Polttarit, mutta ei kutsua häihin!
Kaverini on menossa naimisiin ja kaasot ovat kouhkanneet polttareista jo pari kuukautta sähköpostin välityksellä. Pitäisi keksiä ohjelmaa ja suunnitella aikataulua. Polttareihin on kutsuttu noin kaksikymmentä ihmistä.
Nyt on selvinnyt, ettei ainakaan minua ole kutsuttu häihin lainkaan. Meni maku koko polttareista, eikä tekisi mieli mennä ollenkaan. Onko yleinenkin tapa, ettei polttareihin kutsuttuja ole kutsuttu häihin? Menisittekö itse tällaisiin polttareihin?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 03:50"]Ihmetyttää kyllä miten se on niin monen mielestä outoa jos on polttareissa mutta ei häissä. Tosin miehille se ei oo niin iso juttu mut naisille näköjään :D just polttareissa usein voi olla kaikkia ei niin läheisiä kavereita joita ei välttämättä häihin kutsu jos pitää pienemmät häät. Turha vetää hernettä nenään. Itse ainakin voisin tutun polttareihin mennä jossa on muitakin tuttuja vaikkei häihin kutsua tulisikaan. Tietenkin jos on ainoa porukasta jota ei kutsuta tilanne vähän outo
[/quote]
Sulle sama kysymys: eikö riitä läheiset kaverit polttareihin? Jos ei, niin miksi polttareissa pitää olla niin monta ihmistä? Kuulostatte todella nuorilta ja/tai köyhiltä.
Ihme nipottajia ketju täynnä. Polttarit on polttarit ja häät on häät.
Kummissakaan edellisissä polttareissa ei ollut häävieraslistalle mahtunut bestmanin lisäksi kuin muutama tyyppi, mutta ei se menoa haitannut eikä kukaan älynnyt siitä mieltänsä pahoittaa. Mukavahan se oli isolla porukalla viettää vähän railakkaammat bileet hyvästä syystä, enkä tosiaan ajatellut maksavani hääkutsusta kun polttarikuluihin osallistuin.
Itse asiassa olisin ollut vähän pettynyt ja ihmeissäni jos ei olisi polttareihin kutsuttu kun olen kummankin sulhasen kaveri ollut kouluajoista lähtien.
Eikös polttarit ole se sinkkujuhla....ja häät voi olla pienet.
Tietty, jos on isot häät, niin sitten kaikki vaan mukaan, mut jos ei oo.
mä en oo tajunnut, että kaikki kaverit pitäis kutsua häihin, jos on pienet häät.
on kuitenkin kiva heipata sinkkuus kavereitten kans.
me pidettiin yhdelle kaverille silleen ja niitten häät oli ihan pienet.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 07:00"]Eikös polttarit ole se sinkkujuhla....ja häät voi olla pienet.
Tietty, jos on isot häät, niin sitten kaikki vaan mukaan, mut jos ei oo.
mä en oo tajunnut, että kaikki kaverit pitäis kutsua häihin, jos on pienet häät.
on kuitenkin kiva heipata sinkkuus kavereitten kans.
me pidettiin yhdelle kaverille silleen ja niitten häät oli ihan pienet.
[/quote]
No olipas älykkään oloinen viesti...
Järjetin itse kerran polttareita kaason ominaisuudessa. Morsian antoi nimilistan ketkä haluaa mukaan polttareihin. Useat eivät olleet kutsuttu häihinm? Omasta mielestäni tämä ei ollut ok, mutta jtää sitten kutsumatta kun Oli morsiamen listalla.
Yksi jätti tulematta kun ei ollut kutsuttu häihinkään. Neljä puhui kuinka olivat iloisesti yllättyneitä kun saivat polttarikutsun vaikkei hääkutsua tullutkaan. Niin kiva kuulemma tulla juhlimaan ystävää vaikkei häihin ole kutsuttu.
Eli itse opin, ettää kaikki ottaa asian eri tavalla. Ja harvoin ne kaasot ottaa vaan lisää maksumiehiä...morsian yleensä on toivonut tietyt ihmiset paikalle.
96 pahoittelee kirjoitusvirheitä. Kännykkä, autocorrect ja aamu.
Loukkaantuminen riippuisi ihan siitä että onko polttarit saunaa, bisseä ja safkaa kavereiden kesken vai sisältääkö maksullista toimintaa, morsiamen hemmottelua, laskuvarjohyppyä, ruokailua fiinissä ravintolassa, hotelli yöpymistä tms. Ensimmäisiin menisin ilman hääkutsuakin...
Koko ketjua lukematta kerron oman kokemuksen.
Eli mentiin naimisiin niin että paikalla oli vain ja ainoastaan molempien perheet, eli todella pienet juhlat. Ei olisi haluttu itse minkäänlaista hääjuhlaa mutta se tuntui olevan niin tärkeä asia äidilleni ja mummoillemme päätimme järjestää pienet häät, eli kirkosta kakkukahveille ja siinä se.
Siskoni halusi järjestää polttarit ja pyysi sinne ystäviäni. Oliko tämäkin nyt väärin ja loukkasinko kaikkia ystäviäni?
En tiedä, olenko vanhanaikainen, mutta minusta on outoa, jos morsian tai sulhanen on itse järkkämässä tai suunnittelemassa omia polttareitaan. Polttarit ovat minun käsittääkseni kavereiden yllärinä järkkäämät bileet, joita kukaan ei voi pakottaa järjestämään.
Jos on hyvin pienet häät ja joku kaveri haluaa polttarit järjestää, on minusta ihan ok, että polttariväki ei ole kutsuttuna hääjuhlaan. Jos kaverit kuulee, että joku on menossa naimisiin ja häihin on kutsuttu vaikkapa vain vanhemmat ja sisarukset, voidaan silti haluta järkätä polttarit.
Jos on vähän isommat häät ja osa kavereistakin kutsutaan, niin silloin pitäisi polttareiden järkkääjän jotenkin selvittää, ketä on kutsuttu häihin. Jos porukka kerran on jotenkin häihinkin rajattu, niin joku raja silloin läheisyydessä/ystävyyden tasossa menee siinä, onko kutsuttu vai ei. Jos on kaksi yhtä läheistä ja tärkeää ystävää, niin ei kukaan jätä silloin toista kutsumatta.
Tuo jonkun mainitsema maksullisuus on yksi hyvä pointti. Jos polttarit on "tuo omat juomat" -periaatteella ilmainen illanistujainen, voisi vielä ajatella, että porukka olisi laajempi kuin häävierasporukka. Usein polttareihin liittyy kuitenkin sitä, että morsiamelle tarjotaan kaikenlaista aktiviteettia ja hinta voi nousta aika korkeaksikin - ymmärrettävästi ne, joita ei ole kutsuttu häihinkään, kokevat, että he eivät ole niin läheisiä, että saisivat hääkutsun, mutta kelpaavat jakamaan kustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 08:53"]
Koko ketjua lukematta kerron oman kokemuksen. Eli mentiin naimisiin niin että paikalla oli vain ja ainoastaan molempien perheet, eli todella pienet juhlat. Ei olisi haluttu itse minkäänlaista hääjuhlaa mutta se tuntui olevan niin tärkeä asia äidilleni ja mummoillemme päätimme järjestää pienet häät, eli kirkosta kakkukahveille ja siinä se. Siskoni halusi järjestää polttarit ja pyysi sinne ystäviäni. Oliko tämäkin nyt väärin ja loukkasinko kaikkia ystäviäni?
[/quote]
Olisit nyt hyvä ihminen lukenut ketjun ennen marttyyriksi heittäytymistä, täällä nimenomaan on sanottu että tuollaisessa tapauksessa ok pitää ''eri vieraille'' polttarit kuin häät, nimenomaan kun mennään vaikkapa pienessä perhepiirissä naimisiin.
En kyllä ikinä kehtaisi kutsua sellaista ihmistä polttareihin, jos ei ole kutsuttu häihin. En morsiamena enkä kaasona. Ja jos menee vain kahdestaan naimisiin tai lähiperheen kanssa, niin silloin ei mielestäni kuulu olla polttareita (me menimme näin, enkä olisi ikinä kehdannut velvoittaa kavereitani järkkäämään minulle mitään). Miksei morsian voi itse järjestää kavereilleen bileitä/mökkiviikonlopun, jos haluaa naimisiin menoon liittyvää yhdessäoloa.
Nykyään polttarit on lähteneet ihan lapasesta. Omissani oli mukana 6 henkeä ja kukaan ei varmasti maksanut 20 € enempää. Meillä oli tosi hauska ja aurinkoinen päivä. Eikä mun mielestä polttarit ole "sinkkujuhla" hyvin varattu se morsian ainakin on. Viime kesänä olin polttareissa joista tuli lasku 150 € per lärvi, kaikilla oli aamusta lähtien pinna kireällä ja vitutti nuo kustannukset. Kaasot, pitäkää homma simppelinä niin kaikilla on hauskempaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:42"]En kyllä ikinä kehtaisi kutsua sellaista ihmistä polttareihin, jos ei ole kutsuttu häihin. En morsiamena enkä kaasona. Ja jos menee vain kahdestaan naimisiin tai lähiperheen kanssa, niin silloin ei mielestäni kuulu olla polttareita (me menimme näin, enkä olisi ikinä kehdannut velvoittaa kavereitani järkkäämään minulle mitään). Miksei morsian voi itse järjestää kavereilleen bileitä/mökkiviikonlopun, jos haluaa naimisiin menoon liittyvää yhdessäoloa.
[/quote]
Siksi että morsian itse ei velvoita tai järjestä mitään.
Itse sain kutsun polttareihin mutten häihin. Maksamista polttareista ois tullut 350 € / per nuppi, plus omat juomat ja syömiset, niin ei ollut kovin vaikeaa jättää menemättä. Joiltain vaan puuttuu todellisuudentaju kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:08"]
Kaverini on menossa naimisiin ja kaasot ovat kouhkanneet polttareista jo pari kuukautta sähköpostin välityksellä. Pitäisi keksiä ohjelmaa ja suunnitella aikataulua. Polttareihin on kutsuttu noin kaksikymmentä ihmistä.
Nyt on selvinnyt, ettei ainakaan minua ole kutsuttu häihin lainkaan. Meni maku koko polttareista, eikä tekisi mieli mennä ollenkaan. Onko yleinenkin tapa, ettei polttareihin kutsuttuja ole kutsuttu häihin? Menisittekö itse tällaisiin polttareihin?
[/quote]
En menisi.
Voiko tuolle polttariporukalle laittaa ihan pokkana yhteisen viestin jotenkin "olenko ainoa, jota ei ilmeisesti ole kutsuttu häihin ja kyselisin onko normaalikäytäntö, että kutsutaan polttareihin vaikkei kutsuttaisi häihin?".
Minusta todella moukkamaista kutsua maksajia polttareille, mutta sitten ei muka kutsuta häihin. Onneksi en ole joutunut sellaiseen törmäämään.
On tämä joillekin "normaalia".
Seurasin sivusta mieheni ystävän häät. Miesten polttaripporukka oli sopinut aloituksen meidän kotiin ja kättelin siinä kohteliaasti pari minulle tuntematonta tyyppiä. Sitten häissä haeskellessani vieraista näitä mukavia tapaamiani ihmisiä, eikä sattunut silmään, niin mieheni selitti, että polttareissa ja häissä kutsuttuina oli eri kaverit.
Polttareissa oli ilmeisesti "oikeita" kavereita, koska samoja olen tavannut hääparin muutto- ja rakennustalkoissa. nämä asuvat samassa kaupungissa. Häissä sitten oli työ-,opiskelu- ja kaukana asuvia yms.kavereita. Sama logiikka morsiammen polttareihin ja häihin kutsutuissa kavereissa. En ymmärtänyt.
Jos pitää säästää jostakin, niin eikö pitäisi kutsua kaikkein läheisiään. Tuntui loukkaavalta noiden ihmisten puolesta, jotka järkkäsi polttarit ja ennen kaikkea auttavat normaalisti arjessa.
Kyllä hääpari sanelee, ketä polttareihin ja häihin kutsutaan.
Itse pidän kyllä myös itsestään selvyytenä, että polttareissa ovat läheiset, jotka sisältyvät laajempaan joukkoon läheisiä eli häihin kutsuttaviin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:43"]
Itse pidän kyllä myös itsestään selvyytenä, että polttareissa ovat läheiset, jotka sisältyvät laajempaan joukkoon läheisiä eli häihin kutsuttaviin.
[/quote]Eli myös kaikki 86-vuotiaat mummot ja mammat?
kai se vaan on eri piireissä eri tavoilla. Meidän porukoissa ei ole ollenkaan tavatonta, että polttareissa on paljonkin porukkaa, jotka ei tule häihin. Periaatteella "jos tunnet tyypin ja haluat tulla, tervetuloa". Eikä se koskaan maksa muuta kuin omat syömiset - jos ollaan ravintolassa taikka nyyttäriherkut. Polttarit on olleet mukavaa yhdessäoloa, jossa saatetaan antaa "hyviä" ohjeita tulevalle morsiamelle taikka nauraa räkättää miehille, huomioida morsianta pienillä hauskoilla tavoilla. Häät on sitten ihan eri juttu, polttareissa pidetään hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:29"]Omissa pienehköissä (=vähän väkeä, halpaa touhua) polttareissani oli aikanaan sellaisia kavereita, joita en kutsunut häihin. En edes ajatellut, että kutsumattomuudesta voisi loukkaantua. Enkä usko niiden kavereiden loukkaantuneen, joita en kutsunut häihin, sillä olemme edelleen kavereita (yhtä vähän läheisiä kuin aiemminkin, tosin).
Itse en loukkaantuisi, jos hääkutsua ei tulisi. Häävieraat on pakko rajata jollain tavalla, ellei sitten halua superhäitä. Sen sijaan tuntuisi tylsältä, jos en saisi kutsua polttareihin. Riippuu tietysti, kuinka hyvän kaverin polttareista olisi kyse.
[/quote]
Miksi polttareihin sitten pitää kutsua sellaisia, joihin ei ole läheiset välit?