G: Oudoin asia mistä naapurisi on valittanut?
Tuli vaan mieleen kun meidän naapurissa asuu joku ihan kahjo ämmä joka valittaa milloin mistäkin.
Nyt se kävi valittamassa ettei halua että meidän pyykkiteline on tuossa talon nurkalla koska se pilaa maiseman heidän terassiltaan ja sanoi että mun pitäisi siirtää se oman terassini eteen tai omalle etupihalleni??!!
Sanoin ettei se nyt oikein käy koska en halua sitä pilaamaan omaani terassi näkymääni (alan oleen jo kyllästynyt valituksiin) joten hän tokaisi kiukkuisesti että tää ei jää tähän. Ajattelin asentaa kameran kuvaan telinettä että nään jos se sabotoi jotain:)
Kommentit (130)
No minä en kyllä löytänyt tuota yksiselitteistä kohtaa pelastuslaista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379
Yksiselitteistä laissa on vain se, että pelastusteitä ei saa tukkia tavaralla (matto ei ole "tuke", koska silloinhan taloyhtiön hankkimat paloturvalliset matotkin olisivat tukkeita)
Tiedän kyllä, että av:lla tämä esineet rapussa -juttu (kuten kaikki sääntöihin liittyvä) herättää valtavasti tunteita, ja se on ihan ok. Onneksi ns. tosielämä on pääsääntöisesti rennompaa (ainakin meidän tuttavapiirissa ja myös naapurustossa, tätä yhtä naapuria lukuunottamatta. Ja hänenkin kanssaan ollaan ihan hyvissä väleissä).
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:47"]
Asun kerrostalossa, naapuria kuulemma häiritsee se, että joskus otamme kengät pois rapussa ja jätämme ne siihen hetkeksi. Huom. sotku ei häiritse (sitä ei ole, koska lakaisemme mahdolliset hiekat ym.), vaan se, että ne ovat paloturvallisuusriski.
Myös kynnysmattomme (rapun puolella) on paloturvallisuusriski...
[/quote]
Itse asiassa kynnysmatto rapun puolella ON paloturvallisuusriski, samoin kuin kaikki muutkin tavarat rapussa. Pelastuslaki kieltää yksiselitteisesti säilyttämästä rapussa MITÄÄN. (Taloyhtiön hankkimat käytävämatot ovat paloturvallista materiaalia).
[/quote]
että ei osata soittaa pianoa (joo, pianoahan aletaan soittaa vasta kun sitä osataan soittaa, täh?)
Valitus tuli naapurin mummolta lappuna postiluukusta ja aihe oli bileiden aiheuttama mölystä. Oli kyllä hyvät pirskeet kun möly kuului mökiltä 40 km päästä!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:34"]
No minä en kyllä löytänyt tuota yksiselitteistä kohtaa pelastuslaista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379
Yksiselitteistä laissa on vain se, että pelastusteitä ei saa tukkia tavaralla (matto ei ole "tuke", koska silloinhan taloyhtiön hankkimat paloturvalliset matotkin olisivat tukkeita)
Tiedän kyllä, että av:lla tämä esineet rapussa -juttu (kuten kaikki sääntöihin liittyvä) herättää valtavasti tunteita, ja se on ihan ok. Onneksi ns. tosielämä on pääsääntöisesti rennompaa (ainakin meidän tuttavapiirissa ja myös naapurustossa, tätä yhtä naapuria lukuunottamatta. Ja hänenkin kanssaan ollaan ihan hyvissä väleissä).
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 11:47"]
Asun kerrostalossa, naapuria kuulemma häiritsee se, että joskus otamme kengät pois rapussa ja jätämme ne siihen hetkeksi. Huom. sotku ei häiritse (sitä ei ole, koska lakaisemme mahdolliset hiekat ym.), vaan se, että ne ovat paloturvallisuusriski.
Myös kynnysmattomme (rapun puolella) on paloturvallisuusriski...
[/quote]
Itse asiassa kynnysmatto rapun puolella ON paloturvallisuusriski, samoin kuin kaikki muutkin tavarat rapussa. Pelastuslaki kieltää yksiselitteisesti säilyttämästä rapussa MITÄÄN. (Taloyhtiön hankkimat käytävämatot ovat paloturvallista materiaalia).
[/quote]
[/quote]
Kyse ei olekaan pelastuslaista vaan vakuutuksen ehdoista.
Muistan ikuisesti kun meidän taloyhtiössä lapsiperheet taistelivat että pihan leikkilaitteet (kiipelytelineet, keinut, hiekkalaatikko) uusittaisiin, vanhat olivat homeisia ja lahoja. No tämä uudistus meni läpi pitkän ajan jälkeen, esikoiseni oli tuolloin 2-vuotias ja olin iloinen että vihdoinkin pääsee lapsen kanssa omalle leikkialueelle, eikä tarvitse aina mennä lähipuistoon asti.
No olinpa siellä sitten lapsen kanssa leikkimässä ja lapsi halusi sellaiseen vauvakeinuun, siis siihen missä on ne laidat. Laitoin lapsen keinuun ja annoin hiljaiset vauhdit.
Kohta paikalle ryntäsi yksi taloyhtiön hallituksessa oleva nainen (perheellinen hänkin) ja meuhkasi että tuolla tavalla ne leikkitelineet menee rikki.
On ne nykyajan metalliset kiipelytelineet ja keinut huonoja kun menevät hiljaisista vauhdeista rikki...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:00"]
Kyse ei olekaan pelastuslaista vaan vakuutuksen ehdoista.
[/quote]
Korvaustapauksissa kyllä, mutta tuolla aikaisemmin joku totesi pelastuslaissa yksiselitteisesti todettavan, että rappukäytävässä ei saa säilyttää yhtään MITÄÄN. Ei ole sellaista kohtaa.
Naapuri nakkaa roskapussit ovensa eteen ja valittaa, että meidän koira käy repimässä ne rikki.
Ja ei todellakaan ole meidän koira(häkissä päivät ja yöt sisällä) valvonnassa koko ajan.
Ihmetyttää, että kuinka laiska pitää olla, ettei jaksa kävellä muutamaa metriä viemään sitä roskapussia roska-astiaan.
Ja eiköhän ne yhtään ihmettele, miksi heidän pihansa on täynnä harakoita...
Minulle soitti isännöitsijä ja kertoin antavansa varoituksen koska meillä on ollut bileet! Joku naapureista oli valittanut..ja isännöitsijä oli yrittäny myös soittaa kyseisenä aikana..? Sangen mielenkiintoista asiassa on se, että oletettujen bileiden aikaan olin viimeisilläni raskaana ja mitään puheluita ei ollut edes tullut..
Ystävällisesti pyysin isänöitsijältä tarkkaa päivämäärää, koska kyseinen valitus on tehty..jotta tietäis itsekkin et ollaanko edes oltu kotona..en saanut mitään vastausta..eli aika outo homma..:) Inhottavaksi asian teki juuri tuo ettei perusteluita löytynyt..päivämääriä jne. vaan pelkkä ilmoitus joo, nyt napsahti varoitus..
Lumen luonti jostain kumman syystä herättää monissa ihmisissä ärsytystä. Naapurimme (asuu omakotitalossa) valitti siitä kuinka törkeästi ja ilman kaupungin lupaa tilaamme traktorin, joka käy taloyhtiömme pihalta auraamassa lumet kaupungin puolelle ojaan. Taloyhtiön piha on kovin pieni, joten kun muutaman kerran lunta tulee kunnolla ei niitä enää käsin kolaten mahduta pihalle.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:27"]
Teemme siis näin joskus lapsen kanssa siksi, että meillä on pieni eteinen ja hiekat/kurat leviävät hetkessä asuntoon varsinkin syksyllä/keväällä kun lapsi kiskoo kenkiään voimalla pois.
[/quote]
Mun yks naapuri myös teki noin.
Oli "hieman" raivostuttavaa herätä aamulla siihen, kun väsymyksestä huutavat lapset puetaan haalareihin rapussa.
Ja taas hoitopäivän jälkeen ne väsymystä ja nälkää huutavat lapset riisutaan rapussa.
Muutaman kerran sanoin nätisti asiasta, että se rappukäytävä ei ole heidän eteisensä, mutta ei mennyt jakeluun.
Sen sijaan touhu loppui, kun pistin muutaman kerran stereot täysille ja kaiuttimen postiluukusta huudattamaan youtuben kautta hervotonta örinämetallia, kun olivat taas rapussa huutamassa ja pukemassa/riisumassa.
Entisen kerrostaloasuntoni naapurilta tulikin pitkä valituskirje, missä mainittiin mm. raskas käveleminen, naimisen äänet (seksiäänet pidimme muutenkin matalina lasten takia), parvekkeen oven auki ja kiinni laittaminen yöaikaan.. Paras kuitenkin oli, että "jopa veden juomisen äänet kuuluvat meille".
Joo, kirjeen vein isännöitsijälle, jonka jälkeen tuli naapuri pyytämään anteeksi..
Mansikoiden versot tulee aidan läpi. Asumme rivitaloyhtiössä. Toinen naapuri soitti miehelleni töihin (vaikka olin kotosalla) kun lapseni leikkivät leikkipyssyillä pihalla. Heidän Niko-Petterinsä kun saa huonoja vaikutteita pyssyleikeistä.
Asun kerrostalossa ja nyt kesän aikana monesti rappusia kävellessäni perästäni on kuulunuy vihaisen miehen huuto, että käytä hissiä. Vastaan, että olen oikeutettu kulkemaan rappusissa niin paljon kuin huvittaa. Mies jatkaa ja jatkaa inttämistä hissin käytöstä ja siitä, kuinka rappusia EI SAA käyttää.
Pimpotti muuten yksi päivä ovikelloa ja ilmoitti tulevansa öljyämään meidän kitisevän ulko-oven. Lähdin kylpyhuoneeseen jatkamaan meikkausta puuttumatta asiaan, siinäpä öljyili. Toivottavasti sai mielenrauhan.:)
Jos on yliherkkä kestämään normaalin elämän ääniä tai muuten vaan ei siedä toisia ihmisiä asuinympäristössään, suosittelen lämpimästi maalle muuttoa!
meillä ei juurikaan muuta kuin se, että miksi teillä tuo lapsi nukkuu juuri tähän aikaan päiväunet... He eivät voineet juhlistaa tavallista keskiviikkopäiväänsä muuten kuin kännäämällä ja huudattamalla musiikkia (kuten tähänkin asti vuoden päivät lukuunottamatta muutamaa päivää jolloin he eivät olleet kotona...) Keskeytämme torkeästi heidän tavanomaisen juopottelunsa siksi kun lapsi yrittää nukkua päiväuniaan. pitäisi autossa nukuttaa kuulemma.
Toinen asia joka heitä häiritsee on se, että harrastimme kerran mieheni kanssa seksiä ja vahingossa löin käteni patteriin pari kertaa. Se häiritsi heidän yöuniaan...
Mulle naapurit tulivat huutamaan että miksi harjaan lumet auton päältä heidän puolelleen. Heillä oli vielä kylässä vieraita.
Asumme ok-talossa ja naapurina Wanha-rouva (="Kurppa"), jolla mäyräkoira. Meillä 3 koulutettua dobia. "Kurppa" on pyytänyt naapuruston mummoja istumaan pihalle ja katsomaan miten kauheaa on kun hänen pensasaidan toisella puolella on 3 dobia.
Kun tuo ei auttanut, alkoi kurppa kävelyttää mäykkyään edes taas pensasaitaa houkutellakseen koiramme aidalle ..tai siis sen toiselle puolelle hänen pihaansa. Kurpan koiralla oli vaan panta liian löysällä ja sen koira pääsi tunkeutumaan meidän pihaan- siis leikkimään meidän koirein kanssa. Koirien leikkiessä keskenään kurppa huusi kuin hengenhädässä "hengenvaara, apua auttakee, apua apua."
Kävin palauttamassa koiran hänelle, vaikka pikkuressukka olisi mielellään jatkanut leikkiä koiriemme kanssa.
Älyttömiä naapureita on näköjään ollut ihan riittämiin.
Itselläni oli 19-20 vuotiaana alakerrassa vanhempi yksinäinen rouvashenkilö, joka ilmeisesti oli ottanut elämän tehtäväkseen naapureiden kyttäämisen ja erilaisten valituksien tekemisen. Itse sain haukut koska olin kuulemma jouluaattona harjan varrella kolistellut pattereita monta tuntia! En ollut koko jouluna edes kotona vaan perheeni luona... Toisen kerran valitti kuinka VIERAANI kaksi kertaa käyttivät taloyhtiön VIERASautopaikkoja, noh eikös ne juuri ole vieraille varattu? Ja ehkä älyttömin juttu oli se, kun kyseinen rouva tuli taloyhtiön pj:n kanssa ovelleni, koska rouva väitti, että ruiskutan hänen ikkunoihin kuravettä! Oli keskitalvi..ja eipä minulla tosiaan tuolloin työtä tekevänä opiskelijana ollutkaan muuta tekemistä kuin kaivaa kuralälliä lumen alta ja keksiä keino kuinka saisin räiskittyä vettä viidennen kerroksen ikkunoihin.
Silloin kyllä meni hermo mutta nyt tapaus jo nauratta!
Kerran vuosia sitten eräs ylimmässä kerroksessa asuva naapuri oli valittanut että meidän muutamien naapureiden liesituulettimet (todellisuudessa pelkät kuvut) työntävät piparkakun tuoksua hänen asuntoonsa. Ei ihan ymmärretty valituksen aihetta koska niihin liesikupuihin tuli korkeintaan valo, emmekä edes olleet samassa hormistossa hänen kanssaan.
Mulle tulee vain mieleen että kuinkahan moni näistä on samoja tapauksia. =D Suomi on todella pieni maa..
Miehellä oli sellainen naapuri, joka alkoi ryskyttämään yhteistä seinää aina klo 22:00 jälkeen ja aamulla löytyi aina lappu postiluukusta tiputettuna jossa luki "HILJAISUUS ALKAA KLO 22:00" . Mies palautti lapun muutaman kerran naapurin ukolle ja kirjoitti siihen lisäksi että "Ja silti sinä hakkaat meidän asuntojen välistä seinää klo 22:00 alkaen".
Oikeasti meistä ei lähtenyt mitään ääntä ja se ukko vain ryskytti sitä seinää. Telkkaria saatoimme katsoa, mutta sekin oli niin hiljaisella että se ei voinut millään kuulua naapuriin.
Jos taloyhtiöön tulee tulipalo, ja todetaan, että rappukäytävässä on ollut tavaraa (paloturvalliset ja useita tuhansia euroja maksavat porraskäytävämatot erikseen),
voi vakuutusyhtiö jättää korvaamatta palovaurioita. Rappukäytävässä ei saa säilyttää MITÄÄN.
(Vaikka itsekin olisin mielelläni laittanut sen kenkätelineen ja kuramaton käytävän puolelle kun meillä ei ollut kunnollista eteistä ollenkaan)