Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli muuten iltapsaskassa juttu aphantasiasta. Hyvin jännä, kun pari päivää sitten tiputin sanan tähän ketjuun.
Ihan siksi vain jätin käsitteen tänne, kun ajattelin sen vähän liittyvän tuohon maailman havainnoitiin.
Afantasia liittyne mitenkään älykkyyteen sinänsä, vaan on mielenkiintoinen ilmiö sinänsä. Ihmiset eivät ole edes tajunneet kuinka poikkeavasti keskenään hahmottavat maailmaa ja kokevat sen.
Minulle on aina ollut ihan yliluonnollisia kaikki ihmiset keillä on mielikuvia. Luulin koko ikäni että mielikuvia näkevät vain ns. selvänäkijät ja ilmiö on yliluonnollinen.
Yllätys oli ihan käsittämätön kun tajusin että melkein jokainen näkee "kuvia".
-beirut
Itselläni niin täydellinen afantasia, etten näe edes unia kuvallisena. Niissä on vain tekstimuotoinen kerronta, kuin joku lukisi kirjaa ääneen. En myöskään pysty muistamaan visuaalisesti, eli esim. oman työmatkani näen uutena joka aamu. En silti eksy, koska osaan tallentaa mieleeni tekstiselityksinä reittejä ja kuvauksia.
Jonkinlaiinen neurologinen häiriöhän tämä on, mutta ei onneksi tosiaan vaikuta älykkyysosamäärään.
Onko sinulle kukaan koskaan sanonut alentuvasti jotain tämän suuntaista: Mä tiiän miten sä kuvittelet ja sä varmaan kuvittelet että nönnön nöö. Sä olet varmaan kuvitellut..Varmaan sun mielikuvitus nyt nönnön nöö..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli muuten iltapsaskassa juttu aphantasiasta. Hyvin jännä, kun pari päivää sitten tiputin sanan tähän ketjuun.
Ihan siksi vain jätin käsitteen tänne, kun ajattelin sen vähän liittyvän tuohon maailman havainnoitiin.
Afantasia liittyne mitenkään älykkyyteen sinänsä, vaan on mielenkiintoinen ilmiö sinänsä. Ihmiset eivät ole edes tajunneet kuinka poikkeavasti keskenään hahmottavat maailmaa ja kokevat sen.
Minulle on aina ollut ihan yliluonnollisia kaikki ihmiset keillä on mielikuvia. Luulin koko ikäni että mielikuvia näkevät vain ns. selvänäkijät ja ilmiö on yliluonnollinen.
-beirut
Tuli mieleen jo kun aiemmin mainitsit termin täällä. Monet älykkäät ovat kuvanneet, että ovat "edellä" ilmiöiden ja asioiden pohdinnassa, etsivät ja löytävät tietoa hyvin laajasti. Minäkin olin jo vuosia sitten tutustunut ilmiöön, koska pohdin mielikuvitusta ja sen vaikutusta maailman havainnointiin. Jo 20 vuotta sitten pohdittiin ystävän kanssa, kuinka visuaalisuus eroaa henkilöstä toiseen, mitä voi nähdä esimerkiksi unissa, herättääkö musiikki visuaalisia mielikuvia ja mistä mielikuvat syntyvät.
Kuitenkin. Tuntuu, että ero asioiden pohdinnassa fiksumman ja ei niin fiksun välillä tulee abstraktissa ajattelussa, kuinka paljon pohtii asioita, jotka eivät suoraan kosketa itseä, tai joihin ei ole tuntumaa omakohtaisuuden vuoksi. Ihan siksi että on utelias tai että on kiinnostunut "todellisuudesta", ei vain omasta vinkkelistään. Tämä sitten näkyy edellä olemisena, tietää monesta asiasta yhtä sun toista, vaikka niihin ei olisi ollut mitään erityistä syytä perehtyä ja tätä voi hyödyntää eri tilanteissa. Siihen vielä lisättynä intuititio ja yhdistelyn taito, niin monesti tuntuu että on jo juossut maratonin kun muut vasta opettelevat kävelemään.
Ja sama myös jos törmää ongelmaan tai ilmiöön, joka on kaikille siinä tilanteessa uusi ja tätä lähdetään selvittämään. Ei taaskaan ole montaakaan ihmistä, jonka kanssa sitä voisi pohtia reaaliajassa. Kun itse on löytänyt perusteet, syyt ja seurakset, sekä mahdolliset edut ja haitat, opettelevat muut vasta tavaamaan. Sitten täytyy vain odottaa. Koska jostain syystä ihmiset eivät halua ottaa ratkaisuakaan vastaan, jos se ei _heille_ näyttäydy mahdollisena. Ja toisaalta itse ei pysty vertaisarvioimaan omia pohdintoja, joten nekin jäävät vain mahdollisiksi ratkaisuiksi. Yleensä sitten näyttäytyy että muut päätyvät samaan, kunhan aikaa on kulunut.
Ja tämä itseasiassa varmaan selittää haluttomuuden keskusteluun muiden kanssa. Tuntuu kuin kaikki tapahtuisi hidastetussa filmissä (sori aphantistikot). Muiden päätelmiin voisi sanoa, "ei, tuosta seuraisi se ja se ongelma, ei, tuo ei toimisi pitkässä juoksussa, koska..." mutta sitten kuluu TAAS loputtomasti aikaa kun muut miettivät näitä uusia ajatuskuvioita "ahaa okei, jos A niin B" ja niin edelleen. Ja itse olet jo seuraavan asian kimpussa, heippa!
Turhaan pyytetelet anteeksi meiltä "aphantistikoilta" hitauttamme =D
Meidänhän se tässä pitäisi sinulta anteeksi pyytää.
Tiesit siis että osa ihmisitä ei nää mitään visuaalisia mielikuvia jo 20 vuotta sitten?
Hatun noston arvoinen paikka sitten.
En pyydellyt anteeksi hitauden, vaan filmin kielikuvan, eli visuaalisuuteen nojaavan vertauskuvan vuoksi. Se saattaisi vaikuttaa epähuomioonottavalta, kun juuri on keskusteltu kyvyttömyydestä nähdä mitään "filminä" päässä. En kuitenkaan keksinyt osuvampaa vertauskuvaa siihen hetkeen, joten käytin sitä.
Älä nyt turhaan. Ei afantasia tee ihmistä mitään supermielensäpahoittajaa tai muuten vaan totaalista idioottia mimosankukkaa.
Kyllähän sellainen alentuvuus ja ylimielisyys väkisinkin huokuu noista kirjoituksista ja sen varmaan ymmärrät itsekin. Nuo "sori vaan" epäanteeksipyynnöt ei auta asiaa yhtään. Jättää ne pois?
Kun olet muita aina maratonin verran edellä, niin varmaan tiedän mitä Beirutin iskusta seuraa ja kuka sen takana oli.
Osaat sen kertoa ETUKÄTEEN, etkä vasta 20 vuotta myöhemmin, kun sen jo muutkin tietävät.
Pahoitit mielesi tavalla jota en osannut ennakoida, koska a) pyrin viestittämään että yritän ymmärtää myös muunlaista tapaa havainnoida, eli kielikuvat eivät välttämättä toimi kaikille yksyhteen, vaikka itselleni toimisivatkin, b) yritin vain keventää tunnelmaa sanaleikin avulla kun tilanne sen otollisesti salli. No, tämä oli nyt minun epäonnistuminen, myönnän. Sori siitä :)
Kuten jo sanottua, en pahoittanut. Ja jätetäänkö noi "sorit" nyt oikeasti pois?
Et pystykään siis kaikkea ennakoimaan ja et olekaan maratonin verran edellä kaikessa?
Et juurikaan eroa ketjun muista ylimielisistä ihmisistä.
Laittakaa ylivertaisen älykkäät tänne omia ajatuksianne mitkä eivät aukene ellei äo ole 150+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-beirut
Tuli mieleen jo kun aiemmin mainitsit termin täällä. Monet älykkäät ovat kuvanneet, että ovat "edellä" ilmiöiden ja asioiden pohdinnassa, etsivät ja löytävät tietoa hyvin laajasti. Minäkin olin jo vuosia sitten tutustunut ilmiöön, koska pohdin mielikuvitusta ja sen vaikutusta maailman havainnointiin. Jo 20 vuotta sitten pohdittiin ystävän kanssa, kuinka visuaalisuus eroaa henkilöstä toiseen, mitä voi nähdä esimerkiksi unissa, herättääkö musiikki visuaalisia mielikuvia ja mistä mielikuvat syntyvät.
Kuitenkin. Tuntuu, että ero asioiden pohdinnassa fiksumman ja ei niin fiksun välillä tulee abstraktissa ajattelussa, kuinka paljon pohtii asioita, jotka eivät suoraan kosketa itseä, tai joihin ei ole tuntumaa omakohtaisuuden vuoksi. Ihan siksi että on utelias tai että on kiinnostunut "todellisuudesta", ei vain omasta vinkkelistään. Tämä sitten näkyy edellä olemisena, tietää monesta asiasta yhtä sun toista, vaikka niihin ei olisi ollut mitään erityistä syytä perehtyä ja tätä voi hyödyntää eri tilanteissa. Siihen vielä lisättynä intuititio ja yhdistelyn taito, niin monesti tuntuu että on jo juossut maratonin kun muut vasta opettelevat kävelemään.
Ja sama myös jos törmää ongelmaan tai ilmiöön, joka on kaikille siinä tilanteessa uusi ja tätä lähdetään selvittämään. Ei taaskaan ole montaakaan ihmistä, jonka kanssa sitä voisi pohtia reaaliajassa. Kun itse on löytänyt perusteet, syyt ja seurakset, sekä mahdolliset edut ja haitat, opettelevat muut vasta tavaamaan. Sitten täytyy vain odottaa. Koska jostain syystä ihmiset eivät halua ottaa ratkaisuakaan vastaan, jos se ei _heille_ näyttäydy mahdollisena. Ja toisaalta itse ei pysty vertaisarvioimaan omia pohdintoja, joten nekin jäävät vain mahdollisiksi ratkaisuiksi. Yleensä sitten näyttäytyy että muut päätyvät samaan, kunhan aikaa on kulunut.
Ja tämä itseasiassa varmaan selittää haluttomuuden keskusteluun muiden kanssa. Tuntuu kuin kaikki tapahtuisi hidastetussa filmissä (sori aphantistikot). Muiden päätelmiin voisi sanoa, "ei, tuosta seuraisi se ja se ongelma, ei, tuo ei toimisi pitkässä juoksussa, koska..." mutta sitten kuluu TAAS loputtomasti aikaa kun muut miettivät näitä uusia ajatuskuvioita "ahaa okei, jos A niin B" ja niin edelleen. Ja itse olet jo seuraavan asian kimpussa, heippa!
Turhaan pyytetelet anteeksi meiltä "aphantistikoilta" hitauttamme =D
Meidänhän se tässä pitäisi sinulta anteeksi pyytää.
Tiesit siis että osa ihmisitä ei nää mitään visuaalisia mielikuvia jo 20 vuotta sitten?
Hatun noston arvoinen paikka sitten.
En pyydellyt anteeksi hitauden, vaan filmin kielikuvan, eli visuaalisuuteen nojaavan vertauskuvan vuoksi. Se saattaisi vaikuttaa epähuomioonottavalta, kun juuri on keskusteltu kyvyttömyydestä nähdä mitään "filminä" päässä. En kuitenkaan keksinyt osuvampaa vertauskuvaa siihen hetkeen, joten käytin sitä.
Älä nyt turhaan. Ei afantasia tee ihmistä mitään supermielensäpahoittajaa tai muuten vaan totaalista idioottia mimosankukkaa.
Kyllähän sellainen alentuvuus ja ylimielisyys väkisinkin huokuu noista kirjoituksista ja sen varmaan ymmärrät itsekin. Nuo "sori vaan" epäanteeksipyynnöt ei auta asiaa yhtään. Jättää ne pois?
Kun olet muita aina maratonin verran edellä, niin varmaan tiedän mitä Beirutin iskusta seuraa ja kuka sen takana oli.
Osaat sen kertoa ETUKÄTEEN, etkä vasta 20 vuotta myöhemmin, kun sen jo muutkin tietävät.
Pahoitit mielesi tavalla jota en osannut ennakoida, koska a) pyrin viestittämään että yritän ymmärtää myös muunlaista tapaa havainnoida, eli kielikuvat eivät välttämättä toimi kaikille yksyhteen, vaikka itselleni toimisivatkin, b) yritin vain keventää tunnelmaa sanaleikin avulla kun tilanne sen otollisesti salli. No, tämä oli nyt minun epäonnistuminen, myönnän. Sori siitä :)
Kuten jo sanottua, en pahoittanut. Ja jätetäänkö noi "sorit" nyt oikeasti pois?
Et pystykään siis kaikkea ennakoimaan ja et olekaan maratonin verran edellä kaikessa?
Et juurikaan eroa ketjun muista ylimielisistä ihmisistä.
Maratoni oli kielikuva. En ole 42,195 km edellä muita, en ole edes juossut maratonia. Lähinnä huvittaa se, että yrität lytätä minut, yrität kouluttaa minua ja kutsut silti minua ylimieliseksi. En sano, etten itse olisi, mutta pata kattilaa soimaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ylivertaisen älykkäät tänne omia ajatuksianne mitkä eivät aukene ellei äo ole 150+.
Niinpä!
Ei ole tullut mitään sellaisia ja yli 1500 viestiä on jo kertynyt.
Yleisimpiä on juuri nämä tämän osaston viestit; hahmotan ja tajuun muita nopeemmin kaiken ja on niin yksinäistä kun muut on tyhmempiä. Muiden mielenkiinnon kohteet on aivotonsa sontaa ja itse olen niin eri tasoa, että ihan tässä kärsin.
Olen luonteeltani utelias ideoita. Minua kiinnostaa mitä ihmeellisemmät asiat ja olen eräänlainen ideakone. Tosin kaipaan ideointiin apuun jonkun jalatmaassa olevan henkilön.
Työssä ongelmia tuottaa se että palavereissa ajatukseni pomppii aina askeleen edellä. Kun puheenpitäjä aloittaa esim talousluvuista niin olen jo en vain käymässä läpi niiden seurauksia vaan sitä miten voisimme välttää ikäviä seuraamuksia. Ei tässä mitään muuta ongelmaa ole kuin se että minä itse olen aika usein se joka puhuu. On vain pidettävä ajatukset kurissa. Olen myös maailman huonoin muistioiden kirjoittaja samasta syystä.
Ei sellaisia todellisuudessa ole olemassa. Älykkäät on siinä mielessä ihan taviksia. Toki joku hiukkasfyysikko voi kertoa omasta tutkimuksestaan, mutta kyllä kaikki fysiikkaa lukeneet saisivat älystään riippumatta siitäkin tolkkua.
Kuulun Mensaan ja siellä on ainut taviksista poikkeava piirre on se että joskus kun tarinan kertoja hyppää asiasta toiseen, niin kuulijat täyttävät itsestään aukkokohdat ja pystyvät seuraamaan hyvin juttua.
Siis tyyliin kerron juttua aasista ja kesken tarinan tulee mieleeni jonkun aasin sillan kautta kengurut niin mensalaisista suurin osa pysyy kärryillä kun tarina ihan varoittamatta siirtyykin seuraavaan asiaan tai kun mulle tulee se kenguru mieleen, ajatukseni pomppaa sinne, mutta yritän kertoa aasijuttuni loppuun, mutta tarinasta jää joku lause väliin - mensalaisille ei tarvi täyttää sitä puuttuvaa lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintoista miten vuosia sitten kerrotut asiat (http://projectcamelot.org/lang/en/anglo_saxon_mission_interview_transcr… ) pannaan täytäntöön NYT: "China will catch a cold" -bioterrori-isku jo tapahtuikin vähän aiemmin.
Ja tuo Beirutin pamaus sopii hyvin toiseen yo. väittämään, että Iran ja/tai Kiina kiihdytetään "iskemään takaisin" ja tulee ydinsota Lähi-itään.
Joko on kohta aika Damaskuksen poistua pysyvästi kaupunkien luvusta (Jes. 17:1)?
Ja kun DoD ja DHS aloittavat lokakuussa koko Amerikan 2xpiikittämisen DNA/valvontasirurokotteella, niin on paljon niitä jotka ottavat mieluummin "9mm buranan".
Siinäpä sulle pähkäilemistä.
Yleensä paranoidi skitsofreeni pystyy tällaiseen ajatteluun. Sinun taustojasi en spekuloi.
Spekuloi ihan mitä haluat. Eli olisiko tuo tammikuussa 2010 pidetty puhe vain ”hyvä arvaus”:
Sitten ihan valtiotason FAKTOIHIN: DoD ilmoittaa, että lokakuussa alkaa piikinjako: https://www.defense.gov/Newsroom/Releases/Release/Article/2184808/dod-a…
Kävikö mielessä, että mitään rokotettahan ei pitänyt vielä ollakaan – ja nyt on 660 miljoonaa piikkiä tyrkyllä, kertoo toinen valtiollinen yhteistyökumppani – ja tietokantaan kirjataan koko hoito: https://static1.squarespace.com/static/5e9a07ad0242040c343c5884/t/5eb56…
Donald Trump tuossa kertoo, että kun covid- rokote valmistuu, USA:n armeija on jo valmiina töihin ja tulee jakamaan rokotteet ”in a very powerful manner” (?)
Referoi. Mitä nuo lähteet ovat? Qanon-liikkeestä: Janne Riiheläinen piti erittäin huolestuttavana, että armeijan tyyppejä kuuluu Qanon-liikkeeseen. Lisäksi Qanon-liikkeen monet amerikkalaiset ovat vannoneet valan: he ovat valmiita tekemään MITÄ VAIN vaikka se tuottaisi heille ikävyyksiä.
Qanon on taas joku fiksu kikka jolla huomio suunnataan haluttuihin asioihin. Vähän niinkuin osa puolueistamme on näennäisoppositiota.
Tuossa muutama oleellinen yo. sisällöstä: *USA:n Department of Defense ja DHS ovat siis valmistautuneet jakamaan rokotteita jo lokakuun 2020 aikana (ja tämä kerrottiin siis jo toukokuussa...). Iltalehdessä juuri nyt Tuomas Aivelo sanoo: ”Kun lokakuussa ei voi olla enää ulkona, siitä tulee se vaikea vaihe.” Just.
Hämmästyttävä dokumentti projekti Rapid USA mm. paljastaa: ”For the first time, the U.S. will be able to produce 330 million aseptically prefilled syringes per month in the event of a pandemic or biothreat emergency”. Sielläkin on siis tuomaat “selvänäkemässä”.
Sivulla 2 kerrotaan, että jokainen saa kaksi piikkiä: ”Injektioiden reaaliaikainen seuranta kentällä saavutetaan kiinnittämällä NFC (Near Field Communication) tägi jokaiseen BFS-esitäytettyyn ruiskuun. NFC-tunnisteessa on ainutlaatuinen salattu sarjanumero (... vrt Ilm. 13:16-18 ...). Juuri ennen injektiota terveydenhuollon työntekijä napauttaa NFC-tunnistetta rokotettavan älypuhelimen yhteydessä (aivan kuten Apple Pay -palvelun käyttäminen kassalla) ja ilmainen mobiilisovellus kaappaa ja lataa automaattisesti rokoteannoksen sarjanumeron sekä liittää potilaan nimettömät tiedot, mukaan lukien aika, päivämäärä ja GPS-sijainti – ja kaikki menee USA:n hallituksen pilvitietokantaan. Tiedot sitten yhdistetään ja analysoidaan reaaliaikaisen tiedon tuottamiseksi kattavuuskartoista, tehokkaan rokotuskampanjan tarpeita varten.”
Trumpin omia livesanoja kauniin kuvansa (?) kera tuskin tarvitsee tulkita (?)
Näen asiat monesta eri kulmasta. Vältän tietoista analysointia, koska tämä tapahtuu kuitenkin automaattisesti. Pidän ihmiskontaktini kevyinä. Pari luottoystävää syvällisempään kanssakäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintoista miten vuosia sitten kerrotut asiat (http://projectcamelot.org/lang/en/anglo_saxon_mission_interview_transcr… ) pannaan täytäntöön NYT: "China will catch a cold" -bioterrori-isku jo tapahtuikin vähän aiemmin.
Ja tuo Beirutin pamaus sopii hyvin toiseen yo. väittämään, että Iran ja/tai Kiina kiihdytetään "iskemään takaisin" ja tulee ydinsota Lähi-itään.
Joko on kohta aika Damaskuksen poistua pysyvästi kaupunkien luvusta (Jes. 17:1)?
Ja kun DoD ja DHS aloittavat lokakuussa koko Amerikan 2xpiikittämisen DNA/valvontasirurokotteella, niin on paljon niitä jotka ottavat mieluummin "9mm buranan".
Yleensä paranoidi skitsofreeni pystyy tällaiseen ajatteluun. Sinun taustojasi en spekuloi.
Tuo ei ole mikään validi argumentti, lähinnä ad-hominem tason hyökkäys. Olihan tässä muutama vuosi sitten mediassa juttua, kuinka Kiinassa otettu sosiaalinen pisteytyssysteemi on kuin suoraan Netflixin Black Mirror tv-sarjasta. Kyllä monia asioita on suunniteltu etukäteen, ja ne on laitettu tapahtumaan korruption ja petoksen avulla. Se että jättää huomiotta faktuaaliset seikat vain koska ne kuulostavat hurjilta, on suoranaista typeryyttä. Tässä ei ole mitään konspiratoriaalista, koska asiasta on olemassa todisteet, jotka kyseinen kirjoittaja jo antoikin. Terveisin sivustalukija
Sivujuonteena: ad-hominen on maalattu yleisesti ottaen argumentaatiovirheeksi, mutta onko se aina välttämättä sitä? Esimerkiksi tällaisessa tapauksessa voidaan todeta, että lähteet eivät ole uskottavia ja teoria on niin kompleksinen, että on jo itsessään epätodennäköistä että se olisi kovinkaan hyvä arvaus totuudesta. Salaliittoteoreetikko kuitenkin kiistää rationaaliset vastaväitteet, jolloin seuraava looginen askel saattaa olla vastaosapuolen mielenlaadun kyseenalaistaminen. Miten tässä tilanteessa tulisi toimia "by the book"?
Itse kyseenalaistin Qanon-porukan uskomuksia ja pyysin heiltä pätevät perustelut uskomuksiinsa. Kertaakaan en saanut niitä. Ilmeisesti minut koettiin ikävänä häirikkönä joten lemppasivat ulos parista Facebook-ryhmästä. Ikinä aiemmin mua ei ole blokattu mistään facen ryhmästä ulos. Kaikista hirveintä oli, kun luultiin että olen joku heidän vihollistensa agentti. Seuraava järkytys, kun täällä kyseenalaistin heidän näkemyksiään, joku syytti minua p e d o fiiliksi, mikä en tod. ole. Tiedän millä logiikalla heidän ajatuksensa ja päättelyketjunsa menevät. Propaganda on rakennettu niin ovelasti, että eri tavalla ajattelevan on melkein mahdotonta saada heidän uskomusrakennelmiaan horjumaan. Kyseenalaistaja on automaattisesti hirveä vihollinen, p e d o fiili ym. vastaavaa. -erakko-muusikko
Tervetuloa kerhoon: minäkin halusin antaa jotain ajatuksia ketjuun => paranoidi skitsofreenikko. Ja sitten kun lähtein perustelee, vaaditaan referaatteja jne.
En ole tuomasaivelo - joka kertoo että lokakuussa emme saa mennä ulos - mutta pelkään pahoin että Beirutin rysäys on sitä samaa kutittelua mitä kuuluisat Mainilan laukaukset.
Trump tökkää jenkkeihin syksyllä piikin, joka aktivoidaan etänä. Ja vieras DNA tekee työnsä. Mutta minkä?
-toinen muusikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin Qanonin ja kyllä uskon että tuollaista touhua on.
Voi se niinkin olla. Tai ei ole ollenkaan. Tai jotain siltä väliltä. En tiedä ja enpä usko että kukaan pääseekään tietämään. En usko koko asiaan. Oma päätelmäni: Trumpin vaalipropagandaa. Trumpilla, Putinilla ja Kiinan Xi:llä on juoni Eurooppaa vastaan. Isänmaanpetturi Backman kertoo mitä itänaapurissa ajatellaan. Älykkäinä saatte heti nopeasti kaiken selville.
Kysykää, voin vastata.
Isänmaanpetturi Bäckmanin puheista tietää, mitä itänaapurissa ajatellaan. Sieltä saa myös selville mitä itänaapuri suunnittelee. Suunnitelma: haluavat jakaa Euroopan eri osiin. Eurooppa on heille pahin vihollinen ja pahuuden pesäke. He uskovat että eurooppalaiset aloittavat 3. maailmansodan. Ovat aikeissa perustaa uuden maailmanvallan, johtajina Putin, Trump ja Xi. Eikö jo hälytyskellot kenelläkään soi? Se oikea uhka ja vihollinen on itänaapuri. Suututtaa suomalaisten sinisilmäisyys. Kuuntele youtubesta kun Bäckman kääntää erään venäläisen ajatukset. Henkilö on( geopolitiikan?professori joka on julkaissut kirjan. Video löytyy luultavasti hakusanoilla Bäckman, Igor Panarin, youtube. Olisi ollut kohtuullisen mielenkiintoista saada jotain vastausta Beirutin asiaan, mutta ei niitä vastauksia tullut. Ollaan unessa eikä mikään kiinnosta. Hengenvaarallinen asenne.
Kuuntele tuo puhe vuodelta 2010, niin saa Beirutkin järkevän "kontekstinsa": https://youtu.be/KWagNQbayLg
Samoin vaikkapa Georgian guidestonejen "manifesti".
Vierailija kirjoitti:
Näin Mensan jäsenenä niin kiinnitän huomiota toki vähän erilaisiin asioihin kuin ehkä "ei-Mensan jäsenet". Usein katson esimerkiksi kadulla autoja ja totean itsekseni että: "Se auto oli punainen".
Mensan jäsenenä tietäisit että ei ollut. Värejä ei oikeasti ole
Älykkyys ja nerous ovat ilmeisesti pitkälti myötäsyntyisiä
ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys ja nerous ovat ilmeisesti pitkälti myötäsyntyisiä
ominaisuuksia.
Ja ne tosi tosi nerot pystyy sitten selittämään minkä tahansa asian step by step ymmärrettävästi vaikka lapselle oli kyse sitten beirutista tai koronasta tai ydinfysiikasta.
Ja jos ei intuitiolla muuten niin vatuloimalla ja iteroimalla. Mutta maailma menee aina menojaan nopeammin kuin käsityskyky. Ja siksi moni vaan jankkaa tai toteaa ilman kyseenalaistusta tai perusteluja. Ja tulos on pelkkää nadaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia todellisuudessa ole olemassa. Älykkäät on siinä mielessä ihan taviksia. Toki joku hiukkasfyysikko voi kertoa omasta tutkimuksestaan, mutta kyllä kaikki fysiikkaa lukeneet saisivat älystään riippumatta siitäkin tolkkua.
Kuulun Mensaan ja siellä on ainut taviksista poikkeava piirre on se että joskus kun tarinan kertoja hyppää asiasta toiseen, niin kuulijat täyttävät itsestään aukkokohdat ja pystyvät seuraamaan hyvin juttua.
Siis tyyliin kerron juttua aasista ja kesken tarinan tulee mieleeni jonkun aasin sillan kautta kengurut niin mensalaisista suurin osa pysyy kärryillä kun tarina ihan varoittamatta siirtyykin seuraavaan asiaan tai kun mulle tulee se kenguru mieleen, ajatukseni pomppaa sinne, mutta yritän kertoa aasijuttuni loppuun, mutta tarinasta jää joku lause väliin - mensalaisille ei tarvi täyttää sitä puuttuvaa lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin tässä ketjussa joka käsitteli älykkäiden havainnointia, siirryttiin siihen mitä kysymyksiä älykkäille tulee mieleen beirutin räjähdyksistä? Tai kun puhuttiin afantasiasta?
Joillekin nuo olivat asiaan liittymättömiä juttuja ja niistä suututtiin. Ketju oli kuulema pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole mikään validi argumentti, lähinnä ad-hominem tason hyökkäys. Olihan tässä muutama vuosi sitten mediassa juttua, kuinka Kiinassa otettu sosiaalinen pisteytyssysteemi on kuin suoraan Netflixin Black Mirror tv-sarjasta. Kyllä monia asioita on suunniteltu etukäteen, ja ne on laitettu tapahtumaan korruption ja petoksen avulla. Se että jättää huomiotta faktuaaliset seikat vain koska ne kuulostavat hurjilta, on suoranaista typeryyttä. Tässä ei ole mitään konspiratoriaalista, koska asiasta on olemassa todisteet, jotka kyseinen kirjoittaja jo antoikin. Terveisin sivustalukija
Sivujuonteena: ad-hominen on maalattu yleisesti ottaen argumentaatiovirheeksi, mutta onko se aina välttämättä sitä? Esimerkiksi tällaisessa tapauksessa voidaan todeta, että lähteet eivät ole uskottavia ja teoria on niin kompleksinen, että on jo itsessään epätodennäköistä että se olisi kovinkaan hyvä arvaus totuudesta. Salaliittoteoreetikko kuitenkin kiistää rationaaliset vastaväitteet, jolloin seuraava looginen askel saattaa olla vastaosapuolen mielenlaadun kyseenalaistaminen. Miten tässä tilanteessa tulisi toimia "by the book"?
Itse kyseenalaistin Qanon-porukan uskomuksia ja pyysin heiltä pätevät perustelut uskomuksiinsa. Kertaakaan en saanut niitä. Ilmeisesti minut koettiin ikävänä häirikkönä joten lemppasivat ulos parista Facebook-ryhmästä. Ikinä aiemmin mua ei ole blokattu mistään facen ryhmästä ulos. Kaikista hirveintä oli, kun luultiin että olen joku heidän vihollistensa agentti. Seuraava järkytys, kun täällä kyseenalaistin heidän näkemyksiään, joku syytti minua p e d o fiiliksi, mikä en tod. ole. Tiedän millä logiikalla heidän ajatuksensa ja päättelyketjunsa menevät. Propaganda on rakennettu niin ovelasti, että eri tavalla ajattelevan on melkein mahdotonta saada heidän uskomusrakennelmiaan horjumaan. Kyseenalaistaja on automaattisesti hirveä vihollinen, p e d o fiili ym. vastaavaa. -erakko-muusikko
Tervetuloa kerhoon: minäkin halusin antaa jotain ajatuksia ketjuun => paranoidi skitsofreenikko. Ja sitten kun lähtein perustelee, vaaditaan referaatteja jne.
En ole tuomasaivelo - joka kertoo että lokakuussa emme saa mennä ulos - mutta pelkään pahoin että Beirutin rysäys on sitä samaa kutittelua mitä kuuluisat Mainilan laukaukset.
Trump tökkää jenkkeihin syksyllä piikin, joka aktivoidaan etänä. Ja vieras DNA tekee työnsä. Mutta minkä?
-toinen muusikko
Loistavaa, loistavaa!
Liskorodun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-toinen muusikko
Loistavaa, loistavaa!
Liskorodun?
Jos viittaat tuohon viimeiseen, niin sisältö on jotakuinkin Times of Israelin artikkelin anti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin tässä ketjussa joka käsitteli älykkäiden havainnointia, siirryttiin siihen mitä kysymyksiä älykkäille tulee mieleen beirutin räjähdyksistä? Tai kun puhuttiin afantasiasta?
Joillekin nuo olivat asiaan liittymättömiä juttuja ja niistä suututtiin. Ketju oli kuulema pilalla.
Mainitsemasi asiat taitavat olla sinun keskusteluun tuomia? Usko jo, ettei sinua kiinnostavat asiat kiinnosta kaikkia muita. Niitä voi kommentoida yhdellä lauseella ja sitten jatketaan siitä mihin jäätiin tai toisesta aiheesta.
Itsehän sinä kritisoit muiden puheenaiheita, kun täällä yritetään keskustella aiheesta eteenpäin, palaat aina omiin fiksaatioihisi. Tämähän on jo mainittu aiemminkin. Sinulla ei ole mitään todisteita, että ymmärryksen puutteen sijaan kyse ei olisi ihan vain kiinnostuksen puutteesta. Jos joku kommentoi säätä ihan puskista, eikä juttu siitä jalostaudu, tuskin on kyse siitä että kukaan ei mitenkään ymmärtäisi taivaalta tulevan vettä. Se ei vain kiinnosta ketään sillä hetkellä sen enempää.
Tuntuu oudolta, että mielestäsi älykkäiden täytyisi todistella sinulle jotain. Vai yritätkö todistaa itsellesi olevasi muita älykkäämpi, koska "älyät" olla kiinnostunut "oikeista" asioista, eli klikkiotsikoista ja tietystä subjektiivisesta defektistä.
Nokkelaa, oivaltavaa ja terävän sivaltavaa.