Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään miehiä.

Vierailija
02.08.2020 |

Ensiksi tarkennan, että minulla oli aivan tavallinen ja hyvä lapsuus, isäni oli aina läsnä meidän lasten elämässä ja lämminsydäminen ihminen. En ole koskaan kokenut fyysistä väkivaltaa miesten osalta tms. En ole parisuhteessa tällä hetkellä eikä entisessä suhteessani tapahtunut mitään traumatisoivaa.

Joten miksi pelkään miehiä? Tuntuu, että varsinkin tänä päivänä pelkään heitä ja olen koko ajan varautunut missä sitten ikinä kuljenkin.

Asun kaupungissa ja joskus olen oikeasti aivan pelosta jäykkänä, jos joudun menemään esimerkiksi kauppaan myöhään illalla pimeän tultua ja kävelen yksin kauppaan ja takaisin. Katson koko ajan vainoharhaisesti olkani ylitse ja tarkkailen ympäristöäni. Lenkilläkään metsäpoluilla en voi laittaa musiikkia kuulokkeistani, koska alkaa ahdistamaan ajatus siitä, etten kuulisi ympäristöäni tarkasti. Tämä on todella stressaavaa. Haluaisin edes joskus huoletta mennä edes lenkille ja uppoutua omiin ajatuksiin, mutta tämä on mahdotonta, koska mieleni ja kehoni on koko ajan pakenemis valmiudessa.

Tulee mieleen eräskin esimerkki, kun tulin piemeällä kaupasta ulos ja lähdin kävelemään tuttua reittiä kotiini, huomasin, että vastaan oli kauempana tulossa mies porukka. En kertakaikkiaan uskaltanut yksin kävellä heitä vastaan vaan luikin sivureittejä pitkin kotiini. Tuolloin kaupunginosa jossa asuin oli jo hiljainen eikä ristinsielua missään lukuunottamatta tuota porukkaa. Kerran matkustin yöjunalla takaisin kotikaupunkiini ja, kun pääsin pois asemalta minua huhuili mies ja olin melkein itku kurkussa etsimässä pakenemisväylää, mutta kyseinen mies oli vain reittiohjeita vailla ja tietenkin autoin häntä. Mutta tuo ensiajatus, että nyt minulle tapahtuu jotain pahaa.
Pelkään jatkuvasti raiskatuksi joutumista tai jollain muulla tavalla joutuvani väkivallan uhriksi.

Mistä tämä kumpuaa? En oikeasti tiedä. Se vain on niin. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (242)

Vierailija
101/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainut, jonka pelot alkoivat kun katsoin lapsena poliisi-TV:tä ja joka kerta ohjelmassa oli joku raiskaustapaus?

Pelkäsin tosi paljon, kun kuvittelin että noin käy varmaan kaikille naisille.

Aikuisena olen opetellut pois tuosta pelosta, koska minusta se on myös epäreilua miehiä kohtaan epäillä jokaista raiskaajaksi.

Vierailija
102/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin pelottaa ja ahdistaa. Tuntuu, että kaikilla hyvilläkin miehillä on jokin sairas "pimeä puoli".

Semmoinen pelottava ja julma. Liian monta kertaa käynyt niin, että kivankin miehen taustoista tai luonteesta paljastuu jotain kamalaa.

Kuulostaapa oudolta. Voitko antaa esimerkkejä? Vai laitatko vain alanuolen?

Järjestelmällistä pettämistä, kaksoiselämää, lehtolapsia, valehtelua, pikkutytöistä tykkäämistä,  lisää valehtelua, väkivaltaisuutta (henkinen+fyysinen)... Näin alkajaisiksi. Ja nämä asiat on paljastuneet täysin normaaleista miehistä.

Jos tuollaiset miehet ovat mielestäsi normaaleja, millaiset sitten ovat epänormaaleja? Miten lähipiiristäsi löytyy noin paljon tuollaista? Vai otitko lehtiotsikoista?

Kirjoitin siihen alas korjaukseksi että tavallisen oloisista. Eikai tuolla kukaan leima otsassa kulje. Nää on paljastunut lähipiiristä, kavereista, kavereiden poikaystävistä/aviomiehistä, miehistä työpaikalla, työkavereiden miehistä... Eli aika iso otanta kuitenkin.

Kerropa mulle mikä menee vikaan, kun olen tavallinen suomalainen keskiluokkainen nainen, tavallisessa ammatissa, en mikään uskovainen ja kaikinpuolin niin keskinkertainen kun olla voi ja silti tää on tämmöistä?

Miten minä osaisin korjata lähipiirisi ongelmat kun et itsekään osaa? Jotain on kuitenkin pielessä.

Tosin minä en tulkitse että valehtelu tai pettäminen on osoitus koko miessukupuolen demonisesta luonteesta.

Et itsekään osaa???!

Eli kaadat syyn miesten käytöksestä yhdelle naiselle? :D Vau.

No hän kaatoi sen minulle. Minunko olisi pitänyt asia hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin pelottaa ja ahdistaa. Tuntuu, että kaikilla hyvilläkin miehillä on jokin sairas "pimeä puoli".

Semmoinen pelottava ja julma. Liian monta kertaa käynyt niin, että kivankin miehen taustoista tai luonteesta paljastuu jotain kamalaa.

Järjestelmällistä pettämistä, kaksoiselämää, lehtolapsia, valehtelua, pikkutytöistä tykkäämistä,  lisää valehtelua, väkivaltaisuutta (henkinen+fyysinen)... Näin alkajaisiksi. Ja nämä asiat on paljastuneet täysin normaaleista miehistä.

Jos tuollaiset miehet ovat mielestäsi normaaleja, millaiset sitten ovat epänormaaleja? Miten lähipiiristäsi löytyy noin paljon tuollaista? Vai otitko lehtiotsikoista?

Kirjoitin siihen alas korjaukseksi että tavallisen oloisista. Eikai tuolla kukaan leima otsassa kulje. Nää on paljastunut lähipiiristä, kavereista, kavereiden poikaystävistä/aviomiehistä, miehistä työpaikalla, työkavereiden miehistä... Eli aika iso otanta kuitenkin.

Kerropa mulle mikä menee vikaan, kun olen tavallinen suomalainen keskiluokkainen nainen, tavallisessa ammatissa, en mikään uskovainen ja kaikinpuolin niin keskinkertainen kun olla voi ja silti tää on tämmöistä?

Miten minä osaisin korjata lähipiirisi ongelmat kun et itsekään osaa? Jotain on kuitenkin pielessä.

Tosin minä en tulkitse että valehtelu tai pettäminen on osoitus koko miessukupuolen demonisesta luonteesta.

Et itsekään osaa???!

No sinä aloitit kyseenalaistamisen, että mikä on hänessä vikana kun lähipiiri on tuollainen. ja hän vastasi, että sanopas se.

Vierailija
104/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä pelkää yhtään. Maailmaa olen matkannut paljonkin ja Suomi on kyllä yksi turvallisimmista maista kulkea naisena vapaasti. Tyhmän rohkea ei tietenkään pidä olla esim. kutsua kotiinsa epämääräistä porukkaa tai oikaista Kaisaniemen puiston läpi keskellä yötä...

Vierailija
105/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen miehenäkin myötätuntoa naisia kohtaan. Asun hiljaisessa kaupunginosassa ja välillä kun tyttöjä nousee bussista ja lähtee samaan suuntaan pohdin että kuumottaakohan niitä kuunnella raskaammat askeleet takanaan...jos ihan pikkutunneilla olaan saatan hidastaa tai vaihtaa puolta.

Vierailija
106/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin puree intersektionalismi. Toksisia patriarkkoja kannattaa varoa 24/7.

Vierailija
107/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä on jotain kaapissaan, mutta mitä sitten. Jos etsii miestä jolla on täydellinen menneisyys, niin yksin voi jäädä. Omastakin menneisyydestäni voisin viisikymppisenä kirjoittaa lähes kirjan, niistä kaikista sähläyksistä. Ei niitä päivässä ehtisi kertoa mitenkään:) Tämä on kummallinen tämä nykytrendi, jossa kauhistellaan ihmisten menneisyyden mokia. Etsitään jotain nuhteetonta pyhimystä, joka ei olisi koskaan kävellyt edes punaisia valoja päin. Toisaalta huvittavasti ole tällainen vilpittömän näköinen vauvanaama, niin kukaan ei usko minusta mitään, ennen kuin näytän dokumentit.

Menneisyyden pelon kääntöpuolikin voi olla aika rasittavaa, eli se että sinun ei uskota kykenevän tappamaan edes kärpästä. Ihmisten on vaikeaa kestää sitä ristiriitaa, kun on vilpittömän oloinen tossukka, ja sitten menneisyydessä on vaikka mitä kohellusta. Pitäisi melkein kantaa jonkinlaista varoituskylttiä, että "ensivaikutelmasi on väärä", tai jotain mutta ei niin voi ihmisille sanoa, ihmiset ovat omasta mielestään loistavia ihmistuntijoita jotka "näkevät ihmisten läpi sekunnissa". Joo-o. Jos sulla on vilpitön ja kiltti naama, niin kaikki ostavat sen. 

Vierailija
108/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologia teki naisesta osapuolen, joka raskautuu ja synnyttää ja tämän lisäksi vielä teki naisesta fyysisesti heikomman osapuolen. Hienosti hoidettu👏🏻 Taidankin alkaa kasvattamaan lihasta ahkerasti.

T. Nainen

Kyllä naiset ovat kuule itse aiheuttaneet ne heikommat lihakset olemalla tekemättä raskaita töitä siitä lähtien kun ruvettiin elämään maataloudessa.

Vierailija
109/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut on raiskattu kolmesti ja yritetty raiskata ja kiristää seksiin kerran, ja täytän siis kohta vasta 21 vuotta, eli minulla on ollut aika huonoja tuuria. en pelkää miehiä sillä tavalla että se hirveästi häiritsisi jokapäiväistä elämääni koska sain psykiatrista apua niin pitkään kuin minusta tuntui että tarvitsin sitä. ilman niitä viikottaisia terapiakäyntejä minulla olisi vielä varmasti pelkoa miehiä kohtaan, puhumattakaan vihasta.

nykyään välttelen miesporukoiden ohi kulkemista myöhään tai pimeällä

Vierailija
110/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät naiset opetetaan pelkäämään, miehiä taas ei opeteta samalla tavalla varomaan, vaikka ihan yhtä lailla heidätkin voi joku hakata kanveesiin yöllä kävellessä. Meille kerrotaan jo pienenä, että mikä on soveliasta ja mikä ei, missä saa kulkea ja mitä kauheuksia voi tapahtua. Lisäksi uutiset tuo oman lisänsä tähän.

Itse olen yrittänyt kasvattaa tyttäreni siten, ettei hän pelkäisi. Pelottelu ei pelasta ketään vaan saa noh .. pelkäämään asioita, joita ei todennäköisesti kuitenkaan tapahdu. Lisäksi tuohon pelotteluun liittyy myös samalla se syyllistäminen, koska jos kerran teet niin tai näin vaikka kerrottiin ettei niin kannata tehdä niin sittenhän se on vähän oma vikasi. Tyttäreni on kyllä tosi järkevä, vaikka en ole häntä pelotellut ”miesten pahuudella”. Suurin osa ihmisistä kun on oikeasti hyviä, ei pahoja.

Juuri tuo on se syy, miksi tämä naisten pelolla hekumointi-ketju sai minut näkemään punaista. Jotkut nauttivat kun saavat tuntea itsensä potentiaaliseksi uhriksi. Ehkä siksi että uskovat saavansa myötätuntoa?

Monella naisella on kuitenkin ihan oikeasti huonoja kokemuksia miehistä. Sä et tiedä miltä tuntuu syntyä tytöksi. Mullakin ekat ahdistavat kokemukset miehistä on jo lapsuudesta. Ja kuten useimmiten näissä tapauksissa, omallakin kohdalla kyseessä oli lähisukulainen. Kyllä sellainen kokemus vaikuttaa pysyvästi perusturvallisuuden tunteeseen. Jos ei edes tuttuihin miehiin voi luottaa, kuinka sitten ventovieraisiin?

Onneksi minulla on myös päinvastaisia kokemuksia, eli että miehet ovat tulleet avukseni kun joku mies on ollut mun kimpussa, vaikka selvästi olen ollut peloissani. Ilman niitä kokemuksia olisin varmasti lukittautunut sisätiloihin pysyvästi.

Vierailija
111/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten paikkakunnallani raahattiin ikäiseni, lastenrattaita töyntänyt nainen metsään ja raiskattiin keskellä kirkasta päivää. Oma juoksureittini kulkee kyseisen kohdan ohi. Kyseessä ihan tavallinen katu, jonka vieressä menee autotie, päivällä liikennettä lähes aina.

Tuo oli todella pysäyttävä ja pelästyttävä tapaus. Pyörii vieläkin mielessä ja se mitä kyseiselle naiselle mahtaa tänä päivänä kuulua. Tapauksen johdosta hankin juoksukaveriksi koiran, joka ulkonäkönsä puolesta ei houkuta lähestymään.

Vierailija
112/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan normaalia olla nykypäivänä vähän varuillaan ja seurata mitä ympärillä tapahtuu... Kyllä itsekin välttelen humalaisia miesporukoita (tai miesporukoita ylipäänsä), yritän kiertää kaikki vähänkin epäilyttävän näköiset kulkijat ja lenkillä seuraan kyllä mitä sivuilla ja takanakin tapahtuu - jopa koiran kanssa. En koskaan lähde yksin esimerkiksi baarista kotiin. Ei se ole mitään typerää, vaan ihan aiheellista ottaen huomioon nykypäivän meiningin...

Minkä ihmeen nykypäivän meiningin? Aina on ollut syytä olla varovainen.

Toki jos alueella liikkuu muualta tulleiden jengejä, niin extra varovainen.

Vierailija
113/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me naiset joudumme lapsesta lähtien pelkäämään. Miehet pitävät siitä huolen. Se on patriarkaslisessa vallan köyttöä-pidetöän naiset kurissa, kun ne pelkäävät.

Ihan turha muuten verrata tätä pelkoa siihen että mies saattaa baarireissun päätteeksi saada nakkikioskilla turoaanaa. Nainen voi joutua jo lapsena seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan kohteeksi jo kirkkopuistossa. Itselleni kävi näin kun olin 12-vuotias. Miten joku mies kehtaa edes verrata sitä kokemusta siihen että saattaa saada baarissa kännissä turpaan, kun aikoo päätään toiselle känniselle miehelle!!!!!!Minulla meni elämä pilalle, enkä ole siitä vieläköön, keski-ikäisenä toipunut

Vierailija
114/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksa pelätä eli välttelen pimeällä yksin liikkumista. Tämmöistä se on.

Vierailija
115/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis > Miehille alan olla jo iäkäs (Olen realisti), mutta tunnen olevani nuori muuten.

Pelkoja ikä ei kuitenkaan yhtään vähennä. Saattaahan joku luulla vaikka takaa katsottuna nuoreksi.

Ikä ei suojaa näistä seksuaalisesta väkivallalta

Päinvastoin, iän myötä fyysinen kunto mm heikkenee, joten et jaksa ns tapella vastaan. Myös jopa mummoiköisiä on *aiskattu ja *aiskataan Suomessa. R@iskauksessa ei sitäpaitsi ole kyse seksistä* vaan vallankäytöstä ja alistamisesta

Vierailija
116/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään jaksa pelätä eli välttelen pimeällä yksin liikkumista. Tämmöistä se on.

Tai olen kyllä miettinyt että voisin kantaa veistä mukanani, jos joku raiskaisi niin ottaisin tekovälineen irti, raiskaajakaan ei sääliä tunne. Mutta toisaalta siihen voi kuulemma kuolla, enkä sitä halua, niin täytyy turvautua toistaiseksi muuhun.

Vierailija
117/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät naiset opetetaan pelkäämään, miehiä taas ei opeteta samalla tavalla varomaan, vaikka ihan yhtä lailla heidätkin voi joku hakata kanveesiin yöllä kävellessä. Meille kerrotaan jo pienenä, että mikä on soveliasta ja mikä ei, missä saa kulkea ja mitä kauheuksia voi tapahtua. Lisäksi uutiset tuo oman lisänsä tähän.

Itse olen yrittänyt kasvattaa tyttäreni siten, ettei hän pelkäisi. Pelottelu ei pelasta ketään vaan saa noh .. pelkäämään asioita, joita ei todennäköisesti kuitenkaan tapahdu. Lisäksi tuohon pelotteluun liittyy myös samalla se syyllistäminen, koska jos kerran teet niin tai näin vaikka kerrottiin ettei niin kannata tehdä niin sittenhän se on vähän oma vikasi. Tyttäreni on kyllä tosi järkevä, vaikka en ole häntä pelotellut ”miesten pahuudella”. Suurin osa ihmisistä kun on oikeasti hyviä, ei pahoja.

Juuri tuo on se syy, miksi tämä naisten pelolla hekumointi-ketju sai minut näkemään punaista. Jotkut nauttivat kun saavat tuntea itsensä potentiaaliseksi uhriksi. Ehkä siksi että uskovat saavansa myötätuntoa?

Monella naisella on kuitenkin ihan oikeasti huonoja kokemuksia miehistä. Sä et tiedä miltä tuntuu syntyä tytöksi. Mullakin ekat ahdistavat kokemukset miehistä on jo lapsuudesta. Ja kuten useimmiten näissä tapauksissa, omallakin kohdalla kyseessä oli lähisukulainen. Kyllä sellainen kokemus vaikuttaa pysyvästi perusturvallisuuden tunteeseen. Jos ei edes tuttuihin miehiin voi luottaa, kuinka sitten ventovieraisiin?

Onneksi minulla on myös päinvastaisia kokemuksia, eli että miehet ovat tulleet avukseni kun joku mies on ollut mun kimpussa, vaikka selvästi olen ollut peloissani. Ilman niitä kokemuksia olisin varmasti lukittautunut sisätiloihin pysyvästi.

Kuule, tiedän ihan hyvin millaista on syntyä tytöksi. Minusta ei silti tullut hiiviskelevää pelkuria, joka ei uskalla kävellä kadulla yksin. Tosin monet miehet luulevat, että pitää hyssytellä ja rauhoitella, ehkä siksi kun olen pienikokoinen.

Jos jotain sattuu, sitten sattuu. Elämäni ei pyöri pelkäämisen ympärillä.

Vierailija
118/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on se  sukupuolisen pelon valttikortti aina käytettävissään jopa yhteiskunnallisen keskustelun tasolla.

Se taas  ,että joku mies saa turpaansa kadulla on arkipäivää ja jopa klassinen huumorin aihe ja paremminkin häpeän aihe,josta miehen ei ole sopivaa puhua julkisesti.

Sympatiaa ei ainakaan tältä palstalta heruisi tippaakaan.

Jos mies sanoisi pelkäävänsä naisia (millään tasolla) niin hänelle huudettaisiin kuorossa 'lääkkeet', tai 'tuollaiset kuuluvat jo hoitolaitokseen'.

Kukaan ei ottaisi sellaisen puhujamiehen sanoja vakavasti.

Lapsena kyllä monikin poika pelkää äitiään ja pienten  lasten pahoinpitelijöistä monikin on  nainen ja huom. nimenomaan se  oma äiti , (...jos niikseen tulee).

Vierailija
119/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et itsekään osaa???!

No sinä aloitit kyseenalaistamisen, että mikä on hänessä vikana kun lähipiiri on tuollainen. ja hän vastasi, että sanopas se.

Onhan hänessä selvästi jokin vikana, kun lähipiirin miehet ovat hänen mielestään sellaisia hirviöitä että koko miessukupuolta pitää pelätä. Vaikka totean tämän ääneen, vastuullani ei silti ole korjata asiaa.

Vierailija
120/242 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miehenäkin myötätuntoa naisia kohtaan. Asun hiljaisessa kaupunginosassa ja välillä kun tyttöjä nousee bussista ja lähtee samaan suuntaan pohdin että kuumottaakohan niitä kuunnella raskaammat askeleet takanaan...jos ihan pikkutunneilla olaan saatan hidastaa tai vaihtaa puolta.

No tätä tyttöä ei ainakaan haittaa. Kävele ihan vapaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme