Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vielä: ei voi edes ammattia, ei yhtään mitään syytä käyttää kilpenä paranoidisia poliittisia kiihkoilijoita vastaan suojana. Ei mitään. Täysin sairasta. Aivan sairasta. Kohta saatan oksentaa. Hyi miten sairaan vastenmielistä. Yök.
Ai niin, yksi asia tuli vielä mieleen miten koen älykkyyden vaikuttavan havainnointiini. Olen siis tuo aiempi 1 % tyyppi.
Koen, että älykkyys antaa jonkinlaista joustovaraa maailmankatsomukseen. Olen valmis muuttamaan mielipiteitäni radikaalistikin, mikäli todisteet ja oma järkeily sen puolesta puhuvat. Egoni ei siis ole kiinni oikeassa olemisessa, vaan olen vain utelias sen suhteen, mikä vaihtoehto on paras. Harva voi varmaan sanoa, että on ensin ollut persujen joukoissa, ja sittemmin päätynyt olemaan kunnon vihervassarifeministi. Koko ajan pyrkimykseni on ollut sama, eli löytää toimintatapoja, jotka takaavat eniten hyvinvointia kaikille ihmisille. Vähitellen vaan käsitykseni on asioihin perehtyessä muuttunut siitä, mikä toimii ja mikä ei. Myös käsitykseni siitä, ketkä kaikki ovat ihmisiä, joiden hyvinvoinnilla on merkitystä, on muuttunut. Kummassakaan tilanteessa en ollut 100 % samaa mieltä kovaaäänisimpien samanmielisten kanssa - nytkin kritisoin myös niitä "omien" puolella olevia ja kyllä kyrsii jos näkee jotain aivopieruja, joissa on taustalla enemmän toiveajattelu kuin faktat.
Tällaista joustavuutta toivoisin näkeväni muillakin, sen sijaan että poliittisesta kannasta tulee niin voimakas identiteetti, ettei faktoilla ole enää mitään väliä. Älykkyydestä kertoo kyky muuttaa käsityksiään tarvittaessa.
Ps. En aio alkaa väittelemään täällä politiikasta, en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Ei kuule kiinnosta mikään poliittinen kiihkoilusakki. Ei kiinnosta sen puoleen mikään poliittinen kiihkoilusakki. Piste.
Eikä mikään poliittinen puolue. En edes äänestä. Te voitte keskenänne jauhaa asiasta maailman tappiin. Se on teidän asianne.
Sehän eskaloitui äkkiä.
No, tuliko taas jotain paranoidista mielleyhtymää? Älä turhaan rassaa hermojasi. Olen täysin vaaraton henkilö. Ei teihin tehoa mikään. Nyt selviää mikä oli ketjun tarkoitus: poliittisten mielipiteiden tiedustelu. Osuinko oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sentään nyt uskottele itsellesi ja muille että rouvat ovat heppuja ja heput ovat rouvia. Olet lukenut liikaa nykyajan feministien länkytyksiä.
En jaksa tuota "nykyajanfeministien" haukkumista.
Olen lukenut jonkun verran asioista, eivät turhaa länkytä.
En aliarvioi mielenkiintosi kohteita. En tunne aihetta omakseni. Ikävystyn pohjattomasti niistä.
No sinua ei sitten tasa-arvo kiinnosta, ja sinusta on vaan pitkäveteistä perehtyä sortoon ja siihen miten ihmisiä alistetaan ja miten valtaa käytetään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Ei kuule kiinnosta mikään poliittinen kiihkoilusakki. Ei kiinnosta sen puoleen mikään poliittinen kiihkoilusakki. Piste.
Eikä mikään poliittinen puolue. En edes äänestä. Te voitte keskenänne jauhaa asiasta maailman tappiin. Se on teidän asianne.
Sehän eskaloitui äkkiä.
No, tuliko taas jotain paranoidista mielleyhtymää? Älä turhaan rassaa hermojasi. Olen täysin vaaraton henkilö. Ei teihin tehoa mikään. Nyt selviää mikä oli ketjun tarkoitus: poliittisten mielipiteiden tiedustelu. Osuinko oikeaan?
Jotenkin ylimitoitettu reaktio tuossa, etenkin kun itsekin olen tässä (kuten varmaan moni muukin täällä) poliittisesti ihan kodittomia.
Sellainen tökkää aina silmään ja tulee semmoinen fiilis, että mitä vattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sentään nyt uskottele itsellesi ja muille että rouvat ovat heppuja ja heput ovat rouvia. Olet lukenut liikaa nykyajan feministien länkytyksiä.
Jos feministi on henkilö, jolle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, sitten minäkin olen ikäni ollut feministi. En huutele siitä, koska odotukseni on, että kaikilla sivistyneillä ihmisillä pitäisi olla kyseinen asennoituminen muihin ihmisiin. Se siitä feminismistä.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, yksi asia tuli vielä mieleen miten koen älykkyyden vaikuttavan havainnointiini. Olen siis tuo aiempi 1 % tyyppi.
Koen, että älykkyys antaa jonkinlaista joustovaraa maailmankatsomukseen. Olen valmis muuttamaan mielipiteitäni radikaalistikin, mikäli todisteet ja oma järkeily sen puolesta puhuvat. Egoni ei siis ole kiinni oikeassa olemisessa, vaan olen vain utelias sen suhteen, mikä vaihtoehto on paras. Harva voi varmaan sanoa, että on ensin ollut persujen joukoissa, ja sittemmin päätynyt olemaan kunnon vihervassarifeministi. Koko ajan pyrkimykseni on ollut sama, eli löytää toimintatapoja, jotka takaavat eniten hyvinvointia kaikille ihmisille. Vähitellen vaan käsitykseni on asioihin perehtyessä muuttunut siitä, mikä toimii ja mikä ei. Myös käsitykseni siitä, ketkä kaikki ovat ihmisiä, joiden hyvinvoinnilla on merkitystä, on muuttunut. Kummassakaan tilanteessa en ollut 100 % samaa mieltä kovaaäänisimpien samanmielisten kanssa - nytkin kritisoin myös niitä "omien" puolella olevia ja kyllä kyrsii jos näkee jotain aivopieruja, joissa on taustalla enemmän toiveajattelu kuin faktat.
Tällaista joustavuutta toivoisin näkeväni muillakin, sen sijaan että poliittisesta kannasta tulee niin voimakas identiteetti, ettei faktoilla ole enää mitään väliä. Älykkyydestä kertoo kyky muuttaa käsityksiään tarvittaessa.
Ps. En aio alkaa väittelemään täällä politiikasta, en jaksa.
Politiikka olisi kivempaa ilman tuota pskavammaista puoluejärjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos feministi on henkilö, jolle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, sitten minäkin olen ikäni ollut feministi. En huutele siitä, koska odotukseni on, että kaikilla sivistyneillä ihmisillä pitäisi olla kyseinen asennoituminen muihin ihmisiin. Se siitä feminismistä.
En minäkään huutele.
Kuitenkin ihmiset ovat monesti ihan tietämättään tukemassa rakenteellisia juttuja ja toimivat tietämättään epätasa-arvoa tuottavilla tavoilla.
Ainakin itseäni on avartanut se lukeminen. Mutta minä olenkin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän eskaloitui äkkiä.
Jotenkin ylimitoitettu reaktio tuossa, etenkin kun itsekin olen tässä (kuten varmaan moni muukin täällä) poliittisesti ihan kodittomia.
Myöhäistä. Sinulla on jokin poliittinen agenda. En usko että mielipiteeni muuttuu tästä. Takerruit asiaan kuin täi tervaan. Suhtauduit paranoidisesti jopa siihen kun tahallani mainitsin ammattini. Kahta ihmisryhmää pelkään: pelkään teitä poliittisia fanaatikkoja ja pelkään lääkäreitä. Fobia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän eskaloitui äkkiä.
Myöhäistä. Sinulla on jokin poliittinen agenda. En usko että mielipiteeni muuttuu tästä. Takerruit asiaan kuin täi tervaan. Suhtauduit paranoidisesti jopa siihen kun tahallani mainitsin ammattini. Kahta ihmisryhmää pelkään: pelkään teitä poliittisia fanaatikkoja ja pelkään lääkäreitä. Fobia.
Olen lääkäri ja minulla on hyvin salainen poliittinen agenda. Tiedän sinusta kaiken. Selvä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän eskaloitui äkkiä.
Itse pelkään harhaisia ihmisiä ja sellaisia joilla on jotain fobioita ja näkevät kaikenlaista ympärillään.
Klovnit ei pelota, ei rokottaminen ja pistäminen ei hämähäkit ei mitkään, mutta foobikot ja harhaiset sellaiset. Apua!
Mulla itseasiassa taitaa ollakin poliittinen agenda. Haluan puolueet pois politiikasta. Ne ei vaan sovi siihen yhtään.
Tästä ketjusta tulee jotenkin mieleen, kun aina joskus jossain baarissa samaan pöytään tunkee joku ihan tuntematon tyyppi sönköttämään jotain omaa juttuaan, vaikka pöytä olisi jo täynnä porukkaa ja heillä oma keskustelu meneillään. Sitten jos yrität kohteliaasti sanoa, ettei sen horinat kiinnosta, niin sitten vedetään kauheet kilarit ja haukutaan koko pöytä. Lopulta kaveri saattaa siirtyä hetkeksi toiseen pöytään, mutta sitten palaa taas uudestaan sönköttämään jotain uutta juttua, niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ja tätä jatkuu niin kauan kunnes henkilökunta heittää häirikön ulos tai muut asiakkaat päättävät lähteä oma-aloitteisesti johonkin toiseen baariin jatkamaan juttua.
Minulla on Mensan älykkyystestistä se nykyään korkein tulos (ÄO vähintään 135), ja taidan ajatella asiioita poikkeuksellisen vähän. Yleensä elän hetkessä ja aisteissa ajattelematta juuri mitään. Välillä tulee intuitioita pintaan mieleen, mutta ne tulee siellä alitajunnassa valmiiksi mietittyinä, pintamielessäni ei koskaan pyöri ajatteluprosesseja.
Toimin myös töissä näin, eli kun teknisen alan asiantuntijana saan ratkaistavan ongelman, hiljennän mieleni ja odotan. Jonkun ajan päästä valmis ratkaisu tulee ilman että tietoinen mieleni ymmärtää siitä juuri mitään. Näppäilen ratkaisun kuin automaattikirjoituksella. Tämä tuntuu olevan äärimmäisen tehokas tapa ratkaista ongelmia, mutta on sillä toki haittansakin tai oli ainakin uran alkuvaiheessa. On nimittäin aika järkyttävää joutua perustelemaan ratkaisunsa, jos ei itsekään ymmärrä sitä. Nykyään minulla on onneksi sen verran kova gurun maine ettei juuri enää perusteluja kysellä.
Erittäin asiallisia näkykulmia ketjussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen miten voitan muut nopeasti ja miten olen aina ensimmäinen kaikessa.
Siihen tähtään ja sillä tavoin havainnoin maailmaani joka on minun maailmani.
Et ole älykäs ihminen.
Miksi sitten voitan sinut aina kaikessa?
Kuten alapeukkujen määrässä ja narsismissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosikaudet foorumilla minne piti rekisteröityä. Varmaan ainoa Suomen foorumi missä ne todelliset älyköt luurasivat. Yksi mies puhui niin vaikeita juttuja etteivät edes älykkäimmät tajunneet niistä mitään. Minulle tuli vaikutelma että hän oli tiedemies. Uutta luova tiedemies.
Siellä hyökättiin joskus typerästi ihmisiä vastaan, mutta yleisesti ottaen siellä puhuttiin pelkkää asiaa ja ketjun aiheesta.
No mitä ne mahtaa olla sellaiset mystiset asiat, ettei niistä tajua mitään? Ettei se vain ollut pohtinut asioita niin pitkään että eli jossakin psykoositodellisuudessa?
No, en sentään ihan niin tollo ole. Ihan asiaa hän puhui. Mutta pitihän sun nyt oikeasti nerokas mies alentaa. Se tosin ei hänen nerokkuuttaan vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Mensan älykkyystestistä se nykyään korkein tulos (ÄO vähintään 135), ja taidan ajatella asiioita poikkeuksellisen vähän. Yleensä elän hetkessä ja aisteissa ajattelematta juuri mitään. Välillä tulee intuitioita pintaan mieleen, mutta ne tulee siellä alitajunnassa valmiiksi mietittyinä, pintamielessäni ei koskaan pyöri ajatteluprosesseja.
Toimin myös töissä näin, eli kun teknisen alan asiantuntijana saan ratkaistavan ongelman, hiljennän mieleni ja odotan. Jonkun ajan päästä valmis ratkaisu tulee ilman että tietoinen mieleni ymmärtää siitä juuri mitään. Näppäilen ratkaisun kuin automaattikirjoituksella. Tämä tuntuu olevan äärimmäisen tehokas tapa ratkaista ongelmia, mutta on sillä toki haittansakin tai oli ainakin uran alkuvaiheessa. On nimittäin aika järkyttävää joutua perustelemaan ratkaisunsa, jos ei itsekään ymmärrä sitä. Nykyään minulla on onneksi sen verran kova gurun maine ettei juuri enää perusteluja kysellä.
Olisin itse voinut kirjoittaa saman. Nykyään osaan luottaa omaan intuitioon enkä vaihda sitä oikeaa ratkaisua siksi, että joku muu kaipaa perusteltua ratkaisua.
Ylivoimaisesti nopeinta toimia intuitiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiinnostavaa! Itsellä siis tuo sama tulos Mensasta, ja pää on kyllä aivan liian täynnä ajatuksia koko ajan. Kaikki paljon päättelyä vaativat asiat mutisen vähintään pääni sisällä ääneen. Olen törmännyt toisaalta myös ihmiseen, joka ratkaisee haastavia päättelytehtäviä intuitiolla, eikä osaa selittää miten tekee sen. Itselleni se tuntuu ihan ufolta, kun on pakko pinnistellä tosi tietoisesti.
Sehän eskaloitui äkkiä.