Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Eksäni oli muuten varsin varma omasta etevyydestään. Hänen äo:nsa oli jonkin testin mukaan 138 ja "probably much higher", kun joku kommentoi tuohon että 138 in my ass. Kommentti paljasti miten vähän hän tajusi edes sarkasmia. Sama jannu aikoinaan ihmetteli tässä suuressa älykkyydessään baby bion tarpeellisuutta, eli kysyi suuresti julistaen "mitä järkeä mennä kattomaan leffaa vauvan kaa mikä ei tajuu siit mitään.." Olisin itse nyt toissavuonna maksanut sieluni baby biosta, sillä olisin halunnut nähdä yhden sun toisen leffan, jos niitä olisi esitetty päivällä pienemmällä volyymilla ja olisi saanut ottaa lapsen mukaan, koska vauvani nukkui kuin tukki ja oli perustyytyväinen olemassaoloonsa ennen 8kk yöhulinoita. Sen kanssa olisi voinut käydä katsomassa aikuistenkin pätkän, koska hän joko nukkui tai tuijotti minua. 🤔
Eksän heitto vain osoitti mitä laatua hänen suuri älykkyytensä oli.
Samaten ihmettelin kovasti kun hän kahden lapsen isänä oli aivan varma että naisten hedelmällisin aika on kuukautisten aikaan. Moni nainenkin luulee näin ja häpeän heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta voitte testata jos saatte vastata tähän ketjuun, tuloksen oltava vähintään 125.
http://www.mensa.fi/iq/index_2.html
Ne jotka väittää ettei Mensan testi kerro mitään tai älykkyyttä ei voi noin mitata, ovat niitä joiden ÄO on matala eli ei kannat sellaisia kuunnella.
Ai mä luulin ettei kotitesti ole verrannollinen viralliseen testiin, vaan syötti osallistumismaksujen keräämiseksi. Eikä näin oikeuttaisi vastaamaan tähän ketjuun :)
Pidän kiinni henkilökohtaisista ja perhettäni koskevista rajoista. Suvulle tämä on pitkin hampain hyväksytty fakta, mutta naapureiden käytös ihmetyttää. Kysellään toisien yksityisasioita, sekaannutaan toisten tekemisiin, ja pokkana ihmetellään miksi esim. aikuinen lapsi hermostuu.
Alykkyys ei tarkoita neroutta. Suvulla oli perhetuttu joka oli kansainvälisesti arvostettu taidemaalari.
Pidän hänen teoksiaan neron teoksina.
Hän ei osannut keittää vettä.
Teknisesti älykäs olisi oivaltanut heti miten hella toimii.
Vähemmän älykäskin teknisesti lahjakas ihminen tajuaa heti paljon vaikeammat asiat eri laitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemiteoria aika vahvasti vaikuttaa pohjalla. Pyrin tunnistamaan subjektiiviset vinoumat mahdollisimman hyvin asioiden taustalla. Myös omassa ajattelussani. Kyseenalaistan hyvin paljon.
Tuntemani yhteiskunnassa menestyneet älykkäät ihmiset eivät ole erityisen älykkäitä. He ovat omalla kapealla sektorillaan menestyneintä mutta heidän ihmissuhteet voivat olla täysin päin persettä. En tiedä ovatko he älykkäitä mutta ainakin lahjakkaita yhdessä asiassa jopa autistisuuteen saakka. Helposti sitten alkaa viina maistua kun ihmissuhteet on sekaisin tai tullaan uskoon.
Sama täällä, suurin osa "menestyjistä", joita itse tunnen, ovat olleet enemmän itsepäisiä ja sitkeitä kuin varsinaisesti älykkäitä. Kunnianhimoisia totta kai, mitä en erityisesti älykkäiden hommaksi, siis kilpailua, laske myöskään.
Kyllä siinä sanonnassa "hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä" on ihan pohjimmainen perä. En itse nähnyt mitään syytä lähteä hampaat irvissä kiipeilemään hierarkioiden tikkaita, kun vähemmälläkin saavuttaa tarpeellisen tulotason. Pienellä harkinalla tulotasoa voi sitten kerryttää vastaisen varalle.
Nekin menestyjät, joilla olisi ihan älyllistä potentiaaliakin, ovat kiipimisensä myötä menettää sen. Ovat urautuneet hinkkaamaan työnsä saraa niin, että muulle ei juuri jää aikaa, ei ainakaan millekään itsensä avartamiselle. Kaikki he vannovat olevansa uudistusmielisiä, innoivoivia, jne mutta vähäisenkin juttelun myötä paljastuu, että näin ei ole.
Mieluummin minä jauhan temppareista kahvihuoneessa kuin liityn tuohon sakkiin, vaikka on pyydeltykin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen miten voitan muut nopeasti ja miten olen aina ensimmäinen kaikessa.
Siihen tähtään ja sillä tavoin havainnoin maailmaani joka on minun maailmani.
Auts. Onneksi olen sitä tyhmempää sorttia.
Joskus asiat välähtävät salamannopeasti. Koko asia on hetkessä päivänselvä. Putoaa puusta kuin kypsä omena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina huvittaa, kun älykkäät ihmiset kuvailevat itseään sanomalla, että eivät jaksa jauhaa p*skaa, vaan haluavat jutella syvällisiä, eikä siihen muista ole, halveksivat tempparin katselijoita, jne. Minulla ei, vaikka erilaisten testien mukaan älykäs olenkin, ole mitään tälläisiä ongelmia. Minä pidän p*skan jauhamista kiinnostavana, sillä sieltä p*skan seasta kyllä nousee pinnalle ne elämän totuudet.
Tempparia katsovien kanssa saa erittäin mielenkiintoisia näkemyksiä parisuhteiden dynamiikasta, joita ei välttämättä Dostojevskin tuotantoa analysoimalla saisi.
Mitä maailman havainnointiin tulee, en osaa sanoa, millä tavalla se muuten eroaisi "vähemmän älykkäistä" kuin siten, että yhdistelen asioita todella nopeasti. Annan esimerkin: olimme vieraalla pikkupaikkakunnalla ajamassa, kun mieheni pysäytti auton bussipysäkille ottaakseen jotain takaluukusta. Sanoin, että hei älä tähän pysäytä, bussihan tulee tähän kohta. Mieheni on tottunut tämän kaltaiseen, joten mukisematta hän jatkoi matkaa ja bussi kaarsikin kohta pysäkille. Hän kysyi, että miten tällä kertaa? Sanoin, että näin edellisellä pysäkillä naisen odottamassa bussia ja ei täällä peräkylillä tulla pysäkille seisoskelemaan, vaan bussi todellakin tulee 5 min sisään ja ajaa pysäkkien välit reippaasti.
Tämä sama tapa havainnoida erilaisia pieniä asioita ja yhdistää ne kokonaisuudeksi on siis kenties vastaukseni aloittajan kysymykseen.
Se ei kuitenkaan ole tehnyt minusta ulkopuolista älykköä, joka ei jaksa taviksia, vaan pikemminkin päinvastoin. Sen avulla ymmärrän myös toisten tapaa havainnoida paremmin, tunnetiloja ja tarpeita.
Olen tässä suhteessa aivan samanlainen. Jos eläisimme kaukana historiassa, niin olisin todennäköisesti naispuolinen taistelija, koska ennakointi- ja havainnointikykyni on paljon nopeampaa kuin toisilla. On todella vaikeaa sietää ihmisiä jotka rehellisesti tyhmyyttään sähläävät koko ajan eivätkä selkeästi pysähdy siksi aikaa että ajattelisivat nokkaansa pidemmälle.
Esim. Lapsena kielsin jättämästä joululahjakassia rappukäytävään joulupukille. Isäpuoli vei sen sinne silti, ja kaikkien tietämättä roudasin sen takaisin sisään ja annoin huoneestani joulupukkia varten. Hirveä ritinä ja valitus itsepäisestä pennusta, mutta joulun jälkeen olivat isot otsikot siitä miten lahjoja oli varastettu rappukäytävistä tuolla tekniikalla.
Toisella kerralla samat naamat olivat laittamassa yhtä kiiltävää kuveä akvaarioon. Kielsin laittamasta, ettei se kivi himmene ja ettei siitä liukene myrkkyjä kaloille. Taas kauhea "ei uskota sua" ulina ja kuinka ollakkaan, akvaarion vesi muuttui ja se hiton kivi hapertui vedessä ihan liiduksi mikä mureni käsiin. Onneksi ei ollut omat viikkorahat niissä kaloissa kiinni.
Äitini myös hirveästi yli- ja aliajatteli asioita ja aina aivan pieleen. Hänen kanssaan tulivat suurimmat riidat ja vaarallisimmat tilanteet, koska hän ei missään tapauksessa kuunnellut eikä myöskään uskonut. Kerrankin meillä oli ongelma maitzena- jauhon kanssa. Pelastin pikkusisareni myrkytyskuolemalta kun näytin äidille miten se vaahtosi epäluonnollisen paljon. Sitä ennen sama satsi oli jo vaahdonnut ihan hirveästi, mutta oli pakko tehdä siitä samasta paketista meille ruokaa. Millä idealla, kysynpähän vaan.Jatkan vielä, olen lisäksi hirveän herkkä näkemään ihmisten läpi, mutta myös yrittänyt himmentää sitä vaistoa. Samalla kuitenkin kun naivius katosi, aloin tehdä yhtä häiritseviä temppuja toisille kuin he tekivät minulle. Tämä onneksi jäi nuoruuteen, mutta silloin olin aika keinoja kaihtamaton. Tämäkin sopisi jonnekin taistelukentille, koska monet tekemisistäni olivat pieniä mutta saivat aikaan tasan sen reaktion minkä olin ajatellutkin. Nyt ei ole kyse mistään "yhyy se haukkui mun paitaa" - tason riidoista vaan oikeasti vaarallisten ihmisten taltuttamisesta.
Maitzena-jauho oli myrkytettyä?!
Miksi? Onko kaikki kunnossa?
Huvittaa (ja vähän ärsyttää) tää ketju välillä. Kun viesti alkaa tietyllä tavalla luen automaattisesti sen: "thällä thavalla" hienostuneesti ja ylpeästi leuka ylhäällä. Tai kuvittelen sen viestin kirjoittajan sellaiseksi. Vaikka ihmiset kertoneet havainnoista mitä kysyttiin, silti huvittaa. Kunhan nyt kerroin havaintoini tästä ketjusta 😌🤔😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää nihkeä olo kun jotkut sanovat "testaavansa" toisen älyä ja mukautuvat siihen, en tiedä, ehkä jossain määrin järkevää yleisesti etsiä yhteistä kosketuspintaa ihmisten kanssa, mutta muuten kuulostaa lähinnä vähän harhaiselta ja ylimieliseltä toiminnalta. Toisaalta ymmärrän, olen ollut varsinkin lapsena ja nuorena myöhemmin ajatellen helmiä sioille-tilanteissa, yritin mukautua paljon "alempaan" käytökseen ja etsiä itsestäni korjattavaa.
Äsken tehty mensan nettitesti 121, osan arvailin, en jaksanut miettiä (huippuälykäs varmaan "näkee" vastaukset) Ai niin, en olisi saanut vastata jos raja osallistumiseen oli 125. Lahjakkaaksi on kyllä kutsuttu.
Ja, en tietenkään tarkoita että minäkään alan puhua yksityiskohtaista teoreettista erityistietoa "mökin mummolle" ja jos mummo ei tätä ymmärrä, pidän tyhmänä.
Ei näin. Tuohan todistaa sitä ettet osaa opettaa ihmisiä, etkä välttämättä ole vielä miettinyt tarpeeksi. Huippuälykäs asiansa osaava kertoo asian lyhyesti pähkinänkuoressa ja kaikki ymmärtävät sen. Jos vaikea asia on kirkas kuin päivä itselle, se on erittäin yksinkertainen opettaa muille.
Käyn pääni sisällä väittelyä Christopher Langanin ja Stephen Hawkingsin kanssa. Kannatan eugeniikkaa, eli steriloisin kaikki alle 115 ÄO kotimaan väestöstä (tämä on ratkaisuni myös häiritsevään vieraan kulttuurin toimintaan - rahapalkkio ja sterilisaatio).
Ihmisille en puhu. Ovat alempiarvoisia, vaikka olisivat korkeammassa asemassa yhteiskunnassa - tiedän, että voisin olla mitä tahansa, muttei kiinnosta työnteko.
Mensan tapahtumissa näkemyksiäni ymmärretään. Pidän varsinkin Mensan elokuvailloista, joissa saa rentouttaa aivonsa katsellen itseään tyhmempien näytelmää älykkäässä seurassa.
M24
Vierailija kirjoitti:
Minut on kolme kertaa testattu parissa eri maassa parilla eri kielellä ja tulokset 135 , 140 ja 145 eli kai voin vastata ketjuun. En kuitenkaan koe olevani yhtään älykäs. Asiat ovat mielestäni niin kauhean monimutkaisia ja kaikesta aina selviää syvempiä tasoja, että en koe hallitsevani oikein mitään. En myöskään oikein usko tuollaisiin testeihin enkä koe olevani muita fiksumpi. Olen koettanut luopua kaikesta kunnianhimosta, elää hetkessä ja nauttia elämän pienistä asioista ja tehdä mahdollisimman paljon hyvää. Oikeastaan ainoa tavoite on olla itsekkäästi onnellinen. En ajattele mitään syvällisiä. Aika arkisia juttuja vaan.
Tätä ihmistä minä pidän älykkäänä. En suinkaan niitä jotka ärsyyntyvät muiden hitauteen tai joiden keskustelukyky ulottuu vain "korkeakulttuuriin" ja luonnontieteellisiin ilmiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jollakin huippuälykkäällä on kelvoton luonne. Mieluummin menen kunnon ihmisten luo jotka ovat hyviä. En haaskaa aikaani psykopaatteihin. Tämä on älykäs valinta. Tai viisaus. Hienoa jos olisi älykäs ja viisas, viisaus on parasta.
Minä löysin yhden jota pidän älykkäänä ja viisaana. Ongelma on se että hän luultavasti näkee minut paremmin kuin moni muu ja minua ahdistaa. Häpeän myös omia vajavuuksiani jotka näkyvät hänelle. En osaa toimia normaalisti vaikka haluaisinkin olla tekemisissä hänen kanssaan.
Valitse vähemmän älykäs. Oikeasti älykäs ei halua tuhlata energiaa koko ajan pingottamiseen.
Miksi? Myös minä olen älykäs. Se, että on taipumus ahdistukseen, ei vähennä älykkyyttä. Älykäs voi olla ahdistunut ja masentunut koska tiedostaa asioitaan. Tyhmä ei tiedosta virheitään vaan pitää itseään täydellisenä (ja jakelee toisille tällaisia kommentteja?)
Yksityiskohdat ja varsinkin kengät.
Minun näkökulmani älykkyyteen on luovuus. Mikäli osaa puljata vain ulkomuistinvarassa olevia asioita niin ei ole kovin älykäs. Esimerkiksi sanan ankka osaaminen 10 kielellä ei kerro älystä vaan muistista. Sanoisin, että vastaanottaminen ja kyseenalaistaminen ovat molemmat yhtä tärkeitä tekijöitä vaikka ne on pidettävä erillään. Vähän sellainen ainaisen uuden oppijan asenne: Miksi? johtaa pitkälle. Siinä vaiheessa kun pitää itseään kaikentietävänä guruna on menettänyt pelin. Silloin ei etsi vastausta sieltä missä se on vaan rajoittaa alueen omaan suppeaan itseensä. Älykäs ihminen tietää, että ei voi tietää kaikesta kaikkea ja pysyy siksi ainaisena oppilaana.
Vierailija kirjoitti:
Käyn pääni sisällä väittelyä Christopher Langanin ja Stephen Hawkingsin kanssa. Kannatan eugeniikkaa, eli steriloisin kaikki alle 115 ÄO kotimaan väestöstä (tämä on ratkaisuni myös häiritsevään vieraan kulttuurin toimintaan - rahapalkkio ja sterilisaatio).
Ihmisille en puhu. Ovat alempiarvoisia, vaikka olisivat korkeammassa asemassa yhteiskunnassa - tiedän, että voisin olla mitä tahansa, muttei kiinnosta työnteko.
Mensan tapahtumissa näkemyksiäni ymmärretään. Pidän varsinkin Mensan elokuvailloista, joissa saa rentouttaa aivonsa katsellen itseään tyhmempien näytelmää älykkäässä seurassa.
M24
Saatat olla älykäs, mutta varmuudella ainakin mielisairas. T. mensalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää nihkeä olo kun jotkut sanovat "testaavansa" toisen älyä ja mukautuvat siihen, en tiedä, ehkä jossain määrin järkevää yleisesti etsiä yhteistä kosketuspintaa ihmisten kanssa, mutta muuten kuulostaa lähinnä vähän harhaiselta ja ylimieliseltä toiminnalta. Toisaalta ymmärrän, olen ollut varsinkin lapsena ja nuorena myöhemmin ajatellen helmiä sioille-tilanteissa, yritin mukautua paljon "alempaan" käytökseen ja etsiä itsestäni korjattavaa.
Äsken tehty mensan nettitesti 121, osan arvailin, en jaksanut miettiä (huippuälykäs varmaan "näkee" vastaukset) Ai niin, en olisi saanut vastata jos raja osallistumiseen oli 125. Lahjakkaaksi on kyllä kutsuttu.
Ja, en tietenkään tarkoita että minäkään alan puhua yksityiskohtaista teoreettista erityistietoa "mökin mummolle" ja jos mummo ei tätä ymmärrä, pidän tyhmänä.
Ei näin. Tuohan todistaa sitä ettet osaa opettaa ihmisiä, etkä välttämättä ole vielä miettinyt tarpeeksi. Huippuälykäs asiansa osaava kertoo asian lyhyesti pähkinänkuoressa ja kaikki ymmärtävät sen. Jos vaikea asia on kirkas kuin päivä itselle, se on erittäin yksinkertainen opettaa muille.
Ehkäpä mökin mummoa ei kiinnosta kuunnella opetusta? Sosiaalisesti taitava puhuu molemmille antoisista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
M24
Katohan! Tutkitko sinäkin ihmisiä kuten minä? Otat pinsetteihin, tutkit ja kääntelet? Asetat mikroskooppiin ja teet syvätutkimuksen?
Minä otin hetkessä sinut pinsetteihin ja nyt laitan mikroskooppiin. Kerro lisää itsestäsi. Mielenkiintoni heräsi.
Minä löysin yhden jota pidän älykkäänä ja viisaana. Ongelma on se että hän luultavasti näkee minut paremmin kuin moni muu ja minua ahdistaa. Häpeän myös omia vajavuuksiani jotka näkyvät hänelle. En osaa toimia normaalisti vaikka haluaisinkin olla tekemisissä hänen kanssaan.