Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren kotoa muutto ja hankinnat

Vierailija
13.07.2013 |

Mitä ja miten olette nuorelle hankkineet, kun hän muuttaa ensi kertaa pois kotoa?

Meidän 16- vuotias on lähdössä omaan kotiin. Hankintalistalla on koko perusvarustus, mutta jotain tuoleja ja sohvapöytiä tietysti löytyy ennestäänkin. Vuode ja työpöytä ja joku sohva pitänee hankkia. Perus keittiö- ja tietysti siivousvälineet. Liinavaatteet. Pyykkikone, sillä taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Mies sanoo, että tiskikone on myös hankittava, mutta minä luulen, ettei yhdeltä nuorelta niin paljon tiskiä tule, etteikö sitä käsinkin tiskaisi.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:54"]

Käytännössähän se menee niin, että palkkatyössä käyvien lapsille vuokrataan yksiöitä, erilaisilla tukirahoilla elämäänsä elävien lapset menee niihin opiskelija-asuntojen soluihin. Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia, joten tässä lasten muuttovaiheessa on iloa siitä, että ei taituroinut vuosia päivärahoilla kotona vaan teki töitä, säästi ja pystyy nyt maksamaan lapselleen kaikenlaista kivaa. On ihan eri asia juoda aamuteetä siistin yksiön keittokomeron pienen pöydän ääressä kuin kolmen tai neljän muun kanssa jaettavassa yhteiskeittiössä, josta joku aina varastaa jääkaapista ruuat.

[/quote]

Ei meillä ollut eikä ole varaa maksaa lapsille yksiöitä, kun nämä muuttivat ja muuttavat kotoa opiskelujen vuoksi. Esikoinen meni ihan mukisematta soluasuntoon. Seuraavana keväänä hänelle tarjottiin sitten yksiötä. Yksityisiltä markkinoilta ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada yksiötä alle 400 euron hintaan, tuolla vuokraan sisältyy vielä vesi, sähkö ja laajakaista.

Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittotarvikkeiden on hyvä olla laadukkaita. Yhdellä kattilalla ja muhkuraisella paistinpannulla saa vain kokkausinnostuksen loppumaan. Muuten käytetyt tavarat on ihan hyvä juttu, tosin jotkut sukulaiset tunkee sille kotoa pois muuttavalle rikkinäistä kaatopaikalle kuuluvaa tavaraa.

[/quote]

mutta huomaa se, että kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin te. osalla on varaa maksaa lastensa elämä..

[/quote]

Jos on kaksi opiskelevaa lasta ja haluaa kohdella heitä tasapuolisesti, niin esimerkiksi vuokraan menee 2 x 500 e/kk ja ehkä käyttörahaa 2 x 300 e/kk eli yhteensä 1600 e/kk. Vuodessa vanhemmilta pitäisi löytyä noin 20.000 euroa. Kuinka moni keskituloinenkaan tuohon pystyy? Enkä minä edes pidä meitä köyhinä.

Jos sinä olet opiskelijan vanhempi, niin sitten ok, hienosti pärjäät. Jos taas olet se opiskelija, niin sitten olet tottunut eri elintasoon mitä keskivertotyöntekijällä on.

[/quote]

Meillä on noin, tosin kuukaudessa menee 900 e/lapsi. Keskituloisena tuon maksaa ihan helposti eli missä sinulla on ongelmia rahankäytössäsi?

[/quote]

Ei sinun tarvitse vastata ilkeillen.

1800 euroa on enemmän kuin minun kuukauden nettopalkka, joten näemmä sitten olenkin köyhä. Pelkästään miehen palkalla eläminen tekisi elämästä liian tiukkaa, joten sorry lapset, en jatkossakaan vuokraa teille keskustayksiöitä.

Vierailija
82/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:20"]

voivoi tätä kateuden määrää. ei todellakaan pärjää noin pienellä pyyhemäärällä. ei alkuunkaan. kyllä nuorelle voi ostaa kaiken uutena, miksi tyytyä huonoon jos on varaa parempaan? mitä se sua haittaa jos nuori asuu isossa asunnossa?

[/quote]

Miksi ihmeessä nuorelle pitäisi opettaa, että tavara tipahtaa taivaasta ilman mitään omaa panosta?

[/quote]

eihän se taivaasta tipu vaan ostetaan vanhempien PALKKARAHOILLA. kaikki ei käy sossun luukulla vaikka av:lla kirjoittelevatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä keskustelu!

Minua on usein pidetty sellaisena hieman lellittynä lapsena, joka on aina saanut vanhemmiltaan hieman enemmän ja parempaa kuin muut. Mutta kun kotoa muutin, ei olisi tullut mieleenikään että vanhemmat olisivat hankkineet minulle tavarat valmiiksi! Sehän on minun oma kotini, ei vanhempieni koti.

Muutin aluksi poikaystävän kanssa yhteen ja ostimme yhdessä mm. sohvan uutena. Joitakin tavaroita saimme jomman kumman vanhemmilta tai sukulaisilta, kun olivat jääneet tarpeettomiksi. Verhot tein itse, samoin kuin sohvatyynyt jne. Sitten lähdin opiskelemaan ja muutin toiselle paikkakunnalle soluasuntoon. Sinne ostin vuoteekseni patjan ja hain kierrätyskeskuksesta työpöydän. Aloin heti jonottamaan yksiötä ja sen saatuani hankin sinne jotain pientä uutena, mm. keittiön pöydä ja tuolit. Siihen mennessä aloin jo hahmottaa, minkälaisesta sisustuksesta pidän. Jos olisin vuosia aiemmin saanut vanhemmiltani kaiken uutena, hyvin paljon kallista tavaraa olisi mennyt tuossa vaiheessa hukkaan!

Myöhemmin sitten ostin itse hankkimieni tavaroiden kaveriksi oman asunnon, mutta en vielä sinnekään halunnut tiskikonetta, koska mieluummin halusin enemmän kaappitilaa keittiöön. Nykyisen mieheni kanssa kun muutimme saman katon alle, hankittiin myös astianpesukone, ja silloin olin jo yli kolmekymppinen! Siihen asti pärjäsin ilman, ja nyt kun se kone on, osaan todellakin arvostaa sitä. Varmasti efekti haihtuu muutamassa vuodessa, mutta olen tyytyväinen että saan nauttia tästä uutuudenviehätyksestä vielä tässä vaiheessa elämääni.

Olen todella kiitollinen vanhemmilleni kaikesta siitä, mitä olen heiltä kotona asuessani saanut, ja oikein hyvillä mielin aloin itse kustantaa omaa elämistäni siinä vaiheessa, kun muutin kotoa pois.

Vierailija
84/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:49"]

ja soluun ei missään nimessä kannata nuorta ohjata, kyllä nuori aikuinen voi ihan hyvin yksiössä asua. en tajua näitä kurjuuden rakastajia joita tässäkin ketjussa on muutama :)

[/quote]

Aikamoista kuvitella että solussa olisi suoraan kurjaa vain koska solu. Itse olen edelleen yhteydessä entiseen solukaveriini, jonka kanssa oli aivan mahtavaa uudella opiskelupaikkakunnalla. Solu voi olla kertakaikkisen erinomainen ja käytännöllinen vaihtoehto.

[/quote]

Entä sitten, jos nuori menee armeijaan?

Luuleeko mammat, että siellä on jokaiselle varusmiehelle ihan ikioma vessallinen yksiö? Hyvä kun on edes ovet vessakopeissa - kiitos Elisabetin.

Montakos miestä varuskunnissa onkaan samassa tuvassa? Soluasunto samassa huoneessa itse valitsemansa kaverin kanssa on aika pientä kurjuutta siihen verrattuna.

[/quote]

Armeijassa ollaan 6 kk, soluasunnossa vuosia. Mieti sitä.

Vierailija
85/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:38"]

Itse kun muutin pois kotoa, suuri osa tavaroista haettiin kirppikseltä tai kierrätyskeskuksesta, halpaa, hienoa ja opiskelijalle aivan sopivaa sillä välin kun oma sisustusmaku vähän kehittyy. Ei sitä heti kotoa muuttaessa edes tiedä mitä haluaa, aivan naurettavaa ostaa heti uutta. Oppiipahan samalla vähän arvostamaan sitten niitä uusia huonekaluja.

Sänky, liinavaatteita, pari pyyhettä, pöytä, hyvä tuoli, perus keittiösetti ja pieni astiasto (kaikkea n 3 kpl niin voi kavereitakin kestitä), kirjahylly, vaatteille myös hylly tms jos ei ole kiinteää vaatekaappia, se pesukone, ehkä sohva jos kämppä sitä vaatii, imuri, perus siivoustarpeet, tiskiharja jne. Verhot, jostain eurokankaasta metrilakanakangasta.

Televisiota en todellakaan pidä minään perustarpeena, joka vanhempien pitäisi kustantaa, varsinkin jos on läppäri ja netti-tv ja areenat jne.

Ei yhdeltä ihmiseltä tule niin paljon tiskiä jos mitenkään normaalisti elää että siihen tarvitsisi tiskikonetta, naurettavaa tuollainen. Pyykkikone toki eri asia, mutta ruuanlaitossakaan ei tarvitse käyttää mitään viittä pannua tms.

Itse olen muuttanut kaikkiin asuntoihini ensin todella pienellä tavaramäärällä, mitä pidin hyvänä ja avartavana kokemuksena. Oppii huomaamaan, että ilman krääsääkin pärjää ja on mukavan tilavaa, ja ehtii miettiä mitä sitä oikeastaan tarvitsee ja mitä ei - ja millaista todella haluaa, ettei osta turhaan vääränlaista. Hetkellinen askeettisuus on oikein kasvattava ja mukava kokemus. Olin ehtinyt kasata teinihuoneeni aivan täyteen rojua, ja opiskelija-asunnossa alkuun todella vähällä tavaralla eläminen oli yllättävän raikasta. 

Kirpparilta saa teini (vaikka vanhempien tuella) sitten lisää tavaraa jos on kerran pakko hankkia. Tai toki jos on hyvät perustelut, voidaan ostaa uutta.

[/quote]

ei mulla ainakaan olisi riittännyt kavereiden kestittämiseen kolme mukia. luovuta jo, kaikki eivät ole yhtä köyhiä...

Vierailija
86/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:18"]

Jos olisin vuosia aiemmin saanut vanhemmiltani kaiken uutena, hyvin paljon kallista tavaraa olisi mennyt tuossa vaiheessa hukkaan!

[/quote]

Minulla on nimittäin aika erilainen maku kuin vanhemmillani, ja sen maun löytymistä edesauttoi se, että elin käytettyjen ja ilmaiseksi saatujen tavaroiden kanssa kunnes aloin itse hahmottaa millaisesta sisustuksesta pidän.

81

Vierailija
87/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:07"]

Käytännössähän se menee niin, että palkkatyössä käyvien lapsille vuokrataan yksiöitä, erilaisilla tukirahoilla elämäänsä elävien lapset menee niihin opiskelija-asuntojen soluihin. Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia, joten tässä lasten muuttovaiheessa on iloa siitä, että ei taituroinut vuosia päivärahoilla kotona vaan teki töitä, säästi ja pystyy nyt maksamaan lapselleen kaikenlaista kivaa. On ihan eri asia juoda aamuteetä siistin yksiön keittokomeron pienen pöydän ääressä kuin kolmen tai neljän muun kanssa jaettavassa yhteiskeittiössä, josta joku aina varastaa jääkaapista ruuat.

[/quote]

Ei meillä ollut eikä ole varaa maksaa lapsille yksiöitä, kun nämä muuttivat ja muuttavat kotoa opiskelujen vuoksi. Esikoinen meni ihan mukisematta soluasuntoon. Seuraavana keväänä hänelle tarjottiin sitten yksiötä. Yksityisiltä markkinoilta ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada yksiötä alle 400 euron hintaan, tuolla vuokraan sisältyy vielä vesi, sähkö ja laajakaista.

Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittotarvikkeiden on hyvä olla laadukkaita. Yhdellä kattilalla ja muhkuraisella paistinpannulla saa vain kokkausinnostuksen loppumaan. Muuten käytetyt tavarat on ihan hyvä juttu, tosin jotkut sukulaiset tunkee sille kotoa pois muuttavalle rikkinäistä kaatopaikalle kuuluvaa tavaraa.

[/quote]

mutta huomaa se, että kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin te. osalla on varaa maksaa lastensa elämä..

[/quote]

Jos on kaksi opiskelevaa lasta ja haluaa kohdella heitä tasapuolisesti, niin esimerkiksi vuokraan menee 2 x 500 e/kk ja ehkä käyttörahaa 2 x 300 e/kk eli yhteensä 1600 e/kk. Vuodessa vanhemmilta pitäisi löytyä noin 20.000 euroa. Kuinka moni keskituloinenkaan tuohon pystyy? Enkä minä edes pidä meitä köyhinä.

Jos sinä olet opiskelijan vanhempi, niin sitten ok, hienosti pärjäät. Jos taas olet se opiskelija, niin sitten olet tottunut eri elintasoon mitä keskivertotyöntekijällä on.

[/quote]

Meillä on noin, tosin kuukaudessa menee 900 e/lapsi. Keskituloisena tuon maksaa ihan helposti eli missä sinulla on ongelmia rahankäytössäsi?

[/quote]

1800 euroa on enemmän kuin minun kuukauden nettopalkka, joten näemmä sitten olenkin köyhä. Pelkästään miehen palkalla eläminen tekisi elämästä liian tiukkaa, joten sorry lapset, en jatkossakaan vuokraa teille keskustayksiöitä.

[/quote]

eihän tuo vastannut mitenkään ilkeillen. vaan ihan asiallisesti. älä ota nokkiisi jos olet köyhä. oma vikasi.

Vierailija
88/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:48"]

voivoi tätä kateuden määrää. ei todellakaan pärjää noin pienellä pyyhemäärällä. ei alkuunkaan. kyllä nuorelle voi ostaa kaiken uutena, miksi tyytyä huonoon jos on varaa parempaan? mitä se sua haittaa jos nuori asuu isossa asunnossa?

[/quote]

Miksi ihmeessä nuorelle pitäisi opettaa, että tavara tipahtaa taivaasta ilman mitään omaa panosta?

[/quote]

Niin, voihan sille nuorelle opettaa vaikka sen, että isä ja äiti välittävät sinusta ja haluavat, että sinulla on kaikki tarvittava, kun muutat pois kotoa.

[/quote]

nimenomaan. tässä keskustelussa näkee taas av.n tason; köyhiä ja pihejä.

Vierailija
89/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

eihän tuo vastannut mitenkään ilkeillen. vaan ihan asiallisesti. älä ota nokkiisi jos olet köyhä. oma vikasi.

[/quote]

Mitä tuo "missä sinulla on ongelmia rahankäytössäsi?" sinusta sitten on? Asiallinen kysymys?

Ja ei, en ole köyhä, vaikka minulla ei olekaan laittaa 1800 euroa kuukaudessa aikuisten lasten elämiseen.

Vierailija
90/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:24"]

ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.

[/quote]

Tottakai pitää maksaa omat laskut, tai maksaa sen minkä pystyy ja vanhemmat auttaa siinä missä nuoren rahat loppuvat. Jos haluaa omaan talouteen, se on sitten oma ja sitä pitäisi pystyä pyörittämään itse. 

Vähän eri asia jos on pakko muuttaa koska opinnot, mutta silti - jos itsenäistyy niin itsenäistyy, sillä vain lellii lapsen piloille jos opettaa sen siihen että kaikki maksetaan valmiiksi ja omat tulot voi käyttää levyihin, keikkoihin ja baariin.

Muistan itse pari tälläistä tapausta omilta opiskeluvuosilta, ja voin sanoa että on aika helkkarinmoinen karhunpalvelus lapselle opettaa tämä siihen, että vaikka on "itsenäinen" omia menoja ei tarvitsekaan maksaa, vaan isukki ja äityli hoitavat laskut, "omat" rahat voi huoletta liki kaikki pämmätä opiskelijaelämään, mitä sitä budjettia miettimään vaikka omia tuloja ei juuri ole. Sama syvään juurtunut asenne näkyy sitten luottovelkoina ja suurina rahanhallinnan tai budjetoinnin vaikeuksina myöhemmin elämässä, mutta mitäs siitä kunhan meidän mussukalla on kaikki uutta koko ajan, vai mitä?

[/quote]

selvishän se syy. :) olit opiskeluaikoina varakkaille kavereille kateellinen ja katkeruus vaikuttaa elämääsi vieläkin niin että näet punaista jos joku maksaa lapsensa elämän.

siitä ei kuule ole mitään lakia, etteikö vahnempi saisi täysi-ikäistä lastaan elättää niin paljon kuin sielu sietää. että nielepäs vastalausees :) ei ole mikään pakko maksaa omia laskuja jos joku muu ne suostuu maksamaan.

Vierailija
91/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, kun hymyilytti näitä lukiessa. :) Mun vanhempani ovat sellaisia keskituloisia, kaikin puolin tavallisia suomalaisia. Muutin pois kotoa 19-vuotiaana kaksi vuotta sitten. Sain mukaan työpöytäni, sänkyni, kirjahyllyni, tietokoneeni ja mattoni huoneestani. Sukulaisilta sain pöydän keittiöön, lapsuuskodin naapureilta sohvan olohuoneeseen, isovanhempien vintiltä tv-tason. Äiti osti tuparilahjaksi pölynimurin. Mikron ja television ostin palkastani parin kuukauden sisään muutosta. Vuokravakuusrahat maksoin yo-lahjarahoistani. :)

Liinavaatteita mulla oli niin, että toiset olivat pesussa ja toiset käytössä, kunnes maltoin ostaa uusia. Pyyheliinoja oli muutama enemmän, kun täti oli niitä antanut lahjaksi jo monta vuotta. :) Astiaston olin kerännyt muutaman edeltävän vuoden aikana, samoin kattiloita ja paistinpannuja olin saanut lahjaksi jo aiemmin. 

Ei mua haittaa, jos joku lapselleen tahtoo ostaa ja antaa kaiken uutena, kunhan on valmis jatkamaan samalla linjalla jatkossakin. Omaan kaveripiiriin kuuluu muutama tuollainen, ja huomattavia eroja siinä oli, miten tavaroista pidettiin huolta verrattuna niihin/meihin, jotka joutuivat säästämään ja ostamaan ne itse. :)

Ja ei, en koskaan ajatellut, etteivät vanhempani välitä minusta, vaikka en päässytkään kunnon kauppakierroksille ennen muuttoa. Pesin pyykkini pitkään muutaman kilometrin päässä asunnoltani lapsuudenkodissani äidin pesuaineilla, enkä muista kummankaan vanhempani koskaan käyneen kylässä ilman, että olisivat tulleet kaupan kautta tai jättäneen parikymppiä lompakkooni lähtiessään. :)

Vierailija
92/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:44"]

Ja yleensä porukka sellaista, ettei opiselusta tule yhtään mitään.

[/quote]

Mitä hittoa? Ainakin omalla paikkakunnallani suurin osa kaikista yliopisto-opiskelijoista asuu opiskelija-asunnossa tai yksityiseltä vuokratussa solussa. Väitätkö, että ainoastaan pieni vähemmistö opiskelijoista kykenee opiskelemaan? Uskomatonta elitismiä, "vain omassa asunnossa voi opiskella", hah.

[/quote]

mitä elitisimiä on elää yksiössä? se on ihan normaalia yksinäisen ihmisen asumismuoto, siitä on elitismi kaukana :D

Vierailija
93/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:57"]

tiskikone kyllä kuuluu ihan nykyaikaiseen asuntoon. itsellä homehtu yks kesä tiskit, kun en ehtinyt tiskaamaan, olin niin paljon töissä.

[/quote]Ihan siinä samassa ajassa oisit ne omat yhen hengen tiskit tiskannu käsin, ku täyttäny ja tyhjentäny sitä konetta. Ois ne astiat homehtunu yhtälailla sinne koneeseenki.

[/quote]

mulla käy aika paljon vieraita, eli ei oo pelkästään yhen hengen tiskit. uskokaa jo ettei yksin asuva ole mikään erakko.

[/quote]Miten sulla kerkis käyvä vieraita niin paljo, jos olit töissä niin paljo, ettet kerenny tiskata ennen ku astiat homehtu. Ihan hieman ristiriitasta. Lienee aika suhteuttaa asioiden tärkeys...

[/quote]

miten niin ristiriitaista? vähällä vapaa-ajalla kestitisin kavereita, ei ollut aikaa enää tiskata kun piti nukkua muutama tunti. tiskikone olisi pelastanut nuokin astiat. nyt menivät homeiset astiat roskiin ja uutta vaan tilalle.

Vierailija
94/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä tuo "missä sinulla on ongelmia rahankäytössäsi?" sinusta sitten on? Asiallinen kysymys?

Ja ei, en ole köyhä, vaikka minulla ei olekaan laittaa 1800 euroa kuukaudessa aikuisten lasten elämiseen.

[/quote]

no mun mielestä aika köyhä olet josei vähä alle parii tonnia ole irroittaa. oikeasti :D

Vierailija
95/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyse oli nimenomaan keskituloisista, ei pienipalkkaisista. Kannattaisi lukea ketju, johon vastaa.

Vierailija
96/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:44"]

Ja yleensä porukka sellaista, ettei opiselusta tule yhtään mitään.

[/quote]

Mitä hittoa? Ainakin omalla paikkakunnallani suurin osa kaikista yliopisto-opiskelijoista asuu opiskelija-asunnossa tai yksityiseltä vuokratussa solussa. Väitätkö, että ainoastaan pieni vähemmistö opiskelijoista kykenee opiskelemaan? Uskomatonta elitismiä, "vain omassa asunnossa voi opiskella", hah.

[/quote]

Kerro ihmeessä, mikä paikkakunta tämä on. Kumma juttu, että uutisissa kerrotaan tismalleen päinvastaista eli suurin osa opiskelijoista etsii asuntoa vapailta markkinoilta eikä suinkaa asu soluissa. Poikani opiskelee Helsingissä ja kavereistaan 90% asuu yksiössä. Osa on opiskelija-asuntoja eli HOASin kämppiä, mutta silloinkin oikeita yksiöitä eikä soluasuntoja.

Vierailija
97/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että on ylimääräistä tarvitse mitään maanista ostamista. Voi olla esim. lahjaksi saatuja lakanoita tai perintönä tulleita astioita. Kyllä aika monelle kertyy tavaroita ilman että ostaa maanisesti, esim. itse sain 6 kpl lautasia vanhemmilta kun muutin omaa kontiin (heidän vanhojaan ;), myöhemmin ostettiin miehen kanssa 8 kpl lautasia ja sen jälkeen saatiin perintönä lisää. Ei oikein taida olla maanista ostamista?

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:53"]

Ja tämä ei onnistu muuta kuin stamalla kaikki uutena? Miksei sitä tarpeellista tavaraa voi antaa käytettynä (esim. ylimääräisiä astioita)?

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:48"]

[/quote]

[/quote]

Niin, voihan sille nuorelle opettaa vaikka sen, että isä ja äiti välittävät sinusta ja haluavat, että sinulla on kaikki tarvittava, kun muutat pois kotoa.

[/quote]

[/quote]

No vaikka siksi, että kaikilla ei ole ylimääräisiä astioita! Ei jokainen äiti osta maanisesti kaappeja täyteen ja pakota sitten lastaan ottamaan niitä kotiinsa. Ne ylimääräiset tavarat voi jättää ostamatta, säästää vuodessa 1000 - 2000 e ja sitten kerralla panostaa lapseensa 10000 e. Kokeile vaikka: jätä joka vuosi turhat tavarat hankkimatta ja laita raha säästöön.

[/quote]

Vierailija
98/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kärsimys ja köyhyys ketään jalosta. parempi hoitaa nuorelle kämppä kuntoon ennen opiskeluja niin on kivempi aloittaa opinnot.

Vierailija
99/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kai ymmärrät, että noin menee vain muutama vuosi. Sitten nuori menee töihin ja pärjää omillaan. Paitsi ne nuoret, jotka ei ennätä valmistumaan, koska pitää maksaa itse kaikki kulut ja silti elää kuin kaverit. He jäävät oppilaitoksiin roikkumaan, koska heillä ei ole aikaa opiskella. Pikavipit pitää maksaa pois.

Vierailija
100/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nämä lapsensa jopa pilalle lellijät huolehtivat myös, että lapsi hoitaa verojen maksamisen saamistaan lahjoista... Ettei lapselle opeteta veronkiertoa siinä samalla, kun opetetaan, että raha kasvaa puussa ;)

http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/lahjat