Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Havannoin nopeasti ja paljon.
Teen lääketieteen alan aivotyötä noin 10 tuntia päivässä, ei tässä valtavasti jää aikaa havainnoida maailmaa. Vauvapalsta on hyvä paikka nollata päätä iltaisin.
Yhteiskuntia kuten Suomea heikennetään sisältäpäin lapsellisen hajota ja hallitse -periaatteen mukaisesti. 2000-luku on ollut kamalaa katsottavaa sen suhteen, mitä Suomessa on tapahtunut.
Suomen talous polkee jatkuvasti paikallaan - kasvu on ollut olematonta jo 15 vuotta; kilpailukyky heikentynyt radikaalisti sitten 2000-luvun alun; valtio ja kotitaloudet velkaantuvat jatkuvasti lisää.
PISA-tulokset eli peruskoulun oppimistulokset ovat romahtaneet Suomessa 2000-luvulla.
Mielenterveysongelmaisia on nykyään jo niin paljon, ettei kaikille riitä mitään hoitoa, Suomessa on huumepandemia ja täällä kuolee nuoria huumeisiin per capita enemmän ihmisiä kuin missään muualla Euroopassa. Lapset ja nuoret voivat kaiken kaikkiaan koko ajan huonommin.
Talous on menossa selkeään taantumaan ja mahdollisesti kohti lamaa ensi vuonna. Pelivaraa ei ole, ts. leikkauksia on tiedossa, joka entisestään pahentaa köyhien asemaa Suomessa. Suomessa köyhyysrajalla tai sen alapuolella on 1 milj. ihmisistä jo nyt.
Olen huomannut, että ihmisiltä on kadonnut elämän tarkoitus. Jumala on kuollut, mutta mitään uutta merkitystä ei ole löytynyt elämälle. Kateus ja pelko riivaavat laumasieluisia ihmisiä, joita tuntuu olevan yhä enemmän ja enemmän. Laumaihmiset haluavat aina lisää ja lisää, mutta eivät halua antaa vastineeksi mitään. Lisää oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia itseään tai yhteiskuntaa kohtaan. Täydellinen vapaus, ei mitään todellista vastuuta.
Nykyihminen ei ymmärrä, etenkin nuoret, että elämä on aina ollut rankkaa, ja täten väsähtävät ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa, koska ovat luulleet, että elämä on vain mukava peli, jonka tarkoitus on tehdä ihminen onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua viisaana ärsyttää, että viisaat ihmiset huijaa tyhmiä cryptovaluutta ponzeilla (bitcoin, eth) jne.
Ja talvella taas näette miten politiikan kieli on liukas ja lupaava. Katsokaa tarkkaan, älkääkä uskoko, mitä ette ihan itse ole kokeneet ja nähneet, ajatelleet. Ihan tyhmänä pidetytkin osaa tämän.
.
Miksi nyt on vanhuksia kohtaan joka tuutista rasismia.
Puhutaanko tunneälykkyydestä vai kirjaälykkyydestä, kun nehän eivät aina kulje käsi kädessä.
Itse en ole mikään neropetteri, mitä tulee ÄO:hon, mutta on se hieman tavallista korkeampi. Tunneäly on taas ilmeisesti aika vahva ja näen sellaisia asioita joita ei kai muut huomaa. Kyllä sanoisin, että tuo on johtanut itsellä syvenevään ahdinkoon aina kun mietin ihmiskuntaa. Ajoittain jopa toivon, että voisin vain olla sellainen päivästä päivään viuhahteleva yksilö, jolla ei ole mitään huolta tai murhetta muusta kuin itsestään. Jos siitäkään. Huolettaa niin moni asia, mihin suuntaan ihmiskunta kehittyy ja miten ihmisten kuorma lisääntyy, sodat, ympäristöasiat, eläinasiat....Näitä mietin jo paljon vaikken niitä aktiivisesti edes haluaisi miettiä. Ja uutisten ja kirjallisuuden lukeminen näistä aiheista ei tietenkään tätä taakkaa ainakaan vähennä. Tai ehkä pitäisi toivoa sellaista älykkyyttä lisää, että voisin toimia paremmin osaltani, jotta tulevaisuus olisi parempi. Luulin sitä jo minulla olevan, mutta kohtalo päättikin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen miten voitan muut nopeasti ja miten olen aina ensimmäinen kaikessa.
Siihen tähtään ja sillä tavoin havainnoin maailmaani joka on minun maailmani.
Et ole älykäs ihminen.
Miksi sitten voitan sinut aina kaikessa?
Olet ymmärtänyt väärin, älykkyydessä ei ole kyse toisten voittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Havannoin liikaa. Ihmisten käytöksen takana näen salattuja ja tekopyhiä tarkoituksia. Yritän olla huomaamatta ja välittämättä. Oikeasti olen usein miettinyt, miten saisi hallitun lobotomia. Ei tästä mun huomiokyvystä ole muuta kuin surua ja murhetta mulle.
Juuri näin. Ja ajatuksenkulku tekee yksinkertaisista asioista vaikeita, koska en pysty estämään itseäni ajattelemasta seurauksia, merkityksiä yms monelta kantilta ja pitkälle tulevaisuuteen tai historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tunneälykkyydestä vai kirjaälykkyydestä, kun nehän eivät aina kulje käsi kädessä.
Itse en ole mikään neropetteri, mitä tulee ÄO:hon, mutta on se hieman tavallista korkeampi. Tunneäly on taas ilmeisesti aika vahva ja näen sellaisia asioita joita ei kai muut huomaa. Kyllä sanoisin, että tuo on johtanut itsellä syvenevään ahdinkoon aina kun mietin ihmiskuntaa. Ajoittain jopa toivon, että voisin vain olla sellainen päivästä päivään viuhahteleva yksilö, jolla ei ole mitään huolta tai murhetta muusta kuin itsestään. Jos siitäkään. Huolettaa niin moni asia, mihin suuntaan ihmiskunta kehittyy ja miten ihmisten kuorma lisääntyy, sodat, ympäristöasiat, eläinasiat....Näitä mietin jo paljon vaikken niitä aktiivisesti edes haluaisi miettiä. Ja uutisten ja kirjallisuuden lukeminen näistä aiheista ei tietenkään tätä taakkaa ainakaan vähennä. Tai ehkä pitäisi toivoa sellaista älykkyyttä lisää, että voisin toimia paremmin osaltani, jotta tulevaisuus olisi parempi. Luulin sitä jo minulla olevan, mutta kohtalo päättikin toisin.
"Kirjaälykkyys"? Tarkoittaako se viisautta? Älykkyys ja viisaus on eri asioita. Toinen luontaista ja toinen opittua.
Humble braggeri kirjoitti:
Oikeasti älykäs kirjoitti:
Kuulun testien perusteella maailman älykkäimpiin ihmisiin. 1,5 x suurempi ÄO kuin Mensan jäsenillä. Olen myös menestynyt hyvin, minusta tuli miljonääri 30 vuotiaana. Mutta itse kysymykseen. Älykkyys ei todellakaan ole siunaus, vaan kirous. Kun hahmotat ja ymmärrät eri asioiden vuorovaikutussuhteita, niin monet asiat ovat tuskallista seurattavaa. Poliitikkojen puheet (vs mitä sillä oikeasti tavoitellaan), yritysjohdon (johon itsekin kuulun) korulauseet joilla "motivoidaan" henkilökuntaa, kadunmies joka kommentoi asioista joista ei oikeasti ymmärrä mitään jne. Vaikea löytää keskustelukumppania jolta saisi jotain, aitoa dialogia josta itsekin voisi oppia jotain ja laajentaa maailmankuvaansa. Yksinäistä on. Mutta koska olen paljon saanut, haluan myös paljon antaa. Olen taloudellisesti riippumaton. Käyn veloituksetta luennoimassa yliopistoissa ja korkeakouluissa, tuen rahallisesti apua tarvitsevia, luotettavien kanavien kautta joissa ei ole välistävetoa "hallinnollisina kuluina", vaan 100% menee kohteeseen. Pyrin olemaan hyvä kuuntelija vaikka tietämykseni mahdollistaisi opettajan roolin lähes kaikessa, besserwissereistä ei pidä kukaan. Täytyy ymmärtää, että vastapuolen tuntemukset ja mielipiteet ovat hänelle aitoja, ei kukaan voi sanoa, että "Et sinä noin voi ajatella". Kokemus on henkilökohtainen.
No miten katson maailmaa? Kyynistyn päivä päivältä. Politiikka on omien tarkoitusperien ajamista populistisin keinoin. KELA ym instituutiot romuttavat tulkinnoillaan hyväksikin tarkoitetut lait. Korulauseista huolimatta kyynärpääpyrkyrit menestyvät. Oikeuslaitos on jotain muuta kuin mitä perustuslaki sanoo, me emme ole tasavertaisia lain edessä. 60€ pysäköintivirhemaksun kiistäminen oikeudessa voi maksaa lopulta 40 000€. Eipä sitä riskiä jokainen halua ottaa. Joten summa summarum: yksinäistä ja kyynistävää olla liian älykäs.Et kuitenkaan osaa pilkkuja käyttää tekstissäsi. Olet siis TROLLI!
Itse taidat olla reilusti alle 100:n äo:lla.
Teksti jota kommentoit, on yksi parhaista, mitä tällä palstalla kirjalliseen muotoon tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla pitää olla aina etukäteen kaikki asiat tiedossa ja järjestettynä. Laskut maksan ennemmin etukäteen kuin jäljessä. En siedä stressiä jos asiat olisivat rempallaan, En voisi elää epäluotettavan ihmisen kanssa ja mun postilaatikkooni ei tule perintä kirjeitä.
Älykkyydellä ei ole mitään merkitystä jos ei mitään elämisen perus juttuja hallitse ja on kuin tuuliviiri niin että huomenna sitä ja tänään tätä.
Eikös tämä viittaa ennemmin johonkin neuroottisuuteen tms? Jos katsoo menneisyyteen, niin ennemmin vaikuttaa että huippuälykkäät ovat olleet kaaottisia.
Monesta vastauksesta näkee,ettei edes ymmärretä mikä on älykkyyttä ja mikä esim viisautta tms.
Voi itkeä tai nauraa. Itse olen huomannut nauramisen olevan mukavampaa.
Ehkä olennaisinta on ymmärrys siitä, mihin asiat perustuvat ja miten ne toimivat. Jos en ennestään tiedä, on palava halu selvittää. On siis suoranainen pakko ymmätää havaittujen asioiden taustat. Hyvin usein kohtaan myös tilanteita että joudun selittämään muille ihmisille jotain minkä hekin ovat havainneet, mutta eivät ymmärrä miksi - eivätkä viitsi selvittää.
Jos kerran olette niin älykkäitä, niin miksette keksi ratkaisua esim. Ukrainan sodan tai Pohjois-Korean tilanteen kaltaisiin ongelmiin?
Sama minulla. Jatkuva analyyttinen ajattelu on päällä ikäänkuin tausta-ajona.
Sitten ihmettelee, miten toiset ei vaan tule ajatelleeksi tai huomaa ihsn selviä asiayhteyksiä.
Olen oikeasti huippuälykäs.
Nyt niitä lämmityshommia ensi talveksi kiitos
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olette niin älykkäitä, niin miksette keksi ratkaisua esim. Ukrainan sodan tai Pohjois-Korean tilanteen kaltaisiin ongelmiin?
Kyllä me siihen pystyttäisiin, mutta ei viitsitä.
Jos käyttää viiltävää älyä mölliin, niin mölli voi vaikka tappaa. Älykkään on syytä paeta silloin. - Suomessa on ongelma myös se, että Suomessa ei ole oikeutta.
Pohdin, miten saisin yhteyden korkempaan minään ja sen tasoihin
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta kerrataan
kerrataan
Eikö taviskansa ymmärrä?
Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
puon silmällä