Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vierailija kirjoitti:
Älykkään huomaa erityisesti siitä, että hän ei mitenkään korosta ja tunnusta olevansa älykäs eli lahjakas. Koska ymmärtää, että aina löytyy vieläkin älykkäämpiä ja koko ajan hänkin oppii lisää.
Juu vähän paradoksaalinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Halusin nyt ihan konkreettisia esimerkkejä siitä, miten älykkäät ajattelevat, ja millaisia johtopäätöksiä näistä esimerkeistä he tekevät. Odottelen vielä, aika ympäripyöreitä vastauksia tullut.
En usko, että olen kovin älykäs, vaikka mensaan pääsisin ja akateeminen tittelini niin kertoo. Ajatteluni on aika samantyyppistä varmaan kuin muiden, mutta on muuten vaikea tietää miten muut sitten ajattelevat! Olen rakentanut muistini aika hyväksi, käytän erilaisia omia oppimistekniikoita ja jäsennän asioita lokeroihin. Muistan oikeastaan kaiken mitä olen kuullut ja nähnyt ja mitä joku on milloinkin sanonut. Niistä sitten päättelen mihin tulevaisuus on menossa ja mitä asioita kannattaa poimia niistä itselleni.
Taustalla on valtavasti kohinaa ja ihmisten mielipiteet ovat kovin helposti johdateltavissa. Esimerkiksi nyt tällä hetkellä näkyy vahvasti ketkä lähtivät idän propagandaan mukaan korona-aikana ja muutenkin politiikassa, ovat olleet aika noloina viime aikoina, yhtäkkiä ei esim. Facebookissa näykään valitusta siitä tästä ja tosta ja aggressiivinen lähestymistapa poliitikkoja vastaan on vähentynyt. Sen näki jo aikaisin, ketkä olivat siinä mukana ja heidän puolesta olen surullinen, että olivat niin johdateltavissa, mutta omapa on valintansa.
Onko älykkyyttä sitten valita tuosta jatkuvasta tietotulvasta ja kohinasta se olennaisin? Ehkä. Osaanko itse tehdä sen täydellisesti? Tuskin.
Tuntemani Mensan jäsen tekee täysin vääriä päätelmiä ihmisen käyttäytymisen havainnoimisessa, eli äly ei takaa älykkyyttä jokaisen asian tekemisessä.
Oma kokemusmaailma, mielenkiinto, tietopohja ja tunteet vaikuttavat, niin kuin kaikilla. Itselleni on ollut yllättävää, etteivät muut aina pohdikaan automaattisesti laajempia syy-yhteyksiä tai näe heti (omasta mielestäni) ilmeisiä vaikutussuhteita asioiden välillä ja ole asioista laajasti kiinnostuneita myös tiedollisesti. Kuvaisin tilannetta niin, että ”prosessorini” on erilainen, se ei ole parempi, mutta omanlaisensa. Varon tuomasta nopeuttani esille, koska haluan, että ihmisillä on seurassani mukavaa. Esim. työelämässä jarruttelen, että muut pysyvät mukana, ehtivät pureskella faktat ja muodostaa kantansa rauhassa.
Mikä sai AP:n tekemään aloituksen. On ehkä kokenut jonkin hetkellisen älyn väläyksen ja hakee vertaiskokemuksia jotta voi samaistaa itsensä älykkääksi.
Hih
Mee kouluun pelle
Mitään ei anneta sulle ilmaiseksi senkin possu
Onko ap oikeasti älykäs vai kurottaako kuusikkoon! ? Bwhah
Katson kun muut tuhoavat itseään ja muita ympärillään. Kehoitan muita toimimaan fiksusti, näkemättä hyvää lopputulosta lähes koskaan. Ihmiset ovat polarisoituneita eivätkä omaa aitoa empatiaa.
Välillä on haastavaa olla älykäs, olen realisti ihminen ja aina oikeassa, muut ovat väärässä. Katselen ja kuuntelen ympärilläni tapahtuvia asioita. En puhu pahaa kenestäkään, enkä puutu toisten ihmisten asioihin. Rakastan kirjoittamista ja puhumista, minulla on politiikka mieli. Oma hyvinvointi on tärkein, muut ihmiset yrittävät muuttaa minua. Myrkylliset ihmiset ovat jääneet pois elämästäni, ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat minusta.
Juttuni eivät ole heikkohermoisille.
Nainen 27
Vauva-palstalla on valtavan paljon omasta mielestään oikeasti älykkäitä ihmisiä! Sen huomaa erityisesti palstan aiheista sekä tavoista joilla muita palstan kirjoittajia kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemusmaailma, mielenkiinto, tietopohja ja tunteet vaikuttavat, niin kuin kaikilla. Itselleni on ollut yllättävää, etteivät muut aina pohdikaan automaattisesti laajempia syy-yhteyksiä tai näe heti (omasta mielestäni) ilmeisiä vaikutussuhteita asioiden välillä ja ole asioista laajasti kiinnostuneita myös tiedollisesti. Kuvaisin tilannetta niin, että ”prosessorini” on erilainen, se ei ole parempi, mutta omanlaisensa. Varon tuomasta nopeuttani esille, koska haluan, että ihmisillä on seurassani mukavaa. Esim. työelämässä jarruttelen, että muut pysyvät mukana, ehtivät pureskella faktat ja muodostaa kantansa rauhassa.
En nyt tiedä, olenko välttämättä erityisen älykäs. Mutta mulla on hyvin samanlaisia kokemuksia, erityisesti tuosta "jarruttelusta" sekä siitä, miten aikoinaan havaitsin, että monet ihmiset eivät tosiaan mieti syy-yhteyksiä ja vaikutteita juurikaan. Tosi moni vetää elämää eteenpäin ns. perusvaihteella ja mun näkökulmastani vähän laput silmillä.
Näin kilttinä ja ihmisrakkaana tyyppinä ihmisten manipuloinnin helppouden ja sitä tekevien röyhkeyden näkeminen myös järkyttää mua usein, mitä tulee esim. joihinkin poliittisiin äärilaitoihin.
En ihmettele, miksi palstalaiset riitelevät kaikkien kanssa. Anopit, puolisot, työkaverit, muut kirjoittajat. Kaikki saa osansa. Jos ja kun käsitys omasta keskivertoa paremmasta erinomaisuudesta on näin yleistä ja harhaista, johtaa se ongelmiin todellisessa maailmassa. Ylimielisyys ja muiden ihmisten kykyjen, tietojen ja taitojen aliarvioiminen ei kannata.
Minä en ole erityisen älykäs, mutta mieheni on. Sen mitä olen havainnut niin hän kuuntelee muita eikä puhu päälle omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, miksi palstalaiset riitelevät kaikkien kanssa. Anopit, puolisot, työkaverit, muut kirjoittajat. Kaikki saa osansa. Jos ja kun käsitys omasta keskivertoa paremmasta erinomaisuudesta on näin yleistä ja harhaista, johtaa se ongelmiin todellisessa maailmassa. Ylimielisyys ja muiden ihmisten kykyjen, tietojen ja taitojen aliarvioiminen ei kannata.
Jos luet uudestaan tuon viimeisen lauseesi ja aloitat sitten itsestäsi.
Jos kirjoittelet säännöllisesti vauvapalstalle, et voi olla kovin älykäs.
Katselen maailmanmenoa kuin hidastettua kauhuelokuvaa nähden tasan tarkkaan, miten asiat tulevat menemään. Kukaan ei ymmärrä, kun koetan muuttaa asioiden suuntaa. Iloitkaa tyhmyydestänne.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittelet säännöllisesti vauvapalstalle, et voi olla kovin älykäs.
Nyt kun tätä on toistettu ketjun joka sivulla, onko kellään esittää kaavaa, tutkimusta tai mitään perustetta väitteelle? Mikä on se muuttuja joka määrittää tämän? Onko se älykäs -> ei koskaan tule avanneeksi tämän alustan keskusteluja (joita on laidasta laitaan)? Vai älykäs -> on käynyt täällä katsomassa ja se on jäänyt yhteen kertaan? Älykäs -> käy täällä lukemassa, muttei kommentoi? Älykäs-> suorittaa jokaisena elämänsä hetkenä vain järkeviä, tarkoituksellisia asioita? Joku muu hypoteesi? Ja sitten vielä joku lähde perustelulle? Toki voi olla ettei löydy, mutta hienoa jos joku löytää. Koska se tuntuu siltä, täytyyhän sen olla totta?
Olen väärässä ketjussa koska tiedän olevani tyhmä.
Ja jos totta puhun en ole koskaan tavannut omasta mielestäni älykästä ihmisapinaa.
Älykkään huomaa erityisesti siitä, että hän ei mitenkään korosta ja tunnusta olevansa älykäs eli lahjakas. Koska ymmärtää, että aina löytyy vieläkin älykkäämpiä ja koko ajan hänkin oppii lisää.