Ihanaa! Maskit tulee julkisille paikoille :DDD
Olen hyvin huojentunut. Itse olen käyttänyt ffp2 ja 3 hengityssuojaimia julkisisissa ja ahtaisssa kaupoissa koko kevään ja kesän.
Hyvä THL!
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että ennen "lupaa" ette kehdanneet maskia pitää?
Minä olen kyllä riskiryhmäläisenä käyttänyt koko ajan. Uimarannalla en käyttänyt kun pystyin pitämään väliä muihin uimareihin.
Koronamasken Karlsson kirjoitti:
Maskien valmistajathan näitä lobbaa, koska kyseessä on iso bisnes, kuten koko korona on ollut monelle käsidesi- ja kaikennäköislle suojakauppiaille.
No, koronan kurissapitohan nimenomaan estää ylettömän koronavarustelun. Jossain vaiheessahan ne markkinat ovat kyllästetyt koronaan liittyvillä tuotteilla.
maskit kaikille influenssakautena! "INFLUENSSAHYSTERIA!!!"
Pistää vihaksi, kun ahneiden nuuskatrokarien ja itsekkäiden maailmanmatkaajien toilailujen vuoksi koko kansakunta pakotetaan kohta kulkemaan kuonokopat päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavia viruslinkoja kun ihmet pukeutuu samaan maskiin monta kertaa peräkkäin, noin 5e /kpl on melko iso hinta kertakäyttö suojalle... Saa nähdä riittääkö näitä tämän jälkeen terveydenhuoltoon, jos nyt jo on ollut pulaa...
Ei tavallinen tallaaja tarvi mitään koronaosaston työntekijän tason maskeja. Niitä voi ommella ihan itse kotona.
Minulla on nuoruuden ajoilta polyester-vaatteita, joista teen kolminkertaisia maskeja. Laitan suuta vasten puuvillapohjaisen kankaan ja muut kerrokset polyesteristä. Ei tarvi miettiä, että kuinka kierrättäisi nuokin kun niille on nyt käyttöä.
Haluan vaihtaa maskia usein ja osaan keittää ne illalla puhtaaksi.
Juurikin noin. Itse aloitin tänään ompelemaan " yksilöllisiä" maskeja. Niitä riittää sitten vaihtamalla ja tulen pesemään eli steriloimaan maskit ihan kattilassa. Ensin liotus pesukoneessa ja kattilaan kiehahtamaan. Kyllä siinä pöpöt lähtevät ja helposti lähtevätkin. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistää vihaksi, kun ahneiden nuuskatrokarien ja itsekkäiden maailmanmatkaajien toilailujen vuoksi koko kansakunta pakotetaan kohta kulkemaan kuonokopat päässä.
ei voi käydä niin, koska koronavirus ei kerta kaikkiaan ole riittävän tappava (D-luku).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine on hyvä juttu. Olet hylkiö, jos et noudata suosituksia.
Maski taskuun, kasvojen eteen, kun menen kauppaan ja taas maski taskuun, kun poistun kaupasta. Jos yhtään näpelöin maskin ulkopintaa, saan siitä mukavan tautipesäkkeen.
Miksi se pitää ottaa pois kaupasta poistuessa? Tai miksi sitä ulkopintaa pitäisi likaisilla käsillä tuossakaan skenaariossa näpelöidä, jos laitat sen kotona pesuun tms.?
Ohis....kaupasta poistuttua voi taas pitää turvavälejä. Maskiahan nimenomaan suositellaan käytettäväksi silloin, kun turvavälin pitäminen ei ole ahdollista. Esimerkiksi joukkoliikennevälineissä.
Ainakaan minulla ei ole yhtään syytä poistaa maskia kauppareissun jälkeen ennen kotia eli maski pysyy kasvoilla kotiovelle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellin vetää tämän maskin touhun överiksi. Tilasin jo itselleni pelottavia ja irvokkaita pääkallo ja pelle henkisiä maskeja. Siinähän katselette minua junassa.
Minä olen käynyt muutamissa pilailu- ja naamiaisasupuodeissa kyselemässä Nasse-Sedän naamaria, mutta sellaista ei näytä mistään löytyvän. Mahtaakohan tähän olla syynä jokin Speden tekijänoikeuksia hallitsevien omaisten ja testamenttiperijöitten haluttomuus (laskelmat, että se olisi kaupallisesti kannattamatonta tms?) myöntää lupia kenellekään tehdä niitä?
Jos joku Spede Pasasen omaisuuden ja oikeuksien haltija, joku läheinen tätä lukee, niin:
Haloo haloo! Tällä on yksi kaiffari, joka haluaa Nasse-setä -naamarin!
Pirre Pasanen? Riitta Väisänen? Spedevisio Oy? Vesku Loiri? Kuka teistä voi auttaa minua?
Tarvitsisin Nasse-naamiota samalla myös autoiluasusteeksi, peltipoliisien ylinopeusräpsähdyksiä varten. Ai että, olisihan se hienoa sanoa: "Ei, en ole minä tuossa kuvassa, mutta kyllä tuossa kuljettajassa jotain tuttua on, olen kyllä nähnyt hänet joskus jossain ja kyllä hän jonkunlainen tuttuni on, vaan pahalainen kun en nyt muista tähän hätään tarkemmin... ilmoittelen sitten kuvan esittämän ajajan henkilöllisyyden jos muistini virkistyy, mutta nyt en voi auttaa..." kun maksuvaatimus on lopsahtanut postilaatikkoon ja kuljettajan henkilöyttä pitäisi ruveta selvittelemään.
Vladimir Putin-naamarin sentään olen tässä ohessa jo löytänyt. Jos tämä maskilekkeripeli tulee pakolliseksi, alan kulkea vähintäänkin Vladimirina pitkin kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
maskit kaikille influenssakautena! "INFLUENSSAHYSTERIA!!!"
Viime keväänä influenssaa ja tavallisia flunssia oli vähemmän hajurakojen ja tehosteuneen käsihygienian vuoksi. Ei se ole hysteriaa vaan ihan looginen seuraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavia viruslinkoja kun ihmet pukeutuu samaan maskiin monta kertaa peräkkäin, noin 5e /kpl on melko iso hinta kertakäyttö suojalle... Saa nähdä riittääkö näitä tämän jälkeen terveydenhuoltoon, jos nyt jo on ollut pulaa...
Ei tavallinen tallaaja tarvi mitään koronaosaston työntekijän tason maskeja. Niitä voi ommella ihan itse kotona.
Minulla on nuoruuden ajoilta polyester-vaatteita, joista teen kolminkertaisia maskeja. Laitan suuta vasten puuvillapohjaisen kankaan ja muut kerrokset polyesteristä. Ei tarvi miettiä, että kuinka kierrättäisi nuokin kun niille on nyt käyttöä.
Juurikin noin. Itse aloitin tänään ompelemaan " yksilöllisiä" maskeja. Niitä riittää sitten vaihtamalla ja tulen pesemään eli steriloimaan maskit ihan kattilassa. Ensin liotus pesukoneessa ja kattilaan kiehahtamaan. Kyllä siinä pöpöt lähtevät ja helposti lähtevätkin. Ei mitään ongelmaa.
Katso Marttojen maskinkeittovideo. He neuvovat keittämään maskit suoraan pesuainelusikallisen kanssa. Antaa kiehua täysillä viisi minuuttia niin lähtee lika ja pöpöt kuolevat. Sitten kattila jäähtymään sivuun ja huuhtelu sen jälkeen.
Siis mikä siinä on niin "ihanaa! :DDD"? Saahan maskia nytkin käyttää kuka tahansa ihan mielensä mukaan. Ja kun tuo on vain suositus mikä tulee, niin luuletko että maskeja alkaa ihan hirveän paljon nykyistä enemmän missään näkymään? Ei ala.
Suositus ok. Jos tulee jonkinlainen pakko jossain vaiheessa esim. kauppoihin ja/tai julkisiin liikennevälineisiin niin sitten odotan, että mulle ne maskit maksetaan. Ei ole varaa moniin maskeihin, nehän on kalliita. (Ja ei, en alkaisi itse tekemään koska ei ole tarvikkeita, nekin maksaa, ja en osaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine on hyvä juttu. Olet hylkiö, jos et noudata suosituksia.
Jos nyt maskia käyttää 1% väestöstä ja suositus nostaa käyttäjien määrän vaikka 10%:iin, niin kumpaan suuntaan "sosiaalinen paine" ohjaa?
Sosiaalinen paine ohjaa noudattamaan viranomaisten suosituksia.
Viranomaisten puolesta on kuitenkin ok matkustella ympäri Eurooppaa hakemassa tauteja tänne - sitten toisten täytyy pitää naamioita kasvoilla, koska virus.
Juuri näin. Erityisen kumma on, ettei tuota Haaparannan nuuskarallia saada poikki. Tärkeämpää on ilmeisesti toisten mällinimeskely kuin toisten henki ja terveys.
Korona tappaa toinen jalka haudassa olevia vanhuksia ja kyse on luonnollisesta kuolleisuudesta. Ei ole mitään syytä tuhota taloutta jotta jotain 85v pidetään väkisin hengissä. En nyt taistella koronaa vastaan vaan ei hyväksytä vanhusten luonnollista kuolleisuutta epidemiaan. 85v kroonikot pitää rajata tehohoidon ulkopuolelle ja antaa ainoastaan palliatiivista hoitoa. Korona on ongelma ainoastaan maissa joiden ikärakenne on vääristynyt koska on luonnon kannalta liian paljon 85v monisairaita jotka eivät kestä enää normaalia nuhakuumettakaan.
Biologiselta kannalta nuo ovat jo olleet pitkään jatko ajalla ja selviäminen on onnesta sekä vastustuskyvystä kiinni. Muutenkin on keskusteltava kuinka paljon vanhuksille ylipäätään annetaan elämää pidentäviä hoitoja. En pidä hoitokodissa asuvan 80-90v dementikon maksimaalista elinikää minään tavoitteena vaan terveydenhoidon resurssien tuhlauksena.
Ei ne pelkät kuolemat ole ratkaiseva tieto. Suomessa tehohoitoon joutuneista puolet on alle 60-vuotiaita ja n. kolmanneksella ei ole ollut mitään perussairautta.
Nämä perusterveet alle 60v olisivat selvinneet ihan kotihoidossakin. Influenssakin aiheuttaa jälkitautina keuhkokuumetta mihin bakteeriperäisenä tehoavat antibiootit.
Olen muutenkin kovin vähän ihmisten ilmoilla ja nytkin tehnyt kotona töitä keväästä lähtien. En ole maskeja ja niiden käyttösuositusta vastaan, mutta kyllä tuollainen kuulostaa hyvin vieraalta ajatukselta. Että ensiviikolla menen kauppaan, jossa näen 4 muuta asiakasta kaukaa ja kassalla myyjän ja minulla olisi maski. Minun ei onneksi tarvitse käyttää busseja.
Mies ehdotti että tilataan netistä yhdet spesiaalikuvioiset maskit muistoksi tästä koronavuodesta. Ja voi olla ne tulee otettua käyttöönkin. Se on siis pestävä maski. En todellakaan laita rahaa kertakäyttöisiin, jos joku muu ei niitä maksa, ihan niin varoissani en ole.
Olen just sellanen huonon itsetunnon omaava ihminen, joka toivoo että ainakin puolella väestöstä olisi maski käytössään, jotta ei kauheasti erotu joukosta.
Suomessa ei ole tapana noudattaa suosituksia. Ethän juo/tupakoi/ älä syö rasvaista ruokaa/käytäthän maskia... Juu, tottakai.
Joo ei ole pakko käyttää ja jos on pakko ne valtio sitten kustantaa!!
Siksi siitä ei tule koskaan pakkoa!!
Mutta silmät? Niiden peittäminen myös? Suositus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moi ja terkkuja Saksasta, täällä maskipakko on ollut jo jonkin aikaa. Siihen tottuu noin kahdessa päivässä. Ei ole iso panostus sellaista käyttää. Täällä on myös ns. "arkimaskit" sallittuja, siis puuvillaiset. Sellaisen voi sitten pestä päivän jälkeen 60 asteessa ja se on taas käyttövalmis. Tai ostaa itselleen paketin kertakäyttömaskeja. Metrossa on itse asiassa tosi mukavaa, että ihmiset käyttää maskeja, ei lentele yskökset ilmassa. Ja maskin voi sitten metrosta poistumisen jälkeen ottaa kasvoilta puhtain käsin, kun ei siellä metrossa mihinkään tule koskettua, kun ovet aukeaa automaattisesti. Täällä tosin on joka asemalla myös käsidesipisteitä.
Kiva, että vihdoin Suomessakin suositellaan maskia!
Maski tulisi pestä joka käytön jälkeen, eikä "päivän jälkeen". Joka kerta kun maski otetaan suun edestä pois, se tulisi laittaa roskiin tai huolehtia hygieenisesti ilmatiiviseen pussiin odottamaan pesukoneeseen laittoa (ja varoa, ettei kädet kontaminoidu siinä samalla).
Ymmärrän tämän maskinkaipuun, mutta se on epärealistinen, koska ihmiset eivät osaa käyttää maskeja oikein. Edes ne "ikuisuusmaskit" eivät ole ikuisia, vaan niiden käyttöaika on vain muutaman tunnin (jona aikana sitä ei saisi ottaa välissä pois) ja sitten roskiin, kun se otetaan pois naamalta, suodattimet eivät ole ikuisia, eikä maski saa kontaminoitua väärältä puolelta missään vaiheessa, tai se muuttuu tartunnanlähteeksi sen sijaan että suojaisi tartunnalta.
Joo, ja 60 asteessa peseminen ei myöskään riitä, vaan suositusten mukaan käytetty kangasmaski pitäisi pestä vähintään 90 asteessa. Kyllä niitä monikertakäyttöisiä kangasmaskejakin pitäisi siis olla aika monta kappaletta, jos ottaa huomioon, ettei niitä voi käyttää kuin kerran ennen seuraavaa pesua eikä samaa maskia pitäisi käyttää yli tuntia yhtäjaksoisesti. Harvassa perheessä tulee myöskään päivän aikana niin paljon 90 asteen pyykkiä, että niitä maskeja tulisi muun pyykin seassa pestyä joka päivä. Eli kyllä tuo kalliiksi ja hankalaksi tulee kangasmaskeillakin.
Miksi pitää ajatella noin monimutkaisesti, että pestävä maski on pestävä pesukoneessa?
Sen voi " steriloida" ihan kattilassa hellanlevyllä. Ja kiehahtaa nopeasti kiehumispisteeseen useampi maski kerralla. Sen jälkeen huuhtelu altaassa ja kuivamaan. Se on siinä.
Jätä vielä se allashuuhtelu pois, niin pysyvät steriileinä vielä keittämisen jälkeenkin.