Lihavat jotka syövät vähän (hui kun olen täynnä)
Eli onko täällä muita kenenkä tuttavapiirissä on todella lihavia ihmsiä, ketkä syövät säälittävän pieniä annoksia ruokalassa ja jättävät vielä syömättäkin osan koska tulevat muka NIIN täyteen ja ruokailun jälkeen työpisteellä syövät trendikkäitä välipala/proteiinipatukoita ja muuta ruokaa?
Miksi lihavat ihmiset esittävät niin pieniruokaisia? Luulevatko he että ihmiset luulevat sitten heidän ylipainonsa johtuvan muka jostain muustakuin ylensyömisestä?
Kommentit (301)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:25"]
Ja taas yksi jolla ei mene millään jakeluun, että ei se ruuan määrä vaan laatu. Minäkin olen pieniruokainen, niin kotona kuin muuallakin, mahalaukkuun ei mahdu tavaraa siinä määrin kuin normaalilla ihmisellä. Normaalisti mahalaukku vetää 2 litraa tavaraa, ja sen voi syömällä venyttää niin että mahtuu jopa 4 litraa. Mulla ei litraa enenpää mahdu kerralla vaikka mikä olisi. Syön kyllä kaloreita liikaa, sen verran että en laihdu, mutta ei siihen tarvi ahmia mitään, muutama suklaapatukka vuorokauden mittaan riittää, varsinkin kun ei jaksa liikkua mitään ylimääräistä. En koskaan syö itseäni ähkyyn, joten mahalaukku ei veny koskaan. Suurin määrä mitä pystyn kerralla syömään, on vähän yli puolet kotipitsan tavallisesta pitsasta, ja 3-4dl juomaa. Hyväähän se olisi, ja mielelläni vetäisin koko pitsan, mutta kun ei pysty niin ei pysty, muutaman tunnin päästä voin toki sen lopun lämmittää ja syödä.
T:133kg
[/quote] Pitäisköhän sun tehdä jotain jos painoa on 133kg?
[/quote]
Tottakai pitäis, ja olen yrittänytkin jo yli kymmenen vuotta, mutta koska vika on henkisellä puolella, ei se täydellisen elämänmuutoksen tekeminen ole helppoa. Olen addiktoitunut suklaaseen, ja siitä on ihan yhtä vaikea päästä irti kuin tupakasta, viinasta tai huumeista. Minä olen uupunut ja "lohduttaudun" suklaalla, siitä tulee hyvä mieli. Kun yritän olla syömättä suklaata, sitä tekee mieli kokoajan, ei pysty ajattelemaan muuta, ja yrittää sitten sitä mielitekoa peitellä syömällä jotain muuta, vaikka ei olisi nälkäkään. Nälkä ei saa minua syömään muutenkaan, vaan se mieliteko joka on todella voimakas.
[/quote] Arvasin että vastaat vielä, kuinka "et vaan voi" lopettaa syömistä. Ei ihme että läskejä sanotaan saamattomiksi kun eivät sen verta voi ottaa niskasta kiinni ja olla syömättä liikaa.
Ei sellaisia ole kuin pieniruokaisia lihavia. Kyllä ne läskit tulee liiasta energiansaannista. Tiedän itsekin niitä, jotka eivät voi syödä kotiruokaa kun siitä lihoaa. Sitten menee jälkiruuaksi suklaalevy, sipsipussi tai puoli kiloa karkkia eli ison miehen kulutuksen verran energiaa.
Mä laihdutin ensin karsimalla energiansaantia 15 kiloa, sen jälkeen alkoi liikunta maistua kun olo oli ketterämpi, ja painoa lähti vielä 9 kiloa lisää sen jälkeen, vaikka normaalipainoinen jo olinkin. Kukin tyylillään, ei yli satakiloista voi laittaa juoksemaan kymmeniä kilometrejä jos ennen on maannut sohvalla, johan siinä pumppu pettää. Liikunta on hyvä aloittaa pikkuhiljaa, huomattavasta ylipainosta on helpompi alkaa pudottaa karsimalla syömisiä ja samalla käynnistellä sitä liikuntaa.
Ei ole mielestäni sellainenkaan luontevaa lihavalta että hokee koko ajan kuinka paljon syökään ja tekee hirveän numeron siitä että ottaa kolmatta kertaa lisää lounasravintolassa. Eräs tuttuni tekee niin. Eikö voisi painoon katsomatta vain syödä kuuluttamatta jotain koostaan tai syömistensä määristä?
Ehkä lihavat häpeilevät syömistään siksi, että lihavan syöminen saati hotkiminen ei vain ole kaunista katseltavaa? Täälläkin on ollut keskusteluita miten joku lihava kassajonossa on ostanut pelkkää salaattia, hyi kamala, ja sitten sellaisia keskusteluita miten siellä kassajonossa joku lihava on ostanut pelkkää rasvaista mättöä. Mitä lihava ikinä tekeekään, se on aina helvetinmoinen sosiaalinen ongelma.
[/quote]
No onhan se paljon pienelle naiselle, mutta jos on oikeasti iso nainen, kuten minä, 172cm/133kg, pelkällä hengissä olemisella kuluttaa sen 2000 kaloria. Tottakai se pitää katsoa ihmisen koon mukaan mitä kuluttaa, mutta sekään ei vielä takaa laihtumista.
[/quote]
Oho. sinulla on noin 80 kiloa turvavaraa mahdollisen nälkäkuoleman varalta. Kilossa läskiä on noin 9000 kilokaloria, joten elimistössäsi on vararavintoa noin 720000 kilokaloria. Pieni nainen tarvitsee ehkä sen 1000-1200 kaloria vuorokaudessa hengissä pysymiseen, joten veikkaisin että parisen vuotta voisit pärjäillä pelkällä vedellä.
Eivät kehtaa syödä, kun tietävät, että heidän syömisiään vahditaan. Ja sitten siitäkin tulee kielteistä palautetta ja virnuilua. Kovaa on elämä.
Kuulkaas te terveysnatsit: jokainen lihava ihan varmasti tietää olevansa lihava. Jokainen myös tietää, että pitäisi kuluttaa enemmän kuin syö, että laihtuisi. Jos laihtuminen olisi tästä kiinni, ei lihavia olisi olemassakaan. Kuvitteletteko oikeasti, että virnuilu, vittuilu ja saarnaaminen auttaisi jotenkin?
No, minä en ole varsinaisesti lihava tai ylipainoinen, mutten laihakaan. Syömisieni perusteella voisi kuvitella, että minun kuuluisi olla tosi laiha, koska en jaksa syödä juuri mitään, mutta silti olen normaalipainossa lähempänä ylä- kuin alarajaa. Yhden viikon ajan pakotin itseni viiteen normaaliin ateriaan päivässä testatakseni, mitä tapahtuu, ja kappas vaan, laihduin kilon kun aineenvaihdunta alkoi hommiin.
Toisin sanoen, ehkä jotkut näistä lihavista eivät tosiaan oikeasti jaksa syödä paljon ruokaa, mutta aineenvaihdunta on vääränlaisen syömisen takia niin pysähtynyt, etteivät ainakaan laihdu. Sitten osa varmaan syö paljon kaloripitoisia herkkuja ruokailujen lisäksi, osalla on kilpirauhasen vajaatoimintaa, osa syö paljon kun silmä välttää, osalla on BED jne.
Minulla on pieni mahalaukku eikä sinne siksi mahdu kerralla paljon. En esimerkiksi jaksa kokonaista pitsaa yhtä kyytiä, tulen jo puolivälissä täyteen. Siksi en viitsi pitsaa usein syödäkään, koska ruuan tuhlaaminen ei ole hyvä juttu. Mielestäni syön terveellisiä ja monipuolisia aterioita, on salaatteja jne. Tiedän kyllä, että 15 ylimääräistä kiloani johtuvat jäätelöstä ja suklaasta, joita rakastan ja syön lähes päivittäin, sekä liikunnan vähyydestä. En yritä esittää kenellekään mitään, ja minusta on yhdentekevää, mitä muut ajattelevat mahani tai yksittäisten aterioideni koosta. Olen onnellinen ihminen enkä tunne tarvetta muuttaa itseäni.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 13:33"]
Mitä lihava ikinä tekeekään, se on aina helvetinmoinen sosiaalinen ongelma.
[/quote]
Onneksi meille on jenkeistä rantautumassa FAT ACCEPTANCE.
Tarkoittaa sitä että lihavuus olisi muka normaalia ja ihailtavaa.
Miksi ei hyväksyttäisi ihmistä ihmisenä ja arvostettaisi häntä kiloistaan huolimatta. Samalla lailla te samat tyypit kuitenkin rummutatte, miten vammaisilla jne. on ihmisoikeutensa.
Minä olen lihava (170 cm ja 118 kg) ja ilmeisesti kuulun näihin "pieniruokaisiin". Haluaako joku tietää miksi näin on vai onko ketju vain v*tuilua varten?
No tietysti on, mutta kerronpa kuitenkin.
En todellakaan jaksa syödä määrällisesti enempää kuin muut. Esimerkiksi pizzaa en jaksa syödä kuin puolikkaan tai 3 neljäsosaa. Tulen täyteen ihan samasta määrästä ruokaa kuin hoikka ihminen.
Mutta nyt puhutaan siis määrästä eli nimenomaan ruuan tilavuudesta. Kerralla en pysty syömään määrällisesti paljoa, mutta hyvin jaksan syödä iltaisin esim. 3-5 tunnin aikana pari sataa grammaa suklaata ja karkkia, jäätelöä, juoda limsaa tai siideriä... Noista tulee hetkessä 1000-2000 kcal ylimääräistä.
Syön siis erittäin kaloripitoista ruokaa, mutta tilavuudeltaanhan joku pari sataa grammaa karkkia on paljon vähemmän kuin vaikkapa lautasellinen keittoa.
150 g suklaata sisältää noin 850 kcal. Jos söisi esim. pinaattikeittoa 850 kcal:n edestä, niin sitä keittoa pitäisi mättää naamaan ainakin kilon verran.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:05"]
Minä olen lihava (170 cm ja 118 kg) ja ilmeisesti kuulun näihin "pieniruokaisiin". Haluaako joku tietää miksi näin on vai onko ketju vain v*tuilua varten?
En todellakaan jaksa syödä määrällisesti enempää kuin muut. Esimerkiksi pizzaa en jaksa syödä kuin puolikkaan tai 3 neljäsosaa. Tulen täyteen ihan samasta määrästä ruokaa kuin hoikka ihminen.
Mutta nyt puhutaan siis määrästä eli nimenomaan ruuan tilavuudesta. Kerralla en pysty syömään määrällisesti paljoa, mutta hyvin jaksan syödä iltaisin esim. 3-5 tunnin aikana pari sataa grammaa suklaata ja karkkia, jäätelöä, juoda limsaa tai siideriä... Noista tulee hetkessä 1000-2000 kcal ylimääräistä.
Syön siis erittäin kaloripitoista ruokaa, mutta tilavuudeltaanhan joku pari sataa grammaa karkkia on paljon vähemmän kuin vaikkapa lautasellinen keittoa.
150 g suklaata sisältää noin 850 kcal. Jos söisi esim. pinaattikeittoa 850 kcal:n edestä, niin sitä keittoa pitäisi mättää naamaan ainakin kilon verran.
[/quote]
Jep. Mut jos asiasta keskusteltais tällä asiatasolla, jäis kokonaan pois ketjun todellinen tarkoitus, lihavien haukkuminen.
[/quote]
Seuraava kysymys tietysti kuuluu, että miksi syöt epäterveellisesti, kun kuitenkin tiedostat ongelman?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:10"]
[/quote]
Seuraava kysymys tietysti kuuluu, että miksi syöt epäterveellisesti, kun kuitenkin tiedostat ongelman?
[/quote]
Luuletko olevasi fiksu? Jos asia olisi noin yksioikoinen, tämän kansakunnan lihavista olisi lihavia varmasti alle 20 %.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 13:55"]
Miksi ei hyväksyttäisi ihmistä ihmisenä ja arvostettaisi häntä kiloistaan huolimatta. Samalla lailla te samat tyypit kuitenkin rummutatte, miten vammaisilla jne. on ihmisoikeutensa.
[/quote]
Voi luoja, ihanko nyt tosissasi vertaat lihavien tilannetta vammaisten tilanteeseen? Kuinka monen olet kuullut esimerkiksi sanovan, ettei halua ylipainoista naapuriin, kun asunnon hinta laskee...? Ja vaikkei tätä nyt kukaan täällä halua sulattaa, niin totuushan on, että lihavuus on itseaiheutettua. Kukaan ei ole ruokaa väkisin tuupannut kurkusta alas. Vammaisuus harvemmin on itseaiheutettua. Lihavat yleensä ovat ihan täysin yhteiskunnassa mukana ja voivat itse ajaa ja hoitaa omia asioitaan. Vammaisille tämä voi olla vaikeaa tai mahdotonta, tietysti vamman laadusta riippuen. Siksi monet vammaiset ovat meidän muiden armoilla tässä yhteiskunnassa.
Se toki on totta, että kaikki olemme painosta/vammaisuudesta/sukupuolesta jne. riippumatta ihmisarvoltamme yhtä arvokkaita, ihan kaikki.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 14:16"]
[/quote]
[/quote]
Luuletko olevasi fiksu? Jos asia olisi noin yksioikoinen, tämän kansakunnan lihavista olisi lihavia varmasti alle 20 %.
[/quote]Olipa törkeä vastaus. Miksei asiasta voi keskustella? Onhan siihen joku syy?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 08:51"]
Ja sulleko se pitää myöntää?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 08:28"]
Ihanan "empaattisia ja sympaattisia" ihmisiä tällä palstalla. Kuvailemanne henkilöt todennäköisesti kärsivät BED:stä eli syömishäiriöstä, jossa ihminen salaa ahmii mielinmäärin ruokaa. Nämä teidän ilkeät kirjoituksenne eivät heitä saa laihtumaan. Tuollainen ilkeily on vähän sama kun kirjoittaisi anorektikosta tai bulimikosta, että kylläpä se yrittää kovasti esittää, että laihtuu vaikka syö. Oikeasti ihmiset, ettekö tunne ollenkaan empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, ei heillä helppoa ole todellakaan.
[/quote]
Ahmimishäiriöstä toipumisen ensimmäinen askel on ahmimishäiriön myöntäminen. Teeskentelemällä se ei ainakaan parane.
[/quote]
[/quote]
Minulle ei tarvitse myöntää yhtään mitään, mutta ei nyt ainakaan kannata pitää blogia, jossa valittelee, että ei laihdu, koska syö liian vähän.
Kyllä ne herkut kuten pullat, suklaat, irkkarit, limsat ym. pitää laskea päivittäiseen kalorinsaantiin mukaan. Yllättävästi saattaa huomata, että se "vähän syöminen" onkin todellisuudessa jotain ihan muuta. Muuten huijaa vain itseään.
[/quote]
Suurin syy lienee lapsena opitut ruokailutavat eli burgereita ja karkkia sekä lohduttaminen ja "hyvittely" herkkuruuilla ja karkeilla. En ole kertaakaan lapsuudessani syönyt normaalia ruokaa, kouluruokaa lukuunottamatta. Olen alkoholistiperheestä.
Parikymppisenä laihdutin ja painoin pitkään noin 55-60 kg... Tiettyjen elämäntapahtumien ja masennuksen myötä lihoin kuitenkin muutamassa vuodessa yli 50 kg... Vähitellen olisi tarkoitus laihduttaa, oman henkisen jaksamisen rajoissa. Työt, opiskelu ja koti pitäisi kuitenkin jaksaa hoitaa ja sitten tulee vedettyä karkkia ja limsaa, jotta "jaksaisi"... Tyhmältähän se kuulostaa.
Terveyden takia en siis missään tapauksessa pidä tällaista ylipainoa hyvänä asiana. Toisaalta vaikka olen joskus ollut hoikkakin, niin en silloin ollut yhtään sen onnellisempi. Eli ihan fyysisen terveyden takia yritän laihduttaa, en ulkonäön tms.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:53"]
[/quote]
No onhan se paljon pienelle naiselle, mutta jos on oikeasti iso nainen, kuten minä, 172cm/133kg, pelkällä hengissä olemisella kuluttaa sen 2000 kaloria. Tottakai se pitää katsoa ihmisen koon mukaan mitä kuluttaa, mutta sekään ei vielä takaa laihtumista.
[/quote]
Oho. sinulla on noin 80 kiloa turvavaraa mahdollisen nälkäkuoleman varalta. Kilossa läskiä on noin 9000 kilokaloria, joten elimistössäsi on vararavintoa noin 720000 kilokaloria. Pieni nainen tarvitsee ehkä sen 1000-1200 kaloria vuorokaudessa hengissä pysymiseen, joten veikkaisin että parisen vuotta voisit pärjäillä pelkällä vedellä.
[/quote]
Höhö, veikkaisinpa ettei pärjää. Siihen läskiin nyt tuskin kuitenkaan on varastoituneena mitään ravintoaineita, vitamiineja tms. Joo, parin vuoden vesikuurin jälkeen voi kyllä tosiaan olla hoikka (ellei nyt jo ihan luuranko-hoikkana haudassa) mutta ainakin aika huonossa kunnossa.
Läskit juo aina lightlimuja ja syö minimaalisesti salaattia töissä, hirveässä nälässä sitten ruokakauppaan töistä. Syödään sitten kotona ja koko ilta maataan kun elimistö väsähtää kun saa yhtäkkiä ja liikaa rasvaa ja sokeria sisäänsä. Ehkä nukutaankin ja sitten ei yöllä nukuta vaan taas syödään. Bongasin kerran pullukan työkaverini ruokakaupasta ja karkit sekä dr.ötkeriä oli kärry täynnä.
Itsellä oli opiskeluaikoina samankaltaista menoa kun ei säästösyistä päivällä syönyt, onneksi ei tullut syötyä epäterveellisesti nälkäänsä mutta ahmittua tuli ja piti patistaa itsensä sen jälkeen liikkeelle.