Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren kotoa muutto ja hankinnat

Vierailija
13.07.2013 |

Mitä ja miten olette nuorelle hankkineet, kun hän muuttaa ensi kertaa pois kotoa?

Meidän 16- vuotias on lähdössä omaan kotiin. Hankintalistalla on koko perusvarustus, mutta jotain tuoleja ja sohvapöytiä tietysti löytyy ennestäänkin. Vuode ja työpöytä ja joku sohva pitänee hankkia. Perus keittiö- ja tietysti siivousvälineet. Liinavaatteet. Pyykkikone, sillä taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Mies sanoo, että tiskikone on myös hankittava, mutta minä luulen, ettei yhdeltä nuorelta niin paljon tiskiä tule, etteikö sitä käsinkin tiskaisi.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että hommaa käytettyä tai ottaa vastaan muiden vanhoja tavaroita tarkoita että ne olisivat paskalaatua ja sellaisia mistä haluaa pian eroon. Minä sain esim. vanhoja Arabian Teema-astioita ja Marimekon kankaista ommeltuja pöytäliinoja vanhempien varastoista ja kirppiksilläkin valitsin tarkkaan mitä ostan että sain mieluisia ja kestäviä juttuja.

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:45"]

Kuten joku kysyikin: miksi nuoren pitää köyhäillä, jos vanhemmilla on varaa ostaa uutta? Voihan sen kaiken tavaran kantaa kierrätyskeskukseen, kun valmistuu ja menee töihin.

En ymmärrä tätä kerskakulutusyhteiskuntaa, jossa nuorelle kelpaa huono ja halpa ennen kuin hän ostaa "ne oikeat ja mielensä mukaiset" tavarat. Miksi ei ostaa hyvää heti ja käyttää sitä seuraavat 15 vuotta sen sijaan, että aluksi kerätään kasaan äidin kaapeista hylättyä tavaraa tai mennään kirpputorille ostoksille. Nämä sitten viskotaan roskiin viimeistään 5 vuoden kuluttua, kun halutaan oman maun mukaista ja kunnollista.

Olen muuttanut pois kotoa 1980-luvun lopussa ja minulle ostettiin kaikki ihan uutta. Silloisesta kodistani on matkassa kulkenut niin huonekalut (Artek ja Muurame) kuin astiat (Arabia). Eipä ole tarvinnut missään vaiheessa elää romun keskellä ja koti on alusta alkaen ollut minun eikä tehty hylkytavarasta.

[/quote]

Vierailija
62/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä ei onnistu muuta kuin stamalla kaikki uutena? Miksei sitä tarpeellista tavaraa voi antaa käytettynä (esim. ylimääräisiä astioita)?

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:20"]

voivoi tätä kateuden määrää. ei todellakaan pärjää noin pienellä pyyhemäärällä. ei alkuunkaan. kyllä nuorelle voi ostaa kaiken uutena, miksi tyytyä huonoon jos on varaa parempaan? mitä se sua haittaa jos nuori asuu isossa asunnossa?

[/quote]

Miksi ihmeessä nuorelle pitäisi opettaa, että tavara tipahtaa taivaasta ilman mitään omaa panosta?

[/quote]

Niin, voihan sille nuorelle opettaa vaikka sen, että isä ja äiti välittävät sinusta ja haluavat, että sinulla on kaikki tarvittava, kun muutat pois kotoa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä kerskakulutusyhteiskuntaa, jossa nuorelle kelpaa huono ja halpa

... Eipä ole tarvinnut missään vaiheessa elää romun keskellä ja koti on alusta alkaen ollut minun eikä tehty hylkytavarasta.

[/quote] Oletkohan ymmärtänyt sanan "kerskakulutus" nyt aika lailla väärin?

Toisekseen asenteesi käytettyä tavaraa ("hylkytavaraa") kohtaan on aika karmiva. Ihan kelpo tavaraa se on vaikka on vähän vanhempaa, jos sattuu olemaan hyvää. Vanhuus tai aiemmat käyttäjät eivät tee huonekalusta huonoa, kuten tunnut kuvittelevan. Vai pidätkö antiikkiakin halveksittavana hylkytavarana?

Vierailija
64/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voihan sille nuorelle opettaa vaikka sen, että isä ja äiti välittävät sinusta ja haluavat, että sinulla on kaikki tarvittava, kun muutat pois kotoa.

[/quote]

"tarvittava" on eri asia kuin "kallis ja uusi merkkituote".

Vierailija
65/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku kysyikin: miksi nuoren pitää köyhäillä, jos vanhemmilla on varaa ostaa uutta? Voihan sen kaiken tavaran kantaa kierrätyskeskukseen, kun valmistuu ja menee töihin.

En ymmärrä tätä kerskakulutusyhteiskuntaa, jossa nuorelle kelpaa huono ja halpa ennen kuin hän ostaa "ne oikeat ja mielensä mukaiset" tavarat. Miksi ei ostaa hyvää heti ja käyttää sitä seuraavat 15 vuotta sen sijaan, että aluksi kerätään kasaan äidin kaapeista hylättyä tavaraa tai mennään kirpputorille ostoksille. Nämä sitten viskotaan roskiin viimeistään 5 vuoden kuluttua, kun halutaan oman maun mukaista ja kunnollista.

Olen muuttanut pois kotoa 1980-luvun lopussa ja minulle ostettiin kaikki ihan uutta. Silloisesta kodistani on matkassa kulkenut niin huonekalut (Artek ja Muurame) kuin astiat (Arabia). Eipä ole tarvinnut missään vaiheessa elää romun keskellä ja koti on alusta alkaen ollut minun eikä tehty hylkytavarasta.

[/quote]

Voin kertoa, että aika moni nuori kyllästyy tosi nopeasti kaikkeen. Menee elektroniikat ja kalustot vaihtoon muutaman vuoden välein. Hukkaan menee Artekit ja Arabiat...

Vierailija
66/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:44"]

Ja yleensä porukka sellaista, ettei opiselusta tule yhtään mitään.

[/quote]

Mitä hittoa? Ainakin omalla paikkakunnallani suurin osa kaikista yliopisto-opiskelijoista asuu opiskelija-asunnossa tai yksityiseltä vuokratussa solussa. Väitätkö, että ainoastaan pieni vähemmistö opiskelijoista kykenee opiskelemaan? Uskomatonta elitismiä, "vain omassa asunnossa voi opiskella", hah.

Vierailija
67/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 14:39"]

Mutta millä ihmeen rahalla tuon ikäinen ylipäätään kustantaa elämisensä? Tietysti vanhemmilta osa, mutta johan vuokra yksistään on aika iso menoerä. Meillä ei ikimaailmassa olisi varaa päästää 16-vuotiasta muuttamaan.

[/quote]

ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.

[/quote]

Ymmärrän. Käyn itsekin töissä, samoin mieheni. Silti meillä ei ole varaa maksaa yhdenkään lapsemme vuokria. Hyvä, jos muilla työssä käyvillä on. 

Vierailija
68/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:54"]

Käytännössähän se menee niin, että palkkatyössä käyvien lapsille vuokrataan yksiöitä, erilaisilla tukirahoilla elämäänsä elävien lapset menee niihin opiskelija-asuntojen soluihin. Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia, joten tässä lasten muuttovaiheessa on iloa siitä, että ei taituroinut vuosia päivärahoilla kotona vaan teki töitä, säästi ja pystyy nyt maksamaan lapselleen kaikenlaista kivaa. On ihan eri asia juoda aamuteetä siistin yksiön keittokomeron pienen pöydän ääressä kuin kolmen tai neljän muun kanssa jaettavassa yhteiskeittiössä, josta joku aina varastaa jääkaapista ruuat.

[/quote]

Ei meillä ollut eikä ole varaa maksaa lapsille yksiöitä, kun nämä muuttivat ja muuttavat kotoa opiskelujen vuoksi. Esikoinen meni ihan mukisematta soluasuntoon. Seuraavana keväänä hänelle tarjottiin sitten yksiötä. Yksityisiltä markkinoilta ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada yksiötä alle 400 euron hintaan, tuolla vuokraan sisältyy vielä vesi, sähkö ja laajakaista.

Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittotarvikkeiden on hyvä olla laadukkaita. Yhdellä kattilalla ja muhkuraisella paistinpannulla saa vain kokkausinnostuksen loppumaan. Muuten käytetyt tavarat on ihan hyvä juttu, tosin jotkut sukulaiset tunkee sille kotoa pois muuttavalle rikkinäistä kaatopaikalle kuuluvaa tavaraa.

[/quote]

mutta huomaa se, että kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin te. osalla on varaa maksaa lastensa elämä..

[/quote]

Jos on kaksi opiskelevaa lasta ja haluaa kohdella heitä tasapuolisesti, niin esimerkiksi vuokraan menee 2 x 500 e/kk ja ehkä käyttörahaa 2 x 300 e/kk eli yhteensä 1600 e/kk. Vuodessa vanhemmilta pitäisi löytyä noin 20.000 euroa. Kuinka moni keskituloinenkaan tuohon pystyy? Enkä minä edes pidä meitä köyhinä.

Jos sinä olet opiskelijan vanhempi, niin sitten ok, hienosti pärjäät. Jos taas olet se opiskelija, niin sitten olet tottunut eri elintasoon mitä keskivertotyöntekijällä on.

Vierailija
69/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän se menee niin, että palkkatyössä käyvien lapsille vuokrataan yksiöitä, erilaisilla tukirahoilla elämäänsä elävien lapset menee niihin opiskelija-asuntojen soluihin. Ihmisten elämäntilanteet on erilaisia, joten tässä lasten muuttovaiheessa on iloa siitä, että ei taituroinut vuosia päivärahoilla kotona vaan teki töitä, säästi ja pystyy nyt maksamaan lapselleen kaikenlaista kivaa. On ihan eri asia juoda aamuteetä siistin yksiön keittokomeron pienen pöydän ääressä kuin kolmen tai neljän muun kanssa jaettavassa yhteiskeittiössä, josta joku aina varastaa jääkaapista ruuat.

[/quote]

Täyttä ennakkoluuloista potaskaa. Omat vanhempani olivat ihan varakkaita, mutta minulle hankittiin melkein kaikki käytettynä opiskelijasoluun, jossa viihdyin mainiosti. Uutta olen myöhemmin saanut jos olen pyytänyt, halutunlaista ja kestävää.

Asunnon siisteys ei sitäpaitsi ole mitenkään niiden kuppien merkistä tms kiinni, käytettykin on usein uudennäköistä, ja uudestakin saa äkkiä tahraisen jos ei osaa siivota.

Vierailija
70/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:57"]

tiskikone kyllä kuuluu ihan nykyaikaiseen asuntoon. itsellä homehtu yks kesä tiskit, kun en ehtinyt tiskaamaan, olin niin paljon töissä.

[/quote]Ihan siinä samassa ajassa oisit ne omat yhen hengen tiskit tiskannu käsin, ku täyttäny ja tyhjentäny sitä konetta. Ois ne astiat homehtunu yhtälailla sinne koneeseenki.

[/quote]

mulla käy aika paljon vieraita, eli ei oo pelkästään yhen hengen tiskit. uskokaa jo ettei yksin asuva ole mikään erakko.

[/quote]Miten sulla kerkis käyvä vieraita niin paljo, jos olit töissä niin paljo, ettet kerenny tiskata ennen ku astiat homehtu. Ihan hieman ristiriitasta. Lienee aika suhteuttaa asioiden tärkeys...

Vierailija
71/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tuota joidenkin ehdottamaa tavaramäärää, esim. kylpypyyhkeitä 10 kpl! Meillä on kotona käytössä kahdet kylpypyyhkeet kaikilla. Toiset pesussa, toiset käytössä. Johan täältä loppuis tila, jos kaikille olis kaikkea kymmenittäin.

Vierailija
72/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 14:05"]

Kääntäen: miksi kaikkea ei hankkisi uutena?

[/quote]

SIksi, että lapsi tuntisi olonsa kotoisaksi aivan uudessa vieraasa paikassa.

Ihan sama, ottaako mukaansa sen ikuisen mukin ja mukavanpehmoiset lakanat, joissa on aina tykännyt nukkua, vaiko juuri ne verhot ja päiväpeiton, jotka tekevät asunnosta kodin.

Ei kaikilla meistä ole lapselle annettavaksi vain "vanhoja virttyneitä" tavaroita. Ei, meillä voi olla vuosia sitten ostettu lakanapakkaus, jota ei jostakin syystä ole käytetty kuin muutaman kerran, on tarjouksesta ostettuja hienoja astioita, joita ei kotona ole käytetty ... esimerkiksi. On yhtä ja toista sellaista, josta lapsi on jo vuosia sitten sanonut, että "sitten kun minä muutan omaan kotiin, otan tuon mukaan". Ne eivät (läheskään aina) ole mitään poisheitettävää sälää, mutta kieltämättä työntäisin nuoren mukaan ne anopin antamat lautaset, joista en ole koskaan pitänyt. Laatutavaraahan nekin ovat, eivät vaan kestä konepesua ja minun lapseni asunnossa ei kai ole tiskikonetta.

Vierailija
73/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:49"]

ja soluun ei missään nimessä kannata nuorta ohjata, kyllä nuori aikuinen voi ihan hyvin yksiössä asua. en tajua näitä kurjuuden rakastajia joita tässäkin ketjussa on muutama :)

[/quote]

Aikamoista kuvitella että solussa olisi suoraan kurjaa vain koska solu. Itse olen edelleen yhteydessä entiseen solukaveriini, jonka kanssa oli aivan mahtavaa uudella opiskelupaikkakunnalla. Solu voi olla kertakaikkisen erinomainen ja käytännöllinen vaihtoehto.

[/quote]

Entä sitten, jos nuori menee armeijaan?

Luuleeko mammat, että siellä on jokaiselle varusmiehelle ihan ikioma vessallinen yksiö? Hyvä kun on edes ovet vessakopeissa - kiitos Elisabetin.

Montakos miestä varuskunnissa onkaan samassa tuvassa? Soluasunto samassa huoneessa itse valitsemansa kaverin kanssa on aika pientä kurjuutta siihen verrattuna.

Vierailija
74/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:11"]

[/quote]

Ei meillä ollut eikä ole varaa maksaa lapsille yksiöitä, kun nämä muuttivat ja muuttavat kotoa opiskelujen vuoksi. Esikoinen meni ihan mukisematta soluasuntoon. Seuraavana keväänä hänelle tarjottiin sitten yksiötä. Yksityisiltä markkinoilta ei olisi ollut mitään mahdollisuutta saada yksiötä alle 400 euron hintaan, tuolla vuokraan sisältyy vielä vesi, sähkö ja laajakaista.

Itse olen sitä mieltä, että ruuanlaittotarvikkeiden on hyvä olla laadukkaita. Yhdellä kattilalla ja muhkuraisella paistinpannulla saa vain kokkausinnostuksen loppumaan. Muuten käytetyt tavarat on ihan hyvä juttu, tosin jotkut sukulaiset tunkee sille kotoa pois muuttavalle rikkinäistä kaatopaikalle kuuluvaa tavaraa.

[/quote]

mutta huomaa se, että kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin te. osalla on varaa maksaa lastensa elämä..

[/quote]

Jos on kaksi opiskelevaa lasta ja haluaa kohdella heitä tasapuolisesti, niin esimerkiksi vuokraan menee 2 x 500 e/kk ja ehkä käyttörahaa 2 x 300 e/kk eli yhteensä 1600 e/kk. Vuodessa vanhemmilta pitäisi löytyä noin 20.000 euroa. Kuinka moni keskituloinenkaan tuohon pystyy? Enkä minä edes pidä meitä köyhinä.

Jos sinä olet opiskelijan vanhempi, niin sitten ok, hienosti pärjäät. Jos taas olet se opiskelija, niin sitten olet tottunut eri elintasoon mitä keskivertotyöntekijällä on.

[/quote]

Meillä on noin, tosin kuukaudessa menee 900 e/lapsi. Keskituloisena tuon maksaa ihan helposti eli missä sinulla on ongelmia rahankäytössäsi?

Vierailija
75/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse elänyt 35-vuotiaaksi ilman astianpesukonetta ja hyvin pärjännyt. Ihan hyvin pärjää ilman pyykkikonettakin kun varmaan käy usein kotona. On mielestäni lellimistä hommata kaikki uudet jutut kerralla, mielestäni elämistä opetellaan juuri sen kautta että heti ei ole kaikki valmiina ja tavaroiden eteen on tehtävä töitä. 16-v nyt ei varmaan pääse vielä töihin, mutta osan kodintarpeista voisi jakaa lahjoiksi useammalle vuodelle

Vierailija
76/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, muakin vähän huvitti tuo kylpypyyhkeiden määrä :) Olen 39-vuotias sinkkunainen ja mulla on 5 kylpypyyhettä. Kolmella pärjään aivan mainiosti, kaksi on sellaisia jämäpyyhkeitä, jotka ovat jääneet kaapin ylähyllylle. Käsipyyhkeitä on enemmän, olisikohan 8. Pussi- ja aluslakanoita on 3, tyynyliinoja enemmän, sillä mulla on sängyssä 4 tyyyä samaan aikaan. Jos kyllästyn pussilakanaan ja ostan uuden, vien vanhan kierrätykseen. Säilytystilaa ei ole liikaa.

Tiskikone on turha, pyykinpesukone tarpeellinen. Kaikkea ei tosiaankaan tarvitse heti hankkia, hyvinkin vähällä pääsee alkuun. Kunhan oma elämä alkaa, huomaa mitä puuttuu ja ne on sitten helppo hankkia/pyytää lahjaksi. Onnea opintoihin nuorelle :)

Vierailija
77/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:24"]

ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.

[/quote]

Siis että ÄIDIN palkka kuuluisi käyttää lasten elämiseen? Eikä äiti saisi ostaa itselleen uutta autoa, ei vaatteita, ei käydä kampaajalla  ym?

Köyhimpien lapset saavat sossusta vuokrarahat, mielen keittiökoneet ja muutenkin riittävästi tukea eli lähes saman kuin varakkaimmat. Se on sitä tasa-arvoa!

Väliinputoajia ovat tavalliset keskiluokkaiset, jotka eivät saa muuta tukea kuin korkeintaan pienen asumis- ja opintotuen lapselle, mutta tulot eivät kuitenkaan riitä kattamaan esimerkiksi jonkun muun laskeman kahden opiskelijan elämää eli n. 1600 euroa kuussa. Se kun on helposti tavallisen ihmisen kuukausitulo kokonaan.

Vierailija
78/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:53"]

Ja tämä ei onnistu muuta kuin stamalla kaikki uutena? Miksei sitä tarpeellista tavaraa voi antaa käytettynä (esim. ylimääräisiä astioita)?

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:20"]

voivoi tätä kateuden määrää. ei todellakaan pärjää noin pienellä pyyhemäärällä. ei alkuunkaan. kyllä nuorelle voi ostaa kaiken uutena, miksi tyytyä huonoon jos on varaa parempaan? mitä se sua haittaa jos nuori asuu isossa asunnossa?

[/quote]

Miksi ihmeessä nuorelle pitäisi opettaa, että tavara tipahtaa taivaasta ilman mitään omaa panosta?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No vaikka siksi, että kaikilla ei ole ylimääräisiä astioita! Ei jokainen äiti osta maanisesti kaappeja täyteen ja pakota sitten lastaan ottamaan niitä kotiinsa. Ne ylimääräiset tavarat voi jättää ostamatta, säästää vuodessa 1000 - 2000 e ja sitten kerralla panostaa lapseensa 10000 e. Kokeile vaikka: jätä joka vuosi turhat tavarat hankkimatta ja laita raha säästöön.

Vierailija
79/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa kämpässä vanhemmilta perittyä Lundiaa ja Artekin sohvapöytä sekä sokeainaitassa tehdyt lumikenkäkorituolit, poikaystävän mummon Ruolan sohva, oma sänky kotoa. Keittiön pöytä isän tekemä ja 50-luvun pinnatuolit. Kaikki käytettyä mutta ei todellakaan halpista. Astioita olin itse ostellut varastoon, eivät olleet mitään merkkiä. Jotenkin en 18-vuotiaana edes ajatellut kotoa muuttaessani, että nyt pitää saada uutta kamaa kämppä täyteen. Asunto oli kyllä todella hieno, juuri remontoitu ja siellä oli pyykinkuivurikin, jollaista luksusta mulla ei sen jälkeen ole ollutkaan. 

Vierailija
80/137 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:55"]

lakanasettejä kannattaa hankkia ainakin sellainen 3-4. ja pyyhkeitä tosiaan se kymmenkunta, niin käsi- kuin kylpypyyhkeitäkin.

hienoa ap, että tuet nuortasi! itse en ainakaan mitään käytettyä ota omaan asuntooni, että vink vink vaan teille jotka ette mitään ostaisi uutena.

[/quote]

On toinenkin vaihtoehto: opettakaa lapsenne pesemään itsensä puhtaaksi ennen kylpypyyhkeen käyttöä, niin kaksikin riittää. Sama pätee käsi- / kasvopyyhkeisiin ja lisäksi opettakaa pyykkämään ne puhtaaksi. Ensimmäisen pyykinjälkeisen käyttökerran jälkeen ilmaantuva haju johtuu siitä, että pyyhe on pesty huonosti eikä siitä, että se oli taas pesun tarpeessa.

Lakanasettejä riittää hyvin 3, yksi käytössä, yksi pyykissä ja kolmas puhtaana kaapissa, ja vieraille voi hyvin varata sellaisia käytöstä poistettuja, kun opiskelijanuoren vieraat ovat harvemmin kovin vaativia. Tai tuokoon mukanaan omat lakanat.

Tuon kirjoittaja on selvästi itse sellainen nuori, jonka kotona ei ole oikein laatutavaraa ollut ja siksi ottaa mieluummin kaiken uutena. En minäkään ihan mitä tahansa käytettyä lapselleni anna, kuten muumimukeista sitä millenium-mukia vaikka muista saa valita ihan mitä tahansa, enkä niitä pellavalakanoita, joita ei osaa arvostaa mutta muinoin käyttämättä jääneet lahjalakanat kyllä saa.