Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on sitten tyhmä ihminen? Tyhmä on riittävän tyhmä luullakseen olevansa aina oikeassa. Ja usein tyhmä päättää mielipiteensä mututuntumalta, eli ei asian ja taustojen analysoinnin ja todennäköisyyksien perusteella. Lisäksi tyhmä ihminen usein keksii mielipiteensä ympärille kaikenlaisia järjettömiä perusteita, ihan vaan tunteella ja arvaamalla, ilman faktoja.
Pari ihmistä tiedän jotka ovat mielestäni (ja muidenkin) oikeasti vähän tyhmiä. Peruskoulu tai kansakoulu ei oikein tahtonut sujua mitenkään (luonnollisestikin). Kateellisuus ja katkeruus ovat koko ajan hyvin ylikorostuneesti läsnä. Sairaalloisen mustasukkaisia molemmat. Epärehellisyys ja huijaaminen (huonosti ja nolosti) ovat repertuaarissa.
Ei KOSKAAN lueta mitään. Normaalit jutut ovat liian vaikeita. Yhtään sanaa ei osata vieraita kieliä.
Suututaan koko ajan ihan omituisista jutuista. Politiikasta ei ymmärretä oikeasti mitään, muuta kuin millaiset vaatteet politiikoilla on päällä, ja miltä he näyttävät.
Uskovaisia ollaan tietenkin ja ne satuolennot on ihan totta tietenkin, koska äiti ja isi on niin opettanut.
Ollaan vaaraksi itselleen ja toisille liikenteessä ja omassa arjessa, kun ymmärrys ei riitä.
Roskataan, paskotaan ja saastutetaan ihan surutta missä kuljetaankin.
Ei välitetä oikein mistään säännöistä, eikä nähdä mitään vikaa omissa sikailuissa.
Aika karua tekstiä. Analysoisin, että vihaat lestadiolaisia noin yleisesti ja teksti kumpuaa siitä???
Itselleni ei tullut mieleenkään että hän tarkoittaisi uskovaisia. No. Jokainen kokee asiat omalla tyylillään, välittämättä ottaa selville asioita.
Minulle tuli mieleen että jollekin (ilmeisesti lestadiolaiselle) tuntui kolisevan nuo jutut omalle kohdalle vähän liian hyvin.
Tämä ketju on huumoriarvoltaan palstan ehdottomasti paras. Toinen toistaan älykkäämpää ihmistä nolaa itsensä perä perää.
Ketjun ihmisten pitäisi älykkyytensä ja itsevarmuutensa (lue: ylimielisyytensä) puolesta johtaa maailman suurimpia pörssiyhtiöitä, mutta ovatkin tehneet valinnan kirjoittaa tekstiä, mitä ei erota demittäjien fan fictionista. :D
Beirut125:n jatkuva jankuttaminen ja inttäminen on typerää, lapsellista ja äärimmäisen rasittavaa. Lisäksi sellainen ei anna kovin älykästä mielikuvaa henkilöstä. Jankuttamisen ja inttämisen lisäksi lähdetään heti syyttelemään toisia milloin milläkin tavoilla, vaikka muut haluaisivat keskustella ketjun aiheesta ilman, että heti tulee haukutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoluulottomuus. Olen ollut aina melko ennakkoluuloton ihminen.
En tiedä onko sillä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Liittyyko se luonteeseen, kasvatukseen, mihin se liittyy? En ole koskaan ajatellut tarkemmin mistä se johtuu.
Se on hyvä ja hieno piirre ihmisessä. Pidän tosi paljon.
Tämä saattaa kuulostaa sellaiselta v**tuilulta, jos haluaa nähdä sellaista ympärillään, mutta kun olet ennakkoluuloton ihminen, niin varmaan voit ennakkoluulottomasti myös testata sen.
Netistä löytyy jonkun jenkkiyliopiston testi, jossa silmiesi eteen tulee nopeasti kuvia tummista, vaaleista, lihavista ja laihoista ihmisistä, ja sitten pitää reagoita niihin nopeasti.
Ootko jo tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Beirut125:n jatkuva jankuttaminen ja inttäminen on typerää, lapsellista ja äärimmäisen rasittavaa. Lisäksi sellainen ei anna kovin älykästä mielikuvaa henkilöstä. Jankuttamisen ja inttämisen lisäksi lähdetään heti syyttelemään toisia milloin milläkin tavoilla, vaikka muut haluaisivat keskustella ketjun aiheesta ilman, että heti tulee haukutuksi.
No eikö tuo viesti ole vähän ristiriidassa itsensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen teoria tässä, että ihminen voi samaan aikaan saada kuviopäättelytestissä korkeita pistemääriä, ja olla toisella tasolla tyhmä kuin saapas.
Pakkohan sulla on olla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on huumoriarvoltaan palstan ehdottomasti paras. Toinen toistaan älykkäämpää ihmistä nolaa itsensä perä perää.
Ketjun ihmisten pitäisi älykkyytensä ja itsevarmuutensa (lue: ylimielisyytensä) puolesta johtaa maailman suurimpia pörssiyhtiöitä, mutta ovatkin tehneet valinnan kirjoittaa tekstiä, mitä ei erota demittäjien fan fictionista. :D
Tämä on ihan paras. Tämä on jotenkin samaan aikaan turvallinen (tietää jo etukäteen mitä on luvassa) mutta samaan aikaan tuntuu vähän kielletyltä ja tuhmaltakin.
Pakko myöntää että olen niin paha ihminen, että esimerkiksi vammaiset ihmiset saattavat naurattaa minua. En heille päin naamaa naura ikinä, mutta heissä on sitä lystikkyyttä ja hauskuutta paljon.
Tämä palsta antaa tuon saman hauskuuden tunteen, mutta hauskuuttajina ovat älykkäät ihmiset. Se on tuplasti hauskempaa.
He ovat niin söpöjä kun suuttuvat, ja paljastavat sen järjen äänensä meille tyhmille.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmillä ihmisillä on outo virheajatus, että älykäs pelkäisi osottautuvansa tyhmäksi. Suurin osa älykkäistä on lapsesta asti saanut jatkuvaa kehua älystä niin kavereilta kuin opettajilta. Usein yrittämättä.
Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista tarvetta kuulla keltään kehuja älystäni. Se huomiontarve on tyydytetty. Jos joku sanoo että sinähän olet fiksu se tuntuu samalta kuin sanoisi "sulla on uudet kengät". Joo.
Jos on lapsesta asti osannut vaikka laulaa ja aina pärjännyt hyvin musikaalisissa tilanteissa, niin on niissä kotonaan. Ei niitä pelkää eikä välitä ollenkaan jos joskus päästää epävireisen nuotin. Voi vaikka tahallaan tehdä niin, koska itselleen ei ole enää mitään todistettavaa.
Omaan älykkyyteen liittyvä neuroottisuus lienee vähempiälyisten juttu. Jatkuva todistelun tarve.
Olen samaa mieltä pointista, mutta vertaus on vähän huono. Laulaminen on kuitenkin esiintymistä ja hyvä laulaja voi olla estynyt sillä omallakin alueellaan esimerkiksi luonteen ujouden tai esiintymiskammon takia. Varsinkin sellainen musiikillinen tilanne, joka on jotain hyvin päinvastaista kuin mihin laulaja on erikoistunut (kuten suuri osa tekee), voi aiheuttaa paljon epävarmuutta. Lisäksi ihmiset eivät usein ymmärrä tai usko, että joillain ääni vaatii usein montakymmentä minuuttia hassulta kuulostavaa lämmittelyä ja venyttelyä, ennenkuin se toimii toivotulla tavalla. Tämä on syy, miksi hyvät laulajat esiintyvät vain harkitusti ja itseään hyväksi luulevat, mutta ei niin taitavat laulajat ovat innoissaan esittelemässä osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmillä ihmisillä on outo virheajatus, että älykäs pelkäisi osottautuvansa tyhmäksi. Suurin osa älykkäistä on lapsesta asti saanut jatkuvaa kehua älystä niin kavereilta kuin opettajilta. Usein yrittämättä.
Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista tarvetta kuulla keltään kehuja älystäni. Se huomiontarve on tyydytetty. Jos joku sanoo että sinähän olet fiksu se tuntuu samalta kuin sanoisi "sulla on uudet kengät". Joo.
Jos on lapsesta asti osannut vaikka laulaa ja aina pärjännyt hyvin musikaalisissa tilanteissa, niin on niissä kotonaan. Ei niitä pelkää eikä välitä ollenkaan jos joskus päästää epävireisen nuotin. Voi vaikka tahallaan tehdä niin, koska itselleen ei ole enää mitään todistettavaa.
Omaan älykkyyteen liittyvä neuroottisuus lienee vähempiälyisten juttu. Jatkuva todistelun tarve.
Mielenkiintoinen virke tuo ensimmäinen. Todella jännä.
Minä en osta sitä.
Olen tyhmä, ja en usko älykkäiden pelkäävän tuollaista, vaan feikkiälykkään.
Asioita havannoin aika pitkälti missä nyt satun kulloinkin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
WAU!
Nyt minä hoksasin sen sadun minkä joku tässä ketjussa kertoi, niistä kilipukeista!
Minulla on pitkät piuhat.
T: Beirut125
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan paras. Tämä on jotenkin samaan aikaan turvallinen (tietää jo etukäteen mitä on luvassa) mutta samaan aikaan tuntuu vähän kielletyltä ja tuhmaltakin.
Pakko myöntää että olen niin paha ihminen, että esimerkiksi vammaiset ihmiset saattavat naurattaa minua. En heille päin naamaa naura ikinä, mutta heissä on sitä lystikkyyttä ja hauskuutta paljon.
Tämä palsta antaa tuon saman hauskuuden tunteen, mutta hauskuuttajina ovat älykkäät ihmiset. Se on tuplasti hauskempaa.
He ovat niin söpöjä kun suuttuvat, ja paljastavat sen järjen äänensä meille tyhmille.
Suuttuiko täällä joku muka? Taitaa olla mielikuvitus turhan reippaassa säädöissä sulla. Sinänsä tavistyhmä on huoppuälykkäälle suunnilleen samaa kuin vammainen tavistyhmälle. Ei naureta päin naamaa, mutta...
Olen luullakseni ollut nuorena keskivertoa vähälahjaisempi, Koulupsykologi kertoi vanhemmilleni niin. Olen melko hidas ja perusteellinen kun päättelen jotain. Ilmeisesti mielikuvitukseni on kuitenkin hyvä.
Olen menestynyt koulussa keskivertoa paremmin ihan vaan hoitamalla läksyt ja kuuntelemalla paremmin, ja tällä reseptillä olen saanut maisterin paperit. Olen hyvässä työssä, analytiikkona.
Koska olen hidas, en koskaan ehdi sukkelaan sanailuun mukaan. Luulen että vaikutan viisaammalta kuin olenkaan koska en osallistu keskusteluun mutta laadin mielessäni erilaiset vaihtoehdot ja ehdotan usein jonkinlaista kompromissia tai ratkaisua. Älyni on selvästi vähän hitaampi mutta ei välttämättä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuttuiko täällä joku muka? Taitaa olla mielikuvitus turhan reippaassa säädöissä sulla. Sinänsä tavistyhmä on huoppuälykkäälle suunnilleen samaa kuin vammainen tavistyhmälle. Ei naureta päin naamaa, mutta...
Työajallako larppaat älykästä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse niin älykäs että huomaat muiden ajatusvirheet vai etkö tunnista mahdollisesti älykkään kirjoittamaa tekstiä? Kiinnostaa, koska voi olla että joku äo 180 pitää semiälykkäiden pohdintoja aika yksinkertaisina. Toisaalta keskimääräisen älykkyyden omaava tunnistaisi älykkyyttä sitä huonommin, mitä kauempana se on omasta profiilista. Aidosti kiinnostava ilmiö konkreettisena esimerkkinä, oli kumpi vain kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI / KTM / ÄO 135 kirjoitti:
Kannatan persuja ja Trumpia. EIkä tämä ole provo vaan ihan totta.
Persuilla on joitain hyviä pointteja, mutta sinisilmäinen kannattaminen viestii lähinnä naiiviudesta, eikä älykkyydestä. Sama Trumpin kohdalla, tuhatkertaisena. Toisaalta älykkyys ei estä olemasta vähintään lievästi kajahtanut, mistä Mikael Jungner on hyvä esimerkki.
Älyllisesti epärehellinen vastaus. Tällainen ärsyttää ja ihmetyttää jatkuvasti lukijaa joka ei tarkkaile maailmaa tunteiden perusteella.
Mikä tässä oli argumenttisi? Jos jotain punaista lankaa tästä ketjusta löytyy, se on älykkäiden "leiriytymättömyys" ja molempien osapuolten ymmärtäminen. Tästä seuraa se, että lähes kaikki poliittiset puolueet näyttäytyvät jollain tavalla kelvottomina ja todellista maailmaa yksinkertaistavina. Siksi äänestäminen on ainaista tällä hetkellä "vähiten huonon" vaihtoehdon etsimistä.
En enää äänestä. Pidän äänestämistä vastuuttomana. Kerroin aiemmin että äänestin neljää eri puoluetta. Olen kuunnellut jokaisen puolueen puheenjohtajan haastattelun siitä, millainen olisi heidän unelmiensa maailma. Ymmärrän jokaisen näkemyksen. Suomi ei muutu paremmaksi äänestämällä. Systeemi ei vaan yksinkertaisesti palvele kansaa. Turha puhua siitä juuri kenellekään. Ihmiset ovat liikaa tunteidensa, mieltymystensä sekä ennakkoasenteidensa vietävissä, mitä tulee politiikkaan. Se on käsittämätöntä.
Ajattelin aiemmin kuten sinä. Nyt ajattelen toisin seurattuani politiikkaa, yhteiskuntaa ja maailmaa muutaman vuoden.
T. Muusikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beirut125: Eetteripyörre on älykkäämpi kuin singulariteetti.
Joo, mutta miksi varastossa oli reikä? Itsestään tullut?
Minkä kanssa se apulanta räjähti?
Miten sattu just tähän aikaan?
Reikä syntyi siihen kohtaan, jossa eetterin reuna hipoi eetterin toista reunaa vetäen virtayksia vastakkaiseen reunaan ja siihen syntyi heilahtelu-pyörähtelykeskus, joka aiheutti räjähdyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä itseäni älykkäänä mutta vastaan nyt kiellosta huolimatta ja vieläpä esitetyn aiheen ulkopuolelta
Tämän ketju on on ikävän puoleista trollaamista, jollaista ei toivon mukaan kovin usein tule täällä vastaan.
Aloitus on tehty pyydystämään niitä, jotka ylemmyydentuntoisina pitävät itseään muita älykkäämpinä. Hämmästyttävän hyvin tuntui toimivan.. Hieman älykkäämmät olisivat tämän ymmärtäneet ja jättäneet vastaamatta.
Tuo on jännä näkökanta. Mitkä ovat perusteesi siihen, että älykkyyttä koskevaan keskusteluun vastaisivat todennäköisemmin itseään älykkäiksi luulevat kuin "oikeasti" (testatusti) älykkäät? Ihan kuin ajattelisit, että oikeasti älykkäitä ei ole olemassa? Tai he eivät ainakaan haluaisi keskustella älykkyydestä ilmiönä.
Itse taas pikemminkin näen todennäköisenä, että ketjuun vastaavat ne, joita kysymyksenasettelu koskettaa. Älykkäät ovat usein uteliaita, joten näen perusteltuna lukea, mitä muut ajattelevat aiheesta ja kuinka omat näkemykset näihin suhteutuvat. Jos kysyttäisiin, miltä tuntuu juosta maratoni, uskon että kokemuksistaan tulisivat kertomaan sen tehneet, vaikka toki joitakin "en ole juossut, mitä mieltä" -vastauksia mukaan mahtuisi.
No sepä se, kun eivät ole oikeasti uteliaita. Jos heidän kanssaan yrittää keskustella vaikka jostain uutisesta, he eivät ole kuulleetkaan siitä, heitä ei kuulema kiinnosta yhtään, ja se on aivan turhaa, tylsää ja tyhmää.
He kertovat esimerkkejä älykkyydestään ja ne ovat olleet sellaisia, kuten:
1: bussi tuli pysäkille ja arvasin sen
2: kävelin kadulla ja huomasin että rakennuksessa on remontin tarve
3: joku huusi talossa ja tyttöyde sanoi että se on kuuro ja minä poika siihen loihe lausumahan, notta mitääs varten kuurot huutaa
4: Pohdin että millasia pilvet on ja tiedän että ne on vesihöyryä
5: minulla on tämä oikeassa testissä saatu iso numeroni
6: Hahmotan maailmaa laajasti, nopeasti, joka kulmasta, kommenttiraitani on äänessä, mikroilmeet, tiedän kaiken, olen monipuolinen ja joka kantilta aina kaiken nään.
Onneksi sinä et edes yritä esittää älykästä.
Meistä toisella vain on oikeaa tietoa siitä yritänkö vaiko en. Ja näkemyksemme ovat ristiriidassa keskenään.
Kumpikohan voisi tietää asiasta enemmän?
Ps: Olen aika monta kertaa tässä ketjussa jo kertonut etten ole mikään huippuälykäs, mutta huvittaa tykkään itseäni teidän kanssa.
Älykäs näkee läpi, joten kyllä meillä kummallakin on se sama tieto. Olet ylpeä tyhmyydestäsi. Yrität olla nokkela, muttet älykäs. Harmi, että nokkeluutesi on vain omalla tasollasi toimivaa sekään.
Ei sinulla ole mitään tietoa minusta ja minun yrittämisistäni tai yrittämättä jättämisistäni. Älykästä olisi sellainen että, tiedät miten vähän tiedät.
Joku kirjoittaa muutaman lauseen, ja sinä tiedät häntä paremmin mikä fiilis hänellä on tai mitä hän sillä hetkellä tuntee, kokee, meinaa jne.
Mitäpä jos en yritäkään olla älykäs tai nokkela, ja sinä olet keksinyt sen päästäsi? Voiko olla mahdollista?
Voiko olla mahdollista että vain huvitan itseäni ja kirjoitan ajatuksen virtaani enempiä yrittämättä?
Etenkin kun tämä on anonyymi palsta, jossa ei ole mitään väliä olenko älykäs vai en. Tuntemattomille ihmisille?
Mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä. Todennäköisempää on että uskottelet itsellesi suhtautuvasi keskusteluun huvittuneen välinpitämättömästi, vaikka se ei pidä paikkaansa.
Kyllä se nyt pitää paikkaansa halusit tai et.
Minulla on tosin usein monissa muissa ketjuissa ollut sellainen ei niin huvittunut maindsetti. Olen todella monesti ollut ihan raivona toisissa ketjuissa.
Tämä ketju ei taas aiheuta sitä v*tutusta ollenkaan. En osaa vielä itsekään tarkemmin sanoa miksi juuri tämä ketju on sellainen mikä naurattaa.
Minua ei kaikki ketjut naurata. Ei naurattanut esim. tampoonikoruketjut tai se kun jengi meni siivoamaan "norppien ja emättimien kanssa".
Tämä ketju on hauska, mutta se miksi tämä on hauska, saa jäädä syvemmin pohtimatta, koska tiedän alitajuisesti ja intuitiivisesti, että kun tarkemmin pohtii, niin aika surullistahan tuo "älykkäiden" meininki on itsepetoksineen ja suuruuskuvitelmineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beirut125: Eetteripyörre on älykkäämpi kuin singulariteetti.
Joo, mutta miksi varastossa oli reikä? Itsestään tullut?
Minkä kanssa se apulanta räjähti?
Miten sattu just tähän aikaan?
Reikä syntyi siihen kohtaan, jossa eetterin reuna hipoi eetterin toista reunaa vetäen virtayksia vastakkaiseen reunaan ja siihen syntyi heilahtelu-pyörähtelykeskus, joka aiheutti räjähdyksen.
Reikä oli siellä jo ennnestään. Sitä mentiin hitsaamaan kiinni, koska varkaat.
Mistä se reikä sinne oli tullut?
Ennakkoluulottomuus. Olen ollut aina melko ennakkoluuloton ihminen.
En tiedä onko sillä mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Liittyyko se luonteeseen, kasvatukseen, mihin se liittyy? En ole koskaan ajatellut tarkemmin mistä se johtuu.