Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?

Vierailija
03.08.2020 |

Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.

Kommentit (2508)

Vierailija
1321/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sentään nyt uskottele itsellesi ja muille että rouvat ovat heppuja ja heput ovat rouvia. Olet lukenut liikaa nykyajan feministien länkytyksiä.

Vierailija
1322/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun älykkäimpään yhteen prosentiin. En tiedä miltä tuntuisi olla vähemmän älykäs, mutta äly ei toki tarkoita, että loistaisin kaikissa asioissa. Esimerkiksi avaruudellinen hahmotuskykyni on ihan mitä sattuu ja eksyn kaikkialla. 

Maailman havainnoimiseen uskon älykkyyden vaikuttavan niin, että suhtaudun vähän kaikkeen analyyttisesti ja kriittisesti, ja olen melkoinen vastarannankiiski. Harvassa asiassa myötäilen ketään täysin. Toki analyyttisyys tapahtuu omien kiinnostuksenkohteideni vinkkelistä, eli joku älykäs ja matemaattisesti suuntautunut ihminen pohtii varmasti asioita jotka menevät minulta täysin yli hilseen, itse taas pohdin asioiden yhteiskunnallisia ja psykologisia ulottuvuuksia. Olen hyvin usein turhautunut ihmisiin, kun asiat tehdään vähän miten sattuu ja lähes itsestäänselviä ratkaisuja ongelmiin ei vain osata nähdä - tämä on asia, joka turhauttaa erityisesti yhteiskunnallisella tasolla. 

Luulen, että älykkyys myös eristää muista ihmisistä, koska siinä missä muut osaa rupatella niitä näitä, itse osaan lähinnä hölistä tai kirjoittaa ylipitkiä analyysejä aiheista jotka eivät muita kiinnosta. Jokaisesta katsotusta leffastakin seuraa hirveä yhteiskuntakritiikkikimara, sillä se on minulle viihdyttävää ja nautinnollista. Muille ilmeisesti ei. Tätäkin viestiä kirjoittaessa pistän aivot yksinkertaistusvaihteelle, jonka kautta välillä saan paremmin kontaktin ihmisiin, joskaan pidemmän päälle sellainen ei tunnu palkisevalta. Kuulostaa ylimieliseltä puhua tällaisia, mutta livenä en menisi kehuskelemaan älykkyydelläni. Se on fakta, että ihmiset eroavat kognitiivisilta kyvyiltään, eikä yksi ole toista parempi tai huonompi. Jotkut muut ovat sosiaalisesti huomattavasti itseäni taitavampia, siinä missä itse olen päättelykyvyltäni reilusti yli keskiarvoa. 

Yksi rasittavimmista älykkyyteen liittyvistä ominaisuuksista on se, että minun on vaikea löytää merkityksellisyyden tunteita monista asioista, joista muut niitä tuntuvat löytävän. Keskimääräinen elämä näyttää aivan älyttömältä oravanpyörässä juoksemiselta, enkä itse osaa nähdä siinä mitään tavoiteltavaa, kun ei kiinnosta yhtään kilpailla rahalla ja statuksella. Näin ollen en olekaan löytänyt oikein paikkaani maailmassa, ja se on hyvin turhauttavaa. Enköhän ajan kanssa päädy johonkin metsään erakoitumaan, ja se on varmasti ihan mukava vaihtoehto. 

Minkä ikäinen olet?

Olenko koskaan menettänyt jotain sellaista mitä olet pitänyt itsestäänselvyytenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on vain palava halu lytätä toisia ja nostaa itseään jalustalle.

T. fernetin lipittäjä,tosin nyt juon olutta

Siis on.

Minulla on itsellä sellainen lapsekkuus ja pirullisuus, että jos joku nostaa itsensä jakkaralle, niin potkaisen sitä jakkaraa.

Se on ihanaa kun se mu l kku rämähtää sieltä alas ja repii p er se   ensä.

Olenko tästä ylpeä?

En kerro.

Onko sitten sulla jokin poliittinen agenda? Mihin pyrit tällä?

Luulet ilmeisesti olevasi nokkela? Voin kertoa sellaisen elämän realiteetin, että itseään älykkäämmän tai itseään isomman jakkaraa ei kannata potkia. Se on taistelu, jota et voita. Kerran kun potkaiset väärää jakkaraa tuut saamaan nenillesi niin ettet sitä unohda.

Tuossa on nyt se ongelma, ettei itseäni isommat ja älykkäämmät tarvitse mitään jakkaroita.

Tiedätkö millaiset tarvitsevat jakkaran?

Tästä näkee sen eron havainnointikyvyssä. Kun sinua isompi henkilö kiipeää jakkaralle, sinä näet vain sen jakkaran ja mahdollisuuden pudottaa henkilöä. Kuvittelet pääseväsi siten itse ylöspäin, kun vedät muita alas. Mutta et tajua, että putoamisen jälkeenkin se henkilö on sinua isompi. Ja vihainen. Jakkaran potkiminen ei muuta elämän realiteettia.

Miten se ei nyt mennyt perille, ettei jakkaroille kiipeä kuin pienet ihmiset joilla on siihen tarve?

Miten se ei nyt mennyt perille, että kyseessä oli metafora?

Sovitaan vaan että minä olen vielä pienempi kuin se pieni joka jakkaralle kiipesi.

ARE YOU HAPPY NOW!!!!

Ei ole mitään jakkaraa. Se on oman mielesi luomus. Ei ole jakkaraa.

Onhan. Ylimieliset ihmiset ovat nostaneet itsensä jakkaralle.

Potkimisfantasiasi ovat ylimielistä itsensä nostamista.

Olen eri. Lienee pitää taas alkaa käyttää nimimerkkiä.

-muusikko-erakko. Tästä lähtien nimitän itseäni erakoksi. Joka viestiin en kuitenkaan laita puumerkkiäni.

bääh.

Itse en jaksa enää laittaa sitä puumerkkiä. Mulle on ihan sama jos joku sotkee minut johonkin toiseen kirjoittajaan.

En jaksa enää välittää.

Joku sulake napsahti sulaketaulusta ulos niin että vaan paukahti.

Ihan sama vaikka miten absurdi olkiukko tulisi sätkyilemään tai miten mielenvikaisella tavalla käsitettäisiin sanomani väärin, en jaksa enää kuin apaattisena möllöttää.

Tämä on kyllä erikoinen ketju.

Erikoinen on. Yksi syy miksi laitoin puumerkin eilen, on tämä: tiesin ennalta että minua tullaan syyttämään nat sipersuksi ja luullaan paranoidisesti tyypiksi jolla on poliittinen agenda, oli tämä: mainitsin ydinaseista liittyen Beirutiin. No, sieltähän se tuli lopulta, mutta vasta illalla. Sitä paitsi minut sekoitettiin lisäksi väärään henkilöön. Tein virhearvion älykkäistä jälleen kerran. Luulisi jo kaikkien tietävän, että muusikot ja muut vastaavat vähät piittaavat politiikasta tai olisivat jonkun tahon agentteja. Eipä tuotakaan tajuttu. Siinä vaiheessa kun politiikka vedetään mukaan, mua alkaa kuvottaa. Illalla yökkäsin ja ajattelin että olenkohan sairas. Sitten totesin, että johtuu varmaan politiikan vetämisestä joka paikkaan. Olen allerginen sille. Ei voi enää mistään keskustella ettei saa jotain vastenmielistä poliittista leimaa heti otsaansa. Sitten joku jankkaaja rupesi grillaamaan minua ammattini vuoksi. Senkin arvasin.Tarkoitukseni oli ihan muu kuten kerroin.

Ei kun minua syytettiin poliittisesta agendasta! Kerrottiin että muka tiedetään mikä poliittinen agenda minulla on, ja sitten ei millään suostuttu paljastamaan millaista poliittista agendaa minulle oltiin ajateltu.

Se oli koomista.

Minulla ei itsellä ole mitään poliittista kotia, olen ihan koditon sillä saralla.

Kuka sinun sinua grillasi ammattisi vuoksi. Minä kysyin ihan sellaisena puoliretorisena kysymyksenä ilman mitään vottuiluja, että miten tulkitsit sen "oman testisi" jonka siinä sanoit tehneesi, kun ilmoitit ammattisi.

En tajua vielä tänäkään päivänä miksi selitit siihen niistä älykkyystesteistä.

Ihan greisiä.

Vierailija
1324/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette muuten ole kovin älykkäitä, jos ette ole huomanneet että ydinaseetkin ovat huijausta, niitä ei ole olemassa. Perehtykää siihen miltä tavallinen räjähde näyttää räjähtäessään, ja voiko esim. 2000 tonnia TNT:tä ja muita vastaavia räjäyttää kerralla. Sen jälkeen voitte perehtyä ydinräjähteen fysikaalisiin perusteisiin, ja siihen että ydinaseen toimintaperiaatetta ei ole dokumentoitu yhdessäkään tieteellisessä vertaisarvioidussa julkaisussa. Nopeat neutronit, jotka syntyvät fissioreaktiossa eivät ole toimiva tapa saada aikaan ketjureaktio, jollei niitä hidasteta, kuten ydinreaktorissa. Ydinreaktorista ei voi kuitenkaan tehdä ydinpommia, se on rajallista miten paljon energiaa saa irti ydinreaktioista.

Se on yksinkertaisesti tieteisfantasiaa että räjäyttämällä yhteen kaksi rikastettua plutoniumkappaletta tai uraanikappaletta saisi aikaan ydinräjähdyksen. Eikä ole olemassa mitään tieteellistä syytä sille että miksi tämä toimisi vain plutoniumille ja uraanille. Erilaisia radioaktiivisia aineita löytyy nimittäin paljon. Painamalla yhteen rikastettuja radioaktiivisia aineita räjähdyksen voimalla ei yksinkertaisesti saa aikaiseksi mitään ydinräjähdystä, sitä ei ole koskaan demonstroitu laboratoriokokeissa.

Kuka sitten kirjoittaa ydinaseista? Joku nettitrolli nimeltä Carey Sublette ylläpitää nuclear weapons FAQ:ta. Jos etsitte tietoa henkilön taustasta, ette löydä juuri mitään, mutta mikään fyysikko tai tiedemies hän ei ole, ei löydy mitään julkaisuja hänen nimissään. Hän väittää että hänellä on tutkinto historiassa ja tietojenkäsittelytieteissä.

Vierailija
1325/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sentään nyt uskottele itsellesi ja muille että rouvat ovat heppuja ja heput ovat rouvia. Olet lukenut liikaa nykyajan feministien länkytyksiä.

En jaksa tuota "nykyajanfeministien" haukkumista.

Olen lukenut jonkun verran asioista, eivät turhaa länkytä.

Vierailija
1326/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikaudet foorumilla minne piti rekisteröityä. Varmaan ainoa Suomen foorumi missä ne todelliset älyköt luurasivat. Yksi mies puhui niin vaikeita juttuja etteivät edes älykkäimmät tajunneet niistä mitään. Minulle tuli vaikutelma että hän oli tiedemies. Uutta luova tiedemies.

Siellä hyökättiin joskus typerästi ihmisiä vastaan, mutta yleisesti ottaen siellä puhuttiin pelkkää asiaa ja ketjun aiheesta.

Vierailija
1327/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tuota "nykyajanfeministien" haukkumista.

Olen lukenut jonkun verran asioista, eivät turhaa länkytä.

En aliarvioi mielenkiintosi kohteita. En tunne aihetta omakseni. Ikävystyn pohjattomasti niistä.

Vierailija
1328/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä taso säilyy jutuissa.

t.fernet. Hyvästi alkaa nousua olemaan takana jo .

Vierailija
1329/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on.

Minulla on itsellä sellainen lapsekkuus ja pirullisuus, että jos joku nostaa itsensä jakkaralle, niin potkaisen sitä jakkaraa.

Olenko tästä ylpeä?

En kerro.

Luulet ilmeisesti olevasi nokkela? Voin kertoa sellaisen elämän realiteetin, että itseään älykkäämmän tai itseään isomman jakkaraa ei kannata potkia. Se on taistelu, jota et voita. Kerran kun potkaiset väärää jakkaraa tuut saamaan nenillesi niin ettet sitä unohda.

Tuossa on nyt se ongelma, ettei itseäni isommat ja älykkäämmät tarvitse mitään jakkaroita.

Tästä näkee sen eron havainnointikyvyssä. Kun sinua isompi henkilö kiipeää jakkaralle, sinä näet vain sen jakkaran ja mahdollisuuden pudottaa henkilöä. Kuvittelet pääseväsi siten itse ylöspäin, kun vedät muita alas. Mutta et tajua, että putoamisen jälkeenkin se henkilö on sinua isompi. Ja vihainen. Jakkaran potkiminen ei muuta elämän realiteettia.

Miten se ei nyt mennyt perille, ettei jakkaroille kiipeä kuin pienet ihmiset joilla on siihen tarve?

Sovitaan vaan että minä olen vielä pienempi kuin se pieni joka jakkaralle kiipesi.

ARE YOU HAPPY NOW!!!!

-muusikko-erakko. Tästä lähtien nimitän itseäni erakoksi. Joka viestiin en kuitenkaan laita puumerkkiäni.

bääh.

Itse en jaksa enää laittaa sitä puumerkkiä. Mulle on ihan sama jos joku sotkee minut johonkin toiseen kirjoittajaan.

En jaksa enää välittää.

Ihan sama vaikka miten absurdi olkiukko tulisi sätkyilemään tai miten mielenvikaisella tavalla käsitettäisiin sanomani väärin, en jaksa enää kuin apaattisena möllöttää.

Erikoinen on. Yksi syy miksi laitoin puumerkin eilen, on tämä: tiesin ennalta että minua tullaan syyttämään nat sipersuksi ja luullaan paranoidisesti tyypiksi jolla on poliittinen agenda, oli tämä: mainitsin ydinaseista liittyen Beirutiin. No, sieltähän se tuli lopulta, mutta vasta illalla. Sitä paitsi minut sekoitettiin lisäksi väärään henkilöön. Tein virhearvion älykkäistä jälleen kerran. Luulisi jo kaikkien tietävän, että muusikot ja muut vastaavat vähät piittaavat politiikasta tai olisivat jonkun tahon agentteja. Eipä tuotakaan tajuttu. Siinä vaiheessa kun politiikka vedetään mukaan, mua alkaa kuvottaa. Illalla yökkäsin ja ajattelin että olenkohan sairas. Sitten totesin, että johtuu varmaan politiikan vetämisestä joka paikkaan. Olen allerginen sille. Ei voi enää mistään keskustella ettei saa jotain vastenmielistä poliittista leimaa heti otsaansa. Sitten joku jankkaaja rupesi grillaamaan minua ammattini vuoksi. Senkin arvasin.Tarkoitukseni oli ihan muu kuten kerroin.

No niin nyt selvisi testisi tulos. Tulos oli negatiivinen.

Testasit voitko käyttää muusikkouttasi suojana persunatsiplääplää-korttia vastaan, mutta ei.

Se kortti on aina pelattavissa.

Et voi siltä suojautua vaikka laittaisit että "Vihreäfeministi" .

Vierailija
1330/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykköjen foorumista puheen ollen: en muista siellä olleen kuin yhden poliittisen tms. ketjun. Liittyi Lähi-Itään. Evvk. En osallistunut siihen. En tiedä siitä Beirutistakaan mitään. Suurin piirtein tiedän sen millä maailmankolkalla se sijaitsee. Tapelkoon siellä, ei kuulu mulle.

Vierailija
1331/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Olenko koskaan menettänyt jotain sellaista mitä olet pitänyt itsestäänselvyytenä?

Olen päälle kolmekymppinen. Onnekseni elämääni ei ole mahtunut suurempia menetyksiä, toki tärkeitä ihmissuhteita on loppunut silloin tällöin kuten kaikilla. Mutta olen huomannut, että aina jonkinlaisen kriisin yllättäessä elämä tuntuu mielekkäämmältä ja osaan arvostaa pieniä ja yksinkertaisia asioita. Niistä minä muutenkin mielekkyyttä haen ja ihmissuhteista. Olen kiitollinen siitä, että on sen verran materiaalista hyvää kuin tarvitsee, ja välittäviä ihmisiä. 

Edellisestä jäi sanomatta, että älykkyysosamäärä on 135. Ei mikään aivan käsittämätön nerolukema, mutta aika kaukana tavan tallaajasta kuitenkin. 

Vierailija
1332/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä taso säilyy jutuissa.

t.fernet. Hyvästi alkaa nousua olemaan takana jo .

Kirjoitatko muitakin viestejä kuin noita joissa raportoit juomaasi alkoholia nimeltä ja määrältä?

Et varmasti muuten edes juo mitään siellä, vaan appelsiinimehua on lasissa.

Sulla on tuo "juon vaan tässä viinaa" sellaisena suojakilpenä, jonka taakse kätkeydyt persunatsipläää-korttia vastaan.

Vierailija
1333/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on.

Olenko tästä ylpeä?

En kerro.

Miksi? Ei kuule kiinnosta. Ei mikään poliittinen kiihkoilusakki. Ei sen puoleen muutkaan poliittiset sakit voisi vähempää kiinnostaa. Piste.

ARE YOU HAPPY NOW!!!!

bääh.

En jaksa enää välittää.

No niin nyt selvisi testisi tulos. Tulos oli negatiivinen.

Testasit voitko käyttää muusikkouttasi suojana persunatsiplääplää-korttia vastaan, mutta ei.

Se kortti on aina pelattavissa.

Et voi siltä suojautua vaikka laittaisit että "Vihreäfeministi" .

Vierailija
1334/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Ei kuule kiinnosta mikään poliittinen kiihkoilusakki. Ei kiinnosta sen puoleen mikään poliittinen kiihkoilusakki. Piste.

Vierailija
1335/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Olen päälle kolmekymppinen. Onnekseni elämääni ei ole mahtunut suurempia menetyksiä, toki tärkeitä ihmissuhteita on loppunut silloin tällöin kuten kaikilla. Mutta olen huomannut, että aina jonkinlaisen kriisin yllättäessä elämä tuntuu mielekkäämmältä ja osaan arvostaa pieniä ja yksinkertaisia asioita. Niistä minä muutenkin mielekkyyttä haen ja ihmissuhteista. Olen kiitollinen siitä, että on sen verran materiaalista hyvää kuin tarvitsee, ja välittäviä ihmisiä. 

Edellisestä jäi sanomatta, että älykkyysosamäärä on 135. Ei mikään aivan käsittämätön nerolukema, mutta aika kaukana tavan tallaajasta kuitenkin. 

Tosi paljon yhteistä tuossa tekstissä, paitsi minä olen tyhmä ja sitten pystyn kokemaan elämän ihan merkityksellisenä ilman mitään syytä.

En ole missään oravanpyörässä tai urapolulla. Ei ole perhettä eikä mitään "sisältöjä" "unelmia".

Jokainen päivä joka on ilman sietämätöntä kipua, ahdistusta, masennusta ja pahaa oloa, on just hyvä ja riittää minulle.

Vierailija
1336/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Ei kuule kiinnosta mikään poliittinen kiihkoilusakki. Ei kiinnosta sen puoleen mikään poliittinen kiihkoilusakki. Piste.

Eikä mikään poliittinen puolue. En edes äänestä. Te voitte keskenänne jauhaa asiasta maailman tappiin. Se on teidän asianne.

Vierailija
1337/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuosikaudet foorumilla minne piti rekisteröityä. Varmaan ainoa Suomen foorumi missä ne todelliset älyköt luurasivat. Yksi mies puhui niin vaikeita juttuja etteivät edes älykkäimmät tajunneet niistä mitään. Minulle tuli vaikutelma että hän oli tiedemies. Uutta luova tiedemies.

Siellä hyökättiin joskus typerästi ihmisiä vastaan, mutta yleisesti ottaen siellä puhuttiin pelkkää asiaa ja ketjun aiheesta.

No mitä ne mahtaa olla sellaiset mystiset asiat, ettei niistä tajua mitään? Ettei se vain ollut pohtinut asioita niin pitkään että eli jossakin psykoositodellisuudessa?

Vierailija
1338/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kun asian ilmaiset, niin sinua ei usko erkkikään.

Vierailija
1339/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun välttää politiikkaa, urheilua ja uskontoa niin älykkyys nousee kuin itsestään.

Vierailija
1340/2508 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun älykkäimpään yhteen prosentiin. En tiedä miltä tuntuisi olla vähemmän älykäs, mutta äly ei toki tarkoita, että loistaisin kaikissa asioissa. Esimerkiksi avaruudellinen hahmotuskykyni on ihan mitä sattuu ja eksyn kaikkialla. 

Maailman havainnoimiseen uskon älykkyyden vaikuttavan niin, että suhtaudun vähän kaikkeen analyyttisesti ja kriittisesti, ja olen melkoinen vastarannankiiski. Harvassa asiassa myötäilen ketään täysin. Toki analyyttisyys tapahtuu omien kiinnostuksenkohteideni vinkkelistä, eli joku älykäs ja matemaattisesti suuntautunut ihminen pohtii varmasti asioita jotka menevät minulta täysin yli hilseen, itse taas pohdin asioiden yhteiskunnallisia ja psykologisia ulottuvuuksia. Olen hyvin usein turhautunut ihmisiin, kun asiat tehdään vähän miten sattuu ja lähes itsestäänselviä ratkaisuja ongelmiin ei vain osata nähdä - tämä on asia, joka turhauttaa erityisesti yhteiskunnallisella tasolla. 

Luulen, että älykkyys myös eristää muista ihmisistä, koska siinä missä muut osaa rupatella niitä näitä, itse osaan lähinnä hölistä tai kirjoittaa ylipitkiä analyysejä aiheista jotka eivät muita kiinnosta. Jokaisesta katsotusta leffastakin seuraa hirveä yhteiskuntakritiikkikimara, sillä se on minulle viihdyttävää ja nautinnollista. Muille ilmeisesti ei. Tätäkin viestiä kirjoittaessa pistän aivot yksinkertaistusvaihteelle, jonka kautta välillä saan paremmin kontaktin ihmisiin, joskaan pidemmän päälle sellainen ei tunnu palkisevalta. Kuulostaa ylimieliseltä puhua tällaisia, mutta livenä en menisi kehuskelemaan älykkyydelläni. Se on fakta, että ihmiset eroavat kognitiivisilta kyvyiltään, eikä yksi ole toista parempi tai huonompi. Jotkut muut ovat sosiaalisesti huomattavasti itseäni taitavampia, siinä missä itse olen päättelykyvyltäni reilusti yli keskiarvoa. 

Yksi rasittavimmista älykkyyteen liittyvistä ominaisuuksista on se, että minun on vaikea löytää merkityksellisyyden tunteita monista asioista, joista muut niitä tuntuvat löytävän. Keskimääräinen elämä näyttää aivan älyttömältä oravanpyörässä juoksemiselta, enkä itse osaa nähdä siinä mitään tavoiteltavaa, kun ei kiinnosta yhtään kilpailla rahalla ja statuksella. Näin ollen en olekaan löytänyt oikein paikkaani maailmassa, ja se on hyvin turhauttavaa. Enköhän ajan kanssa päädy johonkin metsään erakoitumaan, ja se on varmasti ihan mukava vaihtoehto. 

Tekstisi maistui osittain tutulta, joten lukaisepa englanninkielisestä wikipediasta artsu schizoid personality (suomeksi eristäytyvä persoonallisuus). Kulkee usein älykkyyden kanssa ja selittää taipumusta auktoriteetti-epäuskoon ja kykyyn olla ymmärtämättä massojen mieltymyksiä (itse en esimerkiksi kykene löytämään mistään urheilulajista mielenkiintoisia piirteitä). Itsediagnosoinnilla nyt tuskin on mitään valtavaa vaikutusta elämääsi, mutta se voi mahdollisesti auttaa ymmärtämään joitain luonteenpiirteitästi. Ja kaikki diagnostiset piirteet tuskin osuvat kohdalleen, esimerkiksi itselläni on kohtuullinen mielenkiinto parisuhteeseen.

- Toinen älykäs