on selvästi kiintynyt perheeseensä ja haluaisi auttaa, mutta vastuullinen äiti ei anna aikuisen lapsensa tuossa tilanteessa uhrata itseään jäämällä kotinurkkiin. Aikuinen lapsesi hakeutukoot opiskelemaan sitä, mikä kiinnostaa ja minne taipumukset viittaavat, eikä sitä mitä kotikylän maatalousopistossa on tarjolla. Pääsee kiinni omaan elämään ja tulee sitten lomilla iloisena käymään, sinä voit seurata lapsesi etenemistä elämässä eteenpäin ja nuorempi lapsesi saa lähipiiriinsä hyvän esimerkin siitä, ettei perhetilanteenne ole este millekään.
Voihan lapsi opiskella jotain lähempänä kotia? Eikä hän joudu joka ilta/yö huolehtimaan nuoremmasta. Hassua möykätä, että vanhempi menköön töihin kodin ulkopuolelle, kun sitä "työtä" olisi kotona tarjolla huolehtien sisarestaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:18"]
Jos kerta isompi lapsi tajuaa että hänenKIN apua tarvitaan eikä itse halua muuttaa minnekkään niin miksi pitää vängätä vastaa? Sinä vänkääjä et voi todellakaan tietää mitä tuon 19 v päässä liikkuu ja mitä hän ajattelee. Jos itse olet katkera vanhemmillesi niin KAIKKI eivät ole!!!!!!!!!
Kumma että koskaan ei saisi ottaa apua keneltäkään, edes omilta lapsilta ja sitten kuitenkin huudellaan kun ei kukaan välitä? Tämä tuolle paska-vänkäjälle.
AP:lle toivon että kaikki menee paremmin ja onneksi olet onnistunut kasvattamaan tuon esikoisen niin että hän ymmärtää että akikki EI pyöri hänen navan ympärillä, toisin kun näemmä eräät....
[/quote]
Mun mielestä se 19-vuotias ei ole velvoitettu auttamaan äitiään, vaan hän on velvoitettu elämään omaa elämäänsä. Ap on itse velvoitettu hoitamaan oma lapsensa ja vaikka etsimään parempi työpaikka tai neuvottelemaan paremmat työajat. Tai sitten palkkaamaan hoitajan lapselleen. Isompien sisarusten ei todellakaan tarvitse leikkiä varaäitiä. Tuossa iässä pitäisi vain keskittyä niihin opintoihin ja mahdolliseen työpaikkaan sekä itsenäistymiseen.
Itse en huolisi aikuiselta lapseltani tuollaisessa tilanteessa apua, vaan patistaisin lasta keskittymään itseensä.
[/quote]
Älä sitten huoli siltä AIKUISELTA lapselta mitään apuja vanhempanakaan.....
Koska itsehän olet elämäsi järjestänyt ja lapsesi kasvattanut....
AP:lla on velvollisuus pyytää nuorta osallistumaan JOS kerta asuu kotona vaikka vuokran maksun sijasta.
Toki vastuullinen nuori osaa myös keskustella vanhemman kanssa OMISTA haluistaan lähteä kotoa ja myös osaa ajatella muitakin kuin VAIN itseään. Parisen vuotta niin tuo nuorempikin on jo sen verran iso että mitään hätää ei ole ja tuo nyt 19 v voi silloin hakeutua muualle. Myöhemminkin voi opiskella. Ei ole mikään PAKKO just nyt lähteä muualle pois kotoa...
[/quote]
En ole pyytämässäkään, älä sinä huoli siitä. En kasvata lapsiani minua varten, vaan heidän omaa elämäänsä varten. Kun tarvitsen jossain apua, palkkaan sitä. Lapsieni tehtävä ei ole huolehtia minusta. Jos/kun olen siinä kunnossa että tarvitsen apua elämiseen, olen kirjoittanut kirjeen että minut tulee laittaa hoitokotiin. EN halua missään nimessä olla lapsilleni riippakivi.
Ap:n teksteistä saa sen kuvan että hän ei anna lapsensa lähteä pois kotoa, koska ap:n mielestä lapsen on osallistuttava pienemmän hoitoon, halusi vanhempi lapsi sitä tai ei. Onko ap edes kysynyt lapseltaan että haluaisiko hän vaikka omaan asuntoon jo, elämään omaa elämäänsä ja itsenäistymään? Tekstistä saa sen kuvan että ei.
Se vanhempi lapsi ei välttämättä uskalla sanoa haluistaan muuttaa pois äidin helmoista. Etenkin jos ap on jo puhunut lapselle että hänen pitää osallistua pikkusisaren hoitoon ja piste. Monilla lapsilla ei ole pokkaa sanoa äideilleen vastaan, vaikka syytä olisikin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:15"]
Koska 19v on autettava nuoremman hoitamisessa, ei voi lähteä kauaksi opiskelemaan. Enkä halua nuoremman olevan yksin kotona yövuorojeni aikana. Vanhempi olisi valmis tekemään töitä opintojen ohessa, mutta ei ole saanut työtä. Hakenut myös siivouspuolen töitä,mutta monessa vaaditaan ajokortti. Opintotukea kyllä nyt varmasti saa, se helpottaa kirjojen hankinnassa sekä bussikortissa. Olen sairaanhoitaja, tuskin saisin olla kauaa työttömänä. Päivätöihin voisin vaihtaa,mutta niihin on paljon hakijoita.Tulotasoni myös tippuisi, koska vuorolisät jäävät pois. Haen nyt kaksioita ja kolmioita, luultavasti otettava se mitä ensiksi tarjotaan. Asuinaluetta en haluaisi vaihtaa, että nuoremmalla edes koulu ja kaverit pysyy samoina. Erossa jo tarpeeksi elämäntilanne muutosta.
Kiitos varsinkin teille joilla sama elämäntilanne! Auttaa pohtimaan vaihtoehtoja.
[/quote]
"Koska 19v on autettava nuoremman hoitamisessa, ei voi lähteä kauaksi opiskelemaan."
öhöm.. Sinähän sitä et päätä että sen 19-vuotiaan on autettava. Jos nuoresi haluaa pois kotoa, ei ole sinun asiasi sitä estää.
Palkkaa apua jos sitä tarvitset.
Eikös ne tulevan syksyn opiskelupaikat ole jo selvillä? Ap ei sanonut mitään, että lapsi olisi saanut sellaisen, joten todennäköisesti hän voi asua vielä puoli vuotta tai vuoden kotona. Vuoden päästä nuoremmankin lapsen tilanne on ihan erilainen ja varmasti pärjää yksin yöt silloin tällöin. Eihän ap kuitenkaan tee pelkkiä ilta- ja yövuoroja.
Itse tuossa tilanteessa voisin ottaa kaksionkin, koska vanhempi lapsi ei varmaan asu kotona paria vuotta kauempaa. Makuuhuone sitten opiskelijalle, olohuoneen voi jakaa vaikka kirjahyllyllä nuoremman lapsen ja äidin käyttöön. Myöhemmin sitten mukuuhuone menee lapselle ja äiti jatkaa olohuoneessa asumista.
Vaikka vuokra olisi satasenkin pienempi, niin satasella saa jo viikon ruuat. Jos rahat on tiukassa, niin silloin ei vuokraa kannata maksaa pelkästä olohuoneesta. Yövieraat voi ohjata hotelliin eikä siihen kuole, jos pariksi vuodeksi jättää järjestämättä isot illanistujaiset ystäväporukalle.
[/quote]
En kiellä, etteikö ap olisi voinut onnistua kasvatustehtävässään ja etteikö olisi hyvä, että nuori on vastuuntuntoinen ja perhekeskeinen. 19 vuotta on kuitenkin se ikä, missä elämän kuuluukin pyöriä sen verran oman navan ympärillä, että keskitytään siihen oman elämän luomiseen, mietitään työuraa, opiskelupaikkaa, omaa identiteettiä, ennenkaikkea itsenäistytään vanhemmista. Vaikka sitten perheenkin hyvinvoinnin kustannuksella. Ja tuossa tilanteessa se on ihan oikein ja tervettä, ei todellakaan se, että 19-vuotias jättää hakematta opiskelemaan haluamaansa paikkaan tai jää kotiin asumaan, koska joutuu pelkäämään, ettei siellä pärjätä ilman häntä. 19-vuotiaana iälle tyypilliset kehitystehtävät ovat aivan muuta kuin lapsuudenperheestä huolehtiminen. On yksinkertaisesti väärin laittaa tuonikäinen valintatilanteeseen, jossa velvollisuudentunnosta perhettä kohtaan hänen on laiminlyötävä itseään ja ennenkaikkea omaa tulevaisuuttaan - vaikka hän sitten taipuisikin jäämään kotiin.
Pitäisin pitkällä aikavälillä psyykkisesti paljon vahingollisempana sitä, että 19-vuotias ei voi muuttaa kotoa pois tai lähteä opiskelemaan haluamaansa alaa (jos se ei ole mahdollista omalla kotipaikkakunnalla) koska kotona ei pärjätä ilman häntä, kuin sitä että 9-vuotias joutuu sillointällöin olemaan öitä yksin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:46"]
En ole pyytämässäkään, älä sinä huoli siitä. En kasvata lapsiani minua varten, vaan heidän omaa elämäänsä varten. Kun tarvitsen jossain apua, palkkaan sitä. Lapsieni tehtävä ei ole huolehtia minusta. Jos/kun olen siinä kunnossa että tarvitsen apua elämiseen, olen kirjoittanut kirjeen että minut tulee laittaa hoitokotiin. EN halua missään nimessä olla lapsilleni riippakivi.
Ap:n teksteistä saa sen kuvan että hän ei anna lapsensa lähteä pois kotoa, koska ap:n mielestä lapsen on osallistuttava pienemmän hoitoon, halusi vanhempi lapsi sitä tai ei. Onko ap edes kysynyt lapseltaan että haluaisiko hän vaikka omaan asuntoon jo, elämään omaa elämäänsä ja itsenäistymään? Tekstistä saa sen kuvan että ei.
Se vanhempi lapsi ei välttämättä uskalla sanoa haluistaan muuttaa pois äidin helmoista. Etenkin jos ap on jo puhunut lapselle että hänen pitää osallistua pikkusisaren hoitoon ja piste. Monilla lapsilla ei ole pokkaa sanoa äideilleen vastaan, vaikka syytä olisikin.
[/quote]
Lapsesi luultavasti kunniottavat päätöstäsi riemumielin... eihän heillä olekaan MITÄÄN velvollisuuksia ihmistä kohtaan joka on heidät synnyttänyt.. kasvatuksesta en nyt puhu mitään....
Ja tämä keskustelu on mennyt nyt ihan sivuraiteille; AP ei kysynyt MITÄÄN kommenttia tai apuja tuon 19v asiaan VAAN asumiseen eron jälkeen!!!!!!!
Hei sulle ja aika monelle muullekin vastaajalle!
Opetellaan yhdessä: empatia. em - pa - ti - a.
Kun saatte teorian haltuun, voidaan siirtyä käytännön harjoituksiin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:34"]
Kamala äiti. Maksattaa omat virheensä lapsellaan ja pilaa hänen tulevaisuutensa. Ensin tehnyt kaksi lasta eri miehille. Vanhempi on jo nyt saanut kestää vanhempiensa eron, äidin muuttamisen yhteen miehen kanssa joka on juoppo ja jonka kanssa äiti kuitenkin tekee lapsen. Sitten tulee taas ero ja äiti pitää itsestään selvänä, että jo aikuinen vanhempi lapsi asuu kotona, eikä muuta opiskelemaan minnekään, koska tarvii tätä hoitamaan nuorinta lastaan. Sairasta.
Itse ei kuitenkaan vaivaudu hakemaan uutta työpaikkaa.
[/quote]
Minä tajusin, että tämä 19-v on vielä lukiossa, jos kerran vielä kirjoja pitää maksaa. Mutta hänellä ei varmaan ole paljon enää jäljellä? Nykyäänhän sen lukion voi käydä hitaamminkin tai kuten meillä, kävi ns. kolmoistutkinnon, mikä kestää vuoden normilukiota pitempään. On sekin aika paljon lukiolaiselta vaadittu, että hoitaa lasta, käy töissä ja hoitaa koulun. Toki terve 9-vuotias ei paljon hoitamista enää vaadi, itse tuossa iässä leivoin itsenäisesti pullaa ja tein ruokaa.
Ap:lle on jo vastattu asumiseen liittyen, eli tukia ei saa eikä saisi työttömänäkään, koska tulot oikeuttavat kohtuulliseen ansiosidonnaiseen, olettaen että kuuluu kassaan ja laskurissa huomioidaan vain alaikäinen lapsi. Eli ap:n on pärjättävä palkallaan eikä työttömäksi jääminen ratkaisee asiaa muuten kuin lapsen hoidon osalta. Noin ison lapsen vuoksi työttömäksi jäämistä ei työkkärikään taida hyväksyä, joten karenssi tulisi siitäkin. Eli halvempi asunto, jos ei muka pysty 1200 eurolla perhettä elättämään. Tosin ihan hyvin normaali ihminen siihen kyllä pystyy, kun ei tuhlaile joutavaan.
Jos noin tiukkaa tekee niin heitä se 19v ulos kämpästä niin et tarvi niin suurta kämppää. Kyllä 19v on pärjättävä itsekseen jo (käyttäköön sitten opintotukea / lainaa / tukia/sossua - menköön osa-aika duuniin yms).
"Koska 19v on autettava nuoremman hoitamisessa, ei voi lähteä kauaksi opiskelemaan."
Älä nyt pilaa nuoresi tulevaisuutta sillä että lasta pitäs hoitaa, 9v pärjää yksikseen jo varsin hyvin.
Minä olen maisteri ja bruttopalkkani on 1060. Lapsestani koulutin duunarin, joka saa nettona tuplasti tuon.
Lisää stereotypioita kiitos.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 07:44"]
Että haluat siis pakottaa lapsesi pienituloiseksi duunariksi kuten itse olet? Opiskelu on ainoa heiveröinen tae siitä, että hän voi joskus elää elämää jossa kaikki käteen tuleva ei mene suoraan suuhun.
[/quote]
Musta tuo viesti nimenomaan on empaattinen. Empatia ei vain kohdistu ketjun aloittajaan, vaan hänen tyttäreensä. Ei tässä ketjussa minusta kukaan muu ole tajunnut noin hyvin asettua hänen asemaansa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:34"]
Kamala äiti. Maksattaa omat virheensä lapsellaan ja pilaa hänen tulevaisuutensa. Ensin tehnyt kaksi lasta eri miehille. Vanhempi on jo nyt saanut kestää vanhempiensa eron, äidin muuttamisen yhteen miehen kanssa joka on juoppo ja jonka kanssa äiti kuitenkin tekee lapsen. Sitten tulee taas ero ja äiti pitää itsestään selvänä, että jo aikuinen vanhempi lapsi asuu kotona, eikä muuta opiskelemaan minnekään, koska tarvii tätä hoitamaan nuorinta lastaan. Sairasta.
Itse ei kuitenkaan vaivaudu hakemaan uutta työpaikkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
AV-mammoilta on ihan turha odottaa empatiaa :/
Kyynisiä elämäänsä katkeria lääkkeet unohtaneita pettäjä- ja hakkaajaukkojen lähiömammoja suurin osa....
Ja lukemisen ymmärtämisen kanssakin on vähän niin ja näin. Ei ihme että heillä menee huonosti....
Jos se19 on lukiossa, kyse on vikasta vuodesta. Silloin pitää saada keskittyä siihen koulunkäyntiin. Piste.
Äidin mokat eivät ole hänen syynsä!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 11:14"]
[/quote]
AV-mammoilta on ihan turha odottaa empatiaa :/
Kyynisiä elämäänsä katkeria lääkkeet unohtaneita pettäjä- ja hakkaajaukkojen lähiömammoja suurin osa....
Ja lukemisen ymmärtämisen kanssakin on vähän niin ja näin. Ei ihme että heillä menee huonosti....
[/quote]
Ap:n asemaan asettuminen on empatiaa, mutta nuoren asemaan asettuminen ei?
87: Kyllä koska tiedämme paljon enempi AP:n elämästä kuin tuon nuoren... Kukaan meistä ei voi tietää mitä AP: ja nuoren välillä on keskusteltu, tiedämme vain että AP tekee 3 vuorotyötä saadakseen lapsilleen ruokaa pöytään ja katon pään päälle...Kaikki muu on vain arvailuja jotka ei JOHDA mihinkään...
Minulta kuoli iSä kun olin 14. Äitini ei selvinnyt yksin 10-vuotiaan pikkusiskon kanssa vaan alkoi takertua minuun sairaalla tavalla. Se heijastui omiin tekemisiini niin, että en voinut keskittyä opiskelun alkuun ja piti vääntää kaikenlaista hanttityötä koko ajan. Olen vieläkin katkera, vaikka olen yli 50. En usko että se miehen alkoholisimi on nyt puhjennut, vaan se 9-vuotias on jo tehty alkoholistille, tietäen, että ero voi tulla. Ei ole ap:n esikoisen vika. Huono äiti olet, ap!