Ihanaa! Maskit tulee julkisille paikoille :DDD
Olen hyvin huojentunut. Itse olen käyttänyt ffp2 ja 3 hengityssuojaimia julkisisissa ja ahtaisssa kaupoissa koko kevään ja kesän.
Hyvä THL!
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana pitikin tulla lukemaan tätä ketjua. Eiköhän niitä maskeja suositella vaan sen takia, että loppuis se itku, että miksei meillä. Senku laitatte sen naamarin päähänne, mut suurin osa ei tee niin onneks.
Ei sillä luulopeelojen itkulla ole ollut mitään merkitystä. Maskeja on saanut käyttää tähänkin asti ja seuraava vaihe on suositus maskien käytöstä julkisessa liikenteessä ja tilanteissa missä ihmiset ovat pakkautuneet tiiviisti. Itse pystyn välttämään molempia, huolehdin hygieniasta ja pidän suojaetäisyyden muihin ihmisiin.
Suositelkaa vaan ihan rauhassa.
Saadaanko naamioitumiskielto purettua ennen suosituksia seuraavaa maskipakkoa?
Toimisi parhaiten kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyösuositus vielä takaisin kaikille työpaikoille joissa se on mahdollista, niin toinen aalto ei pääse tulemaan kovin pahana.
Juuri niin. Ja koulujen aloitus varovaisemmin, eli aluksi vaikka vain tunnin käynti turvaetäisyyksillä, halukkaille ateria ja loppupäiväksi kotiin etätöihin. Tai aamun aloitus etänä, keskipäivällä kouluun kaikki halukkaat syömään ja sosiaalistumaan tunniksi, jonka jälkeen etätyö voi tarvittaessa jatkua kotona. Ainakin 10-12 vuotiaista ylöspäin näin toimisi parhaiten. Ope näkisi oppilaita, oppilaat näkisivät toisiaan, mutta suurin osa ajasta olisi poissa altistumista/altistumasta. Joka päivä ei olisi pakko käydä koululla, jos ei halua, kunhan ruokailu onnistuu kotona.
Se on aivan selvää, että tauti tulee nyt leviämään. Ja joku saa sen myös vakavampaa muotona - ope, oppilas, oppilaan vanhempi tai sisarus, tai isovanhempi. Järkevintä olisi varautua heti, eikä antaa räjähtää homman!
Moni palaa kouluunn suoraan jostakin joukkotaoahtumasta, reissulta ja muista ajanvietteistä, joissa rajojen poiston jälkeen on paljon ihmisiä. Nyt jo on altistusryppäitä ilmennyt, esim. Linnanmaalla. Eri puolilta Suomea reissanneet perheet lapsineen ovat olleet siellä. Ei voi siis sanoa, että kyse on pääkaupunkiseudun ongelmasta.
Kannatan tätä. Luokat voisi jakaa eri tunneille käymään, jos ruokailua kun kerta porrastetaan. Turvaetäisyydet ja muut varotoimet, mitä keväällä oli, niitä jaksaisi noudattaa paremmin, kun koulu ei kestä 4-8 tuntia, vaan osa päivästä olisi eräänä kotona.
Netistä löytyi upeista kankaista tehtyjä huntuja, joissa on tiiviisti kasvoja vasten menevä sisäosa/tasku erilliselle suodatinkankaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa laittaa maskia kouluun mennessä ja sieltä tullessa joka päivä. Hinnat kertakäyttömaskeille aivan poskettomia.
.
Tosin Suomi "varakkaana" maana varmaan voi kustantaa nämä kansalaisille...
Ompele itse muutama ja keitä ne illalla seuraavalle päivälle valmiiksi. Ei ole iso kustannus.
Julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa olisi pitänyt olla pakko jo viime keväästä lähtien. Tuskin se enää mitään auttaa, mutta parempi kun ei mitään. Suomi on niin harvaan asuttu maa, että ulkona ei todellakaan tarvitse käyttää. Yleisötapahtumat tietysti asia erikseen, niissä pitäisi olla pakko jo ison sakon uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyi upeista kankaista tehtyjä huntuja, joissa on tiiviisti kasvoja vasten menevä sisäosa/tasku erilliselle suodatinkankaalle.
Huntuja?! Juu ei kiitos, en todellakaan aio hunnuttaa itseäni!
Ulla Taalasmaa kirjoitti:
Itse en tajua miksi Suomessa ei ole pakko käyttää maskia kun muualla euroopassa on ja jossain suunnilleen sama tartuntamäärä
Niin, hassua vain että se ei ole niissä maskipakon maissa alempi kuin meillä kun se maski on kuulemma niin tehokas ja tarpeellinen...
Jan Vapaavuori on kutsunut koolle hsl, hus, Espoon kaupungin, Vantaan edustajat torstaina pohtimaan maski asioita hsl liikenteessä pk seudulla.
Kiitos pormestari Jan Vapaavuorelle!
Helsingissä on toivoa nyt!
Toivoa on nyt! kirjoitti:
Jan Vapaavuori on kutsunut koolle hsl, hus, Espoon kaupungin, Vantaan edustajat torstaina pohtimaan maski asioita hsl liikenteessä pk seudulla.
Kiitos pormestari Jan Vapaavuorelle!
Helsingissä on toivoa nyt!
Asiasta uutisoi siis Helsingin Sanomat.
Kristiina xx kirjoitti:
Olin kolme viikkoa sitten käymässä Nurmeksessa, jossa on varmistettuja koronatartuntoja todettu koko tänä vuonna vain muutama. Siellä kun ajoin autolla keskustan läpi, oli ihmisiä liikkeellä vain muutama. Sitten siellä oli yksi nuori nainen yksin kävelemässä, jolla oli maski päällä. Ja silloin oli vielä n. 25 astetta lämmintä. Mietin vaan, että onko tuossa mitään järkeä, kun eihän se korona tartu jos vain kävelee yksin hiljaisella kadulla, jossa ei edes tule vastaantulijoita.
Siinä voi olla paljonkin järkeä monesta eri syystä. Hän voi olla vaikka tulossa paikasta missä paljon ihmisiä ja/ tai menossa tällaiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis niitä maskejahan on saanut käyttää koko ajan, ihan julkisillakin paikoilla? Minkä ihmeen luvan te nyt vasta saitte?
Kyse onkin siitä, että maksetaanko ne maskit toisten verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavia viruslinkoja kun ihmet pukeutuu samaan maskiin monta kertaa peräkkäin, noin 5e /kpl on melko iso hinta kertakäyttö suojalle... Saa nähdä riittääkö näitä tämän jälkeen terveydenhuoltoon, jos nyt jo on ollut pulaa...
Luulisi että kangasmaskit hyväksytään, niitä voi pestä välillä. Niitä voi säilyttää laukussa puhtaassa muovipussissa. Likainen kangas voi lisätä näppylöitä naamalla, joten ei välttämättä kannata käyttää likaisena, ainakaan jos on teini... :D
Helsingin juna-asemalla oli kahdella aikuisella kasvomaskit, mukanaan olevilla lapsilla ei ollut ja turvaväleistä ei näillä ollut tietoakaan. Eli kyllä, uskoisin, että maskien kanssa ihmiset on entistäkin varomattomampia. Ja mitä sitten kun lapset ei suostu pitämään?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa laittaa maskia kouluun mennessä ja sieltä tullessa joka päivä. Hinnat kertakäyttömaskeille aivan poskettomia.
.
Tosin Suomi "varakkaana" maana varmaan voi kustantaa nämä kansalaisille...
Jokainen kustantaa itse.
Eiks tämänpäivän ihmisillä ole aina jonkinlainen "maski" päällä???
Vierailija kirjoitti:
1. Maissa joissa on maskipakot, tulee yhä paljon uusia tartuntoja ilmi, ja ties kuinka moni sairastaa sen käymättä testeissä. Jos maskit auttaisivat todella paljon, näin ei olisi. Tod.näk. ihmiset eivät osaa käyttää niitä oikein, käyttävät samaa maskia monta kertaa, tai maski päässä ajattelevat ettei turvavälejä tarvi käyttää tai käsienpesun voi jättää vähemmälle.
2. Minulla ihan oikeasti ei ole varaa ostaa koko ajan uusia kertakäyttömaskeja. (Ennen kuin joku huomauttaa kangasmaskeista, kts. 4.)
3. Minulla on silmälasit, joita täytyy aina välillä työntää nenällä ylemmäs joten koskettelisin kasvojani jokatapauksessa.
4. Minulla on vasomotorinen nuha, eli kehoni reagoi tiettyihin fyysisiin tai kemiallisiin ärsykkeisiin kuin olisin niille allerginen - hyvinä esimerkkeinä tekstiilipöly ja hajusteet. Kangasmaskin käyttö näin ollen saisi silmät ja nenän vuotamaan ja aiheuttaisi aivastelua ja yskimistä - kaikki mahdolliset virukset mitä minulla olisi, menisivät kangasmaskista läpi, plus että joutuisin maskia kuitenkin koko ajan ottamaan pois voidakseni niistää nenäni.
5. Joten jos ei sakkorangaistuksen uhalla pakoteta, en tule maskia pitämään, ja luulen että vaikka tulisi, se olisi lääkärintodistuksella jätettävissä pois niiltä joille se aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä, kuten on monissa maskipakkomaissa.
Jos kommentoitte postistani jotain tiettyä kohtaa ettekä osaa tai jaksa rajata muita kohtia lainauksesta pois, olkaa kilttejä ja käyttäkää numeroa postin osasta johon reagoitte.
Silmälasit nostellaan sankoista. Sangat sankat 😂 pesu 95 kangasmaski
Miten tämä nyt vaikuttaa siltä, että yksi ja on sama ihminen tai ihmiset ovat jumittaneet tähän maskivastustustaan toitottamaan?
Sosiaalisesta mediasta käy kuitenkin ilmi, että suurin osa toivoo maskisuositusta, koska sitä ei kehtaa muuten käyttää. Mieluiten maskipakkoa, koska maskisuositus on osalle vielä iso kynnys ryhtyä toimeen.