Pelkään miehiä.
Ensiksi tarkennan, että minulla oli aivan tavallinen ja hyvä lapsuus, isäni oli aina läsnä meidän lasten elämässä ja lämminsydäminen ihminen. En ole koskaan kokenut fyysistä väkivaltaa miesten osalta tms. En ole parisuhteessa tällä hetkellä eikä entisessä suhteessani tapahtunut mitään traumatisoivaa.
Joten miksi pelkään miehiä? Tuntuu, että varsinkin tänä päivänä pelkään heitä ja olen koko ajan varautunut missä sitten ikinä kuljenkin.
Asun kaupungissa ja joskus olen oikeasti aivan pelosta jäykkänä, jos joudun menemään esimerkiksi kauppaan myöhään illalla pimeän tultua ja kävelen yksin kauppaan ja takaisin. Katson koko ajan vainoharhaisesti olkani ylitse ja tarkkailen ympäristöäni. Lenkilläkään metsäpoluilla en voi laittaa musiikkia kuulokkeistani, koska alkaa ahdistamaan ajatus siitä, etten kuulisi ympäristöäni tarkasti. Tämä on todella stressaavaa. Haluaisin edes joskus huoletta mennä edes lenkille ja uppoutua omiin ajatuksiin, mutta tämä on mahdotonta, koska mieleni ja kehoni on koko ajan pakenemis valmiudessa.
Tulee mieleen eräskin esimerkki, kun tulin piemeällä kaupasta ulos ja lähdin kävelemään tuttua reittiä kotiini, huomasin, että vastaan oli kauempana tulossa mies porukka. En kertakaikkiaan uskaltanut yksin kävellä heitä vastaan vaan luikin sivureittejä pitkin kotiini. Tuolloin kaupunginosa jossa asuin oli jo hiljainen eikä ristinsielua missään lukuunottamatta tuota porukkaa. Kerran matkustin yöjunalla takaisin kotikaupunkiini ja, kun pääsin pois asemalta minua huhuili mies ja olin melkein itku kurkussa etsimässä pakenemisväylää, mutta kyseinen mies oli vain reittiohjeita vailla ja tietenkin autoin häntä. Mutta tuo ensiajatus, että nyt minulle tapahtuu jotain pahaa.
Pelkään jatkuvasti raiskatuksi joutumista tai jollain muulla tavalla joutuvani väkivallan uhriksi. 
Mistä tämä kumpuaa? En oikeasti tiedä. Se vain on niin. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään jaksa pelätä eli välttelen pimeällä yksin liikkumista. Tämmöistä se on.
Osta polkupyörä .( harva lähtee juoksemalla sitä kiinniottamaan.)
Kunnon kokoinen, oikein 'hammaskoira' (vaikkapa saksan paimeenkoira) on se toinen vaihtoehto .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi treenata ittensä tosi vahvaksi. Syö vaan paljon proteiinia ja treenaa vaikka kehopainollansa.
Se on vaan omasta laiskuudesta kiinni jos tarvii pelätä.
Jos joku jahtaaja pelottaa niin sen voi pelotella myös itse pois, eikä olla pelkuri.
tai häätää
Eikun kättä pidempää mukaan. Jumala teki ihmisen ja Samuel Colt tasa-arvon.
Tottelisin kyllä muunkin merkkisellä aseella uhkaavaa, enkä ainakaan rupeaisi nauramaan hänen asevalinnalleen.
Pelkäämisen monopoli kirjoitti:
Naisilla on se sukupuolisen pelon valttikortti aina käytettävissään jopa yhteiskunnallisen keskustelun tasolla.
Se taas ,että joku mies saa turpaansa kadulla on arkipäivää ja jopa klassinen huumorin aihe ja paremminkin häpeän aihe,josta miehen ei ole sopivaa puhua julkisesti.
Sympatiaa ei ainakaan tältä palstalta heruisi tippaakaan.
Jos mies sanoisi pelkäävänsä naisia (millään tasolla) niin hänelle huudettaisiin kuorossa 'lääkkeet', tai 'tuollaiset kuuluvat jo hoitolaitokseen'.
Kukaan ei ottaisi sellaisen puhujamiehen sanoja vakavasti.
Lapsena kyllä monikin poika pelkää äitiään ja pienten lasten pahoinpitelijöistä monikin on nainen ja huom. nimenomaan se oma äiti , (...jos niikseen tulee).
Naisten suorittama kotiväkivalta on edelleen tabu josta ei paljon puhuta. Eihän siveyden sipulit omaa lastaan lyö, eihän ...
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on se sukupuolisen pelon valttikortti aina käytettävissään jopa yhteiskunnallisen keskustelun tasolla.
Se taas ,että joku mies saa turpaansa kadulla on arkipäivää ja jopa klassinen huumorin aihe ja paremminkin häpeän aihe,josta miehen ei ole sopivaa puhua julkisesti.
Jos mies sanoisi pelkäävänsä naisia (millään tasolla) niin hänelle huudettaisiin kuorossa 'lääkkeet', tai 'tuollaiset kuuluvat jo hoitolaitokseen'.
Lapsena kyllä monikin poika pelkää äitiään ja pienten lasten pahoinpitelijöistä monikin on nainen ja huom. nimenomaan se oma äiti , (...jos niikseen tulee).
Naisten suorittama kotiväkivalta on edelleen tabu josta ei paljon puhuta. Eihän siveyden sipulit omaa lastaan lyö, eihän ...
Tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta kyllä isä on silti tilastollisesti suurempi uhka lastensa hengelle ja terveydelle kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi.. äititrauma jota kostetaan sitten tuntemattomille naisille raiskaamalla, sellainenko siellä linjoilla? :(
Tämmöstä tää naisena oleminen on, pelkää pelkoa ulkona ja miehet ulisee kun ei saa seksiä naisilta...pienet on ongelmat heillä
Vierailija kirjoitti:
Kuvaavaa,että juuri tämä kommentti saikin ensimmäiseksi täällä suuntaa muille näyttävän alapeukun ...
Niinpä niin .
Ne ikävät aiheet kun eivät oikein 'voimauta'.
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi treenata ittensä tosi vahvaksi. Syö vaan paljon proteiinia ja treenaa vaikka kehopainollansa.
Jos joku jahtaaja pelottaa niin sen voi pelotella myös itse pois, eikä olla pelkuri.
tai häätää
Olen 152 cm pitkä hento nainen. Vaikka jaksankin vetää leukoja en minä yhdellekään miehelle pärjäisi jos joku saa kädet lukotettua. Toki olen psyykannut itseäni että jos joku käy kimppuun niin pitää yrittää purra täysiä, sohia sormet silmiin, lyödä kurkkuun, potkaista munille. Silti tositilanteessa ei voi tietää miten käy, pystyykö toimimaan, lamaantuuko. Yllättävän iso prosentti rskauksen uhreista yksinkertaisesti lamaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai häätää
Ai että oikein "Ameriikan malliin" ? Jos kaikille miehiä traumaattisen patologisille naisihmisille myönnettäisiin (sillä perusteella ,että pelkäävät kaikkia miehiä)-käsiaseen kantolupa , niin niitä 'hätävarjelun liioittelun ' tapauksia voisia alkaa jo jonossa ja jopa ruuhkautuakin, oikeusistuimiin.
Näin miehenä alkaisin silloin jo vakavasti harkita jonnekin ulkomaille muuttamista kun täällä alkaisi miehenä olla hengenvaarallista liikkua.
Jopa kirkkaalla päivänvalolla.
Todella moni lähipiiriini kuuluva nainen on rskattu tai kokenut muuta seksuaalista vkivaltaa. Yhtäkään miespuolista tuttuani ei ole hakattu nakkikiskajonossa.
Itseäni on ensimmäisen kerran ahdisteltu suunnilleen 12-vuotiaana kun olin erittäin näkyvästi vielä lapsi ja suojaikärajan alapuolella. Minua on seurattu kotimatkalla, ahdisteltu yöbussissa, kourittu baarissa jne. En todellakaan ikinä uskaltaisi kokeilla esim yhden illan juttua, aivan liian riskaabelia naisen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään välillä ihan omassa kodissanikin. Olen yksin asuva nainen ja asun pikkupaikkakunnalla syrjässä metsän reunassa. Parisen vuotta takaperin muutamia kertoja pihallani tapahtui outoja asioita. Taskulampuilla osoitettiin yöllä ikkunoihin, kuulin kuinka selvästi joku käveli sepelillä ja hangesta löytyi kengänjälkiä. En vieläkään tiedä kuka ja millä asialla. Tämä jätti pienen pelon ja odotan hieman kammoksuen pimenevää syksyä. Pelkoa häivyttää hieman nämä 2 isoa koiraani.
Esim. Securitaksella on nykyisin kodin valvontaan erilaisia kuukausimaksullisia paketteja. En tiedä mitä ne maksavat, mutta olisiko apua, vaikka jos joku yrittää tulla ikkunasta sisään, hälytys lähtee automaattisesti. Sinuna hommaisin myös riistakameran sekä sellaiset pihavalot jotka syttyvät liiketunnistimen avulla. Minulla on joskus syyspimeillä kirves mukana kun lähden saunaan täällä maalla, ymmärrän pelkosi, luontoa ei tarvitse pelätä, ihmisessä on kaikki pahuus valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni lähipiiriini kuuluva nainen on rskattu tai kokenut muuta seksuaalista vkivaltaa. Yhtäkään miespuolista tuttuani ei ole hakattu nakkikiskajonossa.
Itseäni on ensimmäisen kerran ahdisteltu suunnilleen 12-vuotiaana kun olin erittäin näkyvästi vielä lapsi ja suojaikärajan alapuolella. Minua on seurattu kotimatkalla, ahdisteltu yöbussissa, kourittu baarissa jne. En todellakaan ikinä uskaltaisi kokeilla esim yhden illan juttua, aivan liian riskaabelia naisen näkökulmasta.
Eli siis sinun näkökulmastasi, tai oman itsesi kannalta arvoituna(-si).
Eli näin sinä siis puolestsasi ajattelet .
O.k.
Kyllä tämä ketju laittaa taas miettimään, että olikohan sittenkin virhe laskea ja ottaa naisia sinne armeijan riveihin.
Meitä siviilejä periaatteessa ja tarpeen vaatiessa vielä oikein puolustamaan ,siis...(huh,huh)
Kyllä minäkin, mies, pelkään miehiä ja miesporukoita kaupungilla liikkuessani ilta-aikaan. Pelkään myös kovaäänisesti käyttäytyviä naisia jotka voivat saada miehet hyökkäämään päälleni, jos nainen keksii sanoa minun vaikka mulkaisseen häntä sopimattomasti. Naisilta (teinitytöiltä) olen myös kuullut ne uhkaavat kommentit mitkä ovat saaneet ylipäätään pelkäämään.
Huumeet ja muut päihteet ovat rantautuneet tähänkin kaupunkiin ja torin ympäristö on teinikokoontujien vuoksi hyvinkin levoton ja meluisa paikka etenkin iltaisin. Aina ämyrit pauhaa ja huuto raikaa. Käytös on myöskin törkeää ihan jo pikaruokapaikoissa torin ympärillä.
Liityn kuoron jatkoksi, ikävä kyllä.
Koronakevään aikana havahduin lenkillä siihen, että tällä alueella, syrjäisessä kaupunginosassa, tulee vastaan uhkaaviakin kulkijoita. Kaikki miehiä.
Ensimmäinen huono kokemukseni oli rantareitiltä, jonka varrella, osittain pusikossa, seisoi järvelle katseleva mies. Hän lähti perääni välittömästi, kun ohitin hänet. Jonkin ajan kuluttua tuli outo tunne, ja puhelimen etukamerasta näin hänen kävelevän perässäni. Ok, tässä kohtaa halusin hölkätä. Kuulin, että mies alkoi hölkätä takanani. Hölkkäsin läheisen koirapuiston portille muka venyttelemään (puistossa oli useita ihmisiä). Hetken harkitsin meneväni puistoon ja selittäväni tilanteen koiraihmisille, mutten kuitenkaan tehnyt niin. Mies oli seurannut minua tälle koirapuistolle vievälle kinttupolulle ja esitti solmivansa kengännauhoja ja näpräsi puhelinta, koko ajan tarkkaillen liikkeitäni. Kun jatkoin matkaa, hän lähti taas perääni. Tilanne ratkesi, kun vastaan tuli kaverini koirineen ja lyöttäydyin heidän mukaansa. Kokemukseni jälkeen eräässä someryhmässä miehestä puhuttiin nimellä "saalistaja", muut naiset olivat havainneet kevään mittaan samanlaista.
Viimeisin ikävä kokemus on parin viikon takaa, kun tällä kertaa edelläni kävellyt mies sattui vilkaisemaan taakseen ja äkkäsi minut. Hän rupesi hidastelemaan ja jatkoi kävelyä selkä menosuuntaan (!). Luulin ensin, että hän näki takanani jonkun kaverinsa, mutta perässäni ei tullut ketään. Poikkesin pikkukadulle ja onnistuin eksyttämään miehen, kunnes hän parin kadunpätkän jälkeen käveli vastaani. Tässä vaiheessa suuntasin itsevarmasti tuntemattoman omakotitalon pihaan esittäen, että asun siellä. Se oli hyvä päätös, sillä mies pysähtyi talon portille ja kaula pitkällä kuikuili perääni. Piilottelin hetken nurkan takana ennen kuin uskalsin jatkaa matkaani.
Mm. näiden kokemusten vuoksi joudun tietoisesti rauhoittelemaan itseäni lenkillä. Kroppa menee herkästi hälytystilaan, vaikka siihen ei olisikaan aihetta. Äskeisissä tapauksissa tosin objektiivisestikin katsoen oli, molemmat olivat valitettavan selkeitä kyttäämiskeissejä.
Kaupungin keskustassa ei ole tullut vastaan uhkaavia tilanteita. Siellä ihmisiä on ympärillä koko ajan, ja tiedän tarvittaessa pääseväni mihin tahansa myymälään/kahvilaan turvaan. Nistit ja alkoholistit on helppo ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Me naiset joudumme lapsesta lähtien pelkäämään. Miehet pitävät siitä huolen. Se on patriarkaslisessa vallan köyttöä-pidetöän naiset kurissa, kun ne pelkäävät.
Ihan turha muuten verrata tätä pelkoa siihen että mies saattaa baarireissun päätteeksi saada nakkikioskilla turoaanaa. Nainen voi joutua jo lapsena seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan kohteeksi jo kirkkopuistossa. Itselleni kävi näin kun olin 12-vuotias. Miten joku mies kehtaa edes verrata sitä kokemusta siihen että saattaa saada baarissa kännissä turpaan, kun aikoo päätään toiselle känniselle miehelle!!!!!!Minulla meni elämä pilalle, enkä ole siitä vieläköön, keski-ikäisenä toipunut
Niin että se on aina miehen oma vika kun saa turpaansa, niinkö neiti uhriutuja haluaa sanoa miesvihoissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta kyllä isä on silti tilastollisesti suurempi uhka lastensa hengelle ja terveydelle kuin äiti.
Nyt muuten mokasit mutuillessasi. Tutkis tilastoja oikeasti. Niin ikävää kuin se onkin, me äidit olemme lapsillemme suurin uhka tilastollisesti.
Ap:n ongelma taitaa olla sellainen kuin "ylivertaisuusvinouma", josta hän selvästi myös kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen miehenäkin myötätuntoa naisia kohtaan. Asun hiljaisessa kaupunginosassa ja välillä kun tyttöjä nousee bussista ja lähtee samaan suuntaan pohdin että kuumottaakohan niitä kuunnella raskaammat askeleet takanaan...jos ihan pikkutunneilla olaan saatan hidastaa tai vaihtaa puolta.
Man up. Jos olisit oikeamielinen ja rohkea niin voit kulkea missä haluat pää pystyssä tuntematta häpeää muiden miesten, pahojen miesten tekemisistä.