Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
ajattelen, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä ateisteja, jotka elävät konemaisen kaavan ja ohjelmoinnin mukaan, siksi en juttele heidän kanssaan
Fil. 3
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
Minulla pitää olla aina etukäteen kaikki asiat tiedossa ja järjestettynä. Laskut maksan ennemmin etukäteen kuin jäljessä. En siedä stressiä jos asiat olisivat rempallaan, En voisi elää epäluotettavan ihmisen kanssa ja mun postilaatikkooni ei tule perintä kirjeitä.
Älykkyydellä ei ole mitään merkitystä jos ei mitään elämisen perus juttuja hallitse ja on kuin tuuliviiri niin että huomenna sitä ja tänään tätä.
Apostoli Paavali kirjoitti:
ajattelen, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä ateisteja, jotka elävät konemaisen kaavan ja ohjelmoinnin mukaan, siksi en juttele heidän kanssaan
Fil. 3
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
Tosi hyvä niin ettet juttele ja elä siellä mielikuvitusmaailmassasi ihan rauhassa itseksesi. Voisin laittaa vielä ateistin merkin tai vaatetuksen jos olisi mahdollista niin ettet vaan vahingossakaan lähesty minua ettet vaan järkyty.
Millonkahan tuon satukirjan apostoli paavali oikein eli ja tuskin eli ollenkaaan muuta kuin satukirjan kirjoittajan mielikuvituksessa. Elämä kun on joskus ollut ankeaa eikä ole ollut kulttuuria eikä mitään niin ihmisten lohtuna ovat olleet uskonnolliset sadut.
Vierailija kirjoitti:
Millonkahan tuon satukirjan apostoli paavali oikein eli ja tuskin eli ollenkaaan muuta kuin satukirjan kirjoittajan mielikuvituksessa. Elämä kun on joskus ollut ankeaa eikä ole ollut kulttuuria eikä mitään niin ihmisten lohtuna ovat olleet uskonnolliset sadut.
kannattaisiko lukea historiaa ja sivistää hieman itseään. Mooses oli Faraon hovin suurimpia johtajia samoin Joosef- kulttuuria oli samoin Paavali mutta eihän nykyajan homoseksuaalit tiedä edes kuka oli Mooses, faarao, Paavali tai kukaan. Vain Antti Tuisku tiedetään.
apt 7
20 Siihen aikaan syntyi Mooses, ja hän oli Jumalalle otollinen. Häntä elätettiin kolme kuukautta isänsä kodissa.
21 Mutta kun hänet oli pantu heitteille, otti faraon tytär hänet ja kasvatti hänet pojaksensa.
22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pitää olla aina etukäteen kaikki asiat tiedossa ja järjestettynä. Laskut maksan ennemmin etukäteen kuin jäljessä. En siedä stressiä jos asiat olisivat rempallaan, En voisi elää epäluotettavan ihmisen kanssa ja mun postilaatikkooni ei tule perintä kirjeitä.
Älykkyydellä ei ole mitään merkitystä jos ei mitään elämisen perus juttuja hallitse ja on kuin tuuliviiri niin että huomenna sitä ja tänään tätä.
Tällä perusteella vähintään puolet ihmisistä on Älykkäitä.
Keskeytän sinut koska olen jo laatinut vastauksen ennen kuin saat sen työstämäsi lauseen loput ulos suusta.
Myös: luen niin paljon nopeammin kuin kuuntelen, että en esim. katso tv-uutisia koskaan ajansäästön takia.
Vierailija kirjoitti:
Paavali taas eli Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja oli kasvatettu aikansa korkeakulttuurila, jos tiesit siihen aikaan oli Rooman aika ja hellenistinen kulttuuri, mutta tuskin tiesit, kun pelasit pleikkaria
Ap. t. 22:3
"Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
tässäkin tietoa, mutta tuskin osaat lukea englantia
Paavali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaisiko lukea historiaa ja sivistää hieman itseään. Mooses oli Faraon hovin suurimpia johtajia samoin Joosef- kulttuuria oli samoin Paavali mutta eihän nykyajan homoseksuaalit tiedä edes kuka oli Mooses, faarao, Paavali tai kukaan. Vain Antti Tuisku tiedetään.
apt 7
20 Siihen aikaan syntyi Mooses, ja hän oli Jumalalle otollinen. Häntä elätettiin kolme kuukautta isänsä kodissa.
21 Mutta kun hänet oli pantu heitteille, otti faraon tytär hänet ja kasvatti hänet pojaksensa.
22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.
Satuja lukemallako sitä sivistyy :D Mitä näillä satu tiedoilla ihminen oikein tekee muuta kuin saa pää nupin sekaisin ilman kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
On älykkyydellä merkitystä, vaikka olisivat lentäviä ideoita. Tänään tätä ja huomenna ollaan pidemmällä. Jokuhan se äkkäs, että rahaa voi liikuttaa sähköllä, eikä tarvitse sinunkaan odotella oravanpyynnissä. Kyllä ne hommat aina jotenkin hoituu: eilen, tänään, huomenna. Pitää sopeutua, Ukrainassa ei saa sähköä vaikka olis maksanut laskut kuinka ennakkoon. Joku älykäs se nytkin miettii, miten verkot korjataan mahdollisimman nopeasti ja taloudellisesti ja mitä tästäkin voimme oppia.
Vierailija kirjoitti:
Paavali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apt 7
Satuja lukemallako sitä sivistyy :D Mitä näillä satu tiedoilla ihminen oikein tekee muuta kuin saa pää nupin sekaisin ilman kemikaaleja.
olet siis päätellyt jostain syystä, että Raamattu nimenomaan olisi satukirja. Onko ateistiset vanhemmat kertoneet sinulle tällaisen tarinan vai evoluutio-uskontosi?
satu-tieto on muuten yhdyssana
päänuppi on myös yhdyssana
koraani on kyllä satutietoa. Siinä ei ole mitään historiaa edes, vain hokeamia kuten Bhagawadgitassa.
ehdotan: LUE ja tutki, lue Raamattu ja hoe sen jälkeen uskomuksia satukirjasta, löydät mm- monimutkaisen temppelipalvonta-kultin, jos siksi kutsuttaisiin, mutta teille ateisteille sekin on satua ja aavikkokansan satua.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen usein yksin. Koska nautin siitä, muiden ihmisten seura on vain äärimmäisen rasittavaa, koska useimmilta puuttuu kyky katsoa asioita laajemmasta kuin yhdestä (heille syötetystä) näkökulmasta.
Itse suren sitä, mihin ihmiskunta on vajoamassa... älykkyys todella on katoava luonnonvara."Ihmiset ovat tyhmistyneet. Selkeimmin tämä näkyy tv-ohjelmissa, mitkä yhä enenevässä määrin korvautuvat fiksujen ohjelmien sijaan ronskeilla tai rivoilla Naked Attraction-tyylisillä täysin tasottomilla kamaluuksilla. Moraalin rappio käy käsikättä älykkyyden alenemisen kanssa.
Naimisiin suoraan alttarilta, miksei. Pääsee teeveeseen. Joskus hääpäivä ollut miltei pyhä tapaus, merkinnyt oikeasti kaikille jotain.
Älykkäät ovat yksin koska kohottavaa seuraa heille ei ole tarjolla, saati stimuloivaa viihdettä. Massa kääntyy sisäänpäin korostamaan ja ihailemaan sitä omaa egoaan pinnallisin somekuvituksin jotka koskee sen oman itsen ihmeellisyyttä, omia naamakuvia ja omia joutavia tyhjänpäiväisyyksiä postaten.
Janoten toisten tyhjäpäitten tykkäyksiä.
Peukku ylös. Peukku alas.
Mistä kumppani? Tinderi suoltaa kuvaa, kenestä tykkäät, kuka tykkää sinusta, ulkonäöstäsi , tarpeeksi? Älykäs ihminen siellä mukana, puristuksissa odotusten kanssa joita täyttääkseen on pakko amputoida yksi kerrallaan persoonastaan321 osia, mahtuakseen, kelvatakseen ja pärjätäkseen. Teeskenneltävä tyhmää että sopeutuu mukaan, eikä jää yksin.
Antamasi esimerkit kertovat myös epäsovinnaisuudesta, huomionhakuisuuden lisäksi. Huomattavan älykäs saattaa olla näistä kumpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen aivan liikaa, mikään asia ei ole minulle yksinkertainen ts. itsestään selvä. Olen jäänyt pois kaikista kaveriporukoista, en kertakaikkiaan tahdo pystyä käymään arkipäiväistä keskustelua, kun yksi lause voi olla minulle 10x moniulotteisempi kuin vastapuolelle. Kanssakäymiset on minulle kuin koittaisi puhua suhteellisuusteoriasta taaperoiden kanssa. Joskus olen koittanut viedä keskustelua, lähinnä on aiheutunut hämmennystä ja muuta vastaavaa kun on alkanut mennä yli hilseen.
Yleissivistykseni on korkealla tasolla, olen loistava ihmistuntija, olen kätevä käsistäni, puhun erinomaista englantia, ja sujuvaa saksaa sekä ranskaa. Koulutukseni on peruskoulu. Olen työelämässä perusduunari-alalla. Työ ei tarjoa minulle juuri mitään haasteita, hoidan sen ikäänkuin toisella kädellä ja silmät sidottuna, ja silti olen siinä hyvä.
Vaikea kehityksellinen traumatisoituminen ja äo 131, väitänkin että korkean äo:n omaavat ovat keskivertoa suuremmassa riskissä mielenterveyden häiriöihin. Ja toisaalta uskon mielenterveyshäiriöisten joukossa on todella älykkäitä yksilöitä.Joku aiemmin ehdotti, että hyvin älykkäillä on niin erilaiset aivot, jotta ne älyn lisäksi poikkeavat muutenkin ns. normaalista. Eli voi olla välittäjä-aineissa ja rakenteessa eroja kenties.
On sinänsä mielenkiintoista, että mm. psykoottistasoiset häiriöt oikeasti syövät kognitiota ja toiminta typistyy pikkuhiljaa. Luonnon yritys tasapäistää poikkeuksia pois? Ainakin poikkeavan älykkäälle "mahdollisuus" päästä lähemmäs muita ihan fysiologisen muutoksen sanelemana konkreettisesti. Kapasiteettikin on siten vain aihio, eikä poikkeuksetta muuttumaton olotila. Älykkyyttä pidetään jonain abstraktina omistettavana asiana, vaikka on pitkälti neurokemiaa ja sen tuotosta.
Kaikkea ne aivot ehtii.
Hieno ajatus tuo "mahdollisuus". Joskus mietin että olisiko elämä helpompaa jos voisi vaan ikäänkuin taantua yleisemmälle tasolle. Pidän itseäni jonkinlaisena outolintuna tässä maailmassa. Pohdin usein miten onnistuisin valjastamaan potentiaalini käyttöön siten että se menisi yhteiskunnan, ihmisten ja sikäli itseni hyväksi. Mutta traumatausta tekee siitä ainakin toistaiseksi mahdotonta..Se surettaa.
Alttarilta pääsee aika usein naimisiin jos on kyseessä häötilaisuus
Tiedostamalla, muulla tavalla ei maailmaa voida havannoida..
Tiedostaminen on kaikkien asioden havaitsemista, ilman valikoimista.
Tiedostamiseen ei sisälly ajatustoimintoa eikä siis pohdiskelua.
Valtaosa laajasta elämänkatsomuksestani on peräisin tältä palstalta.
Mitenkö havainnoin?
No, nimenomaan teen havaintoja.
Objektiivisia havaintoja.
En käytä tätä informaatiota välttämättä mihinkään, mutta siellä aivoissa se kulkee passiivisesti mukana, ja joskus voi päästä käyttöön toisen havainnon yhteydessä.
En siis arvostele, arvioi, pyri hyötymään, hyödyntämään mitään.
Elämäni on kaiken havainnointia.
En ymmärrä, miksi useat ihmiset pyrkivät elämässään johonkin. S.o. heillä on tavoitteita, päämääriä, joita kohti ponnistelevat.
Minä vain olen ja havainnoin. Elämäni on rikasta, elämyksiä täynnä.
Jos satut olemaan oikeasti fiksu ihminen niin ymmärrät että miten vähän itse asioista voit edes ymmärtää.
Kaikki sosiaaliset konstruktiot ovat myös kuvitelmaa, syntynyt jonkun toisen ihmisen mielestä. Sitä voi aina leikkiä hetken mukana mutta tajuaa että suurin osa ihmisistä ei tule ikinä näkemään niiden ulkopuolelle.
Suurinosa ajatuksista on hyvinkin abstrakteja ja ajattelen paljon kuvina mm. matematiinen ajattelu on enemmänkin kuvia kuin numeroita.
Toisten ihmisten kanssa keskustelu on harvoin tyydyttävää, paitsi niiden harvojen ihmisten kanssa ketkä kykenevät puhumaan ideoista eikä ainoastaan asioista ja ihmisistä.
Tavallaan aina välillä toivoisi että saisi kiksejä samoista asioista kuin muut, omien kiksien saamiseen pitää löytää joku kokonainen aihealue mihin syventyä ja sieltä saa ehkä puristettua jonkun pienen palasen ymmärrystä lisää joka tuottaa samanlaista nautintoa kuin tutuille salkkareiden uusin jakso.
Lähinnä aika yksinäiseltä tuntuu elää tämän järjettömyyden keskellä, enkä ajattele olevani edes erityisen älykäs.
Luen paljon ja kaikenlaista. Esimerkiksi nykyistä maailmanpoliittista tilannetta. Pikkusiskoni taasen on niin tyhmä, ettei edes tiedä tai välitä tietää missä esim. Ukraina on tai mikä on Ukrainan sodan perimmäinen syy. Se on liian sosiaalinen ettei kiinnosta tuollaiset asiat. Itse olen parhaimmillani näissä monimutkaisissa ja monisyisissä asioissa.