Nuoren kotoa muutto ja hankinnat
Mitä ja miten olette nuorelle hankkineet, kun hän muuttaa ensi kertaa pois kotoa?
Meidän 16- vuotias on lähdössä omaan kotiin. Hankintalistalla on koko perusvarustus, mutta jotain tuoleja ja sohvapöytiä tietysti löytyy ennestäänkin. Vuode ja työpöytä ja joku sohva pitänee hankkia. Perus keittiö- ja tietysti siivousvälineet. Liinavaatteet. Pyykkikone, sillä taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Mies sanoo, että tiskikone on myös hankittava, mutta minä luulen, ettei yhdeltä nuorelta niin paljon tiskiä tule, etteikö sitä käsinkin tiskaisi.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:01"]
Toivottavasti nämä lapsensa jopa pilalle lellijät huolehtivat myös, että lapsi hoitaa verojen maksamisen saamistaan lahjoista... Ettei lapselle opeteta veronkiertoa siinä samalla, kun opetetaan, että raha kasvaa puussa ;)
http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/lahjat
[/quote]
ahahha :D :D ja taas kateellinen :) miksi te av-mammelit olette niin sairaan kateellisia muiden tuloista??
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:24"]
ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.
[/quote]
Tottakai pitää maksaa omat laskut, tai maksaa sen minkä pystyy ja vanhemmat auttaa siinä missä nuoren rahat loppuvat. Jos haluaa omaan talouteen, se on sitten oma ja sitä pitäisi pystyä pyörittämään itse.
Vähän eri asia jos on pakko muuttaa koska opinnot, mutta silti - jos itsenäistyy niin itsenäistyy, sillä vain lellii lapsen piloille jos opettaa sen siihen että kaikki maksetaan valmiiksi ja omat tulot voi käyttää levyihin, keikkoihin ja baariin.
Muistan itse pari tälläistä tapausta omilta opiskeluvuosilta, ja voin sanoa että on aika helkkarinmoinen karhunpalvelus lapselle opettaa tämä siihen, että vaikka on "itsenäinen" omia menoja ei tarvitsekaan maksaa, vaan isukki ja äityli hoitavat laskut, "omat" rahat voi huoletta liki kaikki pämmätä opiskelijaelämään, mitä sitä budjettia miettimään vaikka omia tuloja ei juuri ole. Sama syvään juurtunut asenne näkyy sitten luottovelkoina ja suurina rahanhallinnan tai budjetoinnin vaikeuksina myöhemmin elämässä, mutta mitäs siitä kunhan meidän mussukalla on kaikki uutta koko ajan, vai mitä?
[/quote]
Minulla taas on täysin päinvastainen kokemus. Nämä vanhempiensa kuukausirahojen turvin eläneet nuoret suhtautuivat rahaan huomattavasti terveemmin kuin itse itsensä elättäneet, jotka elivät todella kädestä suuhun eli kun rahaa oli, se tuhlattiin ja sitten otettiin pikavippejä ja lainattiin kavereilta. Vanhempien elättämät nuoret suhtautuivat opiskeluun tuloshakuisemmin ja heillä oli selkeämpi suunnitelma kuin niillä, joiden vanhemmat eivät opinnoissa kannustaneet.
Luottovelkoja on nykyisin eniten pienituloisilla eli niillä, jotka ovat jättäneet opinnot kesken ja menneet töihin hanttihommiin. Opiskelleet ja valmistuneet tienaa paremmin, käyttää rahojaan harkitummin ja budjetoi tehokkaammin, koska heille on erittäin selvää, mistä se raha on opiskeluaikana tullut. Opiskelusta!
[/quote]
saman olen huomannut.
"Miksi suosittelet? Omassa asunnossa saa olla omassa rauhassa ja nukkua kunnon sängyssä, syödä kunnollisen ruokapöydän ääressä ja katsoa televisiota nojatuolista. Solukämpät on yleensä aika ahtaita."
Kerron, miksi suosittelisin opiskelija-asuntolaa. Jätän raha-asioista puhumisen (Selvää on, että taloudesti kannattavaa on asua asuntolassa.) ja keskityn muihin puoliin.
- Opiskelija-asunnossa on kavereita, joilla on sama elämäntilanne kuin itsellä. Muiden kanssa hyvän ja pahan jakaminen kasvattaa luonnetta hyvään suuntaan.
- Asuntoloissa on yleensä valvoja, joka huolehtii siitä että noudatetaan sitä sääntöä, ettei alkoholia asuntolan tiloissa käytetä.
- Asuntola on yleensä hyvin lähellä koulua.
- Asuntolavaihtoehdon valitessa välttää työläät huonekalu-, liinavaate- ja kodinkonehankinnat. Sitä paitsi 16-vuotias ei ehkä tiedä vielä omaa makuaan, joten on parempi ostaa tavaroita pikkuhiljaa vuosien myötä.
- Alle 18-vuotias saattaa jättää koulun kesken tai muuttaa toiselle paikkakunnalle, jolloin on työlästä kuljetella ostettuja kalusteita. Luultavasti kesäksi hän muuttaa takaisin kotiin, jolloin kalusteille pitäisi löytyä sijoituspaikka (ellei vuokrasopimusta jatka kesän yli).
- Kun kämppä on ahdas, taitaa nuori viihtyä lapsuuskodissakin paremmin esimerkiksi viikonloppuja. Mielestäni 16-vuotias on todella nuori asumaan pysyvästi yksin. Yliopisto- tai korkeakouluopiskelijan tilanne sen sijaan on jo eri, kun kyseessä on kaksikymppinen.
Kommentoikaa (vaikka menisikin vähän ap:n aiheesta)!
Miksi ja mitä pitää hankkia?opiskelija-asunnoissa on kaikki tarvittava yleensä
"Kai ymmärrät, että noin menee vain muutama vuosi. Sitten nuori menee töihin ja pärjää omillaan. Paitsi ne nuoret, jotka ei ennätä valmistumaan, koska pitää maksaa itse kaikki kulut ja silti elää kuin kaverit. He jäävät oppilaitoksiin roikkumaan, koska heillä ei ole aikaa opiskella. Pikavipit pitää maksaa pois."
Ja tuohon ei sitten jää mitään välimuotoa? Jos ei maksa kaikkia kuluja niin sitten ei maksa mitään?
Vaikka me ei makseta kokonaan opiskelevien lapsien elämistä, niin se ei tarkoita, etteikö me heitä tueta. Kyllähän noilla näkyy opinnot sujuvan ihan ajallaan eikä pikavippejä ole tarvinnut ottaa eikä nälkää nähdä.
Vielä tuolle, jonka mielestä keskustelu koski vain keskipalkkaisia. Minun nettotulot on 1700 e/kk. Jos minun pitäisi maksaa lasten kuluja 1800 e/kk, niin nettopalkkani pitäisi olla 3500 e/kk. Mitähän sitten bruttopalkka on, yli 5000 euroa? Hupsista, miten keskipalkka onkin noussut ylös.
Minä lopetan omasta puolestani tämän keskustelun. On ihan kiva, että opiskelijat saavat kotoa rahaa ja henkistä tukea, kuka nyt minkäkin verran. Saahan sitä antaa vaikka kuun taivaalta, jos rahkeet riittää.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:08"]
"Miksi suosittelet? Omassa asunnossa saa olla omassa rauhassa ja nukkua kunnon sängyssä, syödä kunnollisen ruokapöydän ääressä ja katsoa televisiota nojatuolista. Solukämpät on yleensä aika ahtaita."
Kerron, miksi suosittelisin opiskelija-asuntolaa. Jätän raha-asioista puhumisen (Selvää on, että taloudesti kannattavaa on asua asuntolassa.) ja keskityn muihin puoliin.
- Opiskelija-asunnossa on kavereita, joilla on sama elämäntilanne kuin itsellä. Muiden kanssa hyvän ja pahan jakaminen kasvattaa luonnetta hyvään suuntaan.
- Asuntoloissa on yleensä valvoja, joka huolehtii siitä että noudatetaan sitä sääntöä, ettei alkoholia asuntolan tiloissa käytetä.
- Asuntolavaihtoehdon valitessa välttää työläät huonekalu-, liinavaate- ja kodinkonehankinnat. Sitä paitsi 16-vuotias ei ehkä tiedä vielä omaa makuaan, joten on parempi ostaa tavaroita pikkuhiljaa vuosien myötä.
- Alle 18-vuotias saattaa jättää koulun kesken tai muuttaa toiselle paikkakunnalle, jolloin on työlästä kuljetella ostettuja kalusteita. Luultavasti kesäksi hän muuttaa takaisin kotiin, jolloin kalusteille pitäisi löytyä sijoituspaikka (ellei vuokrasopimusta jatka kesän yli).
- Kun kämppä on ahdas, taitaa nuori viihtyä lapsuuskodissakin paremmin esimerkiksi viikonloppuja. Mielestäni 16-vuotias on todella nuori asumaan pysyvästi yksin. Yliopisto- tai korkeakouluopiskelijan tilanne sen sijaan on jo eri, kun kyseessä on kaksikymppinen.
[/quote]
en nyt ymmärrä kirjoitustasi. tuon tyyppisiä asuntoloita on ehkä ammattikouluissa mutta nyt siis puhutaan opiskelija-asunnoista ei asuntoloista. opiskelijasoluissa opiskelijat ovat ihan normaalisti vuokralla, vuokra jatkuu myös kesän yli. kämppiksinä saattaa olla esim yliopisto-opiskelijoita jotka sitten bilettävät ja ryyppäävät myös viikolla. ei siellä ole mitään "valvojaa" vaan kyseessä on tavallinen vuokrakerrostalo. eli soluissa voidaan todellakin juoda ja naida ihan paljonko vain kyseiset asujat haluavat. olisiko muka ok päästää 16-v asumaan soluun, jossa pahimmassa tapauksessa pyörii paljon vieraita kännsiä miehiä panemassa kämppiksiä yms? ei mikään ideaalipaikka alaikäisellä lapselle. täysikäistäkin voi hieman kismittää jos ei ole samanlainen bilehirmu kun muut.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:15"]
Miksi ja mitä pitää hankkia?opiskelija-asunnoissa on kaikki tarvittava yleensä
[/quote]
ei ole. ne ovat ihan tavallisia vuokra-asuntoja, niissä ei ole kalusteita kuin hyvin harvoissa tapauksissa. älä sekoita ammattikoulun asuntolaan.
Joo, siis minä eli 105 tarkoitinkin asuntolaa. Anteeksi, että en lukenut tuota liittämääni lainausta kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:30"]
Joo, siis minä eli 105 tarkoitinkin asuntolaa. Anteeksi, että en lukenut tuota liittämääni lainausta kunnolla.
[/quote]
häh? miksi esiinnyt minuna .
t. 105
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:08"]
[/quote]
Asuntoloita on nykyisin hyvin, hyvin vähän! Valvojakin on lähinnä muodollinen termi henkilölle, joka tarvittaessa antaa avaimen.
En esimerkiksi tiedä Lahdessa, Kouvolassa tai Jyväskylässä ainuttakaan nuorille opiskelijoille tarkoitettua asuntolaa, joka täyttäisi kertomasi kriteerit. Jossain luonnonvaraoppilaitoksissa on asuntoloita ihan siksi, että ne sijaitsevat kaukana kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:15"]
"Kai ymmärrät, että noin menee vain muutama vuosi. Sitten nuori menee töihin ja pärjää omillaan. Paitsi ne nuoret, jotka ei ennätä valmistumaan, koska pitää maksaa itse kaikki kulut ja silti elää kuin kaverit. He jäävät oppilaitoksiin roikkumaan, koska heillä ei ole aikaa opiskella. Pikavipit pitää maksaa pois."
Ja tuohon ei sitten jää mitään välimuotoa? Jos ei maksa kaikkia kuluja niin sitten ei maksa mitään?
Vaikka me ei makseta kokonaan opiskelevien lapsien elämistä, niin se ei tarkoita, etteikö me heitä tueta. Kyllähän noilla näkyy opinnot sujuvan ihan ajallaan eikä pikavippejä ole tarvinnut ottaa eikä nälkää nähdä.
Vielä tuolle, jonka mielestä keskustelu koski vain keskipalkkaisia. Minun nettotulot on 1700 e/kk. Jos minun pitäisi maksaa lasten kuluja 1800 e/kk, niin nettopalkkani pitäisi olla 3500 e/kk. Mitähän sitten bruttopalkka on, yli 5000 euroa? Hupsista, miten keskipalkka onkin noussut ylös.
Minä lopetan omasta puolestani tämän keskustelun. On ihan kiva, että opiskelijat saavat kotoa rahaa ja henkistä tukea, kuka nyt minkäkin verran. Saahan sitä antaa vaikka kuun taivaalta, jos rahkeet riittää.
[/quote]
Minun nettopalkkani on 2600 e/kk ja siitä riittää varsin hyvin 1900 e/kk lasten asumiseen ja kuluihin. Ai niin, minulla on mies, jolla on myös keskimääräinen palkka, joten yhdessä ansaitsemme nettona noin 5200 e. Siitä riittää erittäin hyvin tuo summa lapsille ja omaan elämiseen jää ihan ruhtinaallisesti. Suomalaisten keskipalkaksi (brutto) väitetään nykyisin noin 3400 e/kk ja 30% veroasteella siitä jää käteen noin 2400 e/kk.
Sinun nettotulosi ovat 1700 e/kk,eli koska olet keskipalkkainen, maksat veroja noin 50%. Kannattaa mennä verotoimistoon korjaamaan veroprosentti.
Varmaan gloria-lehden lukijakunta pystyy AP:lle vastaamaan,keskiluokan lapset menee opiskelijoiden soluasuntoihin
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:47"]
Varmaan gloria-lehden lukijakunta pystyy AP:lle vastaamaan,keskiluokan lapset menee opiskelijoiden soluasuntoihin
[/quote]
mä oon keskiluokkaisesta perheestä enkä tosiaan elä solussa vaan ihan yksiössä.
Hassua. Kun lapset ovat pieniä, niille halutaan kallein turvaistuin ja kalleimmat vaatteet ja parhaat ja kalleimmat toppapuvut ja vaunut.
Kun lapsi täyttää 16 ja joutuu toiselle paikkakunnalle asumaan koulun takia, annetaan kuhmuinen kattila ja vääntynyt lusikka ja mummon homeiset lakanat, että lapsi ei luule, että hänestä liikoja välitetään.
Omilleni on onneksi ollut varaa laittaa matkaan kunnon astiat ja liinavaatteet ja maksaa vuokra. Säästeettiin silloin, kun olivat pieniä, se pohjaraha, eikä lähdetty siihen äitien kilpavarusteluun, millä huonoitsetuntoiset mammat pelaa kalliilla vaatteilla ja vaunuilla.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:44"]
miten niin ristiriitaista? vähällä vapaa-ajalla kestitisin kavereita, ei ollut aikaa enää tiskata kun piti nukkua muutama tunti. tiskikone olisi pelastanut nuokin astiat. nyt menivät homeiset astiat roskiin ja uutta vaan tilalle.
[/quote]
Et sitten voinut pestä sitä hometta astioista pois? Kummakos tarvitsee tiskikoneen, jos on noin uusavuton.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 19:44"]
miten niin ristiriitaista? vähällä vapaa-ajalla kestitisin kavereita, ei ollut aikaa enää tiskata kun piti nukkua muutama tunti. tiskikone olisi pelastanut nuokin astiat. nyt menivät homeiset astiat roskiin ja uutta vaan tilalle.
[/quote]
Et sitten voinut pestä sitä hometta astioista pois? Kummakos tarvitsee tiskikoneen, jos on noin uusavuton.
[/quote]
ei homeitiöt enää lähde normaalissa pesussa pois.jos et tienny :) mutta ei se mitään, kaupasta saa uusia astioita.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 20:05"]
ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.
[/quote]
Tottakai pitää maksaa omat laskut, tai maksaa sen minkä pystyy ja vanhemmat auttaa siinä missä nuoren rahat loppuvat. Jos haluaa omaan talouteen, se on sitten oma ja sitä pitäisi pystyä pyörittämään itse.
Vähän eri asia jos on pakko muuttaa koska opinnot, mutta silti - jos itsenäistyy niin itsenäistyy, sillä vain lellii lapsen piloille jos opettaa sen siihen että kaikki maksetaan valmiiksi ja omat tulot voi käyttää levyihin, keikkoihin ja baariin.
Muistan itse pari tälläistä tapausta omilta opiskeluvuosilta, ja voin sanoa että on aika helkkarinmoinen karhunpalvelus lapselle opettaa tämä siihen, että vaikka on "itsenäinen" omia menoja ei tarvitsekaan maksaa, vaan isukki ja äityli hoitavat laskut, "omat" rahat voi huoletta liki kaikki pämmätä opiskelijaelämään, mitä sitä budjettia miettimään vaikka omia tuloja ei juuri ole. Sama syvään juurtunut asenne näkyy sitten luottovelkoina ja suurina rahanhallinnan tai budjetoinnin vaikeuksina myöhemmin elämässä, mutta mitäs siitä kunhan meidän mussukalla on kaikki uutta koko ajan, vai mitä?
[/quote]
Minulla taas on täysin päinvastainen kokemus. Nämä vanhempiensa kuukausirahojen turvin eläneet nuoret suhtautuivat rahaan huomattavasti terveemmin kuin itse itsensä elättäneet, jotka elivät todella kädestä suuhun eli kun rahaa oli, se tuhlattiin ja sitten otettiin pikavippejä ja lainattiin kavereilta. Vanhempien elättämät nuoret suhtautuivat opiskeluun tuloshakuisemmin ja heillä oli selkeämpi suunnitelma kuin niillä, joiden vanhemmat eivät opinnoissa kannustaneet.
Luottovelkoja on nykyisin eniten pienituloisilla eli niillä, jotka ovat jättäneet opinnot kesken ja menneet töihin hanttihommiin. Opiskelleet ja valmistuneet tienaa paremmin, käyttää rahojaan harkitummin ja budjetoi tehokkaammin, koska heille on erittäin selvää, mistä se raha on opiskeluaikana tullut. Opiskelusta!
[/quote]
saman olen huomannut.
[/quote]
Ihan yleisesti katsoen hyvätuloisten vanhempien jälkikasvu yleensä opiskelee enemmän ja pääsee parempipalkkaisiin hommiin, kuin köyhän kakara.
Eli jos vanhemmilla on varaa auttaa lastaan opiskeluaikana, hän myös opiskelee. Mutta jos nuori joutuu paiskomaan opintojen välissä töitä, ei opiskeluista tule mitään. Yleensä on vielä kiire töihin elattamaan itsensä pienipalkkaisilla hommilla, kun ei ole varaa opiskeluun.
Eli miten tämä korreloi nyt sen kans, että jos vanhemmat auttavat nuorta, kun se muuttaa 16 vuotiaana pois kotoa, että siitä ei tulisi mitään, eikä oppisi huolta pitämään itsestään. Ja se, että jos se saa sen kuhmuisen kattilan ja patjan lattialle ja pannaan asumaan soluasuntoon, siitä tulee akateeminen ja hyväpalkkainen esimiesasemassa oleva aikuinen.
Tämän mamman opiskelijalapset asuivat hulppeasti vuokraamassaan omakotitalossa. Toki kavereitten kanssa kimpassa, mutta se on aika tavallinen asumismuoto täällä päin. On kaikki soluasumisen edut = edullinen vuokra ja itse valitsemansa kaverit samassa asunnossa, mutta myös omakotitaloasumien ilot. Saa saunoa, pestä pyykkiä, laulaa karaokea ja muutenkin elää niin kuin omassa talossaan ikään kuin "perheen" parissa.
Taloudellisesti olemme enintään keskiluokkaisia, ehkä keskimääräistä köyhempiäkin, ja lapset maksoivat itse asumisensa ja elämisensä omilla opinto- ja asumistuillaan.
Minä ostin kaiken yksin kun muutin. Ei ollut puhettakaan siitä, että vanhemmat olisivat ostaneet tiskikoneita tai sohvia.
[/quote]
[/quote]