Nuoren kotoa muutto ja hankinnat
Mitä ja miten olette nuorelle hankkineet, kun hän muuttaa ensi kertaa pois kotoa?
Meidän 16- vuotias on lähdössä omaan kotiin. Hankintalistalla on koko perusvarustus, mutta jotain tuoleja ja sohvapöytiä tietysti löytyy ennestäänkin. Vuode ja työpöytä ja joku sohva pitänee hankkia. Perus keittiö- ja tietysti siivousvälineet. Liinavaatteet. Pyykkikone, sillä taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Mies sanoo, että tiskikone on myös hankittava, mutta minä luulen, ettei yhdeltä nuorelta niin paljon tiskiä tule, etteikö sitä käsinkin tiskaisi.
Kommentit (137)
Miksi "kaikki" pitää hankkia uutena? Missä se lapsi on tähän saakka nukkunut ja työskennellyt?
Kotoa mukaan oma sänky, ne liinavaatteet ja pyyhkeet jotka on tähänkin saakka ollut nuoren käytössä sekä oma vanha työpöytä, jos sellainen on ollut. Ja alkuun riittää kaksi settiä lakanoita, kaksi kylpypyyhettä ja kaksi, kolme käsipyyhettä. Luulisi että noita on kotona tuon verran "ylimääräisenä".
Lapsuudenkodin vierailuilla nuori voi nukkua varapatjalla, ei sitä lapsuushuonetta ole tarkoitus säilyttää muuttumattomana pyhättönä kun toinen on lähtenyt.
Astiatkin etsisin äidin kaapeista, valtaosalle noin vanhojen lasten vanhemmista on kertynyt niitä ei-tiettyyn-astiastoon kuuluvia sekalaisia kuppeja, kulhoja ja kattiloita ihan kiitettävästi. Äiti voi sitten ostaa itselleen jotakin uutta ja kivaa keittiötavaraa, nuori voi elää sekalaisen kokoelmansa kanssa vaikka valmistujaisiinsa (kolmen vuoden päästä) saakka ja toivoa silloin lahjaksi jotakin yhtenäisempää astiastoa. Ja liinavaatteitakin voi toivoa jouluksi ja synttäreiksi, jos ne lapsuudenperuja olevat spidermanit ja hello kittyt alkavat nolottaa.
Ainoa, mitä lähtisin ostamaan uutena, ovat pesukone, imuri ja perussiivousvälineet - moppi, sanko, WC-harja, pari siivousliinapakettia sekä yleisputsari ja vessanpesuaine. Niin, ja tiskiaine ja harja - itse olen selvinnyt kolmekymppiseksi ilman tiskikonetta, kun ei asuntoihin ole sellaista sopinut. :)
Ja sohva? Minkä kokoisessa asunnossa nuorenne oikein on asumassa? Tai lähinnä, millä tuloilla 16v. maksaa 40+ neliön asuntoa? Pienempään kun ei sen sängyn ja työ&ruokapöydän lisäksi mitään sohvaa saa, korkeintaan nojatuolin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:54"]
Miksi "kaikki" pitää hankkia uutena? Missä se lapsi on tähän saakka nukkunut ja työskennellyt?
Kotoa mukaan oma sänky, ne liinavaatteet ja pyyhkeet jotka on tähänkin saakka ollut nuoren käytössä sekä oma vanha työpöytä, jos sellainen on ollut. Ja alkuun riittää kaksi settiä lakanoita, kaksi kylpypyyhettä ja kaksi, kolme käsipyyhettä. Luulisi että noita on kotona tuon verran "ylimääräisenä".
Lapsuudenkodin vierailuilla nuori voi nukkua varapatjalla, ei sitä lapsuushuonetta ole tarkoitus säilyttää muuttumattomana pyhättönä kun toinen on lähtenyt.
Astiatkin etsisin äidin kaapeista, valtaosalle noin vanhojen lasten vanhemmista on kertynyt niitä ei-tiettyyn-astiastoon kuuluvia sekalaisia kuppeja, kulhoja ja kattiloita ihan kiitettävästi. Äiti voi sitten ostaa itselleen jotakin uutta ja kivaa keittiötavaraa, nuori voi elää sekalaisen kokoelmansa kanssa vaikka valmistujaisiinsa (kolmen vuoden päästä) saakka ja toivoa silloin lahjaksi jotakin yhtenäisempää astiastoa. Ja liinavaatteitakin voi toivoa jouluksi ja synttäreiksi, jos ne lapsuudenperuja olevat spidermanit ja hello kittyt alkavat nolottaa.
Ainoa, mitä lähtisin ostamaan uutena, ovat pesukone, imuri ja perussiivousvälineet - moppi, sanko, WC-harja, pari siivousliinapakettia sekä yleisputsari ja vessanpesuaine. Niin, ja tiskiaine ja harja - itse olen selvinnyt kolmekymppiseksi ilman tiskikonetta, kun ei asuntoihin ole sellaista sopinut. :)
Ja sohva? Minkä kokoisessa asunnossa nuorenne oikein on asumassa? Tai lähinnä, millä tuloilla 16v. maksaa 40+ neliön asuntoa? Pienempään kun ei sen sängyn ja työ&ruokapöydän lisäksi mitään sohvaa saa, korkeintaan nojatuolin.
[/quote]
Kääntäen: miksi kaikkea ei hankkisi uutena?
Ei kaikilla äideillä ole kroonista ostovimmaa, jonka asiosta kaapit pursuavat turhaa tavaraa. Lakanatkin ovat koko perheen käytössä eikä niitä Spidermaneja ihmeemmin kuvina ole. Lapsen huoneen tyhjentäminen vain siksi, että saataisiin tyhjä huone, on aika outoa: vastike pysyy ihan samana, oli kaikki huoneet käytössä tai ei, omakotitalossa voi toki huoneen lämmityksen talveksi laittaa minimille, mutta muuten en ymmärrä tyhjän huoneen tärkeyttä.
Nuorelle se muutto pois kotoa on jo sinällään tarpeeksi kurja juttu, joten miksi maksimoida kurjuus kaikenlaisella poisheitettävällä sälällä. Lapsi saa oman kodin, siitä tehdään mahdollisimman kiva alusta alkaen ja iloitaan opiskelupaikasta. Sieltä voi sitten ottaa ihan kaiken mukaansa, kun saa työpaikan eikä tarvitse hävetä verhoiksi viritettyjä vanhoja pussilakanoita.
Ap vastailee (ja nyt ekaa kertaa)
Nuori muuttaa kotoa opiskelemaan lähdön takia. Hän muuttaa omaan asuntoon, eikä asuntolaan, koska oma asunto sattuu olemaan tarjolla ja asuntolaa ei. Ja pman noruuteni muistot solukämpistä masentavat vieläkin, joten kun kerran pystyn, tarjoan mieleläni omalle l apselleni rauhallisemman opiskeluympäristön. Kyseessä on kohtuullisen kokoinen kaksio/yksiö isolla makuualkovilla ja keittiökomerolla.
Sänkyä ja työpöytää ei voi viedä kotoa mukanaan, koska niitä tarvitaan vielä kotona. Tarkoitus on, että nuori saa pitää myös huoneensa kotona, jotta voi kokea olevansa aina tervetullut sinnekin. Tuonikäinen tarvitsee sitä vielä. Hän tulee todennäköisesti käymään kotona viikonloppuisin, mutta toisaalta juuri sitä pyykkikonetta pitäisin tärkeänä, jotta hän oppisi hoitamaan pyykkinsä itse. Isänsä ei nimittäin koskaan oppinut... Ruokapöytäkin löytyisi, mutta se taitaa olla liian iso tuonne, joten tarvii jostain löytää toinen tai ostaa uusi.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole hankkia kaikkea uutena, mutta ei toisaalta myöskään varustaa poikaa millään lähesloppuunkulutetuilla tai epäkäytännöllisillä tavaroilla, jotka eivät enää muillekaan kelpaa, kolhiintuineita kattiloita tai nukkaantuneita 1990-luvun lakanoita... Sen sijaan meiltä ja mummoloista varmasti löytyy esim. mattoja ja verhoja ja kahvimukejakin melko varmasti.
Pakastin ja mikro asunnossa on osana peruskeittiökalustusta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:27"]
Miksi 16-vuotias muuttaa omilleen? Hänhän saa vielä lapsilisääkin eli on lapsi!
[/quote]
Itse muutin 15v lukioon. Kotini lähellä ei ollut lukiota ja bussilla ei päässyt kulkemaan.
Ihan normaali syy muuttaa kotoa.
Ja kyllä tuon ikäiselle kannattaa antaa matkaan muutakin kuin vain sänky :)
Millä ihmeen rahalla 16v ostaa lakanat ja huonekalut ja muut. Se ei todellakaan jalosta, jos panet nuoren käymään lukiota niin, että se on rahaton ja lattialla on vain patja ja ei verhoja, ei astioita, ei mitään.
Mutta toki kukin tekee sen mukaan, miten rakastaa lastaan. Toisethan haluaa kurittaa ja laittaa kovimman kautta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 14:05"]
[/quote]
Kääntäen: miksi kaikkea ei hankkisi uutena?
Ei kaikilla äideillä ole kroonista ostovimmaa, jonka asiosta kaapit pursuavat turhaa tavaraa. Lakanatkin ovat koko perheen käytössä eikä niitä Spidermaneja ihmeemmin kuvina ole. Lapsen huoneen tyhjentäminen vain siksi, että saataisiin tyhjä huone, on aika outoa: vastike pysyy ihan samana, oli kaikki huoneet käytössä tai ei, omakotitalossa voi toki huoneen lämmityksen talveksi laittaa minimille, mutta muuten en ymmärrä tyhjän huoneen tärkeyttä.
Nuorelle se muutto pois kotoa on jo sinällään tarpeeksi kurja juttu, joten miksi maksimoida kurjuus kaikenlaisella poisheitettävällä sälällä. Lapsi saa oman kodin, siitä tehdään mahdollisimman kiva alusta alkaen ja iloitaan opiskelupaikasta. Sieltä voi sitten ottaa ihan kaiken mukaansa, kun saa työpaikan eikä tarvitse hävetä verhoiksi viritettyjä vanhoja pussilakanoita.
[/quote]
Minusta olisi tuntunut kauhealta, jos 15v olisi minun huone tyhjennetty ja nukkuisin vain viikonloput ja kesä-ja joululomat patjalla tyhjässä huoneessa.
Onneksi äitini ja isäni arvostivat minua enemmän ja huoneeni säilytettiin normaalina. En tiedä ketään, jotka seudultani olisivat joutuneet lähteään niin, että huone tyhjennettiin ja ns. lapsi heitettiin kotoa pois.
Kotiseudultani oli ihan normaalia, että lähdettiin peruskoulun jälkeen kaupunkiin kouluun.
Mutta millä ihmeen rahalla tuon ikäinen ylipäätään kustantaa elämisensä? Tietysti vanhemmilta osa, mutta johan vuokra yksistään on aika iso menoerä. Meillä ei ikimaailmassa olisi varaa päästää 16-vuotiasta muuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:28"]
Minusta kuulostaa oudolta että nuorelle ostettaisiin tiskikone heti ensimmäiseen kämppään. Olen siinä mielessä vanhanaikainen että minusta nuoren pitäisi ensin oppia käsin tiskaaminen ja sitten vasta saada hommaan helpotusta :)
[/quote]
Öööö...totaaa pitää ihmisen silti osata pestä pyykit käsin, aina ei oo konetta tai kaikkea ei voi aina pestä koneessa.
miksi ihmeessä? eihän kukaan enää pese pyykkejäkään pyykkilaudalla? ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa.
[/quote]
Meillä nuori muutti osamaan asuntoon.
Kämppä oli osittain sisutettu. Uutena ostin sängyn, imurin. Astioita ja liinavaatteita nuori oli saanut useamman vuoden ajan joulu- ja synttärilahjaksi. Matot oli ennestään ja samoin verhot. Ruokalautaset annon meidän vanhat, muut astiat uutena.
Nyt nuori toivoi joululahjaksi vedenkeitintä sekä leivänpaahdinta. Ne hankitaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 14:39"]
Mutta millä ihmeen rahalla tuon ikäinen ylipäätään kustantaa elämisensä? Tietysti vanhemmilta osa, mutta johan vuokra yksistään on aika iso menoerä. Meillä ei ikimaailmassa olisi varaa päästää 16-vuotiasta muuttamaan.
[/quote]
Meillä ei ole vaihtoehtoja. Jos ei halua lapsestaan lähihoitajaa tai metallimiestä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin muutto. Opiskelupaikat siirtyy pääkaupunkiseudulle ja nuoret perässä. Onneksi jätettiin aikanaan minun opiskelukämppäni myymättä, nyt on lapsilla Helsingissä asunto valmiina. Ei tämä mikään hyvä vaihtoehto ole, mutta näin yhteiskunta toimii: nuoret opiskelemaan, mutta ei enää kotoa käsin.
Itselleni oli toki kerätty jo useampaa vuotena synttäri- joulu- ja nimipäivälahjoiksi kaikkea omaan kotiin kuuluvaa tavaraa, eli astioita, lakanoita yms. Samoin ostelin niitä itse aina kun tuli mieleen jotain pientä kivaa, kuten juustohä (n. 3 €), jonka pystyin ihan itsekin ostamaan.
Vanhempani ostivat sängyn, pesukoneen, imurin ja kirjahyllyn mihin mahtui myös tv. Tv:n, stereot yms. toi kotoa omasta huoneestani.
Lakanat ja pyyhkeet olivat käytettyjä, eli niitä mitä muutenkin käytin kotona asuessani. Mikron sain isältäni, joka hankki uuden itselleen. Puolen vuoden päästä tuli joulu, jolloin sain paljon puuttuvaa tavaraa lahjksi, kuten leivänpaahdin, isompi kattila yms.
Eli uutta ja vanhaa, mikä oli mielestäni ihan ok. Tiskikone on yksin asuvalle aika turha väline, koska konetta ei kannata käyttää tyhjänä, ja toisaalta astioita tulisi silloin olla todella paljon enemmän. Eikä sitä kaikkiin asuntoihin edes saa mahtumaan. Yksin asuva kyllä ehtii tiskata tiskit käsinkin. Pyykkikonetta taas pitäisin tarpeellisena.
[/quote]
voivoi tätä kateuden määrää. ei todellakaan pärjää noin pienellä pyyhemäärällä. ei alkuunkaan. kyllä nuorelle voi ostaa kaiken uutena, miksi tyytyä huonoon jos on varaa parempaan? mitä se sua haittaa jos nuori asuu isossa asunnossa?
Ihmettelen ettei lapsi ole saanut mitään etukäteen lahjaksi vaikka oli tiedossa ettei hän sinne jää opiskelemaan.
Mä sain jo rippilahjaksi pyyhkeitä ja muita kotijuttuja. Kun muutin, oli kiva tehdä pohjapiirustus ja miettiä mitä laitan mihinkin. Vein oman sänkyni ja patjani, vanha sohva tuotiin mun huoneeseen ja siitä tehtiin vieraspeti. En enää takaisin muuttanut, eli kesätöihinkin jäin opiskelupaikkakunnalle.
Muuttokuormassa oli ikivanha tv-taso ja telkkari, sohva ostettiin uutena, vanha sohva ja patja sekä tuoli ja koulupöytä. Vähän astioita ja muita keittiöhommia, järkyttävät verhot ja muutama petivaate.
Loistavasti pärjäsin jouluun asti, jouluksi oli sitten aikamoinen lista mitä kaikkea haluaisin. Osa tuli joululahjaksi, osa synttäreinä jne.
Esim mukeja sain kotoa muistaakseen 3 kpl ja ne riittii mainiosti kaikki ne vúodet eikä yksikään edes mennyt rikki.
Turhaa sitä tavaraa on ostaa ostamisen ilosta, vasta kun asuu, tajuaa kuinka paljon sitä tarvitsee vai tarvitseeko. Pyykinpesukoneen lisäksi joku kuivausteline on kätevä, mielummin monikerroksinen.
[/quote]
ymmärrätkö että kaikki eivät ole rutiköyhiä? monet perheen äidit käyvät ansiotyössä ja saavat PALKKAA. kyllä siitä nuoren vuokrat ja eläminen maksetaan helpostikin. ei nuoren tartte itseä laskujaan yms maksaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:28"]
Minusta kuulostaa oudolta että nuorelle ostettaisiin tiskikone heti ensimmäiseen kämppään. Olen siinä mielessä vanhanaikainen että minusta nuoren pitäisi ensin oppia käsin tiskaaminen ja sitten vasta saada hommaan helpotusta :)
[/quote]
Öööö...totaaa pitää ihmisen silti osata pestä pyykit käsin, aina ei oo konetta tai kaikkea ei voi aina pestä koneessa.
miksi ihmeessä? eihän kukaan enää pese pyykkejäkään pyykkilaudalla? ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa.
[/quote]
[/quote]
mun kaikki pyykit voi pestä koneessa. mulla on koneessa käsinpesuohjelmakin. käsin lavuaarissa en ala mitään pesemään, ei ole aikaa sellaiseen.
Miksi ihmeessä täällä on niin kateellist porukkaa? harmittaako tetä että joku elää paremmin kuin te? ei se köyhyys ja kärsimys ketään jalosta, hienoa jos ap:lla on mahdolliuus tukea lastaan ja ostaa hänelle tarvittavat asiat. Miksi ihmeessä ihmettelette miten ap:n lapsi pärjää taloudellisesti? eikö mielestänne omaa lasta saa tukea? kyllä on suomalainen kulttuuri sitten kateellinen ja panetteleva.
tässä hieman lisää apua ap,
eli pyyhkeitä kannattaa varata runsaasti, esim itse olen yksin asuva nuori nainen ja noin 10 kylpypyyhettä ja kymmenen käsipyyhettä on ok. jos on vain pari pyyhettä, joutuu pesukonetta pyörittämään turhaan. lisäksi jos esim kavereita tulee kylään on hyvä olla varapyyhkeitä.
astioita myös runsaasti. joku tossa ylempänä sanoi, että kolmea mukia riittäisi niin ei todellakaan. esim jos tulee enempi kavereita kylään, esim 5 niin miten kolme mukia riittää? muutenkin ankeaa sellainen.
tiskikone on ehdoton. itse mietin muuttoa, koska nykyisessä kämpässä ei ole tiskikonetta. tiskiä todellakin tulee yksin asuvallakin paljon, varsinkin kun käy vieraita ja tekee joka päivä ruoan. lisäksi leivon, mikä lisää tiskin määrää.
pyykinpesukone on välttämättömyys jos ei ole pesutupaa.
eli osta mieluumin liikaa kuin liian vähän. mikään ei pilaa opiskeluailoa niin paljon kuin köyhyys ja ankeus. mielestäni on hyvä, että nuoren kämpää sisustetaan valmiiksi, jotta saa keskittyö opintoihin.
Käytetyn tiskikoneen saa alle 50€ jos näkee pikkusenkin vaivaa. Samoin pyykkikoneen.
Silloin kun itse muutin kotoa pois, sain isovanhemmiltani, tädeiltäni ja kotoani pyyhkeitä, lakanoita ja astioita. Kannattaa kysäistä sukulaisilta joutaako jotain näistä tyttärellesi. Yllättävän monelta jotain kuitenkin löytyy. Loppujen lopuksi ei paljonkaan tarvinnut itse ostaa. Melko halvalla selviää kyllä myös noista perustarvikkeista kun käväisee Ikeassa. Esim lasit saa 0,5€/kpl, aterimet 20€ setti jne.
ei missään nimessä mitään käytettyä pyykinpesukonetta. kyllä pesukoneen kuuluu olla uusi :) jos teillä on mahdollisuus ostaa tiskikonekin, niin sekin on hyvä ostaa.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:38"]
Käytetyn tiskikoneen saa alle 50€ jos näkee pikkusenkin vaivaa. Samoin pyykkikoneen.
Silloin kun itse muutin kotoa pois, sain isovanhemmiltani, tädeiltäni ja kotoani pyyhkeitä, lakanoita ja astioita. Kannattaa kysäistä sukulaisilta joutaako jotain näistä tyttärellesi. Yllättävän monelta jotain kuitenkin löytyy. Loppujen lopuksi ei paljonkaan tarvinnut itse ostaa. Melko halvalla selviää kyllä myös noista perustarvikkeista kun käväisee Ikeassa. Esim lasit saa 0,5€/kpl, aterimet 20€ setti jne.
[/quote]
en ikinä ostaisi käytettyä pesukonetta. ties mitä hometta siinäkin. osta ap uusi kone, niin lapsesi pesee sillä VUOSIA.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:27"]
Miksi 16-vuotias muuttaa omilleen? Hänhän saa vielä lapsilisääkin eli on lapsi!
[/quote]
Jos vaikka siksi, että kotipaikakunnalla ei ole opiskelumahdollisuuksia. Kai olet lehdistä lukenut, että oppilaitoksissa lakkautetaan opiskelupaikkoja ja entistä useampi nuori joutuu muuttamaan pois kotoa "pakkokoulutuksen" takia.
[/quote]
Siinä tapauksessa että lapsi muuttaa opiskelemaan, suosittelen opiskelija-asuntoa. Siellä on solukämpässä peruskalustus valmiina.
[/quote]
Ja yleensä porukka sellaista, ettei opiselusta tule yhtään mitään.