Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttarit, mutta ei kutsua häihin!

Vierailija
13.07.2013 |

Kaverini on menossa naimisiin ja kaasot ovat kouhkanneet polttareista jo pari kuukautta sähköpostin välityksellä. Pitäisi keksiä ohjelmaa ja suunnitella aikataulua. Polttareihin on kutsuttu noin kaksikymmentä ihmistä.

Nyt on selvinnyt, ettei ainakaan minua ole kutsuttu häihin lainkaan. Meni maku koko polttareista, eikä tekisi mieli mennä ollenkaan. Onko yleinenkin tapa, ettei polttareihin kutsuttuja ole kutsuttu häihin? Menisittekö itse tällaisiin polttareihin?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:29"]

Omissa pienehköissä (=vähän väkeä, halpaa touhua) polttareissani oli aikanaan sellaisia kavereita, joita en kutsunut häihin. En edes ajatellut, että kutsumattomuudesta voisi loukkaantua. Enkä usko niiden kavereiden loukkaantuneen, joita en kutsunut häihin, sillä olemme edelleen kavereita (yhtä vähän läheisiä kuin aiemminkin, tosin).

Itse en loukkaantuisi, jos hääkutsua ei tulisi. Häävieraat on pakko rajata jollain tavalla, ellei sitten halua superhäitä. Sen sijaan tuntuisi tylsältä, jos en saisi kutsua polttareihin. Riippuu tietysti, kuinka hyvän kaverin polttareista olisi kyse.

[/quote]

En ymmärrä kuinka jollekin polttarit voi olla tärkeämmät kuin häät. Itse loukkaantuisin, jollen saisi kutsua häihin. Sen sijaan, jollei kutsuttaisi polttareihin, ei haittaisi tippaakaan. Itse asiassa olisin helpottunut, sillä polttarit ovat täyttä hömppää.

Vierailija
42/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja meis mentiin hyvin vaatimattomasti naimisiin, maistraatissa ja läsnä vaan perheenjäsenet. Kavereille kerrottiin etukäteen että naimisiin ollaan menossa ja sanottiin ettei kaivata polttareita, järjestivät ne silti. Ei kyllä olleet kalliit, kaikki oli köyhiä opiskelijoita tuolloin ja me kaveriporukan ekat jotka meni naimisiin :)  Pidimme kyllä polttariväelle myöhemmin bileet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin ainakin todella loukkaantunut. Ei ne polttarit ole päätapahtuma, vaan häät. Minulle on ainakin itsestään selvää, että koko polttariporukka on myös kutsuttu häihin, eihän siinä muuten ole mitään järkeä.

Vierailija
44/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut aikanaan kutsuttiin hyvän ystävän polttareita suunnittelemaan. Aika pian selvisi, etten kuulu häävieraisiin, vaikka häät olivat tosi isot. Ilmoitin, että polttarisuunnittelun ja niihin osallistumisen voivat häävieraat hoitaa. Loukkaannuin osi pahasti, ystävyyskin loppui siihen. Eniten jäi kismittämään se, että minulle kehdattiin osoittaa mieltä ikään kuin ´lopputulos olisi ollut minun vikani. Juhlikoot keskenään ne, jotka ovat hääkutsun arvoisia!

Vierailija
45/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit on tapahtuma, jonka järjestävät morsiamen ystävät. Ellei morsiamella ole ystäviä, jotka ovat ilman muita kutsuttujen listalla myös häihin, voi polttarit skipata kokonaan. Minusta tuo on hyväksikäyttöä, että bileiden järjestämiseen ja maksumieheksi kelpaa kyllä, mutta ei häihin kutsuttuna vieraana. Loukkaantuisin todella paljon, jos jäisin ilman hääkutsua, enkä tajua, miten joku voisi ajatella, että tuollainen olisi ihan ok toimintaa. Pitää miettiä jo häitä suunnitellessa, mikä on vierasmäärä ja ketä kutsutaan. Silloin mietitään ne polttaritkin. 

Vierailija
46/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en erityisemmin polttareista välitä, mutta silloin voisin ehkä ymmärtää, jos on esim. opiskelukavereita paljon ja häät olisivat muualla pienessä perhepiirissä. Mielelläni silloin juhlisin "nuorten" seurassa, mutta ainakin jos itse olisin morsian, niin toivoisin budjetinkin pysyvän pienenä. Enemmänkin olisivat sitten vain vähän erikoisempi "tyttöjen ilta". Oikeastaan silloin voisin melkein järjestää bileet itse, ainakin etkot. :D

Vierailija
47/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:00"]

Sen sijaan, jollei kutsuttaisi polttareihin, ei haittaisi tippaakaan. Itse asiassa olisin helpottunut, sillä polttarit ovat täyttä hömppää.

[/quote]

Ihan turhat pakkojuhlat ovat. Monet polttarit on läpikäyty, mutta mukavia sellaisia ei ole ollut. Siellä joku aina yrittää päteä erinomaisuudellaan, tekemisistä ollaan erimielisiä, morsiankaan usein ei ole kovin tyytyväinen kemuihin, kun on järjestetty jotain erikoista, kuten kiipeilyä korkeanpaikankammoiselle.

Onneksi olen jo niin vanha, ettei mun tarvi noita hässäköitä sietää. Jos ne olisikin mukavaa illanistumista, niin mikäs mukavampaa. Mutta sellaista pakkosuorittamista, että siitä on nautinto kaukana. Kaikkien on vain morsiamen vuoksi esitettävä hyvin viihtyvää.

Vierailija
48/105 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:39"]Tuo "häät on pakko rajata" -selitys toimii vain, jos siinä polttariporukassa on tosiaan kymmeniä ihmisiä ja itse häissä vähemmän. Mielestäni on säälittävää, jos polttareihin on haalittu kaikenlaista nuorta porukkaa, jotka eivät ole kuitenkaan niin läheisiä, että olisivat hääkutsun arvoisia. Se kertoo armottomasti, että morsian on kotona nysväävä nynnykkä, jolla ei ole kavereita.

[/quote]

Me ollaan rajattu häät vain sukulaisiin, jolloin vieraita tulee 35. Haluaisin silti polttarit ystävieni kanssa. Täytyykin ensin varmistaa heiltä että se on ok.

[/quote]

Mielestäni on ihan ok, jos ilmoittaa että pidätte vain sukulaisille häät. Tällöin kenellekään ei jää epäselvyyttä, onko kutsuttu häihin vai ei.

Vierailija
49/105 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Kieltäydyin polttareista tottakai.

Vierailija
50/105 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut polttareissa, koska ennen vanhaan niitä ei  juuri järjestetty, ei ainakaan täällä päässä Suomea. Nyt huomaan että on kahdenlaisia polttareita: nykyaikaisia ja perinteisempiä. Jälkimmäiset ovat aika spontaaneja, joissa jokainen maksaa omat baarikulunsa ja porukalla juhlakalun kulut ja niistä voisin jopa pitää. Nämä nykyaikaiset polttarit kuulostavat ihan kamalalta - järjestäjät tekevät hirveän määrän ilmaista työtä, maksavat älyttömästi ties mistä eivätkä saa edes kutsua häihin. Perinteisissä polttareissa ei ole merkitystä kutsutaanko häihin vai ei, mutta jos joutuu uhraamaan muutakin aikaa kuin sen polttari-illan ja laihduttamaan muiden hyväksi kukkaroaankin niin pitäisi se kutsu häihinkin tulla sillä muutoin lopputuloksena on vain paha mieli. Hävetkää mokomat morsiamet!

Vierailija
51/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:15"]

Ihan turhat pakkojuhlat ovat. Monet polttarit on läpikäyty, mutta mukavia sellaisia ei ole ollut. Siellä joku aina yrittää päteä erinomaisuudellaan, tekemisistä ollaan erimielisiä, morsiankaan usein ei ole kovin tyytyväinen kemuihin, kun on järjestetty jotain erikoista, kuten kiipeilyä korkeanpaikankammoiselle.

Onneksi olen jo niin vanha, ettei mun tarvi noita hässäköitä sietää. Jos ne olisikin mukavaa illanistumista, niin mikäs mukavampaa. Mutta sellaista pakkosuorittamista, että siitä on nautinto kaukana. Kaikkien on vain morsiamen vuoksi esitettävä hyvin viihtyvää.

[/quote]

Minä olen ollut mukavissa polttareissa. Vaikka ei oltu edes kovin vanhoja vielä, niin kolme morsiamen lapsuuden ajan kaveria tavattiin ja käytiin hohtokeilaamassa, joka oli kuitenkin vähän erikoista (koska ei sellaista oltu harrastettu koskaan), mutta ei liian. Sitten syötiin vähän paremmin ja juteltiin. Ei maksanutkaan liikoja.

Vierailija
52/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä jatkaa, että olen katsonut kuvia yhden kaverin polttareista ja häistä, niin niissä juuri on sitä esittämisen makua. Kai jotkut sellaisessa viihtyvät, itselleni ei sopisi. Noh, ehkä pari pysyy yhdessä, kun morsiankin ehti jo pettää tulevaa miestään ennen kihlausta. Mies otti kuitenkin vielä takaisin, vaikka asuivat jo yhdessäkin siihen aikaan.

Vierailija
53/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:36"]

Kai jotkut sellaisessa viihtyvät, itselleni ei sopisi.

[/quote]

Ei moni muukaan viihdy, mutta mitkä on vaihtoehdot. Jos et mene, niin morsian loukkaantuu, tulkitsee, että hänen polttareihin ei haluta osallistua. Joten parempi mennä ja olla esityksessä mukana. Kyllä sitä yhden illan kestää.

Vierailija
54/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aikoinaan työkaverit järkkäs polttarit. Ei niissä raha kummosesti palanut, minun syömiset ja juomiset porukka maksoi, ei muuta. No en kutsunut heitä muualle kuin kirkkoon, se kun on aina avoin kaikille. Ei se ollut heille ylläri, ettei he saaneet kutsua itse hääjuhlaan.

Meillä oli kyllä oikein hauska polttari-ilta ja vain osa porukasta tuli kirkkoon, ei se ollut ollenkaan heille tärkeää. Tärkeää oli osallistua polttareihin. He ei tunteneet mun sukua tai tulevaa miestä, eli juhlittiin sitten nimenomaan omalla porukalla.

Vierailija
55/105 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:36"]

Kai jotkut sellaisessa viihtyvät, itselleni ei sopisi.

[/quote]

Ei moni muukaan viihdy, mutta mitkä on vaihtoehdot. Jos et mene, niin morsian loukkaantuu, tulkitsee, että hänen polttareihin ei haluta osallistua. Joten parempi mennä ja olla esityksessä mukana. Kyllä sitä yhden illan kestää.

[/quote]

No muista kuvista päätellen he kyllä muutenkin juhlivat aina "hienostuneesti" ja isolla porukalla. Lienevät muutenkin puheista päätellen ns. paremmin toimeentulevista perheistä kotoisin. Facebook-päivityksetkin ovat aina kaikki niin hienoa elämää, että saan heti feikin vaikutelman. Noh, ehkä joidenkin elämä on sellaista, itse en osaa oikeastaan olla edes kateellinen. Ihmettelen vain, että eikö nyt mitään muuta kiinnostavaa ole elämässä kuin kaiken hehkuttaminen. Tämä nyt meni pahasti offtopiciksi, sori.

Vierailija
56/105 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä miten se on niin monen mielestä outoa jos on polttareissa mutta ei häissä. Tosin miehille se ei oo niin iso juttu mut naisille näköjään :D just polttareissa usein voi olla kaikkia ei niin läheisiä kavereita joita ei välttämättä häihin kutsu jos pitää pienemmät häät. Turha vetää hernettä nenään. Itse ainakin voisin tutun polttareihin mennä jossa on muitakin tuttuja vaikkei häihin kutsua tulisikaan. Tietenkin jos on ainoa porukasta jota ei kutsuta tilanne vähän outo

Vierailija
57/105 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa voisi erotella kahden tyyppiset polttarit: ilmakset ja maksulliset.
.
Ilmaisiin on ok kutsua vaikka koko kaupunki, viettää hauska ilta jonkun kotona/ulkona ja maksimissaan ryhmä tarjoaa morsiammelle juoman ja ruoan.
.
Sitten taas maksullisissa polttareissa pitäisi olla täysin selvää se, että koko porukka on kutsuttu myös häihin. Muussa tapauksessa siitä todellakin jää vain kuva että kutsuttiin vieraaksi ihan vain maksumiehenä..

Vierailija
58/105 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä kumpikaan ei pitänyt polttareita just sen vuoksi, että yhtäkään polttariporukkaan kuuluvaa ei olisi kutsuttu häihin. Tuntuisi törkeältä rahastukselta. Häämme oli pienet lähisukujuhlat.

Vierailija
59/105 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:29"]Omissa pienehköissä (=vähän väkeä, halpaa touhua) polttareissani oli aikanaan sellaisia kavereita, joita en kutsunut häihin. En edes ajatellut, että kutsumattomuudesta voisi loukkaantua. Enkä usko niiden kavereiden loukkaantuneen, joita en kutsunut häihin, sillä olemme edelleen kavereita (yhtä vähän läheisiä kuin aiemminkin, tosin).

Itse en loukkaantuisi, jos hääkutsua ei tulisi. Häävieraat on pakko rajata jollain tavalla, ellei sitten halua superhäitä. Sen sijaan tuntuisi tylsältä, jos en saisi kutsua polttareihin. Riippuu tietysti, kuinka hyvän kaverin polttareista olisi kyse.
[/quot

Anteeksi, mutta ei sinunkaan sosiaalisessa älyssäsi ole kehumista. Ajattele asiaa niin päin että itse saisit kutsun polttareihin vaan et häihin...Tuntuisiko kivalta? Muut biletysillat on asu erikseen, mutta todella huonoa käytöstä kutsua joku vain maksumieheksi polttareihin. Käsittämätöntä sekin, jos joku muu kuin kaaso toimii polttarien kutsujana. Kaaso nyt sentään tietää häiden kutsuvieraslistan.

Vierailija
60/105 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:11"]Sama on babyshowerit..... Saatiin ystävän kanssa kutsu babyshowereihin, mutta ei ristiäisiin. Myös lapsen synttäreille saadaa kutsuja ja kehtaa vielä luetella (kalliita) lahjoja, joita lapsi sitten haluaa. Just. Tänä vuonna jätin menemättä koko synttäreille.
[/quot

Babyshowerit ja polttarit eivät ole verrannolliset. Ristiäisiin kutsutaan vain kummit ja lähisuku. Eikö joku sitä tajua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi