Ihanaa! Maskit tulee julkisille paikoille :DDD
Olen hyvin huojentunut. Itse olen käyttänyt ffp2 ja 3 hengityssuojaimia julkisisissa ja ahtaisssa kaupoissa koko kevään ja kesän.
Hyvä THL!
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Virukset ei välttämättä kuole vielä 60 asteen pesussa, joten pyörittelemällä niitä pari tuntia pesukoneessa, ne jäävät myös sinne pyykkikoneen pinnoille kasvamaan mukavan lämpimissä ja kosteissa olosuhteissa.
Ajattelet nyt bakteereja, ne tykkäävät lämpimästä ja kosteasta jos ovat ihmisestä peräisin. Virukset eivät lisäänny tai ole edes oikeastaan elossa ilman eläviä soluja, ja lämpö ja kosteus denaturoivat (eli "tappavat") ne varsin tehokkaasti.
1. Maissa joissa on maskipakot, tulee yhä paljon uusia tartuntoja ilmi, ja ties kuinka moni sairastaa sen käymättä testeissä. Jos maskit auttaisivat todella paljon, näin ei olisi. Tod.näk. ihmiset eivät osaa käyttää niitä oikein, käyttävät samaa maskia monta kertaa, tai maski päässä ajattelevat ettei turvavälejä tarvi käyttää tai käsienpesun voi jättää vähemmälle.
2. Minulla ihan oikeasti ei ole varaa ostaa koko ajan uusia kertakäyttömaskeja. (Ennen kuin joku huomauttaa kangasmaskeista, kts. 4.)
3. Minulla on silmälasit, joita täytyy aina välillä työntää nenällä ylemmäs joten koskettelisin kasvojani jokatapauksessa.
4. Minulla on vasomotorinen nuha, eli kehoni reagoi tiettyihin fyysisiin tai kemiallisiin ärsykkeisiin kuin olisin niille allerginen - hyvinä esimerkkeinä tekstiilipöly ja hajusteet. Kangasmaskin käyttö näin ollen saisi silmät ja nenän vuotamaan ja aiheuttaisi aivastelua ja yskimistä - kaikki mahdolliset virukset mitä minulla olisi, menisivät kangasmaskista läpi, plus että joutuisin maskia kuitenkin koko ajan ottamaan pois voidakseni niistää nenäni.
5. Joten jos ei sakkorangaistuksen uhalla pakoteta, en tule maskia pitämään, ja luulen että vaikka tulisi, se olisi lääkärintodistuksella jätettävissä pois niiltä joille se aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä, kuten on monissa maskipakkomaissa.
Jos kommentoitte postistani jotain tiettyä kohtaa ettekä osaa tai jaksa rajata muita kohtia lainauksesta pois, olkaa kilttejä ja käyttäkää numeroa postin osasta johon reagoitte.
Uskoisit nyt jo, että se on suositus, ei pakko.
Itse toivon maski/hengityssuojapakkoa pääkaupunkiseudun julkisiin liikennevälineisiin, siis niin että kyytiin ei ole mitään asiaa ilman sellaista. Asun töiden takia muualla, mutta olin vanhempieni luona "etelässä" kesälomilla pari viikkoa, ja käytin bussia muutaman kerran. Muuten meni hyvin, mutta yhden kerran bussiin kömpi laitapuolen kulkijoilta näyttävä vanhempi pariskunta, joka sijoittautui bussin keskelle. Pariskunnan mies yski, röhisi ja aivasteli estoitta (kirjaimellisesti estoitta, edes yrittämättä suojata suutaan) koko yhden pysäkinvälin kestäneen matkan.
Onneksi noilla viruslinko-wannabeilla ei ilmeisesti ollut koronaa, mutta en usko olleeni ainoa, joka olisi halunnut joko heittää kyseiset hyypiöt ikkunasta saman tien pihalle tai ainakin eristää heidät johonkin ilmatiiviiseen pleksimuovilaatikkoon...
Hyi helkkari, en ole varmaan ikinä tarkkaillut omaa terveyttäni niin tarkasti kuin pari viikkoa tuon tapauksen jälkeen.
Jaa, en laita. Ahdistaa joku kuonokoppa.
Jos joku maskipakko tulee, niin sitten vetäydyn etätöihin korpeen kauas muista ihmisistä ja tilaan kauppatavarat suoraan kotipihaan, josta käyn ne noutamassa ilman ihmiskontakteja. Naurettavia kasvomaskeja en kyllä rupea julkisilla paikoilla käyttämään.
Sillä tavalla voisin helposti elää koko loppuelämäni. Mukavaa ja rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
maskit kaikille influenssakautena! "INFLUENSSAHYSTERIA!!!"
Tämä olisi itse asiassa erinomainen käytäntö - niinhän tuolla Aasiassa on tehty jo yli sadan vuoden ajan. Japanilaiset alkoivat käyttää kasvosuojia kun vuonna 1918 espanjantauti iski maahan. Toisin kuin Amerikassa, Japanissa ei syntynyt "anti-mask" -hörhöliikettä, vaan maskien käyttö jäi yleiseksi tavaksi ihan kausi-influenssien ja perusflunssien aikaan. Siellä pidetään ihan normaalina ja hyvänä käytöstapana sitä, että ei halua tartuttaa omaa nuhaansa - tai vakavampia tauteja - muihin ihmisiin.
(Jep, jenkkilässä on ollut antivaxxereiden tyyppisiä "mehän emme välitä omasta tai muiden terveydestä" -urpoja jo sata vuotta sitten. Googlatkaa "anti-mask league".)
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon maski/hengityssuojapakkoa pääkaupunkiseudun julkisiin liikennevälineisiin, siis niin että kyytiin ei ole mitään asiaa ilman sellaista. Asun töiden takia muualla, mutta olin vanhempieni luona "etelässä" kesälomilla pari viikkoa, ja käytin bussia muutaman kerran. Muuten meni hyvin, mutta yhden kerran bussiin kömpi laitapuolen kulkijoilta näyttävä vanhempi pariskunta, joka sijoittautui bussin keskelle. Pariskunnan mies yski, röhisi ja aivasteli estoitta (kirjaimellisesti estoitta, edes yrittämättä suojata suutaan) koko yhden pysäkinvälin kestäneen matkan.
Onneksi noilla viruslinko-wannabeilla ei ilmeisesti ollut koronaa, mutta en usko olleeni ainoa, joka olisi halunnut joko heittää kyseiset hyypiöt ikkunasta saman tien pihalle tai ainakin eristää heidät johonkin ilmatiiviiseen pleksimuovilaatikkoon...
Hyi helkkari, en ole varmaan ikinä tarkkaillut omaa terveyttäni niin tarkasti kuin pari viikkoa tuon tapauksen jälkeen.
Yök. Mua on ällöttänyt nuo tuon kaltaiset estoitta yskivät ja röhivät ihmiset jo vuosikymmeniä. Joskus olen pidättänyt hengitystä seuraavalle pysäkille asti ja jäänyt pois odottamaan seuraavaa bussia tai ratikkaa. Ja tämä siis jo kauan ennen koronaakin
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne maskit tulee?[/quote
Koronasairaat lapset ompelee niitä intialaisissa tehtaissa rottien keskellä. Sitten ne suljetaan "steriiliin" muovipakkaukseen idioottien länsimaalaisten hysteerikkojen käyttäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Voinhan minä 10 minuutin junamatkojen ajaksi laittaa maskin. Mutta missä pesen käteni, kun otan maskin pois junasta poistuessani? Käsidesiä pidän mukana, mutta mielestäni maskin koskettelu on verrattavissa niistämiseen eli saippuapesu olisi tarpeen.
Mihin käytetyt maskit laitetaan? Siis kertakäyttöiset. Asemilla jo muutenkin sottaiset roskapöntöt tursuilisivat käytettyjä maskeja. Yök.
Kasvojen näplimistä tulisi välttää, mutta maskeilla varmistetaan se, että lähes kaikki näpelöi huomaamattaan naamaansa.
Kasvosuojan naamaosaan ei kosketa, vaan maski otetaan päästä samoin kuin se laitetaankin, eli niistä nauhoista kiinni pitäen.
Käytettyä maskia tai useampia varten kannattaa pitää mukana vaikka jotain hedelmäpussia tms., johon ne saa siististi ja pussin solmuun.
Kasvojen näpelöintiin tuskin auttaa muu kuin se, että harrastaa hieman itsekuria. Tosin olen kuullut, että maskin käyttäminen päin vastoin muistuttaa käyttäjäänsä siitä, että naamaa ei saa räplätä.
Onhan toki tämä todella vaivalloista aikuisille ihmisille, parempi olisi jos pistettäisiin kaikki firmat ja paikat taas kiinni ja ihmiset lomautetuiksi tai suoraan kilometritehtaalle. Kelan tiskillä on aina hauskempaa! /s
Maskien käyttöpakko tai suositus tulee jäämään pysyväksi oli tautia tai ei maailmassa. Tämä on testi tuleville vielä kovemmille valvontatoimille, joita käytetään sitten, kun maailmanhallituksen toiminta alkaa ja ihmiset alkavat vastustamaan, suomalaisten enemmistönkin kertääntyessä hyvin väkivaltaisiin mielenosoituksiin kaupunkien ja kuntien keskustoihin, joidenka jälkeen totalitaristiset valvontatoimet otetaan käyttöön. Silloin otetaan käyttöön myös pakkorokotukset, jotka sisältävät mikrosirun, joihin ohjelmoidaan hallituksen hyväksymiä ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Maskien käyttöpakko tai suositus tulee jäämään pysyväksi oli tautia tai ei maailmassa. Tämä on testi tuleville vielä kovemmille valvontatoimille, joita käytetään sitten, kun maailmanhallituksen toiminta alkaa ja ihmiset alkavat vastustamaan, suomalaisten enemmistönkin kertääntyessä hyvin väkivaltaisiin mielenosoituksiin kaupunkien ja kuntien keskustoihin, joidenka jälkeen totalitaristiset valvontatoimet otetaan käyttöön. Silloin otetaan käyttöön myös pakkorokotukset, jotka sisältävät mikrosirun, joihin ohjelmoidaan hallituksen hyväksymiä ajatuksia.
Unohdit 5G-verkot ja sen, että Bill Gates itse henkilökohtaisesti tulee antamaan jokaiselle maailman ihmiselle sen mikrosirurokotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Jäiköhän sinulta jotkin lääkkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku maskipakko tulee, niin sitten vetäydyn etätöihin korpeen kauas muista ihmisistä ja tilaan kauppatavarat suoraan kotipihaan, josta käyn ne noutamassa ilman ihmiskontakteja. Naurettavia kasvomaskeja en kyllä rupea julkisilla paikoilla käyttämään.
Sillä tavalla voisin helposti elää koko loppuelämäni. Mukavaa ja rentouttavaa.
Hoitotyössä ollaan nyt keväästä asti käytetty maskeja työssä. Talossa on olematon ilmanvaihto, ei minkään maailman tuuletinta edes kesähelteillä. Maskin käyttö lisää hikoilua kun oma lämmin hengitys ei maskin kanssa kulje kunnolla. Osa saa allergia ja iho-oireita maskeista. Pahimpana koronapiikkinä oli vaan pakko mennä töihin, ei mitään maailman mahdollisuutta "valita" etätyöskentelyä. Kun töissä paahdetaan ne maskit päällä, en todellakaan aio käyttää maskia liikennevälineissä tai julkisilla paikoilla muuten.
Ykkösen puoli ysin uutiset olivat oikein maskibisneksen piilomainontaa. Ensin kohotetaan maskihysteriaa sillä, että ne muka loppuvat kaupoista. Seuraavassa insertissä sitten Britti kehuu kuinka mahtavaa, että on maskipakko. Joopa joo mahtava määrä saadaan myytyä 10 maskia 8 euron pakkaushintaan. Jos 5 miljoonaa ostaa pakkauksen päivässä, kauppias kiittää. Maskihan on käyttökelpoinen noin 2 tuntia, jonka jälkeen se on syytä vaihtaa. Monta pakkausta menee päivässä - ellei sitten ole tosiaan mahdollista eristäytyä johonkin poteroon viikkokausiksi. Epäilen että valtaosalle suomalaisista tämä ei ole vaihtoehto.
Näin pätkän kun näitä maskeja valmistettiin jossain bangladeshilaisessa nyrkkipajassa. Ei näyttänyt kovin hygieniseltä, maskit kävivät vähän likaisella lattialla jne.
Että hyi.
Vierailija kirjoitti:
Suositus ok. Jos tulee jonkinlainen pakko jossain vaiheessa esim. kauppoihin ja/tai julkisiin liikennevälineisiin niin sitten odotan, että mulle ne maskit maksetaan. Ei ole varaa moniin maskeihin, nehän on kalliita. (Ja ei, en alkaisi itse tekemään koska ei ole tarvikkeita, nekin maksaa, ja en osaa.)
Ostin jo keväällä 9 kpl kertakäyttömaskeja apteekista. Aion pärjätä niillä. Tulen pitämään samoja useita kertoja. Välillä saa jokainen 'levätä' ja lämmitän niitä hiustenkuivaajan suurimmalla teholla. En tule pitämään maskia kuitenkaan oikeaoppisesti päällä vaan jätän sivuille ilmaraot. Ostettuani ne laitoin yhden päälle ja oli kyllä niin vaikeata hengittää, että otin sen heti pois. Minulla on lievää allergista nuhaa tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä. Olen astmaatikko.
Niin minäkin. Silti käytän maskia töissä ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maskit kaikille influenssakautena! "INFLUENSSAHYSTERIA!!!"
Tämä olisi itse asiassa erinomainen käytäntö - niinhän tuolla Aasiassa on tehty jo yli sadan vuoden ajan. Japanilaiset alkoivat käyttää kasvosuojia kun vuonna 1918 espanjantauti iski maahan. Toisin kuin Amerikassa, Japanissa ei syntynyt "anti-mask" -hörhöliikettä, vaan maskien käyttö jäi yleiseksi tavaksi ihan kausi-influenssien ja perusflunssien aikaan. Siellä pidetään ihan normaalina ja hyvänä käytöstapana sitä, että ei halua tartuttaa omaa nuhaansa - tai vakavampia tauteja - muihin ihmisiin.
(Jep, jenkkilässä on ollut antivaxxereiden tyyppisiä "mehän emme välitä omasta tai muiden terveydestä" -urpoja jo sata vuotta sitten. Googlatkaa "anti-mask league".)
Eras radio-ohjelman vetaja USAssa on keksinyt nimen anti mask ihmisille, Maskhole (vrt. Asshole.)
Jos haluat suojata itseäsi, hankin sellainen "hitsaajapleksi" naaman eteen. Kasvomaskit suojaavat ensisijaisesti muita ihmisiä, vähemmän itseä.