Nuoren kotoa muutto ja hankinnat
Mitä ja miten olette nuorelle hankkineet, kun hän muuttaa ensi kertaa pois kotoa?
Meidän 16- vuotias on lähdössä omaan kotiin. Hankintalistalla on koko perusvarustus, mutta jotain tuoleja ja sohvapöytiä tietysti löytyy ennestäänkin. Vuode ja työpöytä ja joku sohva pitänee hankkia. Perus keittiö- ja tietysti siivousvälineet. Liinavaatteet. Pyykkikone, sillä taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Mies sanoo, että tiskikone on myös hankittava, mutta minä luulen, ettei yhdeltä nuorelta niin paljon tiskiä tule, etteikö sitä käsinkin tiskaisi.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:35"]
Minä ostin kaiken yksin kun muutin. Ei ollut puhettakaan siitä, että vanhemmat olisivat ostaneet tiskikoneita tai sohvia.
[/quote]
Minä muutin vanhempien valmiiksi kalustettuun omaan asuntoon. Maksoin heille nimellistä vuokraa.
Olisiko muka ollut parempi, että olisin vuokrannut jonkun kaupungin vuokra-asunnon ja hakenut kirpparilta tavarat :D
Minä ostin kaiken yksin kun muutin. Ei ollut puhettakaan siitä, että vanhemmat olisivat ostaneet tiskikoneita tai sohvia.
[/quote]
16 vuotiaana?
Sääli, jos vanhempasi eivät tuon enempää halunneet sinua auttaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:44"]
miten niin ristiriitaista? vähällä vapaa-ajalla kestitisin kavereita, ei ollut aikaa enää tiskata kun piti nukkua muutama tunti. tiskikone olisi pelastanut nuokin astiat. nyt menivät homeiset astiat roskiin ja uutta vaan tilalle.
[/quote]
Et sitten voinut pestä sitä hometta astioista pois? Kummakos tarvitsee tiskikoneen, jos on noin uusavuton.
[/quote]
ei homeitiöt enää lähde normaalissa pesussa pois.jos et tienny :) mutta ei se mitään, kaupasta saa uusia astioita.
[/quote]
Ai minkälaisesta astiasta ei lähde pois? Jostain lautasesta ihan satavarmasti lähtee. Puukauhasta ei tietenkään.
[/quote]
ei lähde. näkyvä home toki lähtee mutta ei ne itiöt. otapa asiasta selvää ennenkuin tulet pätemään.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:42"]
[/quote]
16 vuotiaana?
Sääli, jos vanhempasi eivät tuon enempää halunneet sinua auttaa.
[/quote]
En ole tuon kirjoittanut, mutta aivan varmasti suurin osa meistä ymmärtää kirkkaasti, ettei aina ole kyse haluamisesta. Osalla meistä on vaan täysi työ elättää itsensä ja kotona asuvat lapset. Aika harvoin sentään jo 16-vuotias muuttaa täysin omilleen, ettei saa edes sossun apua.Sossun asiakkaiden ei todellakaan tarvitse hankkia tavaroita kirppareilta, eikä edes halvimpia niin kuin meidän tavallisten kansalaisten.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:04"]
miten niin ristiriitaista? vähällä vapaa-ajalla kestitisin kavereita, ei ollut aikaa enää tiskata kun piti nukkua muutama tunti. tiskikone olisi pelastanut nuokin astiat. nyt menivät homeiset astiat roskiin ja uutta vaan tilalle.
[/quote]
Et sitten voinut pestä sitä hometta astioista pois? Kummakos tarvitsee tiskikoneen, jos on noin uusavuton.
[/quote]
ei homeitiöt enää lähde normaalissa pesussa pois.jos et tienny :) mutta ei se mitään, kaupasta saa uusia astioita.
[/quote]
Ai minkälaisesta astiasta ei lähde pois? Jostain lautasesta ihan satavarmasti lähtee. Puukauhasta ei tietenkään.
[/quote]
ei lähde. näkyvä home toki lähtee mutta ei ne itiöt. otapa asiasta selvää ennenkuin tulet pätemään.
[/quote]
Lasitettuun keraamiseen pintaan tai metalliin, jota säännöllisesti pestään, ei mikään pysyvästi tartu. Ei itiöt, ei mikään. Niitä itiöitä leijuu ilmassa enemmän, kun niitä siinä lautasen pinnassa on pesun jälkeen. Ihan sama, mitä mussutat, mutta se ei muuta tosiasioita.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lasitettuun keraamiseen pintaan tai metalliin, jota säännöllisesti pestään, ei mikään pysyvästi tartu. Ei itiöt, ei mikään. Niitä itiöitä leijuu ilmassa enemmän, kun niitä siinä lautasen pinnassa on pesun jälkeen. Ihan sama, mitä mussutat, mutta se ei muuta tosiasioita.
[/quote]
älä jauha paskaa :) homeisia astioita ei saa enää homehtumisen jälkeen käyttää ellei niitä keitä.
Ei sitä omaan kämppään muuttaessaan paljoa muuta tarvitse hankkia kuin keittiötarvikkeet :) mm. kotoa voi lähteä mukaan sänky, ehkä mattoja, lamppuja, kirjahylly jne. oman huoneen tavarat. Liinavaatteita ja pyyhkeitäkin varmasti kotoa liikenee muutamat, jos ei kotoa saa astioita niin ikeasta löytyy edullisesti. :)
Itse muutin 19-vuotiaana (eli 1,5-vuotta sitten) omaan kämppään, ainoat asiat mitä ostin oli sohva(ekotorilta 35€), suihkuverho, 6 edullista juomalasia, pikkulusikoita, syväpaistinpannu, kasari, uunivuoka, vedenkeitin ja leivänpaahdin. Äidin luota sain lautasia, kahvikuppeja ja kippoja (äidillä kaksi astiastoa, iitalaa ja pentikiä, joista toinen oli tarkoitettu minulle, mutta otin vain osan siitä pentikistä), isän luota aitasta löytyi melko uusi mikro, vanha aterinsetti sekä muutamia keittiövälineitä, syntymäpäivälahjaksi (täytin 19v. viikko ennen muuttoa) sain kattilan, leipomiskulhoja ja -tarvikkeita sekä tärkeimmän: imurin! Kotoa lähti mukaan sänky, kirjoituspöytä, pari mattoa, pari vuodevaatesettiä sekä pyyhettä (niitä jotka olin saanut synttäri- ja rippilahjaksi aikoinaan) sekä katto- että jalkalamppu. eli varmaan +3kk ilman pöytää, mutta yllättävän vähän sitä lopulta edes tarvitsi kun oli kirjoituspöytä jonka ääressä syödä :D
Kun muutin uuteen isompaan asuntoon niin ostin kirpputorilta sohvapöydän, ja sisustusjuttuja, ikeasta pari keittiötarviketta (lastoja, kauhoja ym pientä), kirjahyllyn, yöpöydän ja jotain säilytysjuttuja - mutta tämän kaiken ostin ihan omilla rahoillani, ja kämppä oli minulle jo toinen.
Meidän pojan ensiasunnossa oli sekä tiskikone että pyykkikone vuokranantajan puolesta, muuten olivat kalustamattomia. Myös toisessa asunnossa, mikä oli tarjolla, olisi ollut nämä molemmat.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:55"]
lakanasettejä kannattaa hankkia ainakin sellainen 3-4. ja pyyhkeitä tosiaan se kymmenkunta, niin käsi- kuin kylpypyyhkeitäkin.
hienoa ap, että tuet nuortasi! itse en ainakaan mitään käytettyä ota omaan asuntooni, että vink vink vaan teille jotka ette mitään ostaisi uutena.
[/quote]
täh?? Meitä on 5 henkeä ja 10 kylpypyyhettä ja 10 lakanasetiä. Ja tuo varapari erittäin harvoin käytössä. Loput vein ullakolle tilaa viemästä ja tarvetta ei ole tullut (vieraat käyttää näitä varapyyhkeitä). En tajua mihin lapsi tarvitsee yksin 10 pyyhettä.
en ostaisi pesukonetta (luo turvallisuutta saada jatkaa lapsena täysi-ikäiseksi ja pestä pyykit kotona vkoloppuna) enkä varmasti astianpesukonetta.
Ei me voitu sänkyä kotoa viedä. Pitäähän sitä täälläkin käydessä jossain nukkua. Meillä poikaa autettiin alkuun, mutta on aika säästäväinen ja kun alkuun oli jostain nurkista kasattuja ylimääräisiä tavaroita, on pikkuhiljaa satsannut parempiin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:41"]
lakanasettejä kannattaa hankkia ainakin sellainen 3-4. ja pyyhkeitä tosiaan se kymmenkunta, niin käsi- kuin kylpypyyhkeitäkin.
hienoa ap, että tuet nuortasi! itse en ainakaan mitään käytettyä ota omaan asuntooni, että vink vink vaan teille jotka ette mitään ostaisi uutena.
[/quote]
täh?? Meitä on 5 henkeä ja 10 kylpypyyhettä ja 10 lakanasetiä. Ja tuo varapari erittäin harvoin käytössä. Loput vein ullakolle tilaa viemästä ja tarvetta ei ole tullut (vieraat käyttää näitä varapyyhkeitä). En tajua mihin lapsi tarvitsee yksin 10 pyyhettä.
en ostaisi pesukonetta (luo turvallisuutta saada jatkaa lapsena täysi-ikäiseksi ja pestä pyykit kotona vkoloppuna) enkä varmasti astianpesukonetta.
[/quote]
Ettekö te ikinä pese ja vaihda niitä? Meillä on kaikkea kaikille 3: Yksi on puhtaana jos yksi likaisena ja yksi varalla. Tämä siis sellainan laskukaava, toki nuo kaikki ovat joskus ja useinkin yhtä aikaa puhtaina. Meillä vaihtoväli on n. 10 päivää, kesällä tiuhempi hikoilun takia.
[/quote]
[/quote]
mitä jos lapsen pitää pestä viikolla pyykkiä?
itsellä on noin 15 käsipyyhettä ja 10 kylpypyyhettä ja pärjään niillä hädin tuskin. että kyllä se on ihan minimimäärä. en kyllä haluais sun luona käyttää käsipyyhettä, kuulostaa siltä ettei teillä pyyhkeitä vaihdeta hirveästi...
[/quote]
[/quote]
itse vaihdan pyyhkeet joka päivä. ällöttävää pitää montaa päivää samaa. lisäksi vaatteetkin kuuluu vaihtaa joka päivä. pyykinpesukone on ihan normivaruste, ehdottomasti pitää olla sellainen jos asuu viikotkin poissa. ja tuskin nuori tulee joka viikonloppu kotiin. mieti millainen pyykkivuori kahdessa viikossa tulee nuorelle.
[/quote]
[/quote]
luuletko että nuori haluaa tuoda esim spermaisia lakanoita kotiin pesuun?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:51"]
itse vaihdan pyyhkeet joka päivä. ällöttävää pitää montaa päivää samaa. lisäksi vaatteetkin kuuluu vaihtaa joka päivä. pyykinpesukone on ihan normivaruste, ehdottomasti pitää olla sellainen jos asuu viikotkin poissa. ja tuskin nuori tulee joka viikonloppu kotiin. mieti millainen pyykkivuori kahdessa viikossa tulee nuorelle.
[/quote]
Mikä siinä on ällöttävää?
Minulla ei ennen AV:ta ollut hajuakaan, millaisia hygienia-hysteerikkoja Suomessa elelee.
luuletko että nuori haluaa tuoda esim spermaisia lakanoita kotiin pesuun?
[/quote]
[/quote]
[/quote]