Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Näen usein kokonaisuudet kuvina ja kuvioina, vähän kuin liikkuvina kaavioina. Voin liikuttaa sitä itse niin että näen asioiden väliset suhteet eri skenaarioissa.
Osittain tämä on visuaalisuutta, mutta osittain abstraktia ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Näen usein kokonaisuudet kuvina ja kuvioina, vähän kuin liikkuvina kaavioina. Voin liikuttaa sitä itse niin että näen asioiden väliset suhteet eri skenaarioissa.
Osittain tämä on visuaalisuutta, mutta osittain abstraktia ajattelua.
Wau, kolmiulotteinen mindmappi päässä! Itsekin olen visuaalinen ajattelija, mutta näen vain tilannekuvia ja "tiedän" tai tunnen niiden keskinäiset suhteet. Eli päättely on täysin abstraktia, tuota tunnetta ei voi pukea sanoiksi tai tietyn ilmiasun omaavaksi. Se vain on. Tiedän sen perustuvan päättelyyn aiemmin opitun ja poissulkumenetelmän/vertailun käyttönä, mutta se on yleensä täysin automaattista ellei erikseen pidä oikein tosissaan pohtia jotain mutkikkaampaa yhteyttä.
Pidän Jurassic parkin kohtauksesta, jossa tietokoneella eri tiedostokonaisuuksista etsitään sitä, joka ohjaa juuri tiettyjä turvajärjestelmiä. Näin kuvittelen säilömuistin arkistoinnin päässäni toimivan. Kokonaisuudet luokiteltu, joiden sisällä alakäsitteet aina pienempään päin: pitää vain löytää oikea boksi ja mikä vain on palautettavissa tietoiseen mieleen. Tuntuu, että muistan paljon asioita, joita muut eivät tunnu muistavan välittömästi. Tärkeitä tai aivan randomeita. Harvoin tarvitsee hakea termejä tai yhteyksiä, nimiä. Tämä on yllättävän yleistä ihan keskusteluissa, "mikäs se oli se..?". Joko tietää tai ei ole mitään aavistustakaan, eikä tällöin mahdollisuutta päättelyllä paikata ilman tarvittavia pohjatietoja. Jos on kuullut tai nähnyt, tietää. Jos tietää, muistaa. Näin itselläni.
Ihan vaan edelleenkin tiedoksi: Te ette ole älykkäitä.
Tuttavapiiristä havannoitua:
- Mensan kautta itsensä älykkääksi testanneet ajattelevat nopeasti ja laajasti systeemeitä ja asioiden riippuvuussuhteita ja menestyvät usein hyvin jollain kapealla erityisalalla. Itselläni tietysti hyvin pieni otanta, jolla ei ole mitään tekemistä uskottavan analyysin kanssa, mutta sattumalta näillä kaikilla tuntemillani ihmisillä on paljon ongelmia ihmissuhteissa, eivätkä ne kyllä kaikki johdu siitä että muut ovat täysin daijuja, osa kylläkin :). Heistä moni myös yrittää kerta toisensa jälkeen soveltaa luonnontieteellisiä teorioita asiakokonaisuuksiin, joihin ne eivät istu eivätkä kaikki ymmärrä, että kovaa tiedettä tekevät muutkin kuin luonnontieteitä tutkivat. Hyvin mielenkiintoista porukkaa, jotka monet tekevät erittäin tärkeää työtä meidän kaikkien elämän sujumisen kannalta.
- Laaja-alaisesti ajattelevat ja tunnesäätelyn hallitsevat ihmiset, jotka suhtautuvat terveellisen nöyrästi elämään ja muihin ihmisiin ja pyrkivät koko ajan oppimaan uutta (ja ovat siihen kognitiivisesti kykeneväisiä) vaikuttavat omasta mielestäni kaikkein älykkäimmiltä. Heistä kenellekään ei ole ollut tarvetta käydä itseään Mensassa testaamassa, mutta parista olen saanut irti, kun olen grillanut, etteivät ainakaan netistä ilmaiseksi saatavat testit mitään suuria ongelmia aiheuta, mutta eivät vain jostain syystä koe tuota mitenkään oleelliseksi asiaksi omassa elämässään. Tähän pitää myös mainita, että ovat realistisen toiveikkaita tulevaisuuden suhteen, eivät luo turhia pilvilinnoja mutta eivät vello kaiken huonoudesta ja surkeudesta ja siinä kuinka idiootteja kaikki muut ovat.
Itse olen suhteellisen keskiverto, joskus aivan täysi urpå ja olen tosi tyytyväinen, että maailmassa on paljon minua fiksumpia ihmisiä.
Eilinen teksti-tv:n mietelause oli älykkään katsantokannan ytimessä:
Ihmisen elinpäivät ovat niin rajalliset, ettei niitä kannata tuhlata mihinkään muuhun kuin olennaiseen.
Sanatarkasti en sitä mietettä muista, mutta sisältö oli tuo. Joten kannattaa havainnoidakin vain sitä olennaista... Paskat niistä pikkujutuista, joilla ei ole merkitystä.
Miten teidän korkeasti oppineiden päähän mahtuukin niin paljon tavaraa . Minulla ajatus lentelee kuin hiirihaukka ja välillä pysähtyy miettimään ,kääntelemään ja vääntelemään jotain puolelta jos toiseltakin . suuressa joukossa ei hyvä, mutta kahdenkeskisiä keskusteluja joskus sntyy . Kädentaidot on , senverran, että leivässä on pysynyt toistaiseksi . Mitäsitä muuta tarvitseekaan . No,terveyttä kyllä ,lukemista ,liikuntaa .
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittelet säännöllisesti vauvapalstalle, et voi olla kovin älykäs.
Anna perusteelliset rationaaliset perustelut tuolle väitteelle, niin jatketaan sitten keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän korkeasti oppineiden päähän mahtuukin niin paljon tavaraa . Minulla ajatus lentelee kuin hiirihaukka ja välillä pysähtyy miettimään ,kääntelemään ja vääntelemään jotain puolelta jos toiseltakin . suuressa joukossa ei hyvä, mutta kahdenkeskisiä keskusteluja joskus sntyy . Kädentaidot on , senverran, että leivässä on pysynyt toistaiseksi . Mitäsitä muuta tarvitseekaan . No,terveyttä kyllä ,lukemista ,liikuntaa .
Korkeasti oppineisuus ja älykkyys eivät ole synonyymeja. Itselläni on kumpaakin. Jotenkin kuvauksesi itsestäsi sopii minuun hyvin lukuun ottamatta tuota suuria joukkoja. Nautin kyllä kahdenkeskisistä tai muutaman ihmisen keskusteluista enemmän. Oikeassa elämässä älykkyys on vain pieni, hyvin pieni osa elämää, tärkeämpää on osata keittää hyvät kahvit.
En nyt oikeasta älykkyydestä tiedä, mutta nettitesteissä tullut hyviä pisteitä ja oppiminen on aina ollut helppoa (ainakin jos aihe kiinnostaa).
Itselle ominaista on sellainen toisaalta-toisaalta ajattelu. Eli näen aika helposti asian molemmat puolet/laajemman kokonaisuuden ja perustelut niille.
Sen takia minulla on vaikeuksia esim. vasemmisto-oikeisto akselilla ns. puolen valitsemisessa, ilmastoon liittyvissä kysymyksissä, ja ylipäätään mielipiteen muodostamisessa monessa laajassa ja tärkeässä asiassa.
Minusta ei voisi ikinä tulla poliitikkoa tai päättäjää, koska oman asian kapeakatseinen ajaminen olisi sula mahdottomuus.
Aika varpaisillaan saa olla myös ihmissuhteissa, jos jollakin läheisellä on tiukka mielipide esim. maahanmuutosta, rokotteista tai vaikka hoitajien lakosta. Ajaudun helposti toisaalta-toisaalta jaaritteluun, enkä suoraan sanottuna ole erityisen mielenkiintoista tai innostavaa seuraa. Miettikääpä jotain tyyppiä illanistujaisissa jaarittelemassa itsekseen toista tuntia vegaaniuden puolesta ja vastaan...
Mutta ehkä tämä ei niinkään johdu älystä, ehkä olen vaan kykenemätön tekemään päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Havannoin liikaa. Ihmisten käytöksen takana näen salattuja ja tekopyhiä tarkoituksia. Yritän olla huomaamatta ja välittämättä. Oikeasti olen usein miettinyt, miten saisi hallitun lobotomia. Ei tästä mun huomiokyvystä ole muuta kuin surua ja murhetta mulle.
Olisiko kyseessä vainoharhaisuus ?
Idiootit viihtyvät ruodussa/massassa.
No emmää vaa tiiä, mite joku älykkö tätä palloo kattelee.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole erityisen älykäs, mutta mieheni on. Sen mitä olen havainnut niin hän kuuntelee muita eikä puhu päälle omia juttuja.
Juuri näin. Kuuntelemalla tulee viisaaksi. Mummoni sanoi, että 'tyhjät tynnyrit kolisevat eniten'.
Älykkyyden muotoja on monia ja viisaus on siitä vielä eri asia.
Olet onnekas kun on viisas mies.
Yksi selitys siihen, että älykkyys on katoava luonnonvara, on se, että liian monen miehen itsetunto ei kestä älykästä naista. Koska tyhmiä naisia suositaan perheenäideiksi, lisääntyy tyhmien lasten lukumäärä koko ajan. Esim. lukutaidottomien poikien lukumäärä. Suurin osa miehistä on niin tyhmiä, etteivät ymmärrä, että äidin älykkyys vaikuttaa suuresti lasten älykkyyden kehitykseen. Sukupuoliroolit ärsyttää ja Suomen sukupuolittunut ammatinvalinta. Usein ihmiset eivät ymmärrä mitä puhun. Siksi selitän tämän asian mahdollisimman yksinkertaisesti. Minulla ei ole edes akateemista koulutusta, mutta koska luen paljon ja monipuolisesti, ei minullakaan montaa hyvää juttukavetia ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen miten voitan muut nopeasti ja miten olen aina ensimmäinen kaikessa.
Siihen tähtään ja sillä tavoin havainnoin maailmaani joka on minun maailmani.
Et ole älykäs ihminen.
Miksi sitten voitan sinut aina kaikessa?
Lol. Mitä sinä voitat? Et edes tunne minua.
Olen onnellinen ihminen jonka ei tarvitse voittaa tai kilpailla yhtään mistään. On älykästä kyetä keskittyä itselleen olennaiseen. Ei muihin ihmisiin, kilpailuun ja vertailuun.
Hävisit sillä hetkellä, kun rupesit inttämään 😘
Eivät kirjoittele vauvapalstalle.
Olen vain leikisti älykäs, mutta vastaan silti. Teen tarkkoja havaintoja ihmisistä ja heidän touhuistaan. Jos sanon jotain huomaamaani ääneen, yksinkertaiset eivät tajua. En kiinnostu samoista asioista kuin suuret massat. esim. fudis, lätkä, popmusa jne. eivät nappaa. Tunnen vahvaa ulkopuolisuutta.
Dunning-Kruger -ilmiö.... Tiedän, että havainnot ovat harhaisia ja johtopäätökseni ovat enimmäkseen väärin. Vaihtoehtoisesti aina.
Olen pohtinut tätä aloitusta. Ei omaa tapaa huomaa poikkeavaksi, siihen on tottunut lapsesta saakka. Lisäksi suvussa on useita samaa tasoa olevia. Jos kokonaisuuden jakaa osiin, löytyy helposti itseä parempia taitajia. Kokonaisuuden hallinta ja analysointi ovat itselleni helppoa, mutta en tuo sitä edes työssäni esiin muuten kuin poikkeustilanteessa.